Урок природознавства на тему:«Чому на Землі змінюються пори року»

Про матеріал

Продовжувати формувати уявлення про зміни дня і ночі, сформувати уявлення про

зміни пір року на земній кулі; продовжувати формувати вміння встановлювати

причино-наслідкові зв'язки; розвивати науковий світогляд; виховувати інтерес до

наукових знань, спостережливість, кмітливість.

Перегляд файлу

Мета: Продовжувати формувати уявлення про зміни дня і ночі, сформувати уявлення про

            зміни пір року на земній кулі;  продовжувати формувати вміння встановлювати

            причино-наслідкові зв’язки; розвивати науковий світогляд; виховувати інтерес до

            наукових знань, спостережливість, кмітливість.

Обладнання: глобус, м’яч, настільна лампа; схеми обертання Землі навколо своєї осі і

                         Сонця, картини з зображенням пір року, фільм про рух Землі довкола Сонця.

                                   D:\Pictures\мої випускники\4 клас\урок природи\SAM_3048.JPG

 

                                                                        ХІД УРОКУ

I. Підсумок фенологічних спостережень

— Яким сьогодні є стан неба?

— Якою є температура повітря? Чи йде дощ?

— Вкажіть напрям вітру.

— Що ви зауважили, коли йшли до школи?

— Як змінилася праця людей восени?

II. Перевірка засвоєних знань, умінь та навичок

Фронтальне опитування.

— Що таке глобус?

— Яку форму має глобус? Чому?

— Що таке полюси?

— Що таке вісь?

— Що таке екватор?

— На які частини поділяє екватор земну кулю?

— Що є супутником Землі?

III. Мотивація навчальної діяльності, актуалізація знань учнів

Відгадування загадки.

1. Коли мати входить в хату,

    Всіх вона вкладає спати.

    А як батечко заходить,

    Всіх на ноги він підводить.

    Хто зуміє відгадати:

    Що за батько, мати? (День і ніч)

Аналізується зміст загадки, діти відгадують її.

— Чому буває день і ніч?

--- За який час Земля обертається довкола своєї осі?

--- Скільки обертів робить Земля за добу?

--- Чому в природі змінюються пори року? Як це відбувається?

--- Покажіть як відбувається зміна дня і ночі , використовуючи глобус і настільну лампу.

ІV.Оголошення теми уроку.

«Чому на Землі відбувається зміна пір року?»

 --- На це запитання ви дасте відповідь, коли ознайомитесь з матеріалом  сьогоднішнього

      уроку.(Назва теми записана на дошці.)

V. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу

— Спостерігаючи за висотою Сонця, ви помітили, що в різні пори року воно знаходиться то

     високо, то низько над горизонтом. Відчули, що чим вище знаходиться Сонце над

     горизонтом, тим тепліше, а чим нижче — тим холодніше.

 Ви вже знаєте, що Земля обертається навколо своєї осі. Одночасно вона рухається і навколо

Сонця. Шлях, за яким Земля рухається навколо Сонця, називається земною орбітою.

Подивіться на глобус, на ньому добре видно, що земна вісь (уявна лінія) розташована не вертикально, а нахилено. Саме таке положення займає Земля в космічному просторі.

— Через нахил осі наша планета, рухаючись навколо Сонця, немов підставляє йому то

північну свою частину, то південну. Коли до Сонця більше повернута північна півкуля, то

на ній — літо.

 У цей час Сонце високо піднімається над горизонтом і посилає на Землю багато тепла. А на

 Північному полюсі Сонце не заходить за горизонт упродовж шести місяців.

     (Демонструю роботу джерела світла, з допомогою настільної лампи)

D:\Pictures\мої випускники\4 клас\урок природи\SAM_3056.JPG  D:\Pictures\мої випускники\4 клас\урок природи\IMG_7958.JPG

--- Для демонстрації зміни пір року використовують прилад, який називають телурій.

     (На екрані фотографії із зображенням телурія)

     Перегляд фільму, про рух Землі довкола Сонця.

VI. Робота з підручником

— Прочитайте перший абзац статті (С. 82). Якому положенню Землі в космічному просторі

     відповідає його зміст? Покажіть його положення на схематичному малюнку.

— Придумайте заголовок до цієї частини тексту.

— Якщо на Північній півкулі літо, то на Південній — зима. Сонце низько піднімається над

 горизонтом і посилає на Землю мало тепла. А на Південному полюсі Сонце не з’являється

 впродовж шести місяців. Тут — полярна ніч.

Прочитайте другий абзац статті (С. 82). Придумайте заголовок до цієї частини тексту.

Джерело світла і глобус розмістіть так, щоб їхнє розташування збігалося зі змістом тексту.

— Земля продовжує рухатись і займає таке положення в космічному просторі, що Північна і

Південна півкулі однаково обернені до нього, то ж і освітлюються Сонцем однаково. У Пів-

нічній півкулі було літо, воно змінилося осінню. У Південній півкулі зима змінилася вес-

ною.

Джерело світла і глобус розмістіть так, щоб на глобусі Північна і Південна півкулі освіт-

лювалися однаково.

— Щороку 21 березня та 21 вересня в усьому світі день і ніч тривають 12 годин. Цей день

називається відповідно весняним або осіннім рівноденням.

Земля біжить своєю доріжкою далі і повертається до Сонця так, що Північна півкуля освіт-

люється Сонцем менше, а Південна — більше.

VII. Практична робота

— Розташуйте глобус до джерела світла так, щоб Південна півкуля освітлювалася більше,

Північна — менше.

— У статті «Чому змінюються пори року» знайдіть ту частину тексту, яка б відповідала

 такій ситуації. Придумайте заголовок до цієї частини тексту. Яка пора року буде в північній

 півкулі, а яка — в південній? Чому?

— Земля не зупиняє свого руху і повертається до Сонця так, що обидві півкулі знову одна-

ково повернуті до нього, а відтак — однаково ним освітлюються. Отже, у Північній півкулі

зима змінюється весною, а у Південній літо змінюється осінню.

Прочитайте останній абзац у статті (С. 82). Придумайте заголовок до нього. Поміркуйте,

чому в  Південній півкулі весна, а у Північній — осінь?

Перегляд мультфільму «Фіксики» («Глобус»)

Один повний оберт Землі навколо Сонця, а це триває 365 діб 5 годин 48 хвилин 46

 секунд, називається роком. Через те, що таким числом користуватися незручно, його

округлюють. Три роки мають 365 діб, а кожний четвертий — на одну більше. Такий рік

називають високосним.

У числі, що позначає високосний рік, дві останні цифри завжди діляться на 4.

Наприклад: 1996 — високосний, бо 96: 4 = 24, має 366 діб.

VIII. Засвоєння нових знань, умінь та навичок

Комп’ютерна гра”Що ти знаєш проЗемлю та Сонячну систему?

ІІX. Узагальнення та систематизація знань учнів

— Діти, що ви дізналися нового на сьогоднішньому уроці?

— Як обертається Земля?

— До чого приводить обертання Землі навколо своєї осі? А навколо Сонця?

ІX. Домашнє завдання

      Прочитати у підручнику статтю «Чому змінюються пори року». Дати відповіді на

запитання після текстів. Уміти пояснити за допомогою глобуса, що спричинює зміну дня і

ночі; пір року.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 липня 2018
Переглядів
5561
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку