1
Тема: Рослинність і тваринний світ Північної Америки. Природні зони материка.
Навчальна мета: формувати знання про особливості розміщення природних зон Північної Америки; поглибити систему знань учнів про взаємозв’язки природних компонентів у складі природних зон; продовжувати формувати в учнів уміння складати характеристику природних зон за типовим планом; удосконалювати практичні вміння учнів працювати з картами атласу.
Розвивальна мета: розвивати географічне мислення, вміння застосовувати знання на практиці в нових нестандартних ситуаціях; формувати пізнавальний інтерес у кожного учня та особисту зацікавленість самостійною дослідницькою діяльністю; удосконалювати вміння працювати з додатковою літературою, виділяти головне, узагальнювати матеріал, робити висновки.
Виховна мета: виховувати інтерес до предмету, любов, бережливе ставлення до природи.
Обладнання: фізична карта світу, атласи, ілюстрації, ватмани, мультимедійна презентація, додаткова література, маршрутні листи, листи оцінювання.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
ХІД УРОКУ
І.Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Учитель:
Картографічна розминка
(Учитель на карті називає номера географічних об’єктів, а учні називають їх, за кожну правильну відповідь вони отримують фішки).
Слайд фізична карта Північної Америки, на якій знаки питання(географічні об’єкти, які потрібно назвати учням)
1. Гудзонова затока
2. Великі Американські озера
3. Кордильєри
4. Півострів Аляска
5. Півострів Лабрадор
6. Великі рівнини
7. Аппалачі
8. Півострів Флорида
9. Примексиканська низовина
10. Каліфорнійський півострів
11. Півострів Юкатан
12. Міссісіпі
Гра «Один зайвий» –учням необхідно визначити, що в переліку є зайвим та спробувати обґрунтувати відповідь(за кожну правильну відповідь фішка)
Слайд із запитаннями
Учитель
Розповідь учителя про латук –слайд із його зображенням.
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів – прийом «Дивуй»
Заслуховуються розповідь учителя про унікальні рослини та тварини материка, культурні рослини та свійські тварини, батьківщиною яких є Північна Америка.
Слайд з унікальними рослинами та тваринами материка
(секвойя, кактус сагуаро, цукровий клен, жаба бик,)
– Північна Америка – батьківщина багатьох культурних рослин.
Слайд із культурними рослинами та свійськими тваринами батьківщиною яких є материк
(соняшник, кукурудза, квасоля, стрючковий перець, гарбуз, бавовник, індичка, ондатр ,чорнобривці, жоржина.)
Слайд із небезпечними рослинами та тваринами вихідцями з материка
(колорадський жук, амброзія, елодея канадська) .
Слайд тема уроку
«Рослинний і тваринний світ Північної Америки. Природні зони материка».
Вивчення теми уроку я хочу розпочати з легенди «Гілка-символ» про вождя одного з індіанських племен, який посилав юнаків на вершину гори. «Йдіть, поки вистачить сил. Хто втомиться, нехай повертається додому, але нехай принесе гілку з того місця, де він звернув з дороги», - сказав вождь. Незабаром повернувся перший юнак й простягнув кактус. Вождь посміхнувся : «Ти не пересік навіть пустелі.» Другому, який приніс сріблясту гілку полину, вождь сказав: «Ти був біля підніжжя, але не намагався зійти на гору». Третій з гілкою тополі навіть заслужив похвалу: «Ти добрався до джерела». Наступному, який приніс гілку сосни, вождь задоволено подивився: «Ти був на півдорозі до вершини». Останній юнак прийшов з порожніми руками, але обличчя його світилось радістю. Він пояснив, що був там, де не ростуть дерева, проте бачив сяюче море. Вождь сказав: «Тобі не потрібна гілка-символ. Перемога сяє в твоїх очах, звучить в твоєму голосі. Це одна з вершин твого життя. Ти бачив гору у всій її величі». Чому вождь вирішив, що юнак піднявся на вершину? (Бесіда). Мені хотілось, щоб з уроку ви пішли з такими ж сяючими очима, але для цього потрібна ваша працелюбність.
ІV. Засвоєння нового матеріалу.
1.Згадаємо що називають природною зоною ?
Зіставте карту «Природні зони П.Америки» та «Кліматичні пояси П.Америки»?
Розміщення природних зон на рівнинах П.А. тісно пов’язане з особливостями зміни клімату. На півночі материка спостерігається широтна зональність природних зон : вони простягаються із заходу на схід і змінюють одна одну з півночі на південь . Однак у середній і південній частинах природні зони витягуються з півночі на південь . Це пояснюється різницею у зволоженні й температурах прибережних та центральних частин материка в межах помірного та субтропічного кліматичних поясів .
2.Характеристика природних зон (робота в малих групах)
Учні класу об’єднуються в експедиційні загони, кожний загін отримує маршрутний лист, який необхідно оформити працюючи з підручниками, атласами, та ілюстративним матеріалом. В групі є головуючий, він же доповідач, секретар, редактор)
Учитель:
– Я пропоную вам зараз здійснити уявну подорож природними зонами Південної Америки та скласти їх коротку характеристику
План характеристики природної зони
2. Особливості клімату.
3.Переважаючі типів ґрунтів.
4. Характерні представники рослинного світу.
5. Типові представники тваринного світу.
На опрацювання матеріалів учням дається 7 хвилин, після чого експедиційний загін обирає учня, який представляє результати роботи всієї групи, оформлені на ватманах. Таким чином, по закінченні уроку учні отримують уявлення про особливості природи кожної зони материка.
Природна зона |
Географічне положення |
Клімат |
Ґрунти |
Рослини |
Тварини |
|
|
|
|
|
|
При звіті кожного загону слайдів супровід
1. Зона арктичних пустель
2.Тундра та лісотундра
3.Тайга
4.Мішані та широколисті ліси
5.Перемінно- вологі ліси
6.Лісостепи та прерії
7.Пустелі та напівпусталі
8.Висотна поясність Кордильэр .
V. Закріплення, коригування та первинний контроль знань.
Цифровий диктант
Перед учнями коди
1.Природна зона в межах якої практично відсутні грунти.
2.Типовими рослинами цієї природної зони є кактуси цереуси, полин, агави, юки.
3.Інша назва цієї природної зони – прерія.
4.Мешканцями природної зони є: колібрі, міссісіпський алігатор, жаба-бик.
5.Типовими представниками рослинного світу зони є канадська модрина, туя, дугласія та секвоя.
6.В межах зони мешкають дикобраз, скунс, чорний ведмідь барибал, опосум.
7.На прибережних зонах формуються «пташині базари».
8.Переважають підзолисті грунти.
9.В цій зоні сформовані найкращі в світі грути-чорноземи.
10.Ростуть полин , агава ,юка.
Природні зони Коди
I варіант ІІ варіант
Коди відповідей
І варіант
8, 7, 2, 4, 1, 5,8,1,2,7.
ІІ варіант
2, 8, 1, 4, 7, 3,2,7,1,8.
Тестові завдання
І варіант
1. В умовах субтропічного мусонного клімату поширена зона:
А) тайги;
Б) мішаних і широколистих лісів;
В) лісостепів і степів.
Г) перемінно-вологих лісів;
2. В межах зони поширені малородючі підзолисті грунти?
А) тайга;
Б) мішані широколисті ліси;
В) перемінно-вологі ліси;
Г) лісостепи і степи.
3. Для якої природної зони характерні такі типові рослини: липи, дуби, буки, платани, тюльпанні дерева?
А) тундра;
Б) тайга;
В) мішані та широколисті ліси;
Г) перемінно-вологі ліси.
4. В межах якої зони мешкають білі ведмеді,тюлені, моржі, поморники, гагари?
А) арктичних пустель;
Б) тайги;
В) тундри та лісотундри;
Г) перемінно-вологих лісів.
Правильні відповіді до тестових завдань:
Тестові завдання
ІІ варіант
1. В умовах субарктичного кліматичного поясу поширена зона:
А) тундри.
Б) тайги;
В) мішаних і широколистих лісів;
Г) перемінно-вологих лісів;
2. В межах зони поширені родючі грунти чорноземи.
А) тайга;
Б) мішані широколисті ліси;
В) перемінно-вологі ліси;
Г) лісостепи і степи.
3. Для якої природної зони характерні такі типові рослини: вереск, чорниця, журавлина, карликова береза, полярна верба?
А) тайга;
Б) тундра;
В) мішані та широколисті ліси;
Г) перемінно-вологі ліси.
4. В межах якої зони мешкають олені карибу, вівцебики, лемінги, песець, полярна сова?
А) арктичних пустель;
Б) тайги;
В) тундри та лісотундри;
Г) перемінно-вологих лісів.
Правильні відповіді до тестових завдань:
• Нас дуже здивувало…
• Сподобалось...
• Найцікавішим моментом уроку було…
• Ми відчули себе справжніми дослідниками.
6.VII. Д ⁄ з Опрацювати матеріал параграфу 38, скласти таблицю природних зон материка, саван та рідколісся, твердолистих вічнозелених лісів та чагарників, 4 тестові завдання про природні зони, за бажанням – підготувати повідомлення про природоохоронні території материка.