Урок природознавства на тему "Сонце. Сонячна система. Планети Сонячної системи"

Про матеріал
Формувати уявлення учнів про Сонячну систему, Сонце як її центр і про місце планет у ній. Розвивати у дітей творчу активність, допитливість, пам’ять, мислення, фантазію, спостережливість. Виховеє інтерес до наукових знань, бажання дізнатися більше, читати додаткову літературу.
Перегляд файлу

Конспект уроку «Сонце. Сонячна система. Планети Сонячної системи»

 

 

Мета: подати поняття Сонце. Сонячна система. Планети і розповісти які планети входять до її складу; учити користуватися довідковою літературою; виховувати необхідність берегти нашу Землю як єдину з планет, на якій існує життя

93284d305fd5ca2bf47e7034cb085d0d_fullОбладнання: глобус,  схеми обертання Землі навколо своєї  осі  і Сонця, картини, карти зоряного неба, мультимедійний  проектор, презентація.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку.

  1.                    Організаційний момент.

Заздалегідь учні отримали випереджальне завдання « Цікавий матеріал про одну з планет» .

Всі сідайте тихо, діти,

Домовляймось не шуміти,

Руку гарно піднімати,

На уроці не дрімати,

Щоб нам не було мороки,

Всі готові до уроку?

Тож тепер часу не гаймо

І урок розпочинаймо.

ЕМОЦІЙНЕ НАЛАШТУВАННЯ  НА УРОК

Усміхнімось один одному, погляньмо ласкаво, побажаємо кожному добра.

2.Актуалізація  основних знань та умінь.

Відгадування  загадок

Хто однаково всіх любить?

Sun Солнце " IMHOBest - все самое лучшее в дизайне. Скачать фото, картинки, обои, рисунки, иконки, клипарты, шаблоныВсіх однаково  голубить?

Кожний скоса тільки гляне,

А обняти не дістане?

(Сонце)

 

Божья коровка - миловидный жучок WebFermer-ВебФермер

Що за жучок це – яскравий,  моторний,
Спинка червона у крапочку  чорну,
Сам симпатичний,  хоча  і  маленький,
Гарний на вроду він та веселенький.
(Жучок Сонечко)

Золоте сховалося, а срібне показалося.
(Сонце і місяць)

 

Один баранець пасе тисячі овець.
(Місяць і зірки)

 

Конкурс - Созвездия Мирачар * Форум МирачарЗвідкіля у нас на небі
риби, близнюки, ведмеді?
Лебідь розправляє пір’я.
Це все зоряні ...
(Сузір’я)

Скачать обои Небо, облака, радуга на рабочий стол бесплатные картики фото заставки для рабочего стола - Природа

Яке поле не можна зорати?

( Небо)

 

 

 

 

Звёздочки. Обсуждение на LiveInternet - Российский Сервис Онлайн-ДневниковТорох,  торох,
Розсипався  горох.
Почало світати 
Нема що збирати.
(Зірки)

 

Вчений, що зірки вивчає, добре їх порядок знає.

Всесвіт без меж – не сон, знає все це...

(Астроном).

 

rutor.org :: Джон Добсон - Как построить самодельный телескоп (2001) PDF от RG Superdetki

Роздивитися мікроб допоможе мікроскоп,

А вивчати зорі щоб, треба мати...

 (Телескоп).

 

Бесіда                                    

  1.                    Чи доводилося вам дивитися у нічне небо?  Що ви  там бачили? Чи замислювалися над тим, що відбувається там у височині? (читання статті у підручнику)

Що таке зорі? Від чого залежить колір зорі?

  1.                    Чи вірите ви у гороскопи?  Під яким сузір’ям ви народилися? (розглянути таблиці сузір’їв)
  2.                    Додому вам було задано підготувати розповідь за матеріалами Дитячої енциклопедії. (діти виступають з повідомленнями «Де народжуються зорі?»)

3. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів. 

Використовуючи ваші раніше набуті знання з української мови і власний досвід, спробуємо  скласти сенкан,  за схемою:

Назва вашої планети ( наприклад, Нептун)

http://s11.radikal.ru/i183/1002/a0/fa84b1515be5.jpgЯка вона? ( далека, велика,…..) 2 прикметника

Що робить? ( обертається, …..) 3 дієслова

Де? ( у просторі, у Сонячній системі, ….) висновок

Прослухали  варіанти віршів .

Отже, враховуючи усе вище почуте, хто озвучить тему сьогоднішнього уроку?( « Сонце. Сонячна система. Планети Сонячної системи».) 

 На нашому уроці ми дізнаємося:

     Що таке Сонце.

      Що таке Сонячна система.

       Планети Сонячної системи.

       Скільки планет є в Сонячній системі

       На яких планетах існує життя.

       Чому потрібно берегти нашу Землю.

 

4. Вивчення нового матеріалу.

 

Розповідь учителя.

   Близько 4,5 млрд. років тому не існувало ні Землі, ні інших планет. Довкола щойно утвореного Сонця вирувала темна хмара розпеченого газу і пилу. Поступово хмара охолола і газ згустився (сконденсувався ) у мільйони крапель. Ці краплини притягувалися одна до одної так утворилася Земля та інші планети. Та пройшло півмільярда років,  перш ніж на поверхні Землі утворилася  тверда кора, а навколо планети  - атмосфера . Земля – єдина планета, температура якої дає змогу воді утримуватися на поверхні, а атмосфера містить кисень. Вода і кисень необхідні для життя. Земля постійно рухається у Всесвіті . За рік  вона робить один оберт навколо Сонця. Її шлях становить 938 886 400 км. Цю відстань Земля долає за 365,24 дня. Щоб не загубити 0,24 дня, раз на чотири роки наприкінці лютого до календаря додається ще один день. Він називається високосним.

    

   Сонце – звичайна зоря, яких у Всесвіті незліченно. Воно утворилося з  газу, що залишився на місці вибуху більшої зорі. Сонце перебуває в середині свого життя. Ймовірно, воно утворилося 5млрд. років тому і світитиме ще 5млрд. років, а потім вибухне . Сьогодні Сонце випромінює рівне жовте світло і дає Землі тепло. Разом з тим, воно випромінює небезпечні промені. А щастя, атмосфера і магнітне поле Землі надійно захищають людей від цього шкідливого проміння. Сонце – зоря середнього розміру діаметром 1 392 000км . На його поверхні відбуваються постійно вибухи, температура при цьому досягає 6000*С, вивільняється енергія, яка вкрай необхідна для життя.

 

   Крім Землі навколо Сонця рухаються планети. Планети (грецьк. «мандрівник») – це тіла,  які рухаються навколо зірок. Вчені вважають, що планети утворилися з велетенських хмар газу і пилу, що колись обертався навколо Сонця. Всі космічні тіла і планети, які рухаються навколо зірки Сонця утворюють Сонячну систему. Сонячних систем є безліч, як і зірок. У нашій Сонячній системі рухається дев’ять  планет:   Меркурій,  Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун, Плутон. Найближчою до Сонця є Меркурій, а найвіддаленішою – Плутон.

 

Фізкультхвилинка

   

Напередодні ви отримали завдання знайти, на вашу думку, цікаву інформацію про планети.

Приблизні доповіді учнів, які можуть бути супроводжені презентацією про планети Сонячної системи.

 Меркурій

Назву планеті дали на честь римського бога Меркурія. Він вважався покровителем торгівлі та купців, провідником  душ померлих у підземне царство.

Меркурій обертається навколо Сонця по сильно витягнутій еліптичній орбіті. Період обертання навколо Сонця 88 земних діб. Тривалість сонячної доби на Меркурії дорівнює 176 земним добам. Середня швидкість руху Меркурія по орбіті навколо Сонця - 47,89 км/с.

Меркурій найменша планета системи і найближча до Сонця, тому тепла й світла отримує у шість разів більше, ніж Земля. Опівдні температура його поверхні розжарюється до 260*С.

Атмосфери Меркурій не має. Зовні ця планета нагадує супутник Землі – Місяць. Такі ж кільцеві гори, великі рівні площі, схожі на земні пустелі. Замість морів – величезні западини, але там ніколи не було води, як і в морях на Місяці. За таку схожість його іноді називають двійником Місяця. Супутників – не має, тому і подорожує своєю орбітою сам.

 Венера

     Планета Венера названа на честь римської богині кохання та краси. Венера – найяскравіша планета Сонячної системи. Ми можемо побачити Венеру як вечірню або ранкову зірку, це залежить її положення відносно Сонця.

      Венера — третій за яскравістю об'єкт на небі; її блиск поступається лише блиску Сонця та Місяця. Належить до планет, відомих людству з найдавніших часів. Про те, що у Венери є атмосфера, стало відомо у 1761 p., відкриття належало М.В.Ломоносову, який спостерігав проходження планети перед диском Сонця.

Венера обертається в зворотному напрямку — зі сходу на захід, а не з заходу на схід, як Земля і більшість інших планет. Період обертання Венери навколо осі  триває близько 243 земних діб.

 Земля

Земля — це третя від Сонця планета Сонячної системи, єдина планета, на якій відоме життя, домівка людства.

Земля обертається навколо зірки по еліптичній орбіті (дуже близької до кругової) із середньою швидкістю 29765 м/с на середній відстані 149.6 млн. км за період рівний 365.24 доби. Земля має супутник — Місяць.

Період обертання планети навколо своєї осі 23 год 56 хв 4.1 сек. Обертання навколо своєї осі викликає зміну дня і ночі, а нахил осі і обертання навколо Сонця — зміну пір року.

 За сучасними уявленнями Земля утворилася приблизно 4.7 млрд. років тому з розсіяної газової речовини.

 Марс

         Планета Марс майже вдвічі менша від Землі. Щоб зробити один оберт навколо Сонця їй потрібно близько двох років. На планеті є гігантські вулкани й глибокі долини. Більша частина Марса завалена камінням, що лежить на червоній поверхні, - ось чому Марс називають «червоною планетою». Через свій колір Марс довго асоціювали з війною і кровопролиттям, і тому його назвали на честь римського бога війни.

       На Марсі є метеоритні кратери як на Місяці, вулкани, долини та пустелі, подібні до земних.  Рік на Марсі триває 687 днів, що майже вдвічі більше ніж земний. Марс обертається навколо своєї осі кожні 24 години 37 хвилин, що лише трохи довше ніж на Землі.

      На Марсі також спостерігається зміна пір року, тривалість яких майже вдвічі більша.

 Юпітер

Юпі́тер, п'ята і найбільша планета Сонячної системи, більш ніж у два рази важча, ніж всі інші планети разом узяті і майже в 318 разів важча за Землю.

Уся видима поверхня Юпітера - щільні хмари, розташовані на висоті близько 1000 км над "поверхнею", де газоподібний стан змінюється на рідкий і утворює численні шари жовто-коричневих, червоних і блакитнуватих відтінків.

На відміну від кілець Сатурна, кільця Юпітера темні і, імовірно, складаються з дуже невеликих твердих часток метеорної природи.

 Сатурн

Сату́рн — шоста за віддаленістю від Сонця і друга за розмірами планета Сонячної системи. Сатурн є величезною кулею, що швидко обертається навколо своєї осі (з періодом — 10,23 години),  має товстий шар атмосфери. Сатурн обертається навколо Сонця за 29,46 років на середній відстані 1427 млн. км.

Візитною карткою Сатурна є його знамениті кільця, що оперізують планету навколо екватора і складаються з безлічі крижинок і камінчиків.

 Уран

Ура́н — сьома від Сонця велика планета Сонячної системи. Вона розташована в 19 разів далі від Сонця, ніж наша Земля,  Один оберт навколо Сонця Уран здійснює за 84,01 земного року. Період власного обертання Урана складає приблизно 17 годин.

 Нептун

Непту́н - восьма за віддаллю від Сонця і четверта за розміром планета Сонячної системи, що належить до планет-гігантів. Її орбіта перетинається з орбітою Плутона в деяких місцях. Також орбіту Нептуна перетинає комета Галілея.

Світло від Сонця доходить до Нептуна трохи більше, ніж за 4 години. Тривалість року, тобто час одного повного оберту навколо Сонця — 164,8 земних років.

Нептун також має кільця — два широких і два вузьких. У Нептуна є 8 відомих супутників: 4 маленьких, 3 середніх і 1 великий.

Плутон

Плутон   покритий льодом. Там дуже холодно: -210°С. Він знаходиться від Сонця в 40 разів далі, ніж наша Земля.   Оберт  довкола Сонця робить за 248 земних  років. Один день на Плутоні триває тиждень. Свою назву планета отримала на честь грецького бога, володаря мертвих.

Згідно рішення Міжнародного астрономічного союзу (МАС) від 24.08.2006, цю планету віднесено до карликових планет.

5.Закріплення нового материалу. 

  1.   Продовження роботи з таблицею, яку учні отримали на початку уроку; (вчитель надає допомогу тим учням, які її потребують)
  2.   Аналіз останньої графи таблиці «Чи існує життя на планеті?»

Висновок:

Життя існує тільки на планеті Земля, тому її потрібно берегти.

  • Що для цього, на вашу думку,  потрібно робити?

 Варіанти відповідей учнів:

  • Не засмічувати земні простори;
  • Заборонити викиди шкідливих і забруднених газів у атмосферу;
  • Заборонити вилив стічних вод із заводів і фабрик у водойми Землі;
  • Уникати надмірного використання отрутохімікатів;
  • Заборонити вирубувати ліси;
  • Будувати очисні споруди
  1.   Розв’язування  кросвордів (можна зробити  у вигляді презентації, або на окремих аркушах)

6.  Підсумок  уроку.  

 Що ми дізналися на уроці? 

  • Що ви зрозуміли?
  •  Про що хотілося б розповісти батькам?

Подумайте, кому і за що, ви скажете  спасибі. Зробіть це.

7. Домашнє завдання

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
3.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Солодовникова Катерина
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    3.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
11 лютого 2020
Переглядів
1636
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку