Урок природознавства 4 клас Тема "Лісостеп"

Про матеріал
Розробка містить цікавий матеріал до уроку. природознавства в 4 класі з використанням інтерактивних технологій. Для вчителів початкових класів, студентів педагогічних закладів.
Перегляд файлу

 

Урок природознавства

4 клас

Тема. Лісостеп.

Мета. Розкрити причину зміни зони мішаних лісів, формувати уявлення про природу  лісостепу; розкрити залежність рослин від тепла і опадів; показати пристосованість рослин і тварин до життя в лісостепу ; розкрити взаємозв'язок між природними умовами та працею людей у зоні лісостепу, розвивати увагу, уяву, мовлення, пам'ять; виховувати любов до природи, естетичні почуття.

Обладнання. Карти (природних зон та фізична), атлас, краєвиди лісостепу, таблиці із зображенням рослин і тварин зони лісостепу.             

Хід уроку

І. Організаційна частина


Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок.

До гостей всі поверніться –

Щиро, лагідно всміхніться.

Дзвоник нам сказав : «Дзелень»!

Всі говорим: «Добрий день»


Психологічний настрій учнів

Урок природознавства – це урок творчості, натхнення, добра та радості. Налаштовуйтеся на робочий лад, ми сьогодні:

Міркуємо – швидко!

Відповідаємо – точно!

Слухаємо – уважно!

Працюємо – дружно!

  • Сьогодні на уроці ми будемо вчитися робити свої маленькі відкриття, пояснюючи наші безкінечні «Чому?».
  • На цьому уроці ми повинні:

  • Здобути нові знання;
  • Закріпити набуті знання;
  • Поспілкуватись;
  • Проаналізувати;
  • Підсумувати.

Вправа «Очікування»

У вас на партах лежать жолуді та листочки дуба на яких ви напишите

чого ви очікуєте від уроку і від себе.

Отож, беремо гарний настрій, посміхаємось один одному, мені, гостям і до справи?!

ІІ. Фенологічні спостереження.Рубрика «Синоптики повідомляють»

Перш ніж почати нашу подорож потрібно дізнатися, якою буде погода. Слово надаємо черговому гідрометеоцентру.

Сьогодні ясний день, температура повітря .. градусів вище нуля за Цельсієм, напрям вітру –….

Травень – дивна пора року. Ліси і гаї прикрасилися фіалками, конвалією. У другій половині прибуває останній ешелон пернатих мандрівників - солов'ї, стрижі, ластівки. Прокотилися травневі громи, дощі оновили природу.

Холодний май – буде добрий урожай ).

Астрологи радять в цей день старанно працювати. А зірки кажуть, що учні 4 класу сьогодні отримають гарні оцінки.

 Дякуємо за прогноз погоди.

ІІ. Актуалізація опорних знань Діти, на попередньому уроці природознавства ми здійснили заочну подорож в зону мішаних лісів. Мені цікаво знати, які спогади залишилися у вас про мандрівку? Що нового ви дізнались про Українське Полісся? І, щоб задовольнити свою цікавість, а також перевірити, як ви засвоїли попередній навчальний матеріал, пропоную розгадати кросворд.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.Мої маленькі друзі, я чую голос чарівної квітки. Це вона запрошує нас в чергову мандрівку.


Відірву другу пелюстку —

Помандруєм класом вдаль,

Де лісів зелених низку

Змінює безлісий край.

Наддніпрянщина, Поділля —

Всюди люди в нас живуть.

Край, де ліс є і безлісся, —

Лісостепом люди звуть.


  •  Отож, ви, мабуть, зрозуміли, що сьогодні ми з допомогою чарівної квітки побуваємо в зоні лісостепу.
  • Саме слово «лісостеп» складається з двох слів «ліс» і «степ». Це є перехідна зона між зоною мішаних лісів і зоною степів.
  • Знайдіть на карті природних зон -  зону, яка йде на зміну мішаним лісам.
  • Яким кольором її позначено?(світло-зеленим) Що ви можете сказати про її розміри?(охоплює всю центральну частину території України).
  •  Де на території України розташована лісостепова зона?(на південь від українського Полісся лежить лісостепова зона)
  • Які області включає зона лісостепу?

Як ви зрозуміли, на сьогоднішньому уроці ми з вами будемо вивчати лісостепову зону України. Природна зона вивчається за планом, з ним ви вже знайомі (На слайді план вивчення природної зони).

План

Розміщення і рельєф природної зони.

Клімат.

Ґрунти.

Тваринний та рослинний світ зони.

Природоохоронні території в межах зони.

Господарська діяльність.

  • Для нас з вами ця зона цікава ще і тим, що вона включає нашу милу Батьківщину – Сумщину, а природа рідного краю, це природа нашої душі.

IV. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу:

  1. Розповідь вчителя з елементами бесіди за слайдовою презентацією. (Щасливий той, хто народився на межі двох царств – лісу і степу, де шавлія і горицвіт зустрічаються з медункою, де кожна квіточка дивиться на тебе з радістю. Де дерева обступлять тебе в лісі й мовчать, як найкращі друзі. А поле примусить тебе вдихнути повітря на повні груди і розкрити свою душу перед самим собою і всім світом.).
  2. Робота в групах.

Готуючись до уроку, клас отримав  завдання і об’єднався  в три групи – інформатори, природодослідники, юні екологи.

1 група. Інформатори.

Вправа «Коло ідей»

  • Група інформаторів готували повідомлення про зону лісостепу. Прошу вас розповісти за даним планом.

План

1.Де розташована зона лісостепу? Чому її так називають?

2. Які погодні умови в цій зоні?  Які ґрунти у ній переважають?

3. Рослинний світ лісостепової зони?

4. Тваринний світ лісостепової зони?

5. Господарська діяльність людини у лісостепу

- Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?

Природнича розминка «Чи вірите ви?»

Візьміть у руки світлофори , якщо ви зі мною погоджуєтеся, сигналізуєте зеленим кольором, а якщо НІ – червоним.

Чи вірите ви в те, що перехідною зоною між зонами мішаних лісів і степу є лісостеп? +

Чи вірите ви в те, що в межах лісостепу не розташовані Харківська, Полтавська, Черкаська області? -

Чи вірите ви в те, що характерною рисою зони є поєднання лісу і степу? +

Чи вірите ви в те, що опадів у лісостеповій зоні випадає достатньо? +

Чи вірите ви в те, що територію не перетинають ріки Південний Буг і Дніпро? -

Чи вірите ви в те, що у зоні лісостепу переважають чорноземи? +

2 група. Природодослідники.

Вправа «Рекламна карусель»

- А зараз для обговорення юні природослідники вивчали незвичайні місця лісостепу Сумщини.

- Уважно погляньте на слайд. Що це?

1 учень.  Міжнародний стандарт чорнозему «Михайлівська цілина»

Побачивши майже двохметровий глибинний зріз чорнозему Михайлівської цілини, професор Техаського університету, який побував у 37 країнах світу, сказав: «Такої землі не може бути, таку землю не міг створити і сам Господь Бог!».

2 учень.  Яблуня – колонія державного значення.Яблуня, що росте в центрі міста Кролевець, багато років не дає спокою українським ученим. Такої унікальної яблуні вчені не бачили ніде. Зараз за металевою огорожею на тисячі квадратних метрів лежить 15 прирослих до землі стовбурів, а 40 років тому їх було дев'ять. Вчені збилися з пантелику, не знаючи, хто з відростків – син, а хто – онук чи правнук першої яблуні.

3 учень. Мамонт з КулішівкиЄдиний в Україні, а донедавна і в світі, пам'ятник мамонтові знаходиться на Сумщині, в селі Кулішівка Недригайлівського району.

4 учень. Шелехівське озеро.Шелехівське озеро – перлина Лебединського краю. Його утворення вчені пов'язують з льодовиковим періодом. Велетенські зсуви гір загородили дорогу теплим водам і створили крижану водну чашу площею сім гектарів. По цей день озеро не згубило холоднечі, що отримало від льодовика у спадок.

5 учень Річка Псел.У літню пору року я з батьками та друзями люблю відпочивати біля річки Псел. Готуючись до уроку природознавства, я попрацювала з різними джерелами і хочу вам повідомити своє маленьке дослідження: Псел означає «Луки, вологе місце», довжина річки – 717 кілометрів, основні притоки річки – Вільшанка (перетинає наше місто), Сумка, Хорол…За течією річки знаходяться такі населені пункти, як м. Суми, Ворожба, Токарі, Михайлівка…Цікавим є факт, що у верхній течії Псла на його берегах трапляються виходи крейди. На Пслі споруджено невеликі ГЕС. На берегах річки – місця відпочинку.

Отже, наша творча група рекламує наш рідний край як частинку самих нас.

4. Фізкультхвилинка.

- Тепер настав час відпочинку,

Ми проведем    ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКУ

Природа зони лісостепу, як і зони мішаних лісів, зазнає значних змін під впливом господарської діяльності людини. Зменшення зайнятих лісами площ, розорювання степів, видобування корисних копалин, будівництво промислових підприємств та теплових електростанцій спричинило забруднення водойм і повітря, призвело до зменшення кількості видів рослин і тварин лісостепу. Тому природа зони лісостепу потребує дбайливого ставлення та охорони. Для цього створюються заповідники, заказники, національні парки.

 - Що таке заповідник? (Заповідник – це простір, який охороняється законом.) З якою метою його створюють?(з метою збереження природи)

5.  Робота з кольоровою вставкою атласа.

Знайдіть на карті природних зон України  заповідники, які є в природній зоні лісостепу, прочитайте їхні назви.

У зоні лісостепу з метою охорони і збереження в природному стані лісостепових ділянок з унікальним рослинним і тваринним світом, було створено 4 природні заповідники: Канівський, «Розточчя», «Медобори» та «Михайлівська цілина».

3 група. Юні екологи.

Надаємо слово юним екологам.

Що вам відомо про заповідник Михайлівська цілина?

Заповідник «Михайлівська цілина» знаходиться в нашому Лебединському районі»

Тут   під охороною перебуває єдина в Україні цілинна ділянка степу в лісостеповій зоні. Тут ростуть не лише степові рослини — ковила, типчак, стоколос, а й дзвоники, ромашка, волошка та інші, не властиві степам рослини .

Що вам відомо про Канівський заповідник?

Першим заповідником, створеним у зоні лісостепу, був Канівський заповідник

Він розташований на правому березі Дніпра в Черкаській області. На території заповідника є горби і яри, вкриті лісами, та острови на Дніпрі. Основними завданнями заповідника є охорона і збереження грабово-дубових лісів, степових ділянок та островів, які збереглися в природному стані.

Цікавим є заповідник «Розточчя», що про нього ви дізналися?

«Розто́ччя» — природний заповідник, що знаходиться у Львівській області. Створений у 1984 році з метою збереження та наукового вивчення унікальних ландшафтів. Цей заповідник цікавий тим, що тут беруть початок багато річок та струмочків, що впадають у водні артерії України

      Протяжність території з півночі на південь — 8 км, із заходу на схід — 12 км. Розглядаючи тваринний світ природного парку Розточчя, можна відзначити, що там поширені такі тварини як сірий заєць, лисиця, куниця, ласка, тхір, горностай, вовк, лось, кабан, іноді можна зустріти оленя. Взагалі там налічується близько 43 видів ссавців, 17 видів земноводних та плазунів, 169 видів птахів і 16 видів риб. Щасливчикам може випасти можливість побачити в парку найменшу пташку України - жовтоголового королька.

     Тут ви можете помилуватися мальовничими пейзажами краю, де розтікаються ріки, а бук зустрічається із сосною, як брат із сестрою.

А якому заповіднику розташована пам’ятка природи давнього минулого Подільські Товтри?

Природний заповідник "Медобори" знаходиться в Тернопільській області, У цьому заповіднику розташована пам’ятка природи давнього минулого — горбисте пасмо Подільські Товтри. Це рештки коралового рифу, який утворився майже 20 мільйонів років тому на дні моря. На вершинах пасма багато мальовничих вапнякових скель, утворених рештками морських організмів .

У заповідниках зони лісостепу чимало різноманітних рослин і тварин, серед яких є рідкісні, занесені до Червоної книги України.

- Розгляньте рослини, які охороняють у зоні лісостепу, прочитайте їхні назви 

http://subject.com.ua/textbook/nature/4klas/4klas.files/image195.jpg

Ясенець білий      Зозулині черевички Цибуля ведмежа 

- Ці рослини, занесені до Червоної книги України

- Розгляньте тварин, яких охороняють у зоні лісостепу, прочитайте їхні назви 

http://subject.com.ua/textbook/nature/4klas/4klas.files/image196.jpg

Нічниця велика                    Джміль моховий                       Змієїд

- Ці тварини, занесені до Червоної книги України

-ми мандруєм классом вдаль,

Де лісів зелену низку

Змінює безлісий край.

Зараз ми перевіримо, як добре ви запам’ятали тварин та рослин зони лісостепу. Попрацюємо в парах. Виконаємо завдання «Встанови відповідність»

Вправа «Займи позицію»

Науково-екологічне товариство нашого училища отримало скарги від мешканців садів, лісів та луків. Давайте допоможемо нашим друзям меншим.

Скарги тварин

1 учень. До нас надійшли скарги мешканців садів, лісів, луків. Ви маєте розібрати ці скарги.

Скарга 1 Мене називають квіткою неба за мою красу. Саме через неї я і страждаю. Адже багато хто намагається зловити мене, після чого я відразу гину. (Метелик)

2 учень.

Учні 4 класу були на прогулянці в лісі. Ніна побачила в кущах гніздо, в якому лежало 5 яєчок шоколадного кольору (солов'їні). Вона обережно взяла одне, поклала собі на долоню, помилувалася ним, а потім поклала на місце. Чи правильно зробила дівчинка? (Так не можна робити. Пташка налякається і припинить насиджувати яйця, або зчинить галас, який почує ворона, і поковтає її яйця).

А що можете зробити ви, щоб покращити стан довкілля, забезпечити наше виживання і виживання наступних поколінь.

(роздаються стрічки)

А тепер погляньмо на ваші відповіді. Що ж може зробити кожен з вас?...

- зелена смужка – очистити джерела;

- жовта смужка – виготовити годівничку

- блакитна смужка – прикрасити садибу

- біла смужка – посадити дерево.

Тепер ми бачимо, що кожен з вас може все. Зробивши цей маленький особистий внесок – зусилля усіх перетворяться на могутню співпрацю, що може врятувати нашу планету, наш рідний край, і все знову буде квітнути.

Вправа «Мікрофон»

Природа – це частинка самих нас, вона жива. Я відчуваю задоволення від того, що клас працює дружно й злагоджено.

А що ви можете зробити для збереження і примноження природних багатств?


1. Ми на Сумщині живем,

Край свій любим дуже

Та у нас екопроблем

Не злічити, друже.

2. Хочемо вам розповісти,

Як природу берегти,

Як проблеми подолати

І природу шанувати.

3. Щоб було де птахам з’їсти, й випити водиці –ми розвісили для них власні годівниці.

4. Ми природу захищаєм і оберігаєм,

якщо є на те нагода - участь в акціях приймаєм!

5. У селі і в місті, де всі ми живем,

Дерева посадим, ліси розведем!

     6. У школі чи вдома хоч би одну

Я посаджу берізку й сосну.

7. Хай дерева зеленіють-тягнуться високо,

ще ми квіточок насадим, що радують око!

8. Первоцвіти бережем,

 І даремно їх не рвем,

 Бо чарівної краси

 Не побачить нам усім.

9. Будемо боротись за чистоту природи.

Планеті не будем наносити шкоди.

 

10. Посадимо ліс і гайочки зелені,

Сади і діброви — планети легені!

 

11. Збережу  пташину в гаї,

Хай вона співає в рідному краї.

 

12. Очистимо струмки і будуть жити ріки,

Бо із малих струмків течуть річки великі.

 

13. Ми посадим довкола берізки і клени.

Хай наш край розцвітає і буде зелений.

 

14. Ми очистимо землю свою від сміття

Й буде в нас чарівне і здорове життя!

15.Про екологію напишемо ми гасла,

Щоб іскра доброти в дущі не згасла.


V. Узагальнення та систематизація знань учнів:Вправа «Кошик  ідей»

Я живу в …(лісостеповій) зоні.

Лісостеп розташований у … (центральній ) частині України.

Ліси лісостепу переважно (листяні).

У заплавах річок лісостепової зони мешкають тварини … (ондатра, нутрія, видра…).

Рідкісний птах, зустрічається на водоймах нашої місцевості, є символом нашого міста …(лебідь).

У лісостепу переважають грунти … (Чорноземи)

Наука, що допомагає людині охороняти природу, називається … (екологія).

Окрасою нашого краю є заповідник … (Михайлівська цілина).

- Ось така багата природа мого рідного краю.

- добігає наш  урок до кінця, а щоб ви могли довести високий рівень знань, пропоную вам виконати цікаве завдання «Так чи Ні»

VI. Підсумок уроку.

Поспішаючи, діти,  до вас  я зустріла листоношу, який передав нашим гостям маленький подарунок-згадку про цей урок. Ці буклети підготували учні 4 А класу разом із студентами, членами науково-екологічного товариства і хочуть подарувати вам  на згадку.

Збіг урок наш, як коротка мить

Дуже швидко час біжить.

Попереду у нас багато кроків,

Багато веселих цікавих уроків.

Рефлексивна вправа «Мікрофон»

Чи здійснилися, діти, ваші очікування?

VII. Домашнє завдання.

Виконати творчі завдання:

Склади кілька ланцюгів живлення, що сформувалися в лісостеповій зоні.

Використовуючи різні джерела інформації, підготуй повідомлення про будь яку рослину чи тварину зони лісостепу.

 

 

docx
До підручника
Природознавство 4 клас (Андрусенко І.В.)
Додано
26 січня 2020
Переглядів
15118
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку