Урок "Водойми України". (Річки, моря, джерела, озера).

Про матеріал

Учні знайомляться з будовою річки, видами морів, озер, утворення боліт. На уроці використовується робота з контурними картами, робота в групах, загадки, ігри. Учні вчаться працювати зі словниками.

Перегляд файлу

ТЕМА: Водойми України.

МЕТА:Сформувати поняття про водойми; дати поняття про джерело, річку (її будову, складові частини), озеро, болото і море; навчити дітей їх розрізняти; розвивати спостережливість і уяву; виховувати любов до природи, бережне ставлення до її багатства.

Обладнання: ілюстрації  водойм, фізична карта України.

ХІД УРОКУ.

І Організація  класу.

ІІ Підсумок фенологічних спостережень

  • Який сьогодні день ?
  • Яке число і місяць ?
  • Яка тривалість дня і ночі ?
  • Яким стало небо ? Чи змінився його колір ?
  • Який дме вітер ?
  • Чи були опади протягом тижня ?
  • Які зміни відбулися в житті рослин , тварин і птахів ?
  • Продовжуйте свої спостереження.

ІІІ Перевірка знань учнів

Природничий диктант

  • Великі простори суші з майже рівною поверхнею – це … (рівнини).
  • Низовини на карті позначаються…. (зеленим кольором).
  • Підвищення на рівнині – це… (горб).
  • Горб має таку будову:….. (вершина, схили, підніжжя).
  • Великі і глибокі, з крутими схилами заглиблення називають .. (яром).
  • Яри з пологими і зарослими схилами називають… (балками).
  • Ряд гір називають… ( гірським хребтом).
  • Які гори розміщені в Україні ? (Карпати, Кримські).

Робота в парах.

Взаємоперевірка та оцінювання робіт.

ІV Оголошення теми і мети уроку.

 Відгадування загадки

Що таке: пливе і ллється, часом на камінь дереться,

Як немає – все всихає, звір і птаха помирає. ( ВОДА)

  • Яке значення має вода на Землі?
  • Яким кольором позначають воду на глобусі й карті?
  • Що таке Світовий океан?
  • Які океани є на планеті Земля?

Гра «Банан»

Розшифрувати тему уроку

Влллодллллллоллйлмллли

Уллллкрллалллїллллнллли

ВОДОЙМИ УКРАЇНИ

V Вивчення нового матеріалу.

  1. Вступна розповідь про водойми.

Без води життя на Землі неможливе. Все живе потребує води. Кожна її крапля є дорогоцінним скарбом природи. Вода напуває Землю, яка годує людину. Люди завжди розуміли значення води для себе і впродовж багатьох віків оспівували її як основу буття. Вода - справжнє диво  природи.

  • Який відсоток на планеті займає вода? (70%)

Вода животворною силою наповнює незліченні річки, моря, озера. Вода – це вічна мандрівниця.

  1. Розгляд ілюстрацій.
  • Які водойми вам знайомі?
  • Де ви їх бачили?
  1. Робота зі словником.

Водойми поділяються на природні та штучні.

Робота із словником.

В словнику знайдіть тлумачення слів природні та штучні водойми.

Природна водойма – водойма, яка утворилась в природі.

Штучна водойма – водойма, яка створена людиною.

ВОДОЙМИ

    ПРИРОДНІ                                                            ШТУЧНІ

Джерела     Озера    Річки                                                                      Ставки

Струмки   Моря    Океани                                                                        Водосховища       

  1. Демонстрація досліду.
  • Звідки береться вода під землею?
  • І як вона витікає з – під землі?

Виконання досліду. Робота в групах. 

Беремо три склянки і поміщаємо у них лійки. У першу насипаємо ґрунт, у другу – пісок, у третю – глину. Спостерігаємо, де вода швидше пройде через природний матеріал.

Висновок: ґрунт і пісок швидше пропускають воду, а глина – повільніше.

Так під час дощу і танення снігу частина води стікає в річку., випаровується, а решта просочується крізь ґрунт і пісок до глини.

ВОДОЙМИ

                                                 ПІДЗЕМНІ                                    НАДЗЕМНІ

Під землею вода фільтрується, очищується, і вже чистою виходить на поверхню.

  1. Самостійне опрацювання статті підручника  ст.. 110.

Прочитати і зробити висновок: Що таке джерело, де і як воно з’являється.Підземні води постійно рухаються. Місце, де вода виходить на поверхню називається джерелом. Джерела можна побачити вздовж ярів, на схилах, височин і горбів.

D:\Мои документы\1249286312_1242974270_200px-dzh15shdn.jpgХвилинка цікавинка.

В Україні здавна шанували джерела. Чистота та бездоганні смакові якості джерельної води сприяли тому, що народ надавав їй символічного значення: вода вважалася живою, цілющою. За народними повір’ями, “Жива» вода давала силу, зцілювала рани і повертала до життя.

  1. Фізкультхвилинка.

           Повітря нам потрібне всім: і дорослим, і малим.

 Мені, тобі, звірятку, пташці, листочку, квіточці, комашці.

 Чи під воду ми пірнаєм – все ж повітря споживаєм.

 Комашка по землі повзе – і та повітрям дихає.

 Вітер крила обертає молодого вітряка

 І вітрила надуває величезного човна.

 А щоб повітря чистим було,

 Потрібно, щоб дерев багато росло.

 

  1. Розповідь про річку.                                                    D:\Мои документы\41cf82b934ac7caeccdc95a732b83e60.jpg

А)Загадка.

Синя стрічка блищить, щось тихенько гомонить

І біжить собі, біжить, не зупиниться на мить. (РІЧКА)

- Яка річка протікає у нашому місті?

- Робота з фізичною картою України.

Заповніть пропуски в назвах водойм України, покажіть їх карті.

Д

Н

 

 

 

 

ДНІПРО

Д

 

Н

 

 

ДУНАЙ

Д

Н

 

 

 

 

 

ДНІСТЕР

Д

 

Н

 

 

 

ДОНЕЦЬ

Б)Цікаво знати.

Ви помітили, що найбільші річки України у своїх назвах мають однакові букви – ДН.Виявляється, що таємниче ДН – це частина сарматських ( сармати – кочові племена, які жили в Україні в ІІ ст.. до н. е.) слів «дон», «дана», які мають значення «вода», «річка».

Отже, річка – це природний потік води, де є схил. Початок їй дають  джерела, які виходять на земну поверхню. Багато річок беруть початок з озер, боліт, зі схилів гір. Кожна починається маленьким струмком, який впадає в інший струмок. Кілька струмків утворюють річку. Річки несуть свої водойми в моря.

В)Робота в групах. Користуючись підручником дізнатися будову річки і надписати на схемі.

Г)Розповідь.

Місце, де річка бере початок,  називається витоком. Річка збільшується за рахунок інших річок, які впадають в неї. Місце, де вона впадає в іншу річку, море, озеро, називається гирлом. Заглиблення, по якому тече річка, називається руслом. Річка має правий і лівий берег. Чим більше в річку впадає її приток, тим вона повноводніша. У зимовий період ріки скуті льодом, але під ним тече вода.  Річки є народним багатством. З давніх - давен люди селилися поблизу річок. Брали з них воду, ловили рибу, сплавляли ліс. Тепер на великих річках побудовано електростанції. Очищена вода потрапляє у водопроводи.  По річках перевозять пасажирів, вантажі. Біля річок завжди свіже повітря. Щоб вода не підмивала береги і річка не замулювалась, її обсаджують деревами.

Д)Робота з контурною картою.  (Підписати на карті назви великих річок.)

8)Озера на території України.

На земній поверхні є западини різної глибини і ширини, які заповнюються водою. Так утворюється озеро. Ці заглибини утворюються внаслідок того, що земна поверхня тріскається, розломлюється і поступово заглибина стає більшою. Ще западини утворились тому, що колись давно Земля була покрита льодом. Коли льодовик відходив, то виорював, ніби трактор, такі глибокі западини, які поступово заповнюються водою.  Такі озера називаються природними, але є озера, які утворили самі люди. Це ставки і водосховища. Нараховується приблизно 19 водосховищ, і більше 500 ставків.

Які озера є в нас на Україні? Прочитайте в підручнику, які озера є на Україні.

(Світязь, Синевір, Ялпуг, Кагул, Сиваш)- найбільші озера .

Розповідь учнями легенди про озеро Синевір.

(Ще його називають Морським оком. Колись молоду дівчину розлучили з її  коханим хлопцем. Вона багато плакала і наплакала ціле озеро.)

D:\Мои документы\14_1.jpg

  1. Утворення боліт

Звичайно, озера, як і люди, народжуються, старіють, вмирають. Але їх життєвий шлях незрівнянно довший від людського. І може тривати тисячі років. У молодому озері вода чиста і прозора. Але проходить час, і на дні його відкладається мул, пісок. Воно швидко заростає рослинами, які відмираючи падають на дно і замулюють його. Так озера поступово міліють і перетворюються на болота. Заросле болото  нагадує зелену луку. Води не видно, але ходити по ньому небезпечно. Досить ступити на цю  «луку» людині чи великій тварині можна потрапити у болото. Рослини, які відмирають, осідають на дно болота. Скупчуються там, злежуються і перетворюються на торф. Він використовується як паливо і добриво для полів. З нього виробляють горючий газ, картон, фарби, ліки, пластмаси.

D:\Мои документы\70899740.jpg

10)Моря України.

Робота з фізичною картою України.

На півдні наша країна омивається Чорним і Азовським морем.

Чорне море – глибина у центральній частині 2200м .  У нього впадають річки – Дніпро, Південний Буг, Дністер, Дунай.  Населене рослинами і тваринами.

Азовське море – мілководна водойма, його максимальна глибина – 15м. У північній частині моря багато солі. Тут добувають харчову сіль. На узбережжі є поклади залізних руд, нафти і газу.

Робота з контурною картою. Позначити на карті моря України.

D:\Мои документы\14ABCDD99CB6-12.jpg

11)Робота в зошитах.

Записати у схему назви різних видів водойм.

VI  Підсумок уроку.

  • Що таке водойми? Які ви знаєте види водойм?
  • Як утворюється джерело?
  • Яка найбільша річка України?
  • Як утворюється озеро?
  • Як виникають болота?
  • Що таке море? Які моря України ви знаєте?

ГРУПОВА РОБОТА

Створення колаж – рекламу -  «Значення водойм та їх збереження!»

VII Домашнє завдання.

Опрацювати статтю в підручнику «Водойми України».

В зошиті виконати 2 завдання.

Підготувати із додаткової літератури матеріал про будь – яку водойму України.

 

docx
Додано
20 серпня 2018
Переглядів
7418
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку