Урок з природознавства "Рівнини"

Про матеріал
Урок знайомить із засобами боротьби з ярами, шкодою, яку вони приносять. Розвиває творче мислення учнів
Перегляд файлу

Урок з природознавства

4 клас

Вчитель: Олексієнко Л.Д.

Тема: Рівнини

Мета: сформувати поняття "рівнина", "горб", "яр", "балка"; ознайомити із засобами боротьби з ярами, шкодою, яку вони приносять; розвивати вміння порівнювати, знаходити спільні і відмінні ознаки; виховувати почуття любові до рідного краю.

Обладнання: ілюстрації із зображенням плоских і горбистих рівнин; макети горба, яру і балки.

І Актуалізація знань учнів

Завірюха віє в полі

Скрізь стоять дерева голі

Все пухнастий сніг закрив

І замовк пташиний спів

Горобці одні "цвірінь"

А синичкам мабуть лінь

Лиш стрекочуть десь сороки

То яка це пора року?             (Зима)

 

1. Бесіда вчителя: Сьогодні наш урок розпочинається в перші дні холодної і снігової країни, вітри з якої принесли нам зиму. А чи добре ви знаєте братів країни Зима.

- Який перший брат Зими?

- В народі кажуть "Сумний грудень і в свято і в будень". Чому? Грудень ще називають Андрієць. І походить від ймення народного свята Андрія (13 грудня). За народною прикметою "Якщо на Андрія сніг не випав, зима буде тепла".

- А про який місяць говорять: "Року початок, зимі середина"? Ще цей місяць називають сонцеворотом.

- А який найстарший брат Зими? В народі кажуть: "Лютий прийде, всі дороги замете".

- Ми з вами будемо спостерігати за погодою, відмічати в календарі, а тоді підведемо підсумок, перевіримо, чи всі народні прикмети справдились.

- Скільки днів похмурих, сонячних, вітряних за тиждень?

 

 

ІІ Перевірка домашнього завдання

Загадую загадки, деякі учні за відгадками приготують відповіді за планом.

а) Влітку любить полювати,

а зимою в лігві спати.    (Ведмідь)

 

б) Якщо в слові буква "л",

на ній котики ростуть,

з неї кошики плетуть.

Замінити "л" на "к"

вона дасть нам молока.    (Лоза - коза)

 

в) В темнім лісі проживає,

довгий хвіст пухнастий має.

А як вийде полювати -

Бережись мишва хвостата.  (Лисиця)

 

План (за картками):

1. За якими ознаками можна розпізнати звіра?

2. Де живуть звірі? Як вони пересуваються?

3. Чим живляться?

4. Як змінюється життя звірів протягом року?

5. Яке значення звірів у житті людини?

 

Всі інші відповідають на тести:

1. Тварини - частина

а) неживої природи

б) живої природи

2. Тварини, для яких основною є рослинна їжа, називаються:

а) хижаками

б) травоїдними

в) всеїдними

3. Тварини, що живляться іншими тваринами, називаються:

а) всеїдними

б) хижаками

в) травоїдними

4. Тварини, які охоче поїдають і рослинну, і тваринну їжу, називають:

а) всеїдними

б) травоїдними

в) хижаками

5. Самі добувають собі їжу, влаштовують житло, виводять потомство:

а) дикі тварини

б) свійські тварини

6. До тварин належать:

а) квіти

б) гриби

в ) комахи

7. Яка з тварин є зайвою у ряду:

а) собака

б) кіт

в) білка

8. Серед цих тварин є зайвими:

а) вовк

б) лисиця

в) кінь

9. На зиму змінюють хутро:

а) ведмідь

б) заєць

в) борсук

10. Назви рослин і тварин, яких залишилось мало, заносять у:

а) Червону книгу

б) енциклопедію.

(розповіді дітей за картками)

 

ІІІ Повідомлення теми й мети уроку

Ребус до слова "Рівнини" (маршрутний рух)

 

Р

в

і

н

и

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV Вивчення нового матеріалу

1. Бесіда з елементами розповіді про рівнину, горб, яр та балку.

- Що ж таке рівнина? (показ макету)

Розгадування ребусу.

НІЖ

ЖЯ

Вер                     Cх      

 

- Як можна цей об'єкт назвати одним словом? (горб)

- Що таке горб? (показ макету)

Зачитайте:

- Що ми називаємо вершиною?

- підніжжям?

- схилом?

- Які бувають схили?

 

3. Практична робота в зошитах

- Підпишіть назви форм земної поверхні.

 

4. Пояснення вчителя

- Як людина використовує рівнини?

Дуже часто на рівнинах можна побачити заглиблення із крутими схилами і вузьким дном.

- Як називаються ці заглиблення ми дізнаємося, прослухавши вірш Т.Г.Шевченка

Чималий у яру ставок,

Зелений по горі садок,

І верби, і тополі,

І вітряки на полі.

- Де знаходився ставок?

- Як називаються заглиблення на рівнинах? (показ макету)

- Крім горбів і ярів на поверхні трапляються балки (розповідь з опорою на ілюстрацію)

 

5. Практична робота

- Розгляньте макет, порівняйте яр і балку. Що у них спільного?

- Чим вони відрізняються?

 

6. Фізхвилинка

7. Головоломка (на закріплення  й усвідомлення)

а) Великі простори суші з майже рівною поверхнею

б) Невеликі підвищення на рівнинах

в) Великі заглиблення з крутими схилами

 

1

 

 

 

 

 

и

 

2

 

 

 

 

3

 

    рівнин

    горб       и

    яр
 

V Розповідь вчителя про утворення ярів і способи боротьби з ними

- Як же можна запобігти утворенню ярів? (зачитування за підручником)

- Через деякий час яри перетворюються у ? (балки)

 

VІ Закріплення вивченого матеріалу

1. Які форми земної поверхні ви знаєте? (рівнини, горби, яри, балки)

2. Гра "Інопланетяни"

- До нас на планету "Земля" з іншої планети прибули інопланетяни з чотирьох чоловік. Завдання групи: дослідити місцевість. Кожен інопланетянин володіє лише одним із чуттів: слухом, зором, нюхом, дотиком. Вони повинні описати дану місцевість тільки на основі своєї індивідуальності.

Поки інопланетяни готують розповіді для інших гра "Знайди і виправ помилку" (так чи ні).

1. Рівнини - великі простори суші з майже рівною поверхнею (так)

2. На рівнинах зустрічаються тільки балки (ні)

3. Підвищення на рівнинах називаються ярами (ні)

4. схили в горба бувають тільки круті (ні)

5. Яри руйнують дороги, поля (так)

6. Щоб яри не збільшувалися не треба садити на їхніх схилах дерева, кущі (ні)

7. Яри з пологими схилами називаються балками (так)

8. Яри також мають пологі схили (ні)

Розповіді "інопланетян".

 

VІІ Підсумок, домашнє завдання і дібрати вірші про гори

docx
Додано
27 січня 2020
Переглядів
908
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку