Урок природознавства ,4 клас."Океани Землі"

Про матеріал
Розробка уроку з природознавства "Океани Землі",де розміщено загадки,легенди про всі 4 океани .
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

УРОК ПРИРОДОЗНАВСТВА
В  4 КЛАСІ

 

 

ТЕМА «ОКЕАНИ ЗЕМЛІ»

 

 

 

 

 

 

Підготувала та провела вчитель початкових класів

Підлісна Світлана Костянтинівна

СЗШ   №68

М.Дніпро

2019р.

ТЕМА:Океани Землі.

МЕТА. Ознайомити учнів із поняттям « Океани», їх розміщення на карті півкуль і глобусі; продовжити навчати читати карту і працювати з нею; висвітлити значення океанів та використання їх багатств людиною; формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, здійснювати взаємоконтроль, узгоджено працювати в групах, парах; сприяти розвиткові памяті,  уваги, спостережливості, виховувати захоплення неповторністю  й величчю природи, бережне ставлення до природних  багатств.

ОБЛАДНАННЯ. Карта півкуль,  глобус,  малюнки рослин і тварин підводних  глибин,  презентація, карта подорожі, запис  «Шум океану», макет  корабля..

  Х І Д  У Р О К У

І. Організаційний момент.

1. Усне опитування.

- Що називається материком?

- Скільки є материків на земній кулі? Назвіть їх.

-    Назвіть найбільший материк? (Євразія)

- Назвіть найвіддаленіший материк? (Австралія)

- Як називається материк на якому зафіксовані найнижчі температури повітря на Землі? (Антарктида)

- На території якого материка знаходиться найбільше озеро світу? (Євразія) Назвіть його (Байкал).

- Який материк поділений екватором навпіл? (Африка)

- Назвіть материк, який є батьківщиною картоплі (Південна Америка).

- На території якого материка протікає найбільша в світі ріка Міссісіпі? (Північна Америка)

 .- Доброго дня вам, діти. Я відкрию вам секрет. Сьогодні у нас урок незвичайний, ми будемо мандрувати.

- А ви любите мандрувати?

- Сьогодні ми будемо мандрувати по нашій планеті. Чи знаєте ви як вона називається? ( Земля)

- Правильно!

- Сьогодні ми здійснимо кругосвітню подорож на нашому уявному кораблі.

Вітер весело вітрила надуває,

Корабель швидкість набирає

2.  А от тему сьогоднішнього уроку ви дізнаєтеся, коли виконаєте вправу «Дешифрувальник»

О А К Н Е И

1 4 2 5 3 6

  • .

ІІ. Підсумок фенологічних спостережень.

  • Ми всі живемо на планеті Земля. В її мальовничому куточку, який має  назву Україна. Яка пора року  господарює?
  • Як називається місяць? Чому? Як наші предки називали листопад? (хмурень,  зазимник,  листопадник.).
  • Які зміни відбуваються в природі? ( Дні стали коротшими, а ночі довшими. Повітря холоднішає, сонечко світить все менше, переважають похмурі дні. З дерев опадає листя, сохне трава, ховаються комахи, а птахи відлетіли у теплі краї.)
  • А я бажаю нехай проблеми та незгоди, не роблять на уроці  нам поганої погоди. Слово надаємо нашим синоптикам
  • 1 синоптик. Синоптики вітають всіх, кого цікавить погода сьогодні і повідомляють: у центральних областях України, а саме у м. Дніпро  температура повітрянебовітеропади.
  • 2 синоптик. Стежте з змінами в природі, адже кожний день унікальний і неповторний. Бажаємо вам гарної погоди, тепла і сонця в душі і серці.
  • Вчитель. Щиро дякую за повідомлення. Бажаю, щоб на сьогоднішньому уроці був лише втішний прогноз. А щоб в класі було сонячно, не забувайте один одному дарувати посмішку.
  •  
  •  

ІІІ. Перевірка засвоєних  знань, умінь і навичок  учнів.

  • Збираючись у мандрівку без чого не варто вирушати у дорогу?( без карти ).Давайте подивимось  на нашу карту подорожі.

Вчитель:Наш Єгор мріє вирости і стати в майбутньому  капітаном.Зараз ваін нам   розповість ,куди ми сьогодні помандруємо.

  • Що називається географічною картою?
  • Що таке глобус?
  •  (Географічна картазменшене зображення на якій-небудь площині окремих частин земної поверхні або всієї Земної кулі ).
  • Яким кольором на глобусі чи карті зображують сушу? ( зеленим, коричневим, жовтим ).
  • Що таке материк? (Материк-це великі ділянки суходолу, оточені з усіх сторін водою).
  • Скільки материків є на  Землі? Назвіть їх.
  • Що спільного і відмінного між материками? (СПІЛЬНЕ: материки- це окремі великі ділянки суші,що омиваються водою; РІЗНИЦЯ: різні за розміром, конфігурацією, формою земної поверхні та їх співвідношенням, природою).
  •  Відгадайте загадки про материки та презентуйте їх.

Цей материкнайбільший континент,

   колиска багатьох цивілізацій.

   І рідна матір більш двох сотень націй,

   Ми з вами теж на ньому живем. ( ЄВРАЗІЯ )

  • Покажіть його на карті? На якій півкулі він знаходиться?
  • З яких частин він складається?
  • Чому природа Євразії дуже різноманітна? (на його території проходять три теплові пояси: холодний, помірний, жаркий ).
  • Який рослинний і тваринний світ цього материка?

Чи насправді так, чи може сон це,

   Наче казка, неповторний дивний світ.

   Цей материкулюблениця сонця

   Де бував чудовий лікар Айболить.  ( АФРИКА )

  • Покажіть його на карті? На якій півкулі він знаходиться?
  • Який рослинний і тваринний світ цього  материка?

Тут живуть великі кенгуру,

   Їдять коали зелень соковиту.

   Цей материк в південній кулі і тому,

   Коли у нас зима , там літо.  ( АВСТРАЛІЯ )

  • Покажіть його на карті?
  • Чому Австралію називають материком? Доведіть.
  • Який рослинний і тваринний світ цього  материка?

На ньому завжди холод лютий,

   Там не жили ніколи люди.

   Цей материк льодами вкритий,

   На карті білий, хто помітив? (АНТАРКТИДА )

  • Покажіть його на карті.
  • Яку особливість має цей материк?
  • Який рослинний і тваринний світ цього материка?

Там дивні рослини, там міднії гори.

   А річка тече, широченна, як море. ( ПІВДЕННА АМЕРИКА )

  • Де знаходиться цей материк? У якій півкулі?
  • Який рослинний і тваринний світ цього  материка?

Відкритий він був випадково

   Той світ, що називають Новим. ( ПІВНІЧНА АМЕРИКА)

  • Покажіть його на карті?
  • Який рослинний і тваринний світ цього  материка?
  • А зараз я показую вам силуети материків ,а ви відгадуєте,що це за материк
  • (Силуети материків)
  • ІV. Актуалізація  опорних знань учнів.
  • На попередньому уроці ви подорожували метериками Землі?
  • яким кольором зображують їх на карті?
  • А який колір переважає на карті півкуль? Що ним позначають?
  • Який висновок можна з цього зробити? (що більшу частину Землі займає вода )
  • КРОСВОРД

V. Вивчення нового матеріалу.

- Отже розпочинаємо нашу подорож у світ океанів.

- Більше половини  планети Земля вкрито водою. Цесвітовий океан. Який він великий і безмежний

Презентація

 Материки й острови розділяють його на 4 частини, які називають ОКЕАНАМИ.

 Проблемне запитання

- Тепер вам відомо, що таке океани. А чи знаєте ви, яка вода в океанах на смак?

- Так, солона. Якби, наприклад, випарити солі, розчинені в океанічній воді, то вони  вкрили б дно Світового океану шаром завтовшки 60 м, а сушу – 153 м.

Порівняно з материками, розміри океанів дуже великі.

- Відкрийте карту півкуль.( Учитель на великій карті показує по черзі океани, а діти повторюють на своїх картах).

ТИХИЙ ОКЕАН- найбільший океан. Він займає майже таку територію, як усі материки разом узяті. За  це його ще називаютьВеликим.

Цей океан не омиває берегів Європи, але саме європейці дали йому таку назву. Його вперше відкрив мандрівник-португалець Фернан Магеллан у 1520 році та назвав його так тому, що коли його кораблі пливли по ньому, він був тихим-тихим.

Тихий океан найглибший і найбурхливіший. У деяких місцях глибина його сягає 11км. На дні Тихого океану знаходиться найглибша западина Світового океануМаріанська, глибина якої 11км22м

Рослинний і тваринний світ Тихого океану досить різноманітний. В океані живе близько 10 тисяч видів рослин. Більшість рослинводорості. На глибині 100м живуть зелені водорості, нижчебурі, ще нижчечервоні. Тут росте ламінарія, яку в побуті називають « морською капустою».

У водах океану понад 2 000 видів риб. Це тунець, скумбрія, акули, тріска, кета, камбала, палтус. Є велетенські краби, морські черепахи. Живуть кити, тюлені, котики, дельфіни.

АТЛАНТИЧНИЙ ОКЕАН-. Другий за розмірами океан. Атлантичний океаннайтепліший і найсолоніший серед океанів. Назва його повязана з грецьким міфом про гіганта Атланта: « На крайньому заході цього океану жив велетень Атлант, який на своїх плечах тримав небосхил . . .»

(ЛЕГЕНДА ПРО АТЛАНТИЧНИЙ ОКЕАН)

Легенда про Атлантиду

 Понад дві тисяч років існує цікава легенда про загадкову країнуАтлантиду, в якій жив мудрий і щасливий народ. Проте він не витримав, на жаль, випробувань гарним життям і розпалив у собі жадібність і потяг до завоювань. За що і був покараний богами, причому жорстоко: за один день і лиховісну ніч, як оповідає легенда, Атлантида разом зі своєю прекрасною столицею і численними жителями зникла в глибинах океану. Ця трагічна подія відбулась нібито близько 12 тисяч років тому. За однією із версій Атлантичний океан саме від Атлантиди запозичив свою назву

Легенда про Атланта

 Атлантика була єдиним реальним океаном, відомим жителям Європи в античні часи. За уявленнями стародавніх греків, океан оточував Землю з усіх боків. Грецькі мудреці вважали, що з океану сходять і в нього ховаються всі світилаСонце, Місяць, зірки. За грецькою міфологією, там, на крайньому заході, за високими горами, у щасливій країні Аркадія жив титан Атлант, який тримав на своїх плечах небесне склепіння.

З ім'ям цього титана і весь водний простір на захід від Європи почали називати Атлантичним океаном.

Фізкультхвилинка

 Розповідь вчителя про вплив на клімат в Україні.

Україна розташована далеко від океану. Але він все одно впливає на її клімат. Якби не було океану, то в Україні був би такий же клімат, як в Арктиці. Світовий океан зігріває повітря і утримує тепло. Ми належимо до басейну Атлантичного океану.

- Як можна з України потрапити в Атлантичний океан  водним шляхом? (З порту Одеса, розташованого у Чорному морі, через протоки Босфор і Дарданелли потрапляємо в Середземне море, через протоку Ґібралтарську - в Атлантичний океан.)

Температура води в різних частинах Атлантичного океану неоднакова. Найтеплішепоблизу екватора. На дні зростають бурі водорості. Серед них і бура саргасова водорость, яка утворює зарості на великих територіях.

Тваринний світ представлений летючими рибами, тунцями, акулами, морськими черепахами, морськими зміями. З птахівальбатроси і фрегати. Тут живуть тюлені, морські корити, кити.

ІНДІЙСЬКИЙ ОКЕАН -за розмірами посідає третє місце. Він найтепліший, тому має найбагатший органічний світ. Рослини -  це зарості бурих, зелених і червоних водоростей. Водяться численні види риб: скати, сардинела,тунець, скумбрія багато акул. У теплих водах живуть краби, великі медузи, восьминоги. У прибережних водах трапляються крокодили.

У водах цього океану можна виловити риб, які вважалися вимерлими десятки мільйонів років тому.

ПІВНІЧНИЙ ЛЬОДОВИТИЙ ОКЕАН -Найменший з океанів планетиПівнічний Льодовитий океан. Він називається Льодовитим, тому що більша його частина завжди покрита кригою. Океан розташований на крайній півночі Землі, тому і названо Північним.

Це найхолодніший океан. Через суворі кліматичні умови життя в океані бідне. В товщі води живуть мікроорганізми. Біля берегів ростуть водорості: ламінарія, фукус, морська трава - тостера. В ньому налічуються тільки 150 видів риб. Тут водяться мойва, палтус,нельма. Рибаголовна пожива для морських ссавцівтюленів, моржів, білуг. Полює на тюленів і рибубілий ведмідь. На скелястих берегах птахи ( чайки, гаги, топірці, баклани ) утворюють масові гніздування – «пташині базари». Тут трапляється найбільша медуза ціанея, яка в діаметрі сягає 2м,а щупальця її витягуються до 20м.

