Урок природознавства на тему: Зорі та сузір’я

Про матеріал

Конспект уроку з природознавства в 5 класі на тему: "Зорі та сузір'я"

На уроці використано інтерактивні технології.

Перегляд файлу

Урок природознавства 5 клас.

 Вчитель географії та природознавства : Медвідь Оксана Олександрівна

НВК с.Бірків

 

Тема: Зорі та сузір’я

Мета уроку:

-навчальна: ознайомити учнів із зорями та їх різноманіттям, розглянути  основні сузір’я нашого неба;                                                                                                                       

-розвивальна: розвивати вміння орієнтуватися  по зорях  та сузір’ях;

-виховна: виховувати  уважність та наполегливість.

Обладнання та матеріали: картинки із зображенням зірок різних типів, карта та глобус зоряного неба, підручник, робочий зошит, зошит для практичних робіт.

Базові поняття  й  терміни: зорі, червоні зорі, жовті зорі, блакитні зорі, білі зорі, сузір’я.

 

                                       ХІД  УРОКУ

I . ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

  Прийом « Інтерв’ю за три  кроки» (Діти виходять до дошки  та задають питання один одному, якщо відповідають правильно, то роблять  крок назустріч)

Що називають небесним тілом?

Що таке небесна сфера?

Що відносять до малих небесних тіл?

Чому все, що ми бачимо на небі, постійно рухається?

Що таке небесний екватор?

Яку точку ми називаємо зенітом?

Що таке вісь світу?

Чому вигляд зоряного неба змінюється протягом року?

Які точки та лінії виділяють на небесній сфері?

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.

На минулому уроці ми сформулювали поняття про небесну сферу та пояснили  рух по ній небесних тіл. Сьогодні ми ознайомимося детальніше з найбільшими небесними тілами , а з якими ви дізнаєтесь відгадавши загадки:

А) На полі оксамитовім

Є чарівне письмо:

Ясні сріблясті літери

І пишеться само.

Удень воно ховається,

Щоб уночі світити,

А хто з вас постарається,

Той зможе полічить.(Зорі)

Б) Один пастух пасе тисячі овець. (Місяць і зорі).

Так тема уроку у нас сьогодні «Зорі та сузір’я»

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Земля – одне з незліченних небесних тіл. Щоб краще вивчити Землю, треба знати і те, що відбувається на небі. Тому вже в давні часи з'явилася практична необхідність у науці про небесні явища. Адже життя людей на Землі багато в чому підкоряється "небесному" розкладу. Сонячні промені несуть людям світло і тепло. Від сходу й заходу Сонця залежить зміна дня та ночі. Від того, як змінюється протягом року взаємна орієнтація Сонця і Землі, залежить зміна пір року.

Давні люди не знали ні точних механічних годинників, ні компаса. Їх замінювало зоряне небо. Від зміни фаз Місяця почали відраховувати місяці. Зірки вдалині від рідних берегів вказували мореплавцям напрями сторін світу. Вони служили маяками на морях і в пустелях. Їх так і називали — дороговказні зірки. Таким чином зародилася наука про таємниці неба, названа згодом давніми греками астрономією ("астрос" — зірка, "номос" — закон). Але сама назва не означає, що астрономія виникла лише там. Ні, вона самостійно розвивалась у всіх

без винятку народів, залежачи, звичайно, від ступеню їх розвитку.

Зорі – розпечені небесні тіла, які відбивають світло. Вони поділяються:

Сонце - це теж зоря, яка з усіх зір розташована до нас найближче. А наступна зоря перебуває від Землі у 260 тисяч разів далі, ніж Сонце. Саме тому ми сприймаємо Сонце більшим за інші зорі, і його тепло доходить до Землі. Удень Сонце затьмарює світло інших зір, і ми їх не бачимо.

Зазвичай зорі розрізняють за температурою і розмірами. За температурою поверхні зорі поділяють на червоні (найхолодніші), жовті, білі (зорі середньої температури) та блакитні (найбільш розжарені зорі).

Наше Сонце належить до жовтих зір. Якщо казати про розміри, то є зорі-велетні, які в мільярди разів більші за Сонце, але є і зорі-карлики, до яких належить і Сонце.

ЗА РОЗМІРАМИ

ЗА КОЛЬОРОМ

ЗА ТЕМПЕРАТУ

РОЮ

НАДГІГАНТИ

ЧЕРВОНІ

30000С

ГІГАНТИ

ЖОВТІ

60000С

КАРЛИКИ

БІЛІ

100000С

НЕЙТРОННІ

БЛАКИТНІ

600000С

Сузір’я. Ви, напевно, звернули увагу, що зорі утворюють на небі певні скупчення — сузір’я. Люди вже давно дали їм різні назви. Астрономи поділили небо на 88 сузір`їв. Назви багатьох сузір`їв запозичені зі Стародавньої Греції і пов`язані  з персонажами міфів та легенд. Найвідоміше сузір`я, яке ви можете побачити у нашій півкулі, — це Велика Ведмедиця. У ньому сім найбільш помітних зір. Разом вони нагадують великий ківш. Тому Великий Ківш —друга наукова назва сузір`я Великої Ведмедиці. Поблизу Великої Ведмедиці на зоряному небі можна знайти фігуру малого ковша — сузір`я Малої Ведмедиці Найяскравіша зоря цього сузір`я— Полярна зоря. Вона знаходиться найближче до Північного полюса світу. За її положенням на зоряному небі визначають напрям на Північ.

Сузір’я  означає «колекція зірок». В давнину «сузір’ями» називали групи зірок ,які допомагали запам’ятовувати візерунок зоряного неба із його допомогою орієнтуватися на місцевості і в часі. У кожного народу були традиції розділення зоряного неба на сузір’я.

(Робота з глобусом зоряного неба)

Легенда українців про зоряний Віз.

  Якось давно трапилася велика посуха. Вода повисихала не лише в річках та озерах, а й у колодязях. Одна вдова захворіла без води. Тоді дочка, щоб урятувати матір взяла глечик і пішла шукати воду. Знайшла десь, набрала та й несе додому. Аж тут назустріч один спраглий чоловік, що помирав без води, а за ним другий, третій ... сьомий. Усіх напоїла дівчина, усіх урятувала, тільки води в глечику залишилося на дні. Сіла дівчина відпочити. Як ось біжить собака — та й перекинув посудину. Вилетіло звідти сім великих зірок і одна маленька, поставали вони на небі в пам'ять про щиру дівчину та врятованих нею душ — сім людських і собачу. Назвали те сузір'я Віз. А Бог послав на ту країну дощ. Так українці пояснювали форму сузір'їв на небі, прославляли милосердя й доброту.

Сузір’я лебідь відомо людству з найдавніших часів. Це сузір’я внесено в каталог зоряного неба, складений великим астрономом і упорядником карт Клавдієм Птолемеєм – під ім’ям «Птах». Назва «Лебідь» з’явилося набагато пізніше, ніж було відкрито сузір’я. У давні часи називали це сузір’я «Лісова птах», просто «Птах», і навіть «Курка» (так іменували сузір’я араби). Ім’я «Лебідь» з’явилося набагато пізніше, в період, коли сузір’я перейменовували на честь грецьких богів та міфічних створінь. За одним із міфів, Лебідь – це сам Зевс, який перевтілюється у птаха, щоб переслідувати Леду. Інший міф говорить про те, що в образі лебедя на небі знаходиться Орфей. Найкраще Лебідь бачимо влітку в кінці червня і в липні.

Нещодавно вчені відкрили ще один знак зодіаку. З 30 листопада по 17 грудня Сонце входить в сузір’я Змієносця. Це тринадцятий знак зодіаку, який раніше не врахували астрологи.

