СОНЯЧНА РОДИНА
Там, де Сонечко живе,
Всесвіт зорям гнізда в’є.
Сонце в сонячній родині
І матуся, й господиня.
В Сонця стільки дітлахів –
Дві дочки і шість синів.
Діти в хаті не сидять,
На усіх парах летять.
Син Меркурій з шкіри пнеться,
Швидше всіх кудись женеться.
Йому холодно вночі,
Днює в Сонця на плечі.
У гарячої Венери
Чи то вдача, чи химери…
Вона вкуталась по вуха,
Там і спека, і задуха.
А Земля моя блакитна
Під крилом у Сонця квітне!
Сонце донечку голубить,
Сонце Землю дуже любить.
В Марса гори надвисокі,
В Марса різні пори року
І доба, як у Землі,
Й біла шапка на чолі.
Над Юпітером по колу
Ходять хмари кольорові.
Тому красень – різномастий,
Тому велетень смугастий.
Чом Сатурн у капелюсі?
Він далеко від матусі.
На околі холоднеча,
Недоречна така втеча.
Втік Уран з Нептуном далі,
Тиснуть друзі на педалі.
Там морози вітриська,
А до променя не близько.
Загадковий Марс
Марс віддалений від Сонця приблизно в півтора рази далі, ніж Земля. Атмосфера на Марсі дуже розряджена і складається з вуглекислого газу. Поверхня Марса схожа на безводну , піщану пустелю , де часто вирують сильні марсіанські вітри. Вчені припускають , що канали на Марсі - це пересохлі русла річок. Ці канали могли утворитися в той час , коли льодовик почав танути. Сила тяжіння на Марсі слабкіше, ніж на Землі і тому всі предмети тут в 2,5 рази легше. Пересуваючись по Марсу , Ви побачите рожеве марсіанське небо і два марсіанських супутники - Фобос і Деймос, що в перекладі з грецького означає "страх" і " жах" . Фобос з'являється на небі два рази на добу - два рази сходить на заході Марса і заходить на сході. Фобос ближче до Марса і за розмірами в кілька разів більше Деймоса . Вчені сумніваються , що на Марсі є яке-небудь життя . Поряд з Венерою , Марс - другий найближчий космічний сусід Землі. Найближче Марс виявляється до Землі під час великого протистояння , коли відстань між ними скорочується до 55 млн. км . Протистояння Марса - це таке положення , коли Земля і Марс знаходяться на одній лінії з Сонцем і по одну сторону від нього. Поперечними Марса в 2 рази менше земного і в 2 рази більше , ніж у Місяця . Клімат на Марсі більш суворий , ніж на Землі , і це зрозуміло : Марс одержує від Сонця тепла в 2 з гаком рази менше , ніж Земля. День і ніч на Марсі за тривалістю майже точнісінько такі ж , як і на Землі . Ще дивніше, що на Марсі є пори року : весна , літо , осінь , зима. Влітку полярні льоди тануть і до осені стають ледь помітними. Взимку вони з'являються знову. Марс став привертати особливу увагу вчених після того , як під час великого протистояння італійський астроном Скіапареллі за допомогою телескопа побачив на поверхні Марса безліч тонких "ниточок ", які він назвав каналами.
Марс — невелика планета земної групи: якщо уявити собі Сонце розміром як вхідні двері, то Земля порівняно з ним буде за розміром як монетка, а Марс — як таблетка аспірину.
Цю планету ще називають червоною: адже ґрунт на ній має червоний відтінок. Марс — планета-чемпіон.
Саме на ній знаходиться найвища у Сонячній системі гора (Олімп, 27 км над рівнем марсіанської рівнини, вдвічі вища, ніж Еверест — найвища гора Землі), найглибша та найдовша долина (долина Марінера: її глибина — 10 км (п’ята частина екватора Марса), довжина — 4 000 км (приблизно як ширина Австралії). Крім того, на Марсі знаходиться найбільший у Сонячній системі вулкан (його діаметр — 600 км).
Марс знаходиться дуже далеко від Землі: якщо рухатися зі швидкістю 100 км/год (приблизно так їдуть машини по трасі), то дістатися від нашої планети до Марса можна за 221 день (це майже дві третини земного року).
День на Марсі триває майже стільки ж, як і земний, а от рік майже удвічі довший від земного (687 земних діб).
