УРОК-КАЗКА ,,ШКОЛА ЧАКЛУНІВ” Природознавство 5 клас Мета: узагальнити і закріпити в учнів знання про природні явища (фізичні, біологічні, механічні, теплові, електричні, магнітні, світлові); розвивати ана- літичні здібності, творчий потенціал, креативний підхід до втілення власних рішень; виховувати повагу до природознавчих народних знань та народної творчості; виховувати колективні навички роботи в групах. Обладнання: приладдя для демонстрації дослідів, костюми для учнів-,,чаклунів’’, музичний запис, плакат ,,Чарівний кросворд’’.
Хід уроку
1.Звучить музика ( Magic Book, Spirit Pash, tr.№ 1 або Enigma A Posteriori
tr. № 8) Учень 1 :
--Сьогодні у нас урок незвичайний. До нас завітали гості з далекої країни. Там вони навчаються у школі, що зветься Школою Чаклунів. Цікаво, що вони вивчали у своїй загадковій школі, в той час, як ми вивчали Світ явищ, що нас оточує?
Музичний супровід.
2. В класі з’ являються учні Школи Чаклунів на чолі з Паном Директором.
Вітання. Пояснення мети візиту.
Учень-чаклун 1: Ми у своїй Школі Чаклунів вивчали багато чого і багато що вміємо. Головний навчальний предмет ---природне чаклунство. Впевнений, що вашим учням ніколи не розгадати наших секретів. Ось. Я можу перетворити воду на сік! ( демонструє дослід: розчиняє краплю
розчину йоду склянці з водою)
Учень 1: О, це дуже просто! Ми вивчали явище ДИФУЗІЇ. ЦЕ КОЛИ....(пояснює
явище дифузії)
Учень- чаклун 2: Я не хвалюся, але я сильніше за всіх. Я можу легко зламати навіть залізо! ( демонструє дослід: у склянку з водою занурює залізну ложечку.
Виникає ілюзія ,,переломлення,, ложки)
Учень 2: І про це ми вивчали на уроках! Це—СВІТЛОВЕ ЯВИЩЕ, властивість
світла ЗАЛОМЛЮВАТИСЯ (пояснює його) Учень- чаклун 3 ,, недоучка,,: А ось я зроблю те, чого не може зробити ніхто! Я перетворю каміння на золото! (,,чаклує,, ,але нічого не виходить)
Вибачте, я ще не чаклун, я тільки вчуся.....
Учень- чаклун 4: Не сумуй. Станеш добре вивчати Природне чаклунство, все вийде! Ось, дивись, як я зараз в класі зроблю дощ. Повторюйте за мною. (Руханка ,,Дощ’’. Учні по черзі виконуть рухи, вдаючи характерні звуки : клацають пальчиками, стукотять долоньками в груди, тупотять ногами---дощ! Мета: концентрація уваги,зняття напруження у дітей з СДУГ ) Учень 3: Та й тут все зрозуміло! Це ж звичайне ЗВУКОВЕ ЯВИЩЕ! (пояснює
поширення звуку)
Учень-чаклун 5: Ой, ой, звичайні явища! Дивіться, що буде далі. Ураган не замовляли? ( Гра “Ураган”--розробити питання відносно теми уроку “Природні явища”.Мета: розвиток рухової активності, зняття втоми, створення
позитивного настрою)
Учень 4: Звичайнісінький МЕХАНІЧНИЙ РУХ! (пояснює) Учень-чаклун 1 звертається до учня-чаклуна 6, який із самого початку вмостився за останньою партою і весь час п’є гарячий чай з термосу: Агов, а ти що ото весь час робиш? Учень-чаклун 6: Та чай же п’ю! Із бубликами! Пригощайтеся! Учень 5: Смачного! А це у Вас не ТЕПЛОВЕ ЯВИЩЕ спостерігається! Та ще й разом з ХІМІЧНИМ? ( пояснює природу теплових явищ, утворення хімічних
речовин та явищ)
3. Слово Пану Директору Школи Чаклунів: Бачу, учні вашого класу добре обізнані в науці Природознавства.Хоч наше Природне Чаклунство і головний предмет, без Природознавства наша Магія не має повної сили.Треба їх поєднати!
Ось вам ще одне завдання: розгадайте наш Чарівний кросворд! ( кросворд готує група учнів-чаклунів). Демонструється яскраво оформлений плакат. Колективна робота з розгадування. Вичитування ключового слова “Світ явищ” за вертикальним стовпчиком.
4.Учень-чаклун 3 ,,недоучка,,: Можна, я ще раз спробкю почаклувати? Може, цього разу вийде?( загадує загадки про природні явища). Я не чаклун, я тільки вчуся....І мені вдається!
Учень 6: Ми теж не чаклуни. Але на уроках вивчаємо те, зо з легкістю пояснює всі магічні фокуси.Бо в основі всього лежать знання. Знання про природні явища. А ми вчимося їх розуміти і пояснювати.
5. Музичний супровід. Прощання.
6. Додатки . А. Чарівний кросворд:
1. Природне джерело світла ( Сонце )
2. Природне явище, що здійснює рух хмаринок. ( Вітер )
3. Природне явище, що буває тільки взимку. ( Сніг )
4. Що буває і у людини, і у гарячого чаю? ( Температура )
5. Що настає, коли зникає світло? ( Темрява )
6. Природне явищє, що має 7 кольорів спектру. ( Веселка )
7. Природне явище, що спостерігається восени. ( Листопад )
8. Рослина, але маленька, не дерево і не трава. ( Кущ ) Б. Загадки і вірші про природні явища готують учні.