Сузір’я Змієносця пов’язане з ім’ям Імхотепа-єгипетського візира і жерця, одного з великих лікарів. Крім захоплення медициною, був великим зодчим-багато хто вважає, що це він першим придумав використовувати в будівництві будівель колони. Після його смерті був зведений пантеон божеств.(До речі, саме Імхотеп виведений в якості головного лиходія в фільмах «Мумія» та «Мумія повертається», хоча, звичайно, з реальним жерцем у цього чудовиська нічого спільного немає.) 

Робота з підручником: Ознайомитись самостійно з  сузір’ями та в зошитах для практичних робіт виконати завдання 2.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ УЧНІВ

1. Із віршів виписати небесні тіла

А) Зоряні хвилі хлюпають в небі;
Місяць в сузір’ях, як човен, пливе,
Ось він піднявсь на безмежності гребінь,
Хтось мене звідти зове і зове...

Б) Туди, де в синім неба морі
немов тремтить Чумацький Шлях,
я понесу тебе над зорі
в моїх закоханих піснях.

В) Стануть у пригоді кожному вночі
Зоряні Ведмеді – зоряні ковші.
У ковша малого зірочка ясна
На ім’я Північна, знана й провідна.

Дивиться на північ зоряний маяк.
Зірочка покаже подорожнім шлях.
Бік ліворуч – захід, а праворуч – схід,
Курс напроти – півдня променіє світ.

Г) У кабіні зорельота

Поруч першого пілота

 над Землею робим коло.

Стільки всього є довкола!

 Ґречно Місяць привітався,

 Шлях Чумацький усміхався.

 Ось жар-птицею комета

Пролетіла,як ракета

І Ведмедиця до хати

 Кличе нас погостювати.

 

2. Прийом «Вірю-не вірю»

1.Сонце- найбільша зоря нашої Галактики (+)

2.Зорі не випромінюють світла (-)

3.На зоряному небі нараховують 99 сузір’їв (-)

4.Полярна зірка вказує на північ(+)

5.Сонце- блакитна зоря(-)

6.Сонце належить до зір-карликів(+)

7.Велику Ведмедицю називають Великим Ковшем(+)

8.Найдавнішу зоряну карту створено в Китаї(+)

9.Сонце має температуру 3000*С(-)

10.Полярна зірка знаходиться в сузір’ї  Великої Ведмедиці(-)

 

3.Склади речення

зірок , на, Сузір`я, скупчення, небі.

гарячі, світло,Зірки, - це,що, небесні, випромінюють,тіла.

VI.ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

У кожного з вас на парті лежать хмаринки візьміть їх та намалюйте на них усміхнену хмаринку, якщо Вам сподобався урок  чи заплакану – якщо ні.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 Опрацювати  параграф, закінчити практичну роботу.

 

 

 

ДОДАТКИ до уроку

 

 

ЗА РОЗМІРАМИ

ЗА КОЛЬОРОМ

ЗА ТЕМПЕРАТУ

РОЮ

НАДГІГАНТИ

ЧЕРВО

НІ

30000С

ГІГАНТИ

ЖОВТІ

60000С

КАРЛИ

КИ

БІЛІ

100000С

НЕЙТРОННІ

БЛАКИТНІ

600000С

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\7\Desktop\зорі\11.jpgC:\Users\7\Desktop\зорі\9.jpg

C:\Users\7\Desktop\зорі\3.jpg

 

 

 

C:\Users\7\Desktop\зорі\2.jpgC:\Users\7\Desktop\зорі\4.jpg

C:\Users\7\Desktop\зорі\1.jpg

 

C:\Users\7\Desktop\зорі\12.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема:  Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність.

Мета 

- навчальна: сформувати в учнів уявлення про основні групи фізичних явищ природи, сформулювати висновок про значення фізичних явищ у житті людини; ;

Діяльнісна мета: навчити учнів виокремлювати головне в повідомