Конспект уроку «Нежива і жива природа»
Мета. Продовжувати формувати в учнів поняття "природа"; ознайомити їх зі значенням природи для життя рослин, тварин, людей; навчати дітей розрізняти живу і неживу природу, виховувати дбайливе ставлення до природних об'єктів.
Обладнання: зошити, ілюстрації, таблиці, на яких зображені тварини, рослини, люди, предмети неживої природи.
Хід уроку
I. Хвилинка спостережень.
-
Яка пора року зараз?
-
Який місяць?
-
Що ви можете сказати про стан неба?
-
Надворі світить сонце, чи хмарно?
-
Сьогодні тепло чи холодно?
-
Чи є надворі вітер?
Як поводять себе звірі, птахи?
ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.
-
Ознайомлення з живою і неживою природою; зв'язки між ними.
-
Вивчення нової о матеріалу
-
Доповнення речень.
Яка природа ..., кращого нема…, Як річка...
2. Бесіда про природу.
-
Чи все те, що оточує нас, належить до природи
-
Подивіться на будинки, споруди, на все те, що зроблене руками людини. Чи належить це до природи?
-
Розрізняють природу живу і неживу. Що відноситься до неживої природи?
-
Нежива природа — це Сонце, Місяць, зорі, Земля, повітря і вода.
-
Що таке жива природа? Що сюди відноситься?
-
Жива природа — це усе, що народжується, живиться, дихає, росте, розмножується, відмирає. Це рослини, тварини, люди.
-
Усе живе дістає від неживої природи необхідні їм для життя тепло, світло, поживні речовини, воду, повітря.
-
Здійснимо уявну мандрівку парком. Подихаємо свіжим повітрям. А до якої природи відноситься повітря?
-
Подивіться, яке ясне сонечко. Воно пестить нас своїм теплом, ніжним промінням. До якої природи воно належить?
-
Вгорі по небу пливуть пухнасті білі хмарки. Як ви думаєте, до якої природи вони належать? А саме небо до якої групи віднесемо?
-
Он полетів горобець, сорока скрекоче на яблуні. До якої природи вони відносяться? Чому?
-
У сусідньому дворі загавкав пес. Він жива чи нежива істота?
-
Погляньте навкруги. Скільки у парку дерев! Чи належать вони до живої природи? Чому?
-
А чи відносяться до живої природи кущі? Чому?
-
Повертаймося назад до школи. Як ви гадаєте: школа і житловий будинок біля неї належать до природи? Або ж візьмемо машину, кран. Звичайно, вони не належать до природи, тому що зроблені руками людей.
3. Підсумок.
Ми повинні завжди пам'ятати: як живу, так і неживу природу потрібно оберігати. Дуже багато рослин і тварин знаходяться на грані вимирання. Деяких видів налічується дуже мало. Отже, оберігаючи їх, ми цим самим робимо добро собі і всім навколишнім. Крім цього, ми повинні боротися за чистоту повітря, річок, ставків, морів.
ІV. Закріплення нового матеріалу.
1. Робота з підручником.
-
Відповіді на питання після тексту.
-
Читання віршів.
♦ Ворон шепче воронятку:
-Мій біленький.
Слон говорить слоненятку:
-
Мій маленький.
-
Заєць каже зайченяті:
-
Мій хвостатий.
-
Гуска ніжно гусеняті:
-
Мій крилатий.
-
Про кого говориться у вірші? До якої природи відносяться ці об'єкти? Чому?
♦ В небі, чистім і прозорім,
Сонце сяє,
Наче в морі, в жовтім житі
Хвиля грає.
-
Про яку природу розповідається у цьому вірші?
(Далі пропонується ще кілька загадок. Діти відгадують і визначають, до якої природи належать відгадки).
4. Гра "Жива чи нежива природа".
Вчитель називає слова, а учні, якщо це жива природа, плещуть у долоні, а якщо нежива - не плещуть.
Соняшник, сонце, ячмінь, білка, півень, повітря, капелюх, жовтень, мірошник, суниця, кожушок, плугатар, автобус, береза, дощ, явище, син, земля, вода, небо, батько, мати, онук, море, сад, кінь, віл, долина, соловей, буряк.
V. Підсумок уроку.
1. Гра "Хто більше?". (Учні діляться на дві команди).
-
Одна команда називає предмети живої природи. Інша - предмети неживої природи. І так по черзі. Виграє та команда, яка більше назве предметів.
-
За якими ознаками ви розрізняєте живу і неживу природу?
VІ. Домашнє завдання.
Прочитати статтю в підручнику "Нежива і жива природа". Дібрати по три загадки про предмети живої і неживої природи.