До сьогодні життя на Марсі прилади дослідників космосу не знайшли, але це не виключає можливості, що у майбутньому життя може з’явитися на цій планеті.
Марс — холодна планета (середня температура на Марсі (−60 °С) значно нижча, ніж у найхолоднішому куточку Землі). Вчені пояснюють це великою відстанню планети від Сонця — джерела тепла. За такої температури вода на Марсі може існувати тільки у вигляді випарів або льоду.
З природними умовами Марсу можна порівняти хіба що антарктичну пустелю на Землі. Однак навіть найсуворіші території на нашій планеті пристосовані до життя набагато більше, ніж поверхня Марсу. На ньому трапляються найжорстокіші у Сонячній системі пилові бурі (швидкість вітру може досягати 200 км/год). Такі буревії можуть тривати цілими тижнями. Тож жити на Марсі було б дуже непросто.
А от сила тяжіння на червоній планеті набагато менша, ніж на Землі: людина, яка на Землі важить 45 кг, на Марсі важитиме лише 17 кг і зможе підстрибнути втричі вище.
Марс найбільш вивчена планета в Сонячній системі після Землі, сьогодні він розглядається вченими, як потенційна для колонізації людством планета. Марс завжди був об'єктом людської цікавості та він часто з'являється в фантастичних фільмах та книжках.
1. Здавна Марс був окутаний міфами та пеленою таємничості, поява червоної планети на небосхилі віщувала наближення війни. Через свій червоний відтінок безліч древніх народів вважали, що Марс вкритий кров'ю і саме тому він був названий на честь римського бога війни — Марса.
2. Істина природа забарвлення планети пов'язана з великою кількістю оксиду заліза на його поверхні. Іншими словами на Марсі така велика кількість заліза, що планета буквально покрита іржею. Відтінок планети змінюється залежно від пір року, яких на Марсі також чотири.
3. Марс не зовсім ідеально сферичної форми і дещо сплюснутий, як і Земля, на полюсах. Це невелике сплющення також зумовлене обертання планети навколо своєї осі.
4. Марс — четверта та остання планета в Сонячній системі з кам’янистою поверхнею, решта планет, які знаходяться на більш віддалених від Сонця орбітах за своєю структурою газоподібні.
5. Марсіанська доба триває 24 години і 37 хвилин, а орбітальний період або рік майже у двічі довший за земний і становить 687 днів.
6. Як не дивно захід Сонця на Марсі, синього кольору.
7. Кратери на Марсі, які більші ніж 60 км в діаметрі, названі на честь померлих вчених, письменників та видатних людей, що внесли свій вклад у вивчення Марса.
8. В міфах Стародавньої Греції слідом за богом війни Аресом (Марсом) в бій завжди несуться його сини Деймос і Фобос (імена богів-близнюків перекладаються як жах і страх). Саме тому у 1877 році американський астроном Асаф Голл, який відкрив супутники Марса, згідно з чинними астрономічними традиціям, дав їм імена Деймос та Фобос.
9. Оскільки супутники Марса неправильної форми вчені допускають, що вони можуть бути астероїдами, які Марс захватив своєю гравітацією.
10. Комютерне моделювання показало, що найбільший супутник Марса Фобос невпинно наближується до планети. У наступні 20-40 мільйонів років він наблизиться настільки, що буде розірваний гравітаційними силами, а вже за 100 мільйонів років з уламків зформується приблизно таке ж кільце, яке у Сатурна.
11. Гравітація на Марсі на 62,5% менша ніж земна. Це означає, що астронавт який на Землі важить 80 кг, на Марсі буде важити всього 30 кг.
12. До 2013 року з 13 спроб м'якої посадки на Марс, 6 закінчилися невдачею.
13. У 1997 році троє чоловіків з Ємену намагалися подати в суд за вторгнення НАСА (NASA) на Марс. Вони стверджували, що успадкували планету від своїх предків 3000 років тому.
14. Останні дані з орбітальних польотів на Марс вказують на те, що він має залізне ядро, яке допомагає генерувати слабке магнітне поле. Магнітне поле Марса слабше за земне близько у 800 разів.
15. Хоч вчені не зафіксували виверження вулкана на Марсі в реальному часі, Марс має найбільший вулкан в Сонячній системі — Олімп, який здіймається на 21 км над навколишньою місцевістю. Величезна гора сформувалась потоками лави багато мільйонів років тому.
16. На Марсі є дві крижані шапки, які змінюють свій розмір залежно від сезонів. Обидві марсіанський полярні шапки складаються з замерзлої води, але південна завжди покрита замерзлим двооксидом вуглецю - сухим льодом.
17. Ще одним визначним місцем на Марсі є Долини Марінера. Це величезна система каньйонів на екваторі планети понад 4200 км завдовжки, для порівняння територія України з заходу на схід простягається на 1316 км.
18. Мало хто знає що Марс має власний прапор. Його розробили інженери НАСА і хоч він не має жодного офіційного статусу прапор вже встигли затвердити Марсіанське (Mars Society) та Планетарне товариств (The Planetary Society). А також прапор вже побував на орбіті. Він складається з трьох вертикальних полос різного кольору, які символізують майбутню історію Марса. Червона смуга — планета сьогодні, а зелена (рослини) і синя (вода) — майбутні етапи ймовірного освоєння Марсу людьми.
19. На Марсі дуже ворожі для людини умови, зокрема планета постійно отримує величезні дози радіації, а середня температура на планеті -63 °C. Тут дуже розріджена атмосфера, тиск на планеті такий низький, що людина без спеціального скафандру дуже швидко загине. Також на Марсі періодично трапляються неймовірно потужні пилові бурі зі швидкістю вітрів понад 190 км на годину, які можуть тривати протягом декількох місяців і охоплюють всю планету.
20. Не зважаючи на екстремальні умови довкілля на Червоній планеті, понад 100 000 чоловік подали заявки на поїздку в один кінець для колонізації Марса.
Фобос та Деймос
1. Клімат: "Одягайся тепленько!"
Сам по собі Марс не придатний для людського життя, тож доведеться зводити системи герметичних споруд, у яких буде повітря для нас. Щільність марсіанської атмосфери становить лише 1% від земної, а 95% її складає вуглекислий газ.
Відстань від Марса до Сонця – 141 мільйон миль, тож там доволі зимно. Середня температура становить – 63 градуси за Цельсієм.
Ще одна проблемка: радіація. На відміну від Землі, її червоного сусіда атмосфера від сонячної радіації не захищає.
2. День: "Не забувай лягати спати вчасно!"
Доба на Марсі триває не 24, а майже 25 годин, а оскільки його орбіта довша, то довший і рік – цілих 687 днів. Подивившись у вікно, ви не побачите там
3. Дорога: "Ні, ми все ще не приїхали!"
Єдине, що вже достеменно відомо про майбутнє життя-буття людей на Марсі, так це те, як ми туди діставатимемось.
NASA і Lockheed Martin уже працюють над створенням транспортного космічного корабля "Оріон", який буде здатен здійснювати понад 1000-денні перельоти. Саме його планують використовувати для перевезення людей та вантажів на Марс.
Знайомого Місяця. Місяців у Марса два: Фобос і Деймос, але вони набагато-набагато менші за наш Місяць.
Деймос демонструє звичну для нас поведінку: облітає собі спокійнесенько Марс по орбіті за 30 годин. А от Фобос пропливатиме над головою в марсіанському небі аж тричі за добу.
Власне, хоч Марс і є найближчим сусідом Землі, дістатися туди не так просто, як до Місяця. Адже планети перебувають в русі, тож відстань між нами та Марсом постійно змінюється – від менш ніж 64 мільйонів кілометрів до аж 400 мільйонів. Тож перш ніж пакувати валізи, треба буде ретельно вирахувати "вікно", коли до Марсу буде найближче. Це буває раз на 2 роки.
Дорога лише в один бік займе 9 місяців, а вся місія – 3 роки. І науковці мають подбати про те, щоби за цей час у астронавтів не постраждав зір, не втрачалася м’язова маса та міцність кісток.
А поки, спеціально для діток, котрі мріють колись злітати на Марс, Lockheed Martin створила програму Generation Beyond.
Марс – це сусід нашої Землі, червона планета, названа на честь бога війни Давнього Риму. Знаходиться у Сонячній системі між Землею та Юпітером. За будовою Марс приблизно такий самий, як наша Земля, але небагато менший за розмірами. А також у десять разів легший. Вчені вважають, що колись давно на Марсі існувало життя.
На Марсі знаходиться найвища гора серед гір усіх планет Сонячної системи. Вона у 2, 5 рази вища ніж найвища гора Землі Еверест. Це марсіанська гора Олімп висотою в 22 км над рівнем моря. Так, на Марсі існують гори, кратери, долини, каньони та вулкани.
Атмосфера на Марсі є, але вона дуже розріджена та все одно не підходить для дихання людиною. Також на цій планеті, так само, як і на Землі, бувають зима та літо. Марс має, як має наша Земля супутник Місяць, дві планети-супутника. Це Фобос та Деймос («страх» та «жах»), так перекладаються їхні назви з давньогрецької мови). Вони названі на честь двох синів бога війни, його помічників та супутників на полі бою.
Часто газети або ТВ видають нібито сенсаційні новини, що на Марсі є життя. Письменники-фантасти навіть написали немало книжок про війни землян та марсіан. Але поки що факт лишається фактом – життя на Марсі не знайдено, і ніхто не довів точно того, що воно колись точно там існувало.
Довкола Марса кружляють два супутники.
Відповіді діти пишуть на кольорових стікерах .
1. Планети Сонячної системи вивчають:
а) географи;
б) хіміки;
в) астрономи;
г) фізики.
2. Навколо Сонця обертаються планети.Їх:
а) 7;
б) 9;
в) 8.
3. Планети – це небесні тіла, які світяться:
а) власним світлом;
б) світлом, відбитим від Сонця;
в) світлом, відбитим від Землі.
4. У кожної планети є:
а) однакова кількість супутників;
б) різна кількість супутників;
в) тільки один супутник.
5. Марс – це:
а) планета;
б) зірка;
в) супутник.
6. Відносно Сонця планети розташовані у такому порядку:
а) Венера, Земля, Марс, Меркурій, Нептун, Сатурн, Уран, Юпітер;
б) Меркурій, Венера, Земля, Марс, Нептун, Сатурн, Юпітер, Уран;
в) Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун.
Вірні відповіді: в, в, б, б, а, в. (Вчитель відкриває вірні відповіді , учні перевіряють правильність виконання завдання)
Таблиці та схеми
Гвардійська ЗОШ I-III ступенів
Інтегрований урок
з природознавства та трудового навчання
у 4-А класі
За темою:
Навчальний проект за вибором учнів
«Таємниці «червоної» планети – Марс»
Вчитель: Могилян Л.В.
Інтегрований урок у 4-А класі
( Природознавство та трудове навчання)
Тема. Презентація навчального проєкту «Таємниці «червоної» планети – Марс». Виготовлення колажу «Космічна мандрівка».
Мета: формувати природознавчу компетентність учнів: закріпити та поглибити уявлення учнів про планету Сонячної системи - Марс), її характерні особливості;
формувати ключові компетентності:уміння вчитися (формувати навички самостійного користування різними словниками, довідковою літературою та вміти правильно вибирати правильну довідкову інформацію з інтернету);
загальнокультурну (виховувати культуру мовлення та толерантне спілкування; сумлінно та креативно ставитися до роботи; розвивати зацікавленність до вивчення природознавства, астрономії);
здоров’язбережувальну (сприяти гармонійному розвитку учнів);
соціальну (формувати вміння толерантно працювати у парах та групах, індивідуально; бережливе ставлення до природи);
інформаційно-комунікативну (формувати комунікативні вміння учня орієнтуватися в інформаційному просторі і оперувати різною інформацією) .
Очікувані результати :
Учень (учениця)вміє робити порівняльний аналіз ( знати особливості цієї планети), знаходити додаткову інформацію про планету Марс та її дослідження, працювати з папером та іншими матеріалами, працювати в парі і групі,
володіє навичками дослідницької, пошукової і творчої роботи .
Обладнання: проєктні роботи учнів, відеопрезентації, дитячі малюнки, фотографії планети « Марс», енциклопедії, наукова література, комп’ютер, відеозаписи, картки-схеми Сонячної системи, таблиці зображень Сонячної системи, проектор, кольоровий папір, ілюстрації марсіан ( казкових героїв), колажі.
Опис проєкту: «Таємниця червоної планети - Марс».
Тип проєкту: дослідницько-пошуковий, груповий.
Об’єкт пізнання: планета Сонячної системи Марс.
Мета проєкту:розвиток дослідницьких та пізнавальних інтересів ,творчих та креативних здібностей учнів.
Навчальні предмети: природознавство, літературне читання, образотворче мистецтво, трудове навчання.
Форма проведення: презентація-подорож.
Термін виконання: короткотривалий.
Освітній продукт: фото, відео, малюнки, ілюстрації, цікавий матеріал про планети (вірші, пісні, загадки, кросворди), творчі роботи учнів (фантастичні оповідання, легенди, казки про подорож на Марс, колажі).
Ключове питання:
- Чи існує цивілізація на Марсі?
- Чи можливе життя на Марсі?
І етап підготовчий
1. Обговорення у класі мети проєкту.
2. Висловлення міркувань щодо направлень проєкту, форми подання .
3. Об’єднання учнів у групи, ознайомлення із завданнями.
І група «Астрологи»: дізнатися про наукові факти планети земної групи
Марс, підготувати повідомлення у вигляді презентації.
ІІ група «Дослідники»: виготовити колаж «Розташування планети Марс в Сонячній системі», намалювати малюнки, ілюстрації .
ІІІ група «Мандрівники»: дібрати вірші, кросворди, загадки про планету Марс, скласти фантастичне оповідання, казку чи розповідь про свою уявну подорож на планету Марс, записати інтерв’ю з другом-марсіанином.
ІІ етап – реалізація проєкту
1.Представлення результатів роботи (презентація наукової інформації про планету Сонячної системи Марс).
2. Збір малюнків, фото, відео, ілюстрацій.
3. Складання або добір розповідей, фантастичних оповідань, віршів, кросвордів, загадок.
ІІІ – презентація проєкту
1. Представлення результатів роботи на уроці природознавства.
2. Захист проектів.
3. Оцінка власної роботи та робіт інших виконавців проєкту.
4. Аналіз пошукової та дослідницької діяльності. Висновки.
Під час роботи над проєктом учитель виконує такі функції: сам є джерелом інформації; координує весь процес; підтримує й зацікавлює учнів; контролює виконання поставлених завдань за часом; допомагає правильно зорієнтуватися в інформаційному просторі;підтримує невпинний зворотний зв'язок, щоб вчасно допомогти учням у роботі над проєктом.
Хід уроку
І. Організаційний момент. (1 хв)
(Учні налаштовуються на урок. Повторюють девіз уроку).
Учитель.
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Запам'ятовувати, відповідати.
ІІ. Хвилинка фенологічних спостережень.( 1 хв)
(Учні повідомляють спостереження за погодою :число, день тижня, рік, стан неба, вітер, температура повітря, опади).
Сонячна, безхмарна погода,яка сприяє веселому настрою і творчій роботі на уроці.
завдання)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. (2 хв)
Учитель.
ІV. Повідомлення теми і завдань уроку. (3 хв)
(Вчитель повідомляє тему уроку.
Учні висловлюють про свої сподівання на уроці)
- Урок у нас сьогодні проходитиме у вигляді мандрівки. Ми здійснимо віртуальну подорож до планети , яка цікавить багатьох дослідників. Ви добре підготувалися до нашої віртуальної мандрівки на планету Марс. Переглянули різні джерела інформації (Інтернет-ресурси, енциклопедії, наукову літературу), намалювали малюнки, підібрали фото і відеоматеріали, підібрали загадки, вірші про цю планету, склали цікаві казки, розповіді про дослідників. Кожна група продемонструє свої знання нашому гостеві і поділиться враженнями про його планету.
Тема нашого уроку «Таємниці «червоної» планети - Марс»
- Давайте спробуємо побудувати асоціативний кущ зі словом « Марс»?
« Асоціативний кущ» зі словом « Марс».
Всесвіт марсоход планета
Бог війни МАРС марсіанин
далека цивілізація червона планета космос
Вправа «Очікування»
- Що ви чекаєте від нашої віртуальної мандрівки?
- Чому вона навчить кожного з нас?
- Вирушаймо у космічну подорож .
То ж сідаєм в зореліт, починаємо політ.
Жде дітей швидка ракета для польотів на планети
Тільки дружних у політ.
Може взяти зореліт.
V. Робота над навчальною темою (10 хв)
Вам знадобляться: ( фото свого обличчя 2 х 2 см, клей ПВА, ножиці) .
3. Демонстрування та аналіз зразка (У дітей на партах лежать інструктажі)
1) Інструктаж учителя( послідовність виконання)
1. Підготуйте усі необхідні матеріали та інструменти. Виріжте заготовки зі с. 21 та фон зі с. 23 ( фото 1 ).
2. Приклейте ( за бажанням) фотографію свого обличчя на шолом зображеного астронавта ( фото 2).
3. Розташуйте на своїх орбітах малюнки планет земної групи та приклейте їх (фото 3).
4. Планети – газові гіганти розмісти на 5, 6, 7, та 8 орбітах та приклейте їх ( фото 4 ).
5. Приклейте малюнки із зображенням ракети та астронавта ( фото 5).
4. Практична робота учнів. (Вчитель включає спокійну космічну музику, учні працюють у групах, вчитель допомагає)
5. Виставка робіт учнів.
(Учні розвішують свої колажі на дошці)
6. Фізкультхвилинка «Космічний політ» (1хв)
Ми на Марс прилетіли, (покружляти на своєму місці)
На зручний майданчик сіли. (присісти-піднятися)
У скафандри одяглися, (піднятися навшпиньки, потягнути руки вгору)
І гуляти подалися. (крокування на своєму місці)
Як незвично нам ходити, (рухи тулуба по колу)
Так і хочеться злетіти. (присісти-піднятися)
Тут, на Марсі, в шість раз (руки в боки, стрибають ні місці)
Легші стали ми ураз. (руки в боки, стрибають ні місці)
7. Презентація результатів роботи груп
Презентація трьох груп: представлення «Розташування планет в Сонячній системі», демонстрація колажу з малюнками(учні демонструють колаж з малюнками, які ілюструють уявлення про планету Марс.
Учень1: Ми створили колаж Сонячної системи, де показано як розташовані планети в Сонячній системі . Щоб розкрити таємниці червоної планети Марс, треба нам подолати 80 млн. кілометрів.
Учні демонструють карти-схеми Сонячної системи.
Презентація групи «Астрологи» (5хв) (Вчитель вмикає презентації)
Учень1:
Марс — четверта та остання планета в Сонячній системі з кам’янистою поверхнею, решта планет, які знаходяться на більш віддалених від Сонця орбітах за своєю структурою газоподібні.
Учень 2:
Марс дещо сплюснутий, як і Земля, на полюсах. Це невелике сплющення також зумовлене обертання планети навколо своєї осі.
Учень 3:
Доба на Марсі триває не 24, а майже 25 годин, а оскільки його орбіта довша, то довший і рік – цілих 687 днів.
Учень 4.
Відстань між Марсом і Землею постійно змінюється, так як обидві ці планети рухаються по своїх орбітах з різною швидкістю, то наближаючись, то віддаляючись одна від одної. Мінімально можлива відстань від Землі до Марса становить приблизно 55 млн км, максимальна – 401 млн км, середній – 225 млн км.
Презентація групи «Мандрівники» (4хв)
Учень 1:
-Наше завдання - дібрати вірші, кросворди, загадки на космічну тематику.
Все це ми помістили у книжечку, яку створили власноруч. (Демонстрація книжки- розгортки). Ми пропонуємо вам відгадати загадки .
1. Назва планети, розташованої за Землею. (Марс )
Ця планета у нас позначає Бога війни( він троянцям сприяє). (Марс )
2. Яку планету називають червоною планетою. (Марс )
3. Звір з родини кошачих букву міняє – І як планета по небу гуляє. ( Барс- Марс)
4. Планету цю легко впізнати, Червоного кольору там забагато.( Марс)
5.Червона ця планета. Літає по сусідству.І взимку, і навіть, влітку.Там лід не розтає. (Марс)
6. В Марса гори надвисокі,
В Марса різні пори року
І доба, як у Землі,
Й біла шапка на чолі. (Марс )
Творчий кросворд « Планета»
Утворити слова, дібрати загадки, підготовлені дітьми, які відповідають кросворду.
1). Планета, що знаходиться за Марсом. ( Юпітер)
2). Третя планета від Сонця. (Земля)
3). Ця планета у нас позначає Бога війни ( він троянцям сприяє). ( Марс)
4). Букву « Н» і вигук поєднаймо уміло. Щоб навколо Сонця планета полетіла.
( Уран)
5). Передостання за рахунком планета. ( Нептун)
6). Сама далека від Сонця планета. ( Плутон)
7). Шоста за рахунком від Сонця планета. ( Сатурн)
- Які планети ми не згадали в загадках?
( Відповіді учнів: Меркурій, Венера)
( Відповіді учнів: Плутон)
Учень 2:
Наталя Карпа
Вірш про Марс
Грізний Марс, немов вогонь,
Сяє нам вночі.
З ким ти знову посваривсь,
Що почервонів?
А секрет твій знаю я,
Друже, охолонь.
Це звичайнісінька іржа,
А не страшний вогонь!
Учень 3:
Розповідає припущення.
Щодо початкової природи Марса існувало кілька точок зору:
- Марс - найдавніше божество родючості і рослинності, до нього люди зверталися з проханням про гарний урожай;
- Марс - покровитель дикої природи і йому приносили в жертву бика;
- Марс - бог війни, який супроводжує воїнів, які йдуть на війну.
Учень 4
Розповідає легенди.
У давні часи люди вірили, що боги, яким вони поклонялися на землі, колись піднеслися на небо, тому їх ототожнювали з планетами і зірками. Як і багато інших небесних тіл, Червона планета стала асоціюватися з божеством, а саме із сином царя богів Зевса Аресом у стародавніх греків. У римську міфологію ця планета увійшла під назвою "Марс". Арес, або Марс, наділявся такими якостями, як шаленство, люта войовничість, невтамовна жага боротьби. Він викликав обурення навіть у власного батька Зевса, а його мати Гера не приділяла йому належної уваги.
Презентація групи «Дослідники» (3 хв)
Учень 1
На сьогодні, Марс є найбільш вивченою планетою. Численні наукові дослідження Марса можна пояснити тим, що планета є не віддаленою від Землі, і на відміну від інших планет, у Марса відсутній хмарний шар.
Сила тяжіння на Марсі слабкіше, ніж на Землі
і тому всі предмети тут в 2,5 рази легше.
Учень 2
Теоретично, якщо до Марса можна було б доїхати на автомобілі, така поїздка займе 271 рік і 221 день (при швидкості 95 км/год).
На жодній планеті Сонячної системи не буває настільки масштабних пилових бурь: вони часто охоплюють всю площу планети, і тривають місяцями.
Учень 3
Сонячна доба на Марсі триває на 40 хв більше, ніж на планеті Земля.
Через низький тиск на Марсі, жодна людина не зможе вижити на планеті без спеціального спорядження. Умови на планеті моментально перетворять кисень в крові людини в бульбашки, що є несумісним з життям.
VІ. Узагальнення та систематизація знань(7 хв).
Відповіді діти пишуть на кольорових стікерах .
1. Планети Сонячної системи вивчають:
а) географи;
б) хіміки;
в) астрономи;
г) фізики.
2. Навколо Сонця обертаються планети. Їх:
а) 7;
б) 9;
в) 8.
3. Планети – це небесні тіла, які світяться:
а) власним світлом;
б) світлом, відбитим від Сонця;
в) світлом, відбитим від Землі.
4. У кожної планети є:
а) однакова кількість супутників;
б) різна кількість супутників;
в) тільки один супутник.
5. Марс – це:
а) планета;
б) зірка;
в) супутник.
6. Відносно Сонця планети розташовані у такому порядку:
а) Венера, Земля, Марс, Меркурій, Нептун, Сатурн, Уран, Юпітер;
б) Меркурій, Венера, Земля, Марс, Нептун, Сатурн, Юпітер, Уран;
в) Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун.
Вірні відповіді: в, в, б, б, а, в. (Вчитель відкриває вірні відповіді , учні перевіряють правильність виконання завдання)
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія (2 хв)
Вчитель.
Дорогі діти! Ось ми і більше дізналися про таємниці «червоної» планети -Марс. Час нам повертатися до рідної планети Земля. Вона найкраща з усіх планет. Наша подорож завершилася.
VІІ. Домашнє завдання (1 хв).
Творче завдання. Написати про свої враження з віртуальної подорожі на тему «Мрії про космос».
Повторити вивчений матеріал «Планети Сонячної системи». Підготуватися до перевірної роботи.