урок" Природа і населення Давньої Греції"

Про матеріал
дати уявлення про географічне положення, природні умови Греції та їхній вплив на розвиток господарської діяльності населення Еллади; формувати навички роботи з історичною картою, з підручником, додатковими джерелами інформації; розвивати вміння аналізувати, порівнювати історичні факти, висловлювати власну думку, критично мислити; формувати в учнів інтерес до історії держав світу.
Перегляд файлу

ІСТОРІЯ СТАРОДАВНЬОГО СВІТУ        6 КЛАС

Тема: Природа і населення Давньої Греції

Мета уроку:

      дати уявлення про географічне положення, природні умови Греції та їхній вплив на розвиток господарської діяльності населення Еллади;

      формувати навички роботи з історичною картою, з підручником, додатковими джерелами інформації; розвивати вміння аналізувати, порівнювати історичні факти, висловлювати власну думку, критично мислити;

      формувати в учнів інтерес до історії держав світу.

 

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, атлас історії Стародавнього світу для 6 класу, контурні карти, комп’ютер, проектор, презентація.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Перевірка готовності учнів до уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вчитель:  Вже майже півроку, діти, ми з вами вивчаємо історію Стародавнього світу, де поринаємо у найдавніше минуле нашого людства. Нам довелось вивчати як відбулось становлення людства від появи перших людей до зародження та процвітання перших цивілізацій на нашій планеті.

Запитання на повторення:

  1. Що таке цивілізація? (Це такий рівень розвитку суспільства, коли основу життя становлять результати діяльності самих людей.)
  2. Які цивілізації ми вже з вами вивчили? (Давній Єгипет, Передня Азія, Давня Індія та Китай)
  3. Які природні умови сприяли їх появі? (Достатньо теплий клімат та наявність великих річок, що сприяли розвитку зрошувального землеробства)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель:

      Але, діти, на вивченні цих давніх цивілізацій наша історична мандрівка не закінчується. Попереду у нас ще багато нового та цікавого з давньої історії людства. Всі ці давні цивілізації, які ви щойно назвали відносяться до цивілізацій Стародавнього Сходу. Але сьогодні, діти, ми розпочинаємо вивчення першої європейської високого розвинутої цивілізації.

Що ж це за країна?

(дітям демонструється  ілюстрована підказка, яка має допомогти здогадатись, яку країну вони сьогодні будуть вивчати)                                                                                  (слайд 2) демонструється карта: Греція на карті Європи                                                                     (слайд 3)

Запитання:

      Пригадайте, будь-ласка, з чого ми завжди розпочинали вивчення історії певної країни?   

                        (географічне положення, природно-кліматичні умови, основні заняття населення)

 

ІV. Вивчення  нового матеріалу

Вчитель:

      Отож розпочнемо вивчення історії Давньої Греції сьогодні з такої теми:

 Природа і населення Давньої Греції.    (запис дати, теми уроку)                                  (слайд 4)

План

1. Географічне положення та природні умови Балканського півострова.               (слайд 5)

2. Заняття населення Давньої Греції.

-1-

 Вчитель:      Я думаю, що протягом вивчення історії давніх цивілізацій ви вже знаєте, що існує певний зв'язок між природніми умовами країни та заняттям її населення. Так чи ні?

      А тепер давайте поставимо перед собою завдання. Опрацювавши сьогодні новий матеріал нам з вами потрібно буде дати відповідь на питання:

 

Проблемне питання:                                                                                               (слайд 6)

А яким  же заняттям населення сприяли природні умови Давньої Греції?                 

 

1. Географічне положення та природні умови Балканського півострова.

Вчитель:                                                                                                                                (слайд 7)
      Ну що ж, діти, розпочнемо нашу подорож. Якщо ми уявимо себе мандрівниками на кораблі, що виплив з дельти Нілу в Єгипті і попрямував на північ через води Середземного моря, то ми дістанемось до великого грецького острова, що має назву Крит. Саме на цьому острові і утворилась перша на території Європи давня держава. Вона виникла майже в той час, коли в долині  річки Інд були засновані найдавніші індійські міста. Але про Крит піде мова на наступному уроці. А ми пливемо далі і досягаємо берегів Греції.                                       (слайд 8)

(слайд 9)

 Сьогодні ви вже чули, що Греція знаходиться на півдні Балканського півострова. В давнину ця країна називалася Елладою. Материкова Греція з усіх боків окрім північної оточена Середземним морем. Велика затока між півостровом Мала Азія та Грецією називається Егейським морем, а затока між Грецією та Італією – Іонічним морем. В Егейському морі розкидано багато великих і малих островів, які відносяться  теж до Греції і називаються острівною Грецією. На узбережжі Малої Азії (нині це Туреччина) в давнину теж селилися греки.    Ця частина Греції називалась Іонійською Грецією. За своїми природними умовами материкова Греція поділяється на три частини. Які? А на це відповідь вам дасть підручник.

   Робота з підручником

Завдання:                                                                                                                                    (слайд 10)

  1. Знайти в тексті підручника на ст.. 132 пункт «Три частини материкової Греції» назви цих трьох частин.

(слайд 11)   (вчитель показує на карті три частини материкової Греції)

(слайд 12)

  1. Розглянувши карту Давньої Греції в атласі визначте: які області входили до кожної з трьох частин?  (робота в парах – кожній парі одна область)    під запис

(слайд 13)  (відповіді учнів підтверджуються презентацією)

Вчитель:

Добре, діти! Молодці! Із цим завданням ви впорались. Отже ми зясували особливості географічного положення Греції.

Вчитель:

      Тепер для вас є наступне завдання: А які ж природні умови цієї країни? І чи сприятливі вони для проживання, для господарства?                                                                                                                       Вам потрібно заповнити схему. Тут я вам трішки допоможу розібратися в цьому питанні.

-2-

(слайд 14)

У першому стовпчику наведені вже відомі вам природні фактори, що тією чи іншою мірою впливають на розвиток цивілізації. Вам потрібно заповнити другий стовпчик, в якому має міститися характеристика зазначених факторів у Греції. А третій стовпчик має нам допомогти дати відповідь на наше проблемне питання, що було поставлене на початку уроку. Тут ви маєте самостійно визначити, які головні заняття були в давніх греків      

Схема: природні умови та головні заняття давніх греків                           

  Розповідь вчителя: (пояснення першого логічного рядка)

  (слайд 15-19)    Найбільш яскравою природною особливістю Греції є те, що це морська країна. Море в житті греків відігравало велику роль. З найдавніших часів греки стали морським народом. Вони будували кораблі, схожі на великі човни, які мали щогла з вітрилами. Крім того, якщо ми поглянемо на характер берегової лінії, то побачимо, що тут величезна кількість затишних бухт, заток, проток, що не так боялися штормів та були зручними для швартування  кораблів. Про такі чудові умови для мореплавства іншим країнам можна було лише мріяти.

(слайд 20)       (вчитель пояснює  утворення логічного рядка «море»)

  Робота зі схемою та додатковими джерелами інформації    

Учні працюють парами (3 пари), заповнюють схему за допомогою додаткових джерел інформації про природні умови Греції, які додає вчитель

(кожна  з трьох груп при відповіді  пояснює один  логічний рядок)

(відповіді учнів вчитель супроводжує ілюстраціями із презентації) 

 (слайд 21-23)     ( слайд 24)    (слайд 25-27)                                                                                             

Додаток для учнів

 Греція—гірська країна. Гори тут усюди, висоти не більше 3 тис. метрів. Найвища гора—Олімп, що розташована у північній частині Греції. В горах Греції багато корисних копалин, особливо руди – залізної, мідної, срібної. Також великі запаси гарної глини та різні породи будівельного каміння, особливо мармуру. Каменисті схили гір голі або вкриті кущами. Великих дерев мало, тому деревина була для греків великою цінністю. Рослинність на схилах гір була їжею для кіз та овець, яких тут випасали у великих кількостях.

    У Греції було мало родючих земель, придатних для землеробства, ґрунти були  кам’янисті та збіднілі, тому ланів для вирощування зернових культур та овочів не вистачало. Проте на таких грунтах досить добре росли деякі садові онцелюбові рослини – такі як виноград, маслини, апельсини, що добре приживались на схилах гір.

 У Греції немає повноводних рік, таких як Ніл, Тигр, Євфрат, Інд. Коли в березні танули в горах сніги, невеликі гірські річки переповнюються водою – бурлять – страшно підійти. Але в травні вони вже міліють, протягом літа дощів не багато, стоїть спека до +40°, все вигорає, і від річок залишається невеличкий струмочок.

 

-3-

2.  Заняття населення Давньої Греції. 
Вчитель:                                                                                                                               (слайд 28)

Тепер, діти, коли ми знаємо як вплинули природні умови на населення Давньої Греції ми звертаємось до нашого проблемного питання, що поставили ще на початку уроку. То яким  же заняттям населення сприяли природні умови Давньої Греції?  (мореплавство, рибальство, садівництво, розвиток ремесел, скотарство)                                  

                                                                                                                                                 (слайд 29)

*Запитання: Подумайте, чи було у греків ще якесь заняття,  яке ми сьогодні не визначили, що теж відігравало значну роль у їхньому житті? (якщо діти не здогадаються, то використовуємо підказки)

Підказки:                                                                                                                       (відповідь: торгівля)

  1. Це заняття тісно зв’язане з мореплавством
  2. Головними конкурентами греків у цьому занятті були фінікійці
  3. До цього заняття греків спонукав надлишок власної продукції та нестача деяких видів сировини у себе на Батьківщині.

Вчитель: Дійсно, торгівля  відігравала велику роль для греків. Будучи мореплавцями та маючи великі кораблі вони мали можливість продавати свою продукцію (вино, оливкову олію, вироби з металу, ювелірні вироби, чудовий глиняний посуд та ін). А назад в Грецію привозили те, чого не вистачало –  зерно, деревину.                                                                                       

V. Узагальнення і систематизація знань

Для закріплення матеріалу діти виконують слідуючі завдання:

  1. Позначити на контурній карті моря, що омивають Грецію                                (слайд 30)
  2. Позначити на контурній карті три частини Материкової Греції                        (слайд 31)
  3. Підписати назву найбільшого грецького острова                                                (слайд 32)
  4. Виконати порівняльну таблицю природних умов Греції та Єгипту                   (слайд 33)

(Виконані завдання учні звіряють разом з учителем за допомогою презентації)

                                                                                       (слайд 34)           (слайд 35)         (слайд 36)

 

VI. Підсумки уроку

Метод мікрофон    Що ви, діти, сьогодні нового дізнались на уроці?

Вчитель: Отже сьогодні ми познайомились із першою європейською цивілізацією, яка значно контрастує в порівнянні з тими східними державами, що ми вже вивчили. Ми побачили з вами суттєві відмінності в природних умовах між цими країнами, також з’ясували особливості господарської діяльності давніх греків. Ці знання дозволять нам на наступних уроках краще зрозуміти інші сфери життя давньогрецької цивілізації: політичний та соціальний устрій, культурний розвиток, побут та ін.

 

  • Оцінювання учнів

 

  1. Домашнє завдання.                                                                                                  (слайд 37)
  1. Опрацювати & 27 ст. 131-133
  2. Попрацювати з картою «Давня Греція» в атласі
  3. Підготувати розповідь-повідомлення з теми Міфи Давньої Греції – «Міфи про Тесея»

 

-4-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Греція—гірська країна. Гори тут усюди, висоти не більше 3 тис. метрів. Найвища гора—Олімп, що розташована у північній частині Греції. В горах Греції багато корисних копалин, особливо руди – залізної, мідної, срібної. Також великі запаси гарної глини та різні породи будівельного каміння, особливо мармуру. Каменисті схили гір голі або вкриті кущами. Великих дерев мало, тому деревина була для греків великою цінністю. Рослинність на схилах гір була їжею для кіз та овець, яких тут випасали у великих кількостях.

    У Греції було мало родючих земель, придатних для землеробства, ґрунти були  кам’янисті та збіднілі, тому ланів для вирощування зернових культур та овочів не вистачало. Проте на таких грунтах досить добре росли деякі садові онцелюбові рослини – такі як виноград, маслини, апельсини, що добре приживались на схилах гір.

 У Греції немає повноводних рік, таких як Ніл, Тигр, Євфрат, Інд. Коли в березні танули в горах сніги, невеликі гірські річки переповнюються водою – бурлять – страшно підійти. Але в травні вони вже міліють, протягом літа дощів не багато, стоїть спека до +40°, все вигорає, і від річок залишається невеличкий струмочок.

 

 

doc
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Пометун О.І., Мороз П.В., Малієнко Ю.Б.)
Додано
14 жовтня
Переглядів
116
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку