Відкритий урок з природознавства у 2 класі для учнів з порушеннями зору
«Зима. Птахи.»
Дерев’янко Олена, вчитель початкових класів ССЗОШ-І № 23
Мета:розширити знання учнів про птахів, їх різноманітність, формувати поняття «осідлі» та «зимуючі» птахи, ознайомити зі способом життя птахів узимку, розвивати спостережливість, кмітливість, смислову та образну пам’ять, спонукати до активного мислення, формувати бережне ставлення до природи рідного краю, до птахів, виховувати гуманне ставлення до всього живого, бажання допомагати птахам узимку, викликати бажання брати участь в їх охороні.
Обладнання: ілюстрації птахів, комп’ютер, аудіо- та відеоматеріали «Зимові птахи України», «Харчування птахів взимку», «Пташиний спів», годівнички, макети птахів, пташиних яєць, пташиного гнізда, підручники, зошити, підставки для книг, лупи, брайлівські прилади, пінцети, прищіпки.
Хід уроку:
І. Організаційний етап:
1. Налаштування учнів та підготовка до уроку.
2. Привітання:
Встаньте, діти, всі рівненько.
Посміхніться всі гарненько.
Поверніться до гостей.
Привітайтесь: «Добрий день!»
3. Психологічний тренінг «Розминка»
Діти Дзвоник нам дав усім наказ
До роботи швидше, клас!
Працюватимемо гарно,
Щоб урок пройшов не марно!
О.О. Зараз сядуть лиш дівчатка,
А за ними і хлоп’ятка,
Сядьте зручно, усміхніться
І на мене подивіться!
4. Створення позитивного настрою
Діти, хай на нашому уроці панує атмосфера доброзичливості, взаєморозуміння, пізнання та успіху. Девіз нашого уроку: «Уважність, старанність і праця – це наш шлях до знань».
5. Почнемо урок з чергування:
Сьогодні п’ятниця, __грудня 2018 року, за вікном____градусів тепла, пора року – зима. У класі присутньо - учнів, відсутні - ______________________________________________.
Почнемо урок з «Мозкового штурму»:
ІІ. Основний етап:
Зараз пригадаємо, що вивчили минулого уроку. Мудрі сови приготували питання:
А зараз відгадайте загадки і задумайтесь, про кого сьогодні йтиме мова на уроці.
Вірно людям я служу,
Їм дерева стережу,
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним добуваю. (Дятел)
Хто гнізда свого не має,
Яйця іншим підкладає,
Та у лісі в холодку
Все кує: Ку-Ку, Ку-Ку? (Зозуля)
Невеличкий, сніжно-білий,
Що його в небесну шир
Люди радісно пускають,
Сповіщати всіх про мир.
Кожний цього птаха знає,
Його назву відгадає. (Голуб)
Як ви гадаєте, кому буде присвячена тема нашого уроку? Так, діти, це птахам. Сьогоднішня тема уроку «Птахи взимку».
14(21) грудня
Тема: Птахи взимку.
Птахи відрізняються від тварин зовнішнім виглядом. Це група живих істот, добре пристосованих до польоту. Перші кінцівки у них – це крила. Тіло вкрите пір’ям, яке добре захищає від холоду. Міцний дзьоб (показати пинцет та прищепку – схожість, процес) на голові допомагає захоплювати і подрібнювати їжу.
Птахи живуть в усіх куточках землі: у лісах, на полях, луках, болотах та водоймах. Вони є в сухих пустелях, вічних снігах та високо у горах. Всього на землі живе 8 600 видів птахів, з яких в Україні зустрічається 360 видів.
Розміри птахів різні. Найменший в Україні птах – кольорок чорноголовий – має масу 5 грамів, а найбільший – дрохва – 20 кілограмів.
Живляться птахи плодами і насінням (щиглики, шишкарі, чижі). Хижі їдять комах та їхніх личинок, риб, жаб, мишей (ластівки, сови, чайки, чаплі). Багато птахів – всеїдні (горобці, граки, сороки).
«Совенята»
Сплять маленькі совенята,
Раз – розкрили оченята,
Подивилися навколо,
Потім вгору і додолу.
Оченятами блим-блим,
Відпочити треба їм.
Вліво,вправо совенята
Повертали оченята.
Совенята будуть спать,
А ми будем працювати.
Чому ж співають птахи, та ще й на різні голоси? Вже давно вчені висловлюють припущення, що пташине щебетання – це сигнали, за допомогою яких пернаті передають різноманітну інформацію: попереджають про небезпеку, повідомляють про місцезнаходження корму, подають команду під час польоту.(слухання голосів птахів)
Найважче доводиться птахам взимку. Зникають комахи, зелені рослини, все вкривається снігом. Тому вже у кінці літа птахи готуються до зими. Перелітні птахи відлітають у теплі краї, де є корм. Шпаки, ластівки, зяблики перелітають зграями; качки, гуси, журавлі, лелеки – клином; шуліки, яструби – поодинці.
Деякі птахи знаходять їжу і взимку, тому залишаються зимувати у рідних краях. Їх називають осілими. Сойки, повзики запасають на зиму жолуді, горіхи та інше насіння. Граки, горобці, сороки, синиці – переселяються ближче до житла людини, де їм легше знайти поживу.
Птахи – дуже корисні. Вони живляться комахами і гризунами, тому знищують багато шкідників сільського та лісового господарств. Птахи розносять насіння на велику відстань, де з нього виростають нові рослини. М’ясо, яйця птахів – цінні продукти харчування. Без пташиного щебету природа б стала сумною і непривітною.
Учні нашої школи потурбувалися про пташок. Та й ми з вами розвісили біля школи годівнички для пташок. Тільки уявіть, як вони зраділи, коли побачили годівничку з насінням, зерном та крихтами хліба.
Птахи - це група живих істот, добре пристосованих до польоту. Перші кінцівки у них – це крила. Тіло вкрите пір’ям, яке добре захищає від холоду. Міцний дзьоб на голові допомагає захоплювати і подрібнювати їжу.
ІІІ. Заключний етап.
Кожного дня й кожну хвилину
Оберігаймо всяку звірину.
Тільки добра їм треба бажати
І намагатися не ображати.
Є багато прийнятих законів про охорону природи, але найвищим законом для кожного у нас має бути наша совість.
Дивлюсь я на небо
Та й думку гадаю:
Що ми після себе
На світі лишаєм?
Ліси наші в’януть,
Нема більше рік,
Пташки покидають
Край рідний навік.
Та щоб на світі
Не сталось біди,
Шануймо природу
Усюди й завжди.
Працювали ви старанно,
Тож урок пройшов не марно.
Працювали від душі,
Другий клас, ви – молодці!