- Що спільного і відмінного між океанами?

( СПІЛЬНЕ: океанице частина світового океану, що обмежена сушею; вода в океанах солона.

РІЗНЯТЬСЯ океани розмірами, тваринним і рослинним світом.

ХВИЛИНКА РЕЛАКСАЦІЇ

(Запис «Шум океану»

 Гра « Відгадайте мене»

1. Я -  найбільший океан, відкрив мене мандрівник Магеллан, у моїх водах плаває 2000 видів риб ( Тихий океан).

2. Янайменший із океанів, майже вся моя поверхня вкрита льодом, янайхолодніший океан ( Північний Льодовитий).

3. Я- Я за розмірами посідаю третє місце, я найтепліший океан, мій рослинний і тваринний світ дуже багатий ( Індійський)

4. Янайтепліший і найсолоніший океан, в моїх водах водиться скумбрія, тріска, безліч китів, на моєму дні відкрили родовища нафти та газу (Атлантичний).

смислення учнями  знань.

Гра «Відгадай за описом»

Знають діточки малі:

Віннайбільший на Землі!

Дім йогоце океани,

Зі спини летять фонтани.

Схожий на масивний щит.  (Кит)

Ця тварина добра дуже,

Познайомся з нею, друже!

В морі плаває, пірнає,

Із води людей спасає.

Виринає із глибин

Щирий помічник – …  (Дельфін)

  1. Практична робота з контурною  картою. ( нанесення назв океанів на карті).
  2. Робота з підручником.
  3. Робота  в зошитах із друкованою основою.
  4. Розповідь вчителя « Океан в  небезпеці»
  5. Розповіді учнів за малюнком «Що не так
  6. Географічні жарти

 

  • А тепер побуваємо у порту « Цікавинок»
  • Рельєф дна океану такий самий, як і на суші: такі самі гори, рівнини, глибокі урвища.
  • Океани весь час рухаються. Вітри постійно женуть хвилі на поверхні океану, а в його просторих глибинах існують холодні та теплі течії. Так,  морська течія Гольфстрім в Атлантичному океані переносить до 4 мільярдів тонн води за хвилину.
  • Кораловий рифце дивовижна підводна перегородка, яка складається з мільйонів маленьких коралів, що ростуть на дні океану. Найбільший кораловий риф на Землі розташований біля берегів Австралії. Його довжина сягає 2000 кілометрів. А називається він Великий барєрний риф.
  • Живі істоти мешкають в океані на будь-якій глибині, а рослинилише там, куди проникає сонячне світло.

VІІ. Підсумок уроку

- Ось і повернулись ми із мандрівки. Вам сподобалося?

- В яких океанах ми побували?

Молодці, діти. Ви гарно попрацювали і дізнались багато цікавого про океани. А саме… (Відповіді дітей)

 

Бесіда про значення океанів для людей.

А яке значення мають океани для людства?

1. Океан нас годує.

2. Океани і моря дають кисень, яким ми дихаємо.

3. Із дна морів добувають корисні копалини.

4. Вода океанів та морів є транспортним шляхом.

 

Бесіда екологічного спрямування. 

 А ще Світовий океан впливає на погоду Землі. Він ніби паровий котел, що нагрівається сонцем, накопичує тепло, вологу. Цю вологу вітри розносять по всій планеті у вигляді хмар.

 Отже, без Світового океану не було б життя на Землі. Тому його потрібно охороняти. Подивіться ще раз на красу підводного світу і подумайте, що потрібно робити, щоб води океанів були чистими і багатими на рибу? (Демонстрація фільму про підводний світ океанів – 4 хв.)

 

1. Економно використовувати воду.

2. Не засмічувати морські простори.

3. Берегти рибні багатства від хижацького винищення.

4. Будувати очисні споруди.

 

VIII. Домашнє  завдання.

  • Прочитати в підручнику статтю « Океани Землі». Здійснити уявну подорож по одному з океанів, скласти усну розповідь.

   

 

      

 

                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
6 лютого 2020
Переглядів
3249
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку