Тема. Природа у моєму краї. Моє улюблене місце відпочинку.
Мета. Розкрити роль природи у місті ( селі) та на його околиці ; учити дітей помічати і цінувати її; ознайомити з рослинами, які найчастіше використовують для озеленення; продовжити вміння розпізнавати рослини; розвивати творчі здібності учнів; прищеплювати любов до рідного міста, прагнення прикрасити його.
Обладнання. Ілюстрації рослин, фотографії міста, малюнки - розмальовки.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Вправа «Погода»
- Яка зараз пора року?
- Який місяць?
-Яке число?
-Тепло чи холодно надворі?
-Який стан неба?
-Яка температура поітря?
-Чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні ми на уроці з вами поміркуємо, чи потрібна природа у селі ( місті).
III. Вивчення нового матеріалу
Ми живемо з вами на Україні — це наша Батьківщина. Але в кожної людини є своя маленька батьківщина, де вона народи-
лася, підростає, де живуть її рідні.
Який куточок для вас є рідним?
а) Робота за фотографіями
- Давайте разом зараз переглянемо фотографії нашого села (міста) і помилуємося його красою. Просто ми так звикли до всього, що нас оточує, що навіть не замислюємося над тим, який красивий наш куточок землі.
Ми з вами можемо перетворити наше місто на сад. А подумайте, що для цього треба зробити?( посадити квіти біля свого пі'їзду чи дому, посадити деревце чи кущик)
б) Ознайомлення з різноманітністю рослин міста
Давайте зараз спробуємо назвати рослини, які ростуть у нашому місті. А допоможуть вам справитись з цим завданням загадки і малюнки із зображенням рослин. І так, готові?
Дощик їм полоще кіски, звуть цих подружок... (берізки)
Цвітом від хвороб лікує, щедро медом нас частує.(Липа)
А листочки, як корона.
Влітку листя зеленіє,
А восени червоніє. (Клен)
Наче свічки білі квіти.
А плоди, як їжачки, носять з голок піджачки. (Каштан)
Взимку пташечок годує, ягідками їх частує. (Горобина)
Усім шапки справляє, а свою восени скидає. (Дуб)
А можна нас побачить, як рік почавсь у вас. (Сосна і ялина)
- Як одним словом можна назвати ці слова — відгадки? (Дерева)
Фізхвилинка
На кущах вона зростає, хто із вас цю квітку знає? (Шипшина)
Припече мороз — вона стала добра і смачна. (Калина)
Темні ягоди червоні восени вже достигають
І птахи їх полюбляють. (Глід).
Як називаються ці рослини? (Кущі)
Молодці! А тепер крокуємо далі і озеленюємо наш рідний край.
Згодом стало біле — біле і за вітром полетіло. (Кульбаба)
Виростають в лузі ці красуні — друзі. (Ромашка)
Під листячком зеленим від сонця їх ховають. (Конвалія)
А як назвемо ці рослинки? (Трав'янисті)
А які вони культурні чи дикорослі? (Дикорослі)
А пригадайте чому їх так називають? (Бо їх ніхто не вирощує)
Бесіда про квітники
А як ви вважаєте дикорослими чи культурними є квіти, що висаджують на клумбах?( Культурними)
А як ви гадаєте для чого людина створює квітники? (Квітники прикрашають місто, радують жителів)
Робота над загадками
Діти, спробуйте назвати квіти, які висаджують на клумбах, а в цьому вам знову на допомогу прийдуть загадки.
Я жовтий, білий, полум'яний, і наче яблуко рум'яний.
В саду я квітну навесні, скажи, яке ім'я мені.(Тюльпан)
Стоїть , неначе їжачок, у неї сотні пелюсток.( Айстри)
IV. Узагальнення і систематизація знань
Гра “Щоб Земля стала чистішою”
Діти, давайте уявимо, що ми з вами мешканці лісу, поля, морів, річок, ставків. Подумайте, що нам необхідно для нормального і зручного життя. ( Чисте повітря, тиша, догляд за хворими деревами, ніяких смітників, вогнищ, заборона на полювання на пташок та звірів.)
Гра “ Озвуч правила”
Не ламай гілля дерев.
Не зривай квіти, лікарські трави.
Не вбивай павуків та не рви павутини.
Не руйнуй гнізда птахів.
Не руйнуй мурашники.
Не збивай ногами гриби, навіть отруйні.
Не псуй кору дерев.
Не пали вогнище у лісі.
Гра “Розмалюй малюнок”
Я думаю, що ви всі в душі маленькі художники і кожен з вас хоче відтворити на папері все те, що бачить навколо себе. Зараз у вас буде така нагода. То як, готові гарно попрацювати?
V. Підсумок уроку
- То для чого потрібна природа в місті? ( Це джерело краси, здоров'я, гарного настрою.)
- А як себе треба поводити в парку чи в лісі? ( Не галасувати, не заважати жителям цієї ділянки, спостерігати і прислухати ся до їхніх голосів.)