Урок природознавства на тему "Ґрунт. Значення та охорона ґрунтів"

Про матеріал
Метою конспекту є формування уявлення про ґрунт, його склад, основні властивості, значення для життя рослин, тварин і людей; розвиток логічного мислення, спостережливості, та пізнавальної активності. Конспект уроку з природознавства «Ґрунт. Значення та охорона ґрунтів» може бути використаний вчителями початкових класів та студентів педагогічних навчальних закладів.
Перегляд файлу

Конспект уроку «Ґрунт. Значення та охорона ґрунтів»

 

Мета. Ознайомити учнів з поняттям "ґрунт", процесом його утворення, складом ґрунту на прикладі своєї місцевості; розвивати спостережливість, логічне мислення, вміння висловлювати і аргументувати свою думку; виховувати повагу до праці, до людей праці, шанобливе ставлення до природи.

Обладнання: ґрунт, спиртівка, колбочки, пісок, глина, вода.

Хід уроку

  1.                     Хвилинка спостережень.
  • Яка зараз пора року?
  • Який місяць?
  • Яке число?
  • Яке сьогодні небо?
  • Чи був вітер?
  • Які опади ви спостерігали?
  • Яку температуру повітря сьогодні показує наш термометр?
  • Підсумуємо все сказане і запишемо в календар природи.
  1.                  Перевірка домашнього завдання.
  1.              Повідомлення теми та завдань уроку.
  • Кожен з вас вдома і тут в класі доглядав за кімнатними рослинами. Скажіть, що потрібно для життя цих рослин?

- Правильно. Однією з важливих умов росту і розвитку рослин є грунт. Отже, сьогодні на уроці ми детальніше ознайомимося з грунтом, з його

властивостями і будовою.

  1.               Вивчення нового матеріалу. 1. Пояснення вчителя.
  • Всі ви бували в полі, на голоді і бачили грунт - верхній пухкий шар землі, на якому ростуть рослини. Спс л-ерігаючи за грунтом, можна помітити, що він не завжди однаковий.

Дослід №1.

Погляньте на грудочки грунту, що у вас на партах. Якого він кольору?

  • Колір ґрунту залежить від кількості в ньому перегною. А що ж таке перегній?
  • На ґрунті ростуть рослини, а в його товщі живуть і деякі тварини. Уважно розгляньте цю таблицю. Коли ці живі організми, вказані в ній, помирають, їх рештки залишаються у верхньому шарі землі, перегнивають - утворюється перегній, який удобрює землю. Чим більше у ґрунті перегною, тим він і родючіший. Чим вища родючість ґрунту, тим вищий урожай вирощують на полях. Найродючіший ґрунт той, який містить найбільше перегною. Його називають чорноземом. Він багатий на поживні речовини. Чорнозем переважно темного кольору.

Колір грунту також залежить від кількості в ньому піску і глини. Чим більше в ґрунті піску, тим його колір світліший. Такі ґрунти легко пропускають воду і швидко висихають - це підзолисті ґрунти.

Мають світле забарвлення і ґрунти, у яких багато глини. Але вони повільно пропускають воду, а висихаючи, вкривакяься кіркою і тому погано пропускають повітря.

  • Отже, ґрунт складається з перегною, піску, глини. А для того, щоб дізнатися, що ще входить до його складу і підтвердити наявність вже відомих нам компонентів, давайте проведемо кілька дослідів.

Дослід №2.

-Ми з'ясували, що ґрунт має коричневий колір, з сірим відтінком. А тепер роздивіться уважніше, які частини ви бачите в ґрунті?

  • Ви бачите дрібні корінці, стебельця, залишки листочків, дрібних комах. Про що це свідчить? Так, у ґрунті живуть рослини і тварини.

Дослід №3.

  • У вас на парті є склянка з водою. Киньте грудочку ґрунту у воду. Що ви помітили?
  • Про що це свідчить?
  • Так, бульбашки, які піднімалися вгору, є ніщо інше, як повітря, яке було в ґрунті.

Дослід № 4.

  • А зараз спостерігайте за дослідом.

Я нагріваю грудочку грунту. Зверху тримаю скло.

  • Подивіться уважно на скло, що ви на ньому помітили?
  • Отже, який висновок можна зробити? Що ще є в ґрунті? Правильно -

вода.

  • Отже, що входить до складу ґрунту? Перегній, повітря, вода, пісок, глина.
  1.                    Фізкультхвилинка.
  1.                    Бесіда про значення ґрунту і його охорону.
  • Як вже було сказано на початку уроку, ґрунт є середовищем життя рослин і тварин. Що ж дає він цим живим організмам?
  • З ґрунту рослини корінням вбирають воду і розчинені в ній поживні речовини. Це добре показано на таблиці. Проникаючи корінням углиб, рослини міцно закріплюються в ґрунті. Сонце нагріває його, і він віддає своє тепло рослинам. Корені рослин дихають повітрям, яке міститься в ґрунті.
  • Погляньте на таблицю "Тварини ґрунту". Для деяких тварин ґрунт є
    домівкою. Яких тварин ви бачите?
  • Так, у грунті живуть личинки комах, дощові черви, кроти та інші тварини. Вони дихають повітрям, яке міститься в грунті. Часто риють нірки, через які надходить повітря з поверхні землі, живляться дрібними корінцями, личинками.

У ґрунту с й вороги. Значних збитків ґрунтам наносять вітри, що здувають верхній шар; вода, яка вимиває ґрунти: її стрімкі потоки зносять за собою родючий шар, утворюючи яри, які шкодять сільському господарству. Тому люди насаджують лісові смуги, які затримують вітер, послаблюють його силу, запобігають утворенню ярів.

Охоронцем ґрунту є дощовий черв'як. За рік він переносить значну кількість ґрунту в свою нірку, розпушуючи його.

Як вже було сказано, тільки родючі грунти дають високий урожай. Тому хлібороби багато працюють на полях: обробляють ґрунт, удобрюють його, підживлюючи мінеральними добривами; влітку, під час спеки, особливо на Півдні, де випадає мало опадів, ще й весною, ґрунти зрошують.

Працівникам полів допомагають і вчені. Вони досліджують, які рослини слід висівати чи висаджувати, щоб зібрати високий урожай.

На Тернопільщині переважають чорноземні ґрунти. Вони дають добрі врожаї пшениці, соняшнику, цукрового буряка та інших культур. В цілому Україна славиться своїми родючими ґрунтами, на яких вирощують найбільше хліба в світі. І це ви завжди повинні пам'ятати і гордитися тим, шанувати працю хліборобів та інших людей, які працюють на полях.

IV. Закріплення нового матеріалу.

  1.                    Робота з підручником.
  1.                    Відповіді на питання після тексту.

V. Підсумок уроку.

  • Про що ми говорили сьогодні на уроці?
  • Що таке ґрунт?
  • Що входить до складу ґрунту?
  • Чиєю домівкою є ґрунт?
  • Як боротися зі шкідниками ґрунту?
  • Що вам найбільше запам'яталося на цьому уроці?
  • Що нового ви дізналися?

VI. Домашнє завдання.

Читати і переказувати статті з підручника "Що таке ґрунт", "Значення ґрунту і його охорона", дати відповіді на питання після текстів.

 

1

 

doc
Додано
11 лютого 2020
Переглядів
901
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку