Тема: Природні зони Північної Америки.
Вертикальна поясність гір
Навчальна мета: формувати знання про особливості розміщення природних зон Північної Америки; поглибити систему знань про взаємозв’язки природних компонентів у складі природних зон; продовжувати формувати уміння складати характеристику природних зон за типовим планом; удосконалювати практичні вміння учнів працювати з картами атласу.
Розвивальна мета : розвивати соціальну компетентність у роботі в групах та комунікативну у толерантному ставленні між її членами , формуванні власної точки зору; сприяти розвитку компетентності самоосвіти і саморозвитку учнів через продовження удосконалення вміння працювати з підручником, картою, контурною картою ; розвивати уміння застосовувати знання на практиці у нестандартних ситуаціях ; інформаційну компетентність під час пошуку ,визначення інформації , уміння обдумувати її та робити висновки; пізнавальну компетентність під час самостійної дослідницької діяльності природних зон, виділення головного з загального.
Виховна мета: виховувати інтерес до предмету, бережливе ставлення до природи.
Очікувані результати: учень знає географічне розташування природних зон ; пояснює закономірності розміщення типів ґрунтів, рослин , тварин і природних зон Північної Америки.
Обладнання: фізична карта Північної Америки, карта природних зон світу, презентація, підручник,ілюстрації.
Тип уроку:комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Сьогодні ми здійснимо з вами уявну подорож природними зонами Північної Америки. А з чого починається будь-яка мандрівка? На мою думку зі збору рюкзака,а у нашому випадку - це фішки,що символізують ваші знання. Саме від наповнення рюкзака залежатиме успіх нашої мандрівки.
Розпочнемо збір багажу знань” із географічної розминки. Вона включає в себе прийом „ Так - Ні”. Я задаю запитання, а ви відповідаєте лише „ так” або „ ні ”.
Географічна розминка.
Прийом „ Так-Ні”.
Слайд 1
Гра „ Упізнай річку за або Відгадай об’єкт за описом”
Учитель пропонує визначити географічний об’єкт (річку,озеро)
за стислим описом
Слайд 2
Наступний прийом –„ Картографічна розминка”
„ Фізична карта Північної Америки”, на якій знаки позначені
( географічні об’єкти які потрібно назвати учням:
1.Гудзонова затока
2.Великі Американські озера.
3.Кордильєри.
4.Каліфорнійський півострів.
5.Великі рівнини.
6.Аппалачі.
7.Півострів Флорида.
8. Півострів Флорида.
9.Півострів Юкатан.
Гра „ Один зайвий ”- учням необхідно визначити ,що в переліку є зайвим та спробувати обґрунтувати відповідь
Слайд 3
Робота на контурних картах.
У кожного учня є аркуш паперу з контурною картою Північної Америки. Під диктування вчителя учні наносять географічні об’єкти на карту , а далі взаємоперевіркою виставляють собі оцінки .
Слайд 4
Діти, я зараз пропоную Вам уявити себе в ролі вчителя та виставити оцінки один одному. За кожну правильно позначену назву на карті учні отримують 1 бал .
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів .
Прийом „ Дивуй”
Розповідь учителя про унікальні рослини та тварини материка,
Слайд 5
Культурні рослини та свійські тварини,батьківщиною яких є Північної Америки.
Слайд 6
Слайд з небезпечними рослинами та тваринами вихідцями з материка (колорадський жук,амброзія).
Слайд 7
Слайд 8 Тема уроку
Природні зони Північної Америки. Висотна поясність гір.
V. Вивчення нового матеріалу.
Запитання вчителя
1.Слайд 9 Карта природних зон Північної Америки.
Учитель:
- Перед вами атласи. За картою географічних поясів та природних зон визначте природні зони Північної Америки та вкажіть зони ,що мають найбільшу площу.
- На якій частині материка розташовані області висотної поясності?
- Деякі з природних зон вам уже відомі, тому що ви вивчали їх під час знайомства з іншими материками. Але окремі природні зони ми ще ніколи не розглядали, крім того, сьогодні ви довідаєтеся,чому особливе місце в розподілі природніх комплексів материка належить рельєфу та впливу океану.
- Пригадайте,що таке природна зона?
- Від чого залежить зміна природних зон на рівнинах?
- Пригадайте,в межах яких природних зон лежить Південна Америка?
Розподіл природних зон у Північній Америці,як і на інших материках,відповідає закону широтної зональності, який як вам відомо, полягає в поступовій зміні природних зон від екватора до полюсів. Зміна природних зон залежить від співвідношення тепла і вологи.
На материку у зв’язку з особливостями географічного положення існують природні зони,відсутні на материках тропічних широт.
Розміщення природних зон на рівнинах материку тісно пов’язане з особливостями зміни клімату.
На півночі материка спостерігається широтна зональність природних зон: вони простягаються з заходу на схід і змінюють одна одну з півночі на південь. Однак у середній і південній частинах природні зони витягуються з півночі на південь. Причина:різниця у зволоженні і температурах прибережних та центральних частин материка в межах помірного та субтропічного кліматичних поясів.
На нерівномірність зволоження східних, центральних та західних частин материка впливають гори:Аппалачі та Кордильєри. Прибережні частини більш зволожені. Там виникають лісові ландшафти .В центрі материка , де опадів менше – степові. Біля півострова Каліфорнія холодна течія спричиняє опустелювання узбережжя. Цим пояснюється меридіональне простягання природних зон в межах помірного , субтропічного та тропічних поясів.
Карта природних зон світу на дошці
Які відмінності в розміщенні природних зон раніше вивчених материків ви помітили?
Слайд з проблемним питанням:
Чому на рівнинній території Північної Америки деякі зони простягаються меридіонально , а не за законом широтної зональності?
2.Характеристика природних зон( робота в малих групах)
Учні класу об′єднуються в експедиційні загони, кожен загін отримує маршрутний лист,який необхідно оформити працюючи з підручником, атласами .В групі є головуючий і він же відповідач.
Я пропоную вам зараз здійснити уявну подорож природними зонами Північної Америки та скласти їх коротку характеристику.
План характеристики природними зонами
1.Географічне положення.
2.Особливості клімату.
3 Переважаючі типи ґрунтів.
4Характерні представники рослинного світу.
5.Типові представники тваринного світу.
На опрацювання матеріалів учням дається 7 хвилин.
Після опрацювання підручника іде пояснення вчителя з елементами бесіди,робота з картою „ Географічні пояси та природні зони світу” та презентацією „ Природні зони Північної Америки”. Учні доповнюють розповідь вчителя своїми знаннями.
Під час виступів учні заповнюють картку „ Характеристика природних зон”
Природна зона |
Географічне положення |
Клімат |
Ґрунти |
рослини |
тварини |
Арктичні пустелі |
|
|
|
|
|
Тундра,лісотундра |
|
|
|
|
|
Тайга |
|
|
|
|
|
Мішані та широколистяні ліси |
|
|
|
|
|
Перемінно-вологі ліси |
|
|
|
|
|
Лісостеп,степ |
|
|
|
|
|
Пустелі,напівпусте на |
|
|
|
|
|
IV.Закріплення вивченого матеріалу
1.Знайдіть відповідність між природною зоною та ґрунтами , що під ним знаходяться (фронтально)
Слайд 2
2.Прийом „ Хто?Де?”:та „ Що?Де? ”
Розподіліть по природних зонах тварин,та рослин які мешкають та ростуть в одному з американських дендропарків
3 Прийом „ Експрес - тест”
Слайд 28
4.Прийом „ Географічний диктант”
Арктичні пустелі №1
Тундра і лісотундра№2
Широколистяні ліси№3.
Лісостеп і степ№4
Слайд 29
VI.Підсумок уроку
VII. Самооцінювання учнів
VIIІ.Домашнє завдання опрацювати параграф 39