Тема: Охорона повітря від забруднення
Мета: формувати у молодших школярів усвідомлення необхідності охорони повітря; навчити берегти, як живу природу, так і неживу;
розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення, вміння доводити
свою думку , робити висновки; виховувати свідоме ставлення до навколишнього середовища.
Обладнання: мультимедійне забезпечення, зошит, кольорові олівці ,малюнки сюжетн, картки для роботи в групах, сигнальні картки.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Здрастуй, день і хмарка в лісі,
Ліс і школа, клас!
Друзі , наші гості любі,
Ми вітаєм вас.
1.Прийом «Рефлексія»
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку ? (урок буде цікавим, пізнавальним, будуть проводитися нові досліди)
2 . Хвилинка спостережень
- Сьогодні до нас на урок завітав синоптик, який розповість про погоду в нашому селі .
- Виступ синоптика.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1 .Мозковий штурм. Гра «Вірю — не вірю»
- Зараз за допомогою сигнальних карток, ми перевіримо ваші знання з попередніх тем. Вам треба відповідати «так» або « ні» і пояснити свою відповідь.
— Отже, природа дає нам повітря без кольору, запаху, насичене вдосталь киснем — таким, яким воно необхідне людині.
— - Молодці! Гарно підготувалися до уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
-Напередодні нашого уроку школа отримала незвичайний лист .
Лист від Матінки-природи
Я – природа велич незбагненна
І можливо у всесвіті єдина
І життя тримаю на планеті,
І твоє, моє дитя, - людино!
Тільки зараз дихаю я важко
Віки бруду на вбранні святковім.
Роз’їла отрута мене за що,
Я вже стала непритомна
Дайте ж мені свіжого повітря,
Покладіть в прозоре чисте море,
Дайте мені ліків, бо загину,
А загине неня – буде горе.
-І надіслала нам фотокартку Землі з космосу .- Діти, ви майбутнє планети. Я прошу Вашої допомоги. Якщо ми не допоможимо, то з великої квітучої планети наша Земля скоро перетворюсь на пустелю. Ось якою може стати земля , якщо людина не захистить її.( Показує малюнок - «занедбану Землю»)
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
-Отже, сьогодні ми будемо працювати над темою…
( На дошці відкривається напис теми уроку)
ОХОРОНА ПОВІТРЯ ВІД ЗАБРУДНЕННЯ
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь вчителя з елементами бесіди.
- Діти, чим ми дихаємо?
Правильно, повітрям. У ньому є кисень, який дуже необхідний для дихання не лише людям, але й тваринам і рослинам. Завдяки повітрю ми живемо. Тому й повинні дбати про чистоту повітряного океану. Забруднене повітря – велика загроза для всього людства.
- Діти, то чи готові ви допомогти планеті Земля ?. Адже, я добре знаю, що ви любите свою країну, своє село, і є справжніми маленькими патріотами своєї Батьківщини.
3. Розповідь учителя
Природні чинники забруднення повітря:
-лісові і степові пожежі
-морськи бризки насичені солями і туман
-пил з грунтів і пісок пустель
-вулкани, торфища що палають.
Забруднення внаслідок діяльності людини
-вихлопні гази автотранспорту
-неочищені викиди на фабриках і заводах
-продукти горіння газу
-спалювання листя
-технічні катастрофи
-пил від будівельних робіт
-трагедія на атомних станціях
-спалювання сміття
-тютюновий дим і його 2000 шкідливих компонентів.
Шляхи вирішення проблеми
- Діти, а яку користь ми з вами можемо принести в очищенні повітря? ( насаджувати дерева, не ламати гілок, молодих дерев, в класі і вдома доглядати за кімнатними рослинами, не забруднювати річку, не спричиняти пожеж, опале листя закопувати , а не спалювати)
Фізкультхвилинка
Танок « Захисники природи»
V. Закріплення матеріалу.
1. Робота з підручником. (опрацювання сторінок 37-38)
2.Робота в парах. Виконання завдання 3 на с. 14
3. Робота в групах над картками №1 №2 №3
Відповіді дітей.
3.Гра «Збери слово»
Жаса имд лип зига рудб задиво брифаки
Сажа дим пил гази бруд заводи фабрики
4.Проведення досліду.
Мета:кімнатні рослини та їх значення для очищення повітря в приміщенні.
Проведення: вимити листя рослини(яка є в класі), розглянути воду. Вода брудна? Чому? Кімнатні рослини збирають пил з повітря. Чи легко жити рослині з брудним листям?
Висновок: Більше рослин, часте миття листя квітів – здоров я людини.
Зараз я хочу познайомити вас з рослинами що дуже добре здатні очищувати повітря. (слайди)
- Подивіться чи є в нашому класі такі квіти?
5. Читання вірша.
Повітря, діти, - цінність надзвичайна.
Для нас – це існування джерело.
У ньому вічна сила життєдайна,
Живих істот без нього б не було.
Якщо з природи щось черпати,
То мусиш їй і спокій дати,
А головне – про неї дбати,
Знати, любити та охороняти.
VІ. Підсумок уроку.Рефлексія.
1. Чи справдились ваші очікувані результати?
- Що нового ви взяли для себе з цього уроку?
-То як конкретно ми можемо допомогти нашій планеті зберегти свою красу, а повітрю стати чистішим? (разом із однокласниками та батьками організовувати прибирання засмічених територій, в будинку мати багато різних кімнатних рослин; насаджувати дерева , не спалювати листя, а використовувати їх як добриво.)
2. На ваших партах є квіточки ,розфарбуйте їх і давайте прикрасимо ними нашу красуню планету-Земля. Дамо їй обіцянку дбати про неї, щоб вона завжди була чистою і гарною. (діти « прикрашають» Землю)
- Чи змінилась наша уявна планета Земля, чи допомогли ми їй?
3. Виставлення оцінок.
4. Домашне завдання. С.37-39 підручника. Творча робота, посадити рослину кімнатну або на дворі.
Картка-завдання№1
Як ви розумієте зміст поданих висловів:
1.Потрібен, як повітря.
2.Сонце, повітря, вода – найкращі друзі.
Картка-завдання№2
Відгадай загадку:
1.Де не ступиш — всюди маєш,
Хоч не бачиш, а вживаєш.
2.Що це? Воно таке велике, що займає цілий світ, воно
таке маленьке, що в найменшу щілину зайде.
Картка –завдання№3
«Поряд — парк. Там згребли торішнє листя і за-
палили багаття. І вулиця, і перехожі потопають у великих сизуватих клубах диму та неприємного запаху...»
Завдання: зробити висновок.