Урок з природознавства
4 клас
Вчитель: Олексієнко Л.Д.
Тема: Рівнини
Мета: сформувати поняття "рівнина", "горб", "яр", "балка"; ознайомити із засобами боротьби з ярами, шкодою, яку вони приносять; розвивати вміння порівнювати, знаходити спільні і відмінні ознаки; виховувати почуття любові до рідного краю.
Обладнання: ілюстрації із зображенням плоских і горбистих рівнин; макети горба, яру і балки.
І Актуалізація знань учнів
Завірюха віє в полі
Скрізь стоять дерева голі
Все пухнастий сніг закрив
І замовк пташиний спів
Горобці одні "цвірінь"
А синичкам мабуть лінь
Лиш стрекочуть десь сороки
То яка це пора року? (Зима)
1. Бесіда вчителя: Сьогодні наш урок розпочинається в перші дні холодної і снігової країни, вітри з якої принесли нам зиму. А чи добре ви знаєте братів країни Зима.
- Який перший брат Зими?
- В народі кажуть "Сумний грудень і в свято і в будень". Чому? Грудень ще називають Андрієць. І походить від ймення народного свята Андрія (13 грудня). За народною прикметою "Якщо на Андрія сніг не випав, зима буде тепла".
- А про який місяць говорять: "Року початок, зимі середина"? Ще цей місяць називають сонцеворотом.
- А який найстарший брат Зими? В народі кажуть: "Лютий прийде, всі дороги замете".
- Ми з вами будемо спостерігати за погодою, відмічати в календарі, а тоді підведемо підсумок, перевіримо, чи всі народні прикмети справдились.
- Скільки днів похмурих, сонячних, вітряних за тиждень?
ІІ Перевірка домашнього завдання
Загадую загадки, деякі учні за відгадками приготують відповіді за планом.
а) Влітку любить полювати,
а зимою в лігві спати. (Ведмідь)
б) Якщо в слові буква "л",
на ній котики ростуть,
з неї кошики плетуть.
Замінити "л" на "к"
вона дасть нам молока. (Лоза - коза)
в) В темнім лісі проживає,
довгий хвіст пухнастий має.
А як вийде полювати -
Бережись мишва хвостата. (Лисиця)
План (за картками):
1. За якими ознаками можна розпізнати звіра?
2. Де живуть звірі? Як вони пересуваються?
3. Чим живляться?
4. Як змінюється життя звірів протягом року?
5. Яке значення звірів у житті людини?
Всі інші відповідають на тести:
1. Тварини - частина
а) неживої природи
б) живої природи
2. Тварини, для яких основною є рослинна їжа, називаються:
а) хижаками
б) травоїдними
в) всеїдними
3. Тварини, що живляться іншими тваринами, називаються:
а) всеїдними
б) хижаками
в) травоїдними
4. Тварини, які охоче поїдають і рослинну, і тваринну їжу, називають:
а) всеїдними
б) травоїдними
в) хижаками
5. Самі добувають собі їжу, влаштовують житло, виводять потомство:
а) дикі тварини
б) свійські тварини
6. До тварин належать:
а) квіти
б) гриби
в ) комахи
7. Яка з тварин є зайвою у ряду:
а) собака
б) кіт
в) білка
8. Серед цих тварин є зайвими:
а) вовк
б) лисиця
в) кінь
9. На зиму змінюють хутро:
а) ведмідь
б) заєць
в) борсук
10. Назви рослин і тварин, яких залишилось мало, заносять у:
а) Червону книгу
б) енциклопедію.
(розповіді дітей за картками)
ІІІ Повідомлення теми й мети уроку
Ребус до слова "Рівнини" (маршрутний рух)
Р |
в |
і |
н |
и |
|
|
|
|
|
|
|
ІV Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда з елементами розповіді про рівнину, горб, яр та балку.
- Що ж таке рівнина? (показ макету)
Розгадування ребусу.
НІЖ ЖЯ |
Вер” Cх‘ ‘
- Як можна цей об'єкт назвати одним словом? (горб)
- Що таке горб? (показ макету)
Зачитайте:
- Що ми називаємо вершиною?
- підніжжям?
- схилом?
- Які бувають схили?
3. Практична робота в зошитах
- Підпишіть назви форм земної поверхні.
4. Пояснення вчителя
- Як людина використовує рівнини?
Дуже часто на рівнинах можна побачити заглиблення із крутими схилами і вузьким дном.
- Як називаються ці заглиблення ми дізнаємося, прослухавши вірш Т.Г.Шевченка
Чималий у яру ставок,
Зелений по горі садок,
І верби, і тополі,
І вітряки на полі.
- Де знаходився ставок?
- Як називаються заглиблення на рівнинах? (показ макету)
- Крім горбів і ярів на поверхні трапляються балки (розповідь з опорою на ілюстрацію)
5. Практична робота
- Розгляньте макет, порівняйте яр і балку. Що у них спільного?
- Чим вони відрізняються?
6. Фізхвилинка
7. Головоломка (на закріплення й усвідомлення)
а) Великі простори суші з майже рівною поверхнею
б) Невеликі підвищення на рівнинах
в) Великі заглиблення з крутими схилами
1 |
|
|
|
|
|
и |
|
2 |
|
|
|
||
|
3 |
|
||||
рівнин
горб и
яр
V Розповідь вчителя про утворення ярів і способи боротьби з ними
- Як же можна запобігти утворенню ярів? (зачитування за підручником)
- Через деякий час яри перетворюються у ? (балки)
VІ Закріплення вивченого матеріалу
1. Які форми земної поверхні ви знаєте? (рівнини, горби, яри, балки)
2. Гра "Інопланетяни"
- До нас на планету "Земля" з іншої планети прибули інопланетяни з чотирьох чоловік. Завдання групи: дослідити місцевість. Кожен інопланетянин володіє лише одним із чуттів: слухом, зором, нюхом, дотиком. Вони повинні описати дану місцевість тільки на основі своєї індивідуальності.
Поки інопланетяни готують розповіді для інших гра "Знайди і виправ помилку" (так чи ні).
1. Рівнини - великі простори суші з майже рівною поверхнею (так)
2. На рівнинах зустрічаються тільки балки (ні)
3. Підвищення на рівнинах називаються ярами (ні)
4. схили в горба бувають тільки круті (ні)
5. Яри руйнують дороги, поля (так)
6. Щоб яри не збільшувалися не треба садити на їхніх схилах дерева, кущі (ні)
7. Яри з пологими схилами називаються балками (так)
8. Яри також мають пологі схили (ні)
Розповіді "інопланетян".
VІІ Підсумок, домашнє завдання і дібрати вірші про гори