Урок природознавства на тему "Гірські породи"

Про матеріал
Метою конспекту є формування поняття «гірська порода», «корисні копалини», знайомство з найвідомішими гірськими породами, їх різноманітність, виховання пізнавального інтересу. Матеріал можна використати на уроці вивчення нової теми. Виробити уявлення про значення корисних копалин у природі і їх цінність для людини.
Перегляд файлу

Конспект уроку «Гірські породи»

 

Мета: формувати в учнів уявлення про гірські породи, значення гірських порід у при­роді; виробляти вміння розрізняти гірські породи в твердому, рідкому і газоподіб­ному станах; виховувати естетичне сприймання об'єктів природи, пізнавальний ін­терес до них.

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  2.   АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

— Ми починаємо вивчати нову тему «Гірські породи. Ґрунти». У цій темі ви дізнаєтеся:

  • Про гірські породи та корисні копалини.
  • Про склад і властивості ґрунтів.
  • Як добувають корисні копалини?
  • Яке значення корисних копалин для людей?
  • Чому потрібно охороняти ґрунти?
  • Хто будуть вашими помічниками? Прочитайте про це на с. 42.
  1. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
  •                  Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про різноманітність гірських порід. Та що таке корисні копалини.
  1. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Що таке гірські породи?

  •                  Роздивіться фотографії та пригадайте! Що ви знаєте про гори? Яке значення для життя вони мають? Які гори є в Україні?
  •                  Поміркуйте! З чого складаються гори?
  •                  Про що розповів пан Кріт?
  •                  Запам'ятайте! Гірські породи — це природні тіла, які знаходяться в глибинах Землі та на її поверхні.
  •                  Пригадайте, які ви знаєте гірські породи.
  •                  Земля складається з 2000 різних гірських порід. Хоча за ними закріпи­лася назва «гірські», але розташовані вони скрізь, зокрема й на рівнинах під шаром ґрунту.

Людину здавна цікавило: звідки посеред поля взялися валуни, що за чудер­нацькі скелети тварин іноді викопували із землі або знаходили відбитки неві­домих рослин на гірських породах, як морські черепашки опинилися високо в горах.

  •                  Гірські породи утворилися в різних умовах. Тому вони відрізняються між собою за будовою, твердістю, кольором і багатьма іншими властивостями. Одні з них зустрічаються в природі у твердому стані, інші — у рідкому та га­зоподібному. Граніт, вапняк, крейда, кам'яне вугілля — це тверді гірські породи. Нафта міститься в надрах Землі у вигляді маслянистої рідини, а при­родний газ відповідно має газоподібний стан. Вода — це теж гірська порода.

Робота в парах

  •                  Упізнайте гірські породи, зображені на фотографіях.

Що ви прочитали про ці гірські породи? Місце, де породи залягають у значній кількості, називають родовищем. Пошук родовищ гірських порід проводять геологи за допомогою різної су­часної техніки.

Геолог — це людина, яка вивчає і шукає гірські породи.

2) Висновки

  • Земля складається з гірських порід, які в природі бувають у трьох станах: твердому, рідкому і газоподібному.
  • Гірські породи залягають на різній глибині. Місце їх залягання називають родовищем.
  • Пошук гірських порід — справа геологів.
  • Гірські породи, які люди використовують для своїх потреб, називають ко­рисними копалинами.

3) Що таке корисні копалини

 Запам'ятайте! Всі гірські породи, що використовуються людьми, на­дають корисними копалинами. Це граніт, пісок, глина, вапняк, залізна

руда, вугілля, нафта, природний газ, кухонна сіль та багато інших.

  •                  Ви вже знаєте, що одні корисні копалини залягають біля поверхні Землі, інші розташовані на значній глибині, тому способи їх видобутку різні. Напри­клад, торф видобувають своєрідним способом. Раніше його добували спеціаль­ними лопатами, металева частина яких була зігнута під прямим кутом. Нарі­зані ними торф'яні «цеглини» складали пірамідою для сушіння.

Тепер перед розробленням торф'яні поклади осушують за допомогою спеці­альних каналів, а також очищують від дерев і кущів. Потім підсушений і ви­рівняний шар торфу подрібнюють спеціальними машинами, висушують і зби­рають у тюки.

Для видобутку нафти колись копали глибокі колодязі і діставали з них нафту, як воду. Копати їх було надзвичайно важко. Перебувати там можна було не більше ніж 5 хвилин через отруйні гази. Пізніше почали бурити сверд­ловини.

Тепер на місцях залягання корисних копалин будують спеціальні уста­новки та вишки. Для добування нафти з морського дна споруджують бурові платформи. Вони плавають на морі або кріпляться на вбитих у дно палях. Пра­цювати на них небезпечно. Сильний шторм може пошкодити таку платформу. Природний газ добувають так само, як і нафту, у свердловинах.

Найбезпечніший і найдешевший відкритий спосіб видобування корисних копалин — у кар'єрах. Спочатку екскаватори з великими ковшами знімають гірські породи, які закривають вугільні чи сланцеві пласти. Потім інші потужні екскаватори заввишки з тринадцяти-поверховий будинок вантажать копалини у вагони. Цим способом у світі добувають майже половину всього ву­гілля і сланцю. Тверді корисні копалини, які залягають на великій глибині в надрах Землі добувають за допомогою спорудження підземних шахт. Найчастіше таким спо­собом добувають вугілля. Шахтний спосіб видобутку корисних копалин ува­жають найбільш небезпечним для життя робітників таких підприємств.

Отже, видобування корисних копалин — дуже складна робота.

  •                  Розгляньте картину Віктора Васнецова «Три царівни підземного царства»
  •                  Пофантазуйте! За які природні багатства відповідають три царівни під­земного царства?
  •                  Чи знаєте ви, що до твердих гірських порід належать також дорогоцінне каміння, золото і срібло? А кам'яне вугілля називають «чорним золотом»?
  •                  Що пояснив пан Кріт про корисні копалини?

Робота в групах

  •          Складіть розповіді про різні способи видобування корисних копалин.

4) Висновки

  • Корисні копалини — це природні утворення, які людина добуває з надр або з поверхні Землі і використовує в різних цілях.
  • Для видобутку рідких корисних копалин будують свердловини.
  • Тверді корисні копалини добувають у шахтах і кар'єрах.
  • Відкритий спосіб (кар'єрний) — найбільш безпечний.

Фізкультхвилинка

  1. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
  1.   Робота в парах

 Поміркуйте і назвіть корисні копалини, які можна побачити у вас удома. Яка від них користь для вашої сім'ї?

  1.    Гра «Так чи ні?»
  • Людина може виготовляти корисні копалини.
  • Людина не може відновити запаси корисних копалин, бо вони утворюються впродовж мільйонів років.
  • Щоб добути нафту та природний газ, бурять свердловини.
  • Запаси корисних копалин безмежні, тому їх не потрібно витрачати економно.
  1. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
  1.                    Що таке корисні копалини? Поясніть, чому їх так назвали.
  2.                    Наведіть приклади корисних копалин. Як їх використовує людина?
  3.                    Які способи видобутку корисних копалин вам відомі? Розкажіть прі один із них.
  4.                    Порівняйте шахтний спосіб видобутку корисних копалин і кар'єрний Чим вони відрізняються?
  5.                    Як ви гадаєте, яке вугілля буде дорожчим — те, що видобували в шахт чи в кар'єрі? Поясніть чому.
  1.              ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С.44-49.

Відповідь на запитання

Як спосіб добування корисних копалин впливає на стан природи на планеті?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Акуленко Інна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
11 лютого 2020
Переглядів
6644
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку