Урок " Природа України. Форми земної поверхні України і свого краю."

Про матеріал

Мета. Формувати уявлення про форми земної поверхні України, навчати класифікувати гори за висотою. Розвивати практичні навички роботи з картою. Виховувати любов до природи рідного краю, екологічне мислення.

Перегляд файлу

Тема. Природа України.  Форми земної поверхні України і свого краю.

Мета. Формувати уявлення про форми земної поверхні України, навчати класифікувати гори за висотою. Розвивати практичні навички роботи з картою. Виховувати любов до природи рідного краю,  екологічне мислення.

Обладнання. Фізичка карта України, глобус,  таблиця із зображенням форм поверхні суші, схеми - опори: горб, яр, балка, гора, роздаткові картки, мультимедійна презентація «Форми земної поверхні України», музичний супровід для фізкультхвилинки,  кольорові олівці.

X і д  у р о к у :

І. Організаційна частина уроку. Перевірка готовності учнів до уроку. Створення відповідного емоційного настрою учнів.

Встали, дітки, потягнулись,

Один одному щиро посміхнулись.

На урок старання взяли,

Працювати почали.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1.     Підсумок фенологічних спостережень. Заповнення «Календаря природи» на сьогоднішній день.
  2.    Перевірка домашнього завдання.  Тестова перевірка учнів.

1.  У якій півкулі знаходиться на карті  Україна?      а) у східній;  б) у західній.

2. На якому материку ми живемо?                 а) Африка; б) Австралія;  в) Євразія.

3. Якими морями омивається Україна?

                 а) Чорним і Азовським;   б) Чорним і Середземним;  в) Азовським і Баренцевим.

4. Із скількома державами межує  Україна?          а) п`ятьма;  б) двома;  в) сімома.

5. Які гори простягаються на заході України? 

                                                                                                а) Кримські;  б) Карпати;  в) Уральські.

  3) Взаємоперевірка тестового завдання.

 

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку. 

  •         Діти, погляньте на фізичну карту України. Які кольори ви бачите? Що означають ці кольори ?  А зараз уважно подивіться за вікно. Як можна охарактеризувати поверхню суші навколо нашої школи? Які форми земної поверхні ви бачили під час екскурсій ? Під час по­дорожей ?  Форми  поверхні  нашої Батьківщини дуже різноманітні.
  •                                 Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про форми земної поверхні України і свого краю.  Це потрібно знати для того, щоб краще вести сільське господарство, правильно обробляти ґрунт, будувати міста і села.

Ми побуваємо :

Там, де високі гори,

Глибокі долини,

де зелені бережечки попід полонини.

Там, де вітерець холодненький,

Вода - студененька.

Там - то наша Вкраїнонька,

Усім нам миленька.

  •                            Як ви думаєте, який  вид транспорту  можна вибрати, щоб оглянути, всю територію  нашої Україну ? (Літак)              
  •         Отже сідайте зручніше, пристібайте ремінці, включаємо двигуни. Полетіли.

(Слайд 1. Краєвиди України).

https://disted.edu.vn.ua/media/images/Svitlana/4_klass/priroda/04_zemna_poverchnia/image004.jpghttps://disted.edu.vn.ua/media/images/Svitlana/4_klass/priroda/04_zemna_poverchnia/image003.jpghttps://disted.edu.vn.ua/media/images/Svitlana/4_klass/priroda/04_zemna_poverchnia/image002.jpghttps://disted.edu.vn.ua/media/images/Svitlana/4_klass/priroda/04_zemna_poverchnia/image001.jpg

 

 

 

 

 

 

IV. Сприймання та осмислення матеріалу уроку.

1. Бесіда з елементами розповіді.

- Ми піднялися високо над Україною, бачимо всю її поверхню, схожу на дивовижного птаха.

 2.Гра « Покажи колір». (Вчитель називає форму земної поверхні, діти показують відповідний колір олівця).

- Який колір означає ріки, моря, океани (синій, голубий). Яким олівцем я намалюю гори? (коричневий). Якого кольору височини ? (Жовтий і світло –коричневий). Яким кольором позначають на карту низовини ? (зелений).

 

  1. Продовження розповіді вчителя з демонстрацією слайдової презентації. (Слайд 3. Земна поверхня)

— Земна поверхня нерівна: в одних місцях вона рівнинна, в інших піднімаються гори, є ділянки знижені і, навпаки, підвищені. Основними формами земної поверхні є гори і рівнини. Гори бувають різними за висотою: низькі (до 1000 м), середні (1000-2000 м) і високі (понад 2000 м). Рівнини теж поділяються за висотою: низовини (до 200 м), височини (200-500 м).

         На півночі України розташована Поліська низовина. Поверхня її заболочена, здебільшого з невисокими підвищеннями — горбами. На північному сході її продовжує Придніпровська низовина. Територія її горбиста з безліччю ярів і балок. Через це поверхня здається хвилястою. Південь України займає Причорноморська низовина.

               На території України знаходяться височини: Волинська, Подільська, Придніпровська, Донецька і Приазовська. Це також рівнини. Але на них підвищення сягають іноді близько 500 м.

— На рівнинах є горби, яри й балки.

                                                                                             (Слайд 4. Горб. Частини горба)

Горб — це узвишшя на поверхні рівнини. Горби бувають різної висоти — від 10 до 200 м.

— Розгляньте ілюстрацію горба. З яких частин він складається?

— У горба розрізняють підніжжя, крутий схил, пологий схил, вершину. Як правило, схили вкриті рослинністю.

 

                                                                                                                                  (Слайд 6. Яр)

Яр — це велике заглиблення з крутими схилами на поверхні Землі.  Хто з вас знає, як він утворюється? (Тала чи дощова вода по схилах горба або похилій місцевості стікає струмком. Від цього на ґрунті утворюється спочатку маленька борозенка. З роками вона глибшає і перетворюється на яр).

              Яри можуть досягати кількох кілометрів завдовжки і кількох десятків метрів завширшки. На схилах яру немає рослинності.

 

                                                                                                                                  (Слайд 7. Балка)

             Через багато років круті схили ярів заростають рослинами, і яри перетворюються на балки — великі заглиблення з пологими схилами, що вкриті рослинністю: кущами або деревами. У балках затишно. Тут люди вирощують виноградники та сади.

Крім рівнин, горбів, ярів, балок, до форм земної поверхні належать гори.

 

                                                   (Слайд 8. Гори України. Частини гори. Гірські хребти)

  •         Чи бували ви в горах? Де саме?

Гори — це ділянки земної поверхні, що дуже підняті над рівнинами. Розгляньте ілюстрацію гори. Кожна гора має підніжжя, схили і вершину. Схили гір можуть бути пологими і крутими. Вершини високих гір укриті вічними снігами та льодовиками. На відміну від горбів, гори піднімаються вгору на сотні і тисячі метрів. За віком гори бувають старими і молодими. В Україні є гори Карпати і Кримські гори. Найвищою вершиною є Говерла (2061 м), що знаходиться у Карпатах. Найвищою вершиною Кримських гір є Роман-Кош (1545 м).

           Інколи можна побачити поодинокі гори, проте вони трапляються рідко. Найчастіше вони розміщені рядами. Такі ряди гір називаються гірськими хребтами. Гірські хребти простягаються на багато кілометрів. Між гірськими хребтами знаходяться гірські долини. По широких долинах і пологих схилах гір прокладають дороги. Тут розміщені поселення людей, сади і поля.

            У горах чисте повітря, багато невеликих річок, цілющих джерел. Біля них  селяться люди, будують санаторії, будинки відпочинку. Гірські краєвиди дуже привабливі.

Здається, що гори вічні й не змінюються. Але це не так. Насправді вони руйнуються, стають нижчими, старіють.

            Гори є високі, середні, низькі, старі й молоді.

Гірські зони України представлені Українськими Карпатами і Кримськими горами.                                                            

             Українські Карпати простягаються підковою на 1500 км від Братіслави до Залізних воріт, а Кримські гори простягаються вздовж Північного узбережжя Чорного моря, на 180 км.

Рослинність Карпат багата, різноманітна і барвиста. Гордістю і прикрасою гір є ліси.

Українські Карпати - єдиний на території України ареал поширення середньоєвропейських лісів. Тут можна зустріти світлі сонячні діброви, тінисті бучини, похмурі величні ялинові та смерекові ліси. Не випадково Східні Карпати називають Лісистими, а південно-східну частину гір - Буковиною. Багаті і карпатські луки. Їх ізумрудні стрічки і поляни пронизують гірську систему від рівнин до вершин з їх знаменитими полонинами.

            Гірські зони України представлені Українськими Карпатами і Кримськими горами. Українські Карпати простягаються підковою на 1500 км від Братіслави до Залізних воріт, а Кримські гори простягаються вздовж Північного узбережжя Чорного моря, на 180 км.                       

                                      (Слайд 9. Тваринний і рослинний світ Карпат та Кримських гір)

              Рослинність Карпат багата, різноманітна і барвиста. Гордістю і прикрасою гір є ліси. Українські Карпати - єдиний на території України ареал поширення середньоєвропейських лісів. Тут можна зустріти світлі сонячні діброви, тінисті бучини, похмурі величні ялинові та смерекові ліси. Не випадково Східні Карпати називають Лісистими, а південно-східну частину гір - Буковиною. Багаті і карпатські луки. Їх ізумрудні стрічки і поляни пронизують гірську систему від рівнин до вершин з їх знаменитими полонинами.

              Сумісне існування і взаємодія представників різних флор зумовили формування різних типів рослинності. Домінуючим типом є лісовий. Дуже поширені також луки. Менше розвинені чагарники, болота і степи. Просторове розміщення їх має строго закономірний характер. Погляньте  на фотографії рослинного світу Карпат.

Відеокліп «Гори України»

— Які форми земної поверхні є у нашій місцевості?

 

Фізкультхвилинка під музичний супровід.

 

   V. Узагальнення та систематизація набутих знань учнів.

   1. Робота за підручником (с. 103-106).  

   а) Опрацювання матеріалу підручника учнями самостійно.

   б) Перевірка сприймання та усвідомлення матеріалу підручника учнями.

                                                                                           (Учні відповідають на запитання на с. 103).

— Розкажіть про форми земної поверхні за малюнком 93. Які бувають рівнини? Розкажіть про будову горба за малюнком 94.

                                                                                           (Учні виконують завдання на с. 104-105).

— Що ви дізналися про низовини?  Розкажіть про будову гори за малюнком 95. Що таке гірський хребет? Що таке долина?

— Розкажіть за малюнком 97, які бувають гори. Які гори розміщені на території України?

                          (Учні відповідають на запитання і виконують практичну роботу на с. 106).

— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 106.   Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?

 

 2. Гра « Будь уважним». 

      - Які назви форм земної поверхні зустрічаються у віршах ?

На зеленом горбочку

У вишневому садочку,

Притулилася хатинка,

Мов малесенька дитинка.

Ой, ярочки зелененькі,

Стежечки по них маленькі,

Перевиті, мов стрічечки,

Збігаються до річечки.

Онде балочка весела,

В ній хороші, красні села,

Там хати садками вкриті,

Срібним маревом повиті.

Стоїть гора високая,

Попід горою гай.

Зелений гай, густесенький,

Неначе справді рай.

 

  1. Робота з таблицею.                                                   Метод «Робота в групах» .
  •         Для подальшої роботи на уроці , об’єднайтеся  в групи. Ваше завдання. Заповнити таблицю.                                                                                         Взаємоперевірка виконаної роботи.

Низовини

Височини

Поліська

Придніпровська

Причорноморська

Волинська

Подільська

Придніпровська

Донецька

Приазовська

Низовини

Височини

 

 

 

  1. Робота з фізичною картою України. (Учні показують  і називають низовини та височини).

 

  1. Розгадування кросворда.                                                      Метод «Робота в групах»

        Якщо ви правильно розгадаєте всі слова, то по вертикалі, у вас має вийти слово, що означає назву тварини, яка живе в гірських лісах.

 

  1. https://disted.edu.vn.ua/media/images/Svitlana/4_klass/priroda/04_zemna_poverchnia/image018.gif Понижена ділянка місцевості між вершинами гір.                                                                           (Долина)
  2. Похила чи крута сторона гори, горба  (Схил)
  3. Група гірських вершин, розташованих в ряд.                                    (Хребет)
  4. https://disted.edu.vn.ua/media/images/Svitlana/4_klass/priroda/04_zemna_poverchnia/image010.jpgНайвища точка гори. (Вершина)
  5. Гори України ( Кримські).
  •                  Яка  тварин живе в гірських лісах (олень).

VІ. Підсумок уроку    

Пов’язане зображення1. Вправа « Заплічник»

- Над якою темою працювали? Чого навчалися на уроці ? Що найбільше запам’яталося? Що ви можете  з цього уроку  використати на наступних уроках? Запишіть на картках та покладіть у заплічник, який ви бачите на дошці.

Усім дякую!

Ось і уроку кінець, а хто працював, той — молодець!

 

VІІ. Оцінювання знань учнів на уроці.

VІІІ. Домашнє завдання . Опрацювати матеріал  підручника, с. 107-110.


 

docx
До підручника
Природознавство 4 клас (Андрусенко І.В.)
Додано
19 серпня 2018
Переглядів
3699
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку