УРОК ПРИРОДОЗНАВСТВА
В 4 КЛАСІ
ТЕМА «ОКЕАНИ ЗЕМЛІ»
Підготувала та провела вчитель початкових класів
Підлісна Світлана Костянтинівна
СЗШ №68
М.Дніпро
2019р.
ТЕМА:Океани Землі.
МЕТА. Ознайомити учнів із поняттям « Океани», їх розміщення на карті півкуль і глобусі; продовжити навчати читати карту і працювати з нею; висвітлити значення океанів та використання їх багатств людиною; формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, здійснювати взаємоконтроль, узгоджено працювати в групах, парах; сприяти розвиткові пам’яті, уваги, спостережливості, виховувати захоплення неповторністю й величчю природи, бережне ставлення до природних багатств.
ОБЛАДНАННЯ. Карта півкуль, глобус, малюнки рослин і тварин підводних глибин, презентація, карта подорожі, запис «Шум океану», макет корабля..
Х І Д У Р О К У
І. Організаційний момент.
1. Усне опитування.
- Що називається материком?
- Скільки є материків на земній кулі? Назвіть їх.
- Назвіть найбільший материк? (Євразія)
- Назвіть найвіддаленіший материк? (Австралія)
- Як називається материк на якому зафіксовані найнижчі температури повітря на Землі? (Антарктида)
- На території якого материка знаходиться найбільше озеро світу? (Євразія) Назвіть його (Байкал).
- Який материк поділений екватором навпіл? (Африка)
- Назвіть материк, який є батьківщиною картоплі (Південна Америка).
- На території якого материка протікає найбільша в світі ріка Міссісіпі? (Північна Америка)
.- Доброго дня вам, діти. Я відкрию вам секрет. Сьогодні у нас урок незвичайний, ми будемо мандрувати.
- А ви любите мандрувати?
- Сьогодні ми будемо мандрувати по нашій планеті. Чи знаєте ви як вона називається? ( Земля)
- Правильно!
- Сьогодні ми здійснимо кругосвітню подорож на нашому уявному кораблі.
Вітер весело вітрила надуває,
Корабель швидкість набирає
2. А от тему сьогоднішнього уроку ви дізнаєтеся, коли виконаєте вправу «Дешифрувальник»
О А К Н Е И
1 4 2 5 3 6
ІІ. Підсумок фенологічних спостережень.
ІІІ. Перевірка засвоєних знань, умінь і навичок учнів.
Вчитель:Наш Єгор мріє вирости і стати в майбутньому капітаном.Зараз ваін нам розповість ,куди ми сьогодні помандруємо.
Цей материк – найбільший континент,
колиска багатьох цивілізацій.
І рідна матір більш двох сотень націй,
Ми з вами теж на ньому живем. ( ЄВРАЗІЯ )
Чи насправді так, чи може сон це,
Наче казка, неповторний дивний світ.
Цей материк – улюблениця сонця
Де бував чудовий лікар Айболить. ( АФРИКА )
Тут живуть великі кенгуру,
Їдять коали зелень соковиту.
Цей материк в південній кулі і тому,
Коли у нас зима , там літо. ( АВСТРАЛІЯ )
На ньому завжди холод лютий,
Там не жили ніколи люди.
Цей материк льодами вкритий,
На карті білий, хто помітив? (АНТАРКТИДА )
Там дивні рослини, там міднії гори.
А річка тече, широченна, як море. ( ПІВДЕННА АМЕРИКА )
Відкритий він був випадково –
Той світ, що називають Новим. ( ПІВНІЧНА АМЕРИКА)
V. Вивчення нового матеріалу.
- Отже розпочинаємо нашу подорож у світ океанів.
- Більше половини планети Земля вкрито водою. Це – світовий океан. Який він великий і безмежний
Презентація
Материки й острови розділяють його на 4 частини, які називають ОКЕАНАМИ.
Проблемне запитання
- Тепер вам відомо, що таке океани. А чи знаєте ви, яка вода в океанах на смак?
- Так, солона. Якби, наприклад, випарити солі, розчинені в океанічній воді, то вони вкрили б дно Світового океану шаром завтовшки 60 м, а сушу – 153 м.
Порівняно з материками, розміри океанів дуже великі.
- Відкрийте карту півкуль.( Учитель на великій карті показує по черзі океани, а діти повторюють на своїх картах).
ТИХИЙ ОКЕАН- найбільший океан. Він займає майже таку територію, як усі материки разом узяті. За це його ще називають – Великим.
Цей океан не омиває берегів Європи, але саме європейці дали йому таку назву. Його вперше відкрив мандрівник-португалець Фернан Магеллан у 1520 році та назвав його так тому, що коли його кораблі пливли по ньому, він був тихим-тихим.
Тихий океан найглибший і найбурхливіший. У деяких місцях глибина його сягає 11км. На дні Тихого океану знаходиться найглибша западина Світового океану – Маріанська, глибина якої 11км22м
Рослинний і тваринний світ Тихого океану досить різноманітний. В океані живе близько 10 тисяч видів рослин. Більшість рослин – водорості. На глибині 100м живуть зелені водорості, нижче – бурі, ще нижче – червоні. Тут росте ламінарія, яку в побуті називають « морською капустою».
У водах океану понад 2 000 видів риб. Це тунець, скумбрія, акули, тріска, кета, камбала, палтус. Є велетенські краби, морські черепахи. Живуть кити, тюлені, котики, дельфіни.
АТЛАНТИЧНИЙ ОКЕАН-. Другий за розмірами океан. Атлантичний океан – найтепліший і найсолоніший серед океанів. Назва його пов’язана з грецьким міфом про гіганта Атланта: « На крайньому заході цього океану жив велетень Атлант, який на своїх плечах тримав небосхил . . .»
(ЛЕГЕНДА ПРО АТЛАНТИЧНИЙ ОКЕАН)
Легенда про Атлантиду
Понад дві тисяч років існує цікава легенда про загадкову країну – Атлантиду, в якій жив мудрий і щасливий народ. Проте він не витримав, на жаль, випробувань гарним життям і розпалив у собі жадібність і потяг до завоювань. За що і був покараний богами, причому жорстоко: за один день і лиховісну ніч, як оповідає легенда, Атлантида разом зі своєю прекрасною столицею і численними жителями зникла в глибинах океану. Ця трагічна подія відбулась нібито близько 12 тисяч років тому. За однією із версій Атлантичний океан саме від Атлантиди запозичив свою назву
Легенда про Атланта
Атлантика була єдиним реальним океаном, відомим жителям Європи в античні часи. За уявленнями стародавніх греків, океан оточував Землю з усіх боків. Грецькі мудреці вважали, що з океану сходять і в нього ховаються всі світила – Сонце, Місяць, зірки. За грецькою міфологією, там, на крайньому заході, за високими горами, у щасливій країні Аркадія жив титан Атлант, який тримав на своїх плечах небесне склепіння.
З ім'ям цього титана і весь водний простір на захід від Європи почали називати Атлантичним океаном.
Фізкультхвилинка
Розповідь вчителя про вплив на клімат в Україні.
Україна розташована далеко від океану. Але він все одно впливає на її клімат. Якби не було океану, то в Україні був би такий же клімат, як в Арктиці. Світовий океан зігріває повітря і утримує тепло. Ми належимо до басейну Атлантичного океану.
- Як можна з України потрапити в Атлантичний океан водним шляхом? (З порту Одеса, розташованого у Чорному морі, через протоки Босфор і Дарданелли потрапляємо в Середземне море, через протоку Ґібралтарську - в Атлантичний океан.)
Температура води в різних частинах Атлантичного океану неоднакова. Найтепліше – поблизу екватора. На дні зростають бурі водорості. Серед них і бура саргасова водорость, яка утворює зарості на великих територіях.
Тваринний світ представлений летючими рибами, тунцями, акулами, морськими черепахами, морськими зміями. З птахів – альбатроси і фрегати. Тут живуть тюлені, морські корити, кити.
