Природознавство
03.03.2020
До уроку допускаю
вчитель І. В. Віскушенко
Тема. Як дізнатися більше про Україну за допомогою карти??
Мета: поглибити знання учнів про розташування України на карті світу, півкуль і Європи; під час практичної роботи допомогти школярам уявити протяжність кордонів України; закріплювати вміння працювати з контурною і фізичною картами; прищеплювати любов до Батьківщини.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Підсумок спостережень за змінами у природі і праці людей
II. Актуалізація опорних знань
Розгадування кросворда
1. Зменшена в мільйони разів модель Землі. (Глобус)
2. Зменшене в багато разів зображення всієї земної кулі або її окремих частин. (Карта)
3. Держава, яка має найдовший спільний кордон з Україною. (Росія)
4. Частина світу, на якій розташована наша Батьківщина. (Європа)
5. Столиця нашої Батьківщини. (Київ)
6. Найбільша річка України? (Дніпро)
7. Найвища точка українських Карпат. (Говерла)
— Яке слово прочитали по вертикалі? (Україна)
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ви більше дізнаєтеся про розташування України на картах світу, півкуль, Євразії і Європи, навчитеся знаходити на карті України рівнини і гори та свій рідний край.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда з елементами розповіді
Різні в світі є країни, різні люди є на світі.
Різні гори, полонини, різні трави, різні квіти...
Є з усіх одна країна найрідніша нам усім.
То — прекрасна Україна, нашого народу дім.
— У якій частині світу ми живемо?
— У якій півкулі знаходиться Європа? Покажіть на карті світу Європу.
— Чи можна визначити, де розташована Україна? Чому?
— Покажіть на карті півкуль Європу.
— Чи можна визначити, де розташована Україна? Чому?
— На якій же карті можна добре побачити всю Україну?
— Погляньте, діти, на карту України.
Ось зазначені межі української землі, де з давніх-давен жив і зараз живее український народ. Величезні простори займає наша країна. Якби ми задумали пройти пішки із заходу на схід, то для цього знадобилося б близько 100 днів, бо простір цей протягнувся на 1300 км зі сходу на захід, а з півночі на південь — на 900 км.
Нині площа України становить 603,7 тис. км2. Розмірами території вона поступається лише Росії та Казахстану, а в Західній Європі (показати на карті) перевищує площу країн — Франції, Іспанії. Межує з Польщею, Угорщиною, Румунією, Словаччиною, Молдовою, Білоруссю, Росією.
Загальна довжина кордонів — близько 6400 км, у тому числі із країнами далекого зарубіжжя — 1250 км. 1050 км кордонів України припадає на моря.
На заході Україна межує з Польщею, Румунією, Словаччиною. На південному заході — з Молдовою, а на півночі — з Білоруссю. На південному та північному сході — з Росією.
Крайнім східним пунктом є селище міського типу Мулеве Луганської області, а крайнім західним пунктом — м. Чоп Закарпатської області. Крайня північна точка — с. Муравії Чернігівської області, а південна — мис Сарич у Криму. На південному сході Українських Карпат знаходиться умовний центр Європи.
Земна поверхня України є різноманітною. Є тут і гори, і рівнини, і долини, і яри. Через землю України на південь несе свої води величавий сивий Дніпро, що впадає в Чорне море. З півдня нашу Вітчизну омиває ще одне море — Азовське. На заході піднімають у небо свої вершини гори Карпати.
На півночі ростуть густі ліси — це Полісся, а далі на південь поступово змінюються природні пейзажі, переходячи у степ.
В Україні є безліч річок, озер, водосховищ, ставків. Лише річок налічується 71 0001 На кожний квадратний кілометр території припадає 250 м річок. Найбільшими є Дніпро, Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець, Дунай.
Дніпро (довжина 2285 км) — третя після Волги і Дунаю річка Європи. Вона бере початок у Росії і несе свої води до Чорного моря через Росію, Білорусь, Україну. Наші предки називали цю річку Данапріс, що означає «вічна вода». Друга назва Дніпра — Славутич, від слова «слава». Серед 847 приток є такі великі річки, як Прип’ять і Березина, Сож і Десна.
Понад 95 % території України — рівнина. Височини займають четверту частину рівнин. Гори знаходяться тільки на крайньому заході (Карпати) та півдні (Кримські).
Найбільшими містами України є Київ, Харків, Дніпропетровськ, Донецьк, Одеса, Запоріжжя. Це — міста-мільйонери. Також великими містами є Львів, Миколаїв тощо.
Нам пощастило жити на цій чудовій землі, милуватися її красою, користуватися її дарами.
Чудові заповідні землі, природа сіл, малих та великих міст нині потребують кмітливих і дбайливих господарів. Природа чекає від нас чуйності, доброти й розуму.
2. Практична робота
— Знайдіть Україну на карті світу, півкуль і Європи.
— Порівняйте зображення нашої країни на карті світу, карті півкуль і Європи та карті України.
На якій же карті можна добре побачити всю Україну, її кордони з іншими країнами, моря, річки, болота, водосховища, великі міста, гори, височини та низовини? Чому саме?
Учні за вказівкою вчителя розглядають фізичну карту України.
— Чому на карті півкуль багато блакитного кольору, а на фізичній карті України — мало?
— Які кольори переважають на фізичній карті і чому?
— Покажіть на карті, де розташована Україна.
— Які гори простяглися на території України?
— Які ріки протікають? Яка з них є найбільшою? Куди впадають ці річки?
— З якими державами межує Україна? Покажіть їх розташування на карті.
— З якою країною кордон України є найдовшим, а з якою — найкоротшим?
— Які моря омивають територію країни на півдні? Покажіть їх.
— Чи є в Україні гори? Які? Яке місто є столицею нашої держави?
— Які міста є найбільшими в Україні?
3. Робота за підручником (с. 130-131)
Вправа «Мікрофон»
— Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці «Сторінками Книги корисних знань про Україну».
— Що таке рельєф?
— Яка форма поверхні переважає в нашій країні?
4. Фізкультхвилинка
V. Узагальнення й систематизація знань
1. Практична робота «Нанесення на контурну карту кордону України та її столиці»
— Відгадайте загадку: «Держави без людей, міста без будівель, ліси без дерев, моря без води. Що це?» (Географічна карта)
— Візьміть указку (олівець) і проведіть нею по всіх кордонах України. (Один учень працює з картою України на дошці, решта — з картами в зошиті.)
— Яке місто є столицею нашої держави?
2. Робота в парах
— У якій півкулі знаходиться на карті наша Батьківщина?
— На якому материку ми живемо?
— Яка країна межує з Україною на півночі? На сході?
— Яка найбільша річка України? Як називається столиця України?
— Якими морями омивається Україна?
6. Гра «П'ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VI. Підбиття підсумків. Рефлексія
— У якій частині Європи розташована Україна?
— Якою вона є за площею серед країн Євразії та серед країн світу?
— З якими державами межує Україна? Кордон з якою державою є найдовшим?
— Якими морями омивається Україна? Скільки держав межують з Україною? (Сім)
— Покажіть на карті Україну і її столицю.
VII. Домашнє завдання
С. 130-131.