Продовжувати формувати уявлення про зміни дня і ночі, сформувати уявлення про
зміни пір року на земній кулі; продовжувати формувати вміння встановлювати
причино-наслідкові зв'язки; розвивати науковий світогляд; виховувати інтерес до
наукових знань, спостережливість, кмітливість.
Мета: Продовжувати формувати уявлення про зміни дня і ночі, сформувати уявлення про зміни пір року на земній кулі; продовжувати формувати вміння встановлювати причино-наслідкові зв’язки; розвивати науковий світогляд; виховувати інтерес до наукових знань, спостережливість, кмітливість. Обладнання: глобус, м’яч, настільна лампа; схеми обертання Землі навколо своєї осі і Сонця, картини з зображенням пір року, фільм про рух Землі довкола Сонця.
ХІД УРОКУ I. Підсумок фенологічних спостережень — Яким сьогодні є стан неба? — Якою є температура повітря? Чи йде дощ? — Вкажіть напрям вітру. — Що ви зауважили, коли йшли до школи? — Як змінилася праця людей восени? II. Перевірка засвоєних знань, умінь та навичок Фронтальне опитування. — Що таке глобус? — Яку форму має глобус? Чому? — Що таке полюси? — Що таке вісь? — Що таке екватор? — На які частини поділяє екватор земну кулю? — Що є супутником Землі? III. Мотивація навчальної діяльності, актуалізація знань учнів Відгадування загадки. 1. Коли мати входить в хату, Всіх вона вкладає спати. А як батечко заходить, Всіх на ноги він підводить. Хто зуміє відгадати: Що за батько, мати? (День і ніч) Аналізується зміст загадки, діти відгадують її. — Чому буває день і ніч? --- За який час Земля обертається довкола своєї осі? --- Скільки обертів робить Земля за добу? --- Чому в природі змінюються пори року? Як це відбувається? --- Покажіть як відбувається зміна дня і ночі , використовуючи глобус і настільну лампу. ІV.Оголошення теми уроку. «Чому на Землі відбувається зміна пір року?» --- На це запитання ви дасте відповідь, коли ознайомитесь з матеріалом сьогоднішнього уроку.(Назва теми записана на дошці.) V. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу — Спостерігаючи за висотою Сонця, ви помітили, що в різні пори року воно знаходиться то високо, то низько над горизонтом. Відчули, що чим вище знаходиться Сонце над горизонтом, тим тепліше, а чим нижче — тим холодніше. Ви вже знаєте, що Земля обертається навколо своєї осі. Одночасно вона рухається і навколо Сонця. Шлях, за яким Земля рухається навколо Сонця, називається земною орбітою. Подивіться на глобус, на ньому добре видно, що земна вісь (уявна лінія) розташована не вертикально, а нахилено. Саме таке положення займає Земля в космічному просторі. — Через нахил осі наша планета, рухаючись навколо Сонця, немов підставляє йому то північну свою частину, то південну. Коли до Сонця більше повернута північна півкуля, то на ній — літо. У цей час Сонце високо піднімається над горизонтом і посилає на Землю багато тепла. А на Північному полюсі Сонце не заходить за горизонт упродовж шести місяців. (Демонструю роботу джерела світла, з допомогою настільної лампи)
--- Для демонстрації зміни пір року використовують прилад, який називають телурій. (На екрані фотографії із зображенням телурія) Перегляд фільму, про рух Землі довкола Сонця. VI. Робота з підручником — Прочитайте перший абзац статті (С. 82). Якому положенню Землі в космічному просторі відповідає його зміст? Покажіть його положення на схематичному малюнку. — Придумайте заголовок до цієї частини тексту. — Якщо на Північній півкулі літо, то на Південній — зима. Сонце низько піднімається над горизонтом і посилає на Землю мало тепла. А на Південному полюсі Сонце не з’являється впродовж шести місяців. Тут — полярна ніч. Прочитайте другий абзац статті (С. 82). Придумайте заголовок до цієї частини тексту. Джерело світла і глобус розмістіть так, щоб їхнє розташування збігалося зі змістом тексту. — Земля продовжує рухатись і займає таке положення в космічному просторі, що Північна і Південна півкулі однаково обернені до нього, то ж і освітлюються Сонцем однаково. У Пів- нічній півкулі було літо, воно змінилося осінню. У Південній півкулі зима змінилася вес- ною. Джерело світла і глобус розмістіть так, щоб на глобусі Північна і Південна півкулі освіт- лювалися однаково. — Щороку 21 березня та 21 вересня в усьому світі день і ніч тривають 12 годин. Цей день називається відповідно весняним або осіннім рівноденням. Земля біжить своєю доріжкою далі і повертається до Сонця так, що Північна півкуля освіт- люється Сонцем менше, а Південна — більше. VII. Практична робота — Розташуйте глобус до джерела світла так, щоб Південна півкуля освітлювалася більше, Північна — менше. — У статті «Чому змінюються пори року» знайдіть ту частину тексту, яка б відповідала такій ситуації. Придумайте заголовок до цієї частини тексту. Яка пора року буде в північній півкулі, а яка — в південній? Чому? — Земля не зупиняє свого руху і повертається до Сонця так, що обидві півкулі знову одна- ково повернуті до нього, а відтак — однаково ним освітлюються. Отже, у Північній півкулі зима змінюється весною, а у Південній літо змінюється осінню. Прочитайте останній абзац у статті (С. 82). Придумайте заголовок до нього. Поміркуйте, чому в Південній півкулі весна, а у Північній — осінь? Перегляд мультфільму «Фіксики» («Глобус») Один повний оберт Землі навколо Сонця, а це триває 365 діб 5 годин 48 хвилин 46 секунд, називається роком. Через те, що таким числом користуватися незручно, його округлюють. Три роки мають 365 діб, а кожний четвертий — на одну більше. Такий рік називають високосним. У числі, що позначає високосний рік, дві останні цифри завжди діляться на 4. Наприклад: 1996 — високосний, бо 96: 4 = 24, має 366 діб. VIII. Засвоєння нових знань, умінь та навичок Комп’ютерна гра”Що ти знаєш проЗемлю та Сонячну систему? ІІX. Узагальнення та систематизація знань учнів — Діти, що ви дізналися нового на сьогоднішньому уроці? — Як обертається Земля? — До чого приводить обертання Землі навколо своєї осі? А навколо Сонця? ІX. Домашнє завдання Прочитати у підручнику статтю «Чому змінюються пори року». Дати відповіді на запитання після текстів. Уміти пояснити за допомогою глобуса, що спричинює зміну дня і ночі; пір року. |
|
|