ІНДІЙСЬКИЙ ОКЕАН -за розмірами посідає третє місце. Він найтепліший, тому має найбагатший органічний світ. Рослини - це зарості бурих, зелених і червоних водоростей. Водяться численні види риб: скати, сардинела,тунець, скумбрія багато акул. У теплих водах живуть краби, великі медузи, восьминоги. У прибережних водах трапляються крокодили.
У водах цього океану можна виловити риб, які вважалися вимерлими десятки мільйонів років тому.
ПІВНІЧНИЙ ЛЬОДОВИТИЙ ОКЕАН -Найменший з океанів планети – Північний Льодовитий океан. Він називається Льодовитим, тому що більша його частина завжди покрита кригою. Океан розташований на крайній півночі Землі, тому і названо Північним.
Це найхолодніший океан. Через суворі кліматичні умови життя в океані бідне. В товщі води живуть мікроорганізми. Біля берегів ростуть водорості: ламінарія, фукус, морська трава - тостера. В ньому налічуються тільки 150 видів риб. Тут водяться мойва, палтус,нельма. Риба – головна пожива для морських ссавців – тюленів, моржів, білуг. Полює на тюленів і рибу – білий ведмідь. На скелястих берегах птахи ( чайки, гаги, топірці, баклани ) утворюють масові гніздування – «пташині базари». Тут трапляється найбільша медуза – ціанея, яка в діаметрі сягає 2м,а щупальця її витягуються до 20м.
- Що спільного і відмінного між океанами?
( СПІЛЬНЕ: океани – це частина світового океану, що обмежена сушею; вода в океанах солона.
РІЗНЯТЬСЯ океани розмірами, тваринним і рослинним світом.
ХВИЛИНКА РЕЛАКСАЦІЇ
(Запис «Шум океану»
Гра « Відгадайте мене»
1. Я - найбільший океан, відкрив мене мандрівник Магеллан, у моїх водах плаває 2000 видів риб ( Тихий океан).
2. Я – найменший із океанів, майже вся моя поверхня вкрита льодом, я – найхолодніший океан ( Північний Льодовитий).
3. Я- Я за розмірами посідаю третє місце, я найтепліший океан, мій рослинний і тваринний світ дуже багатий ( Індійський)
4. Я – найтепліший і найсолоніший океан, в моїх водах водиться скумбрія, тріска, безліч китів, на моєму дні відкрили родовища нафти та газу (Атлантичний).
смислення учнями знань.
Гра «Відгадай за описом»
Знають діточки малі:
Він – найбільший на Землі!
Дім його – це океани,
Зі спини летять фонтани.
Схожий на масивний щит. (Кит)
Ця тварина добра дуже,
Познайомся з нею, друже!
В морі плаває, пірнає,
Із води людей спасає.
Виринає із глибин
Щирий помічник – … (Дельфін)
VІІ. Підсумок уроку
- Ось і повернулись ми із мандрівки. Вам сподобалося?
- В яких океанах ми побували?
Молодці, діти. Ви гарно попрацювали і дізнались багато цікавого про океани. А саме… (Відповіді дітей)
Бесіда про значення океанів для людей.
А яке значення мають океани для людства?
1. Океан нас годує.
2. Океани і моря дають кисень, яким ми дихаємо.
3. Із дна морів добувають корисні копалини.
4. Вода океанів та морів є транспортним шляхом.
Бесіда екологічного спрямування.
А ще Світовий океан впливає на погоду Землі. Він ніби паровий котел, що нагрівається сонцем, накопичує тепло, вологу. Цю вологу вітри розносять по всій планеті у вигляді хмар.
Отже, без Світового океану не було б життя на Землі. Тому його потрібно охороняти. Подивіться ще раз на красу підводного світу і подумайте, що потрібно робити, щоб води океанів були чистими і багатими на рибу? (Демонстрація фільму про підводний світ океанів – 4 хв.)
1. Економно використовувати воду.
2. Не засмічувати морські простори.
3. Берегти рибні багатства від хижацького винищення.
4. Будувати очисні споруди.
VIII. Домашнє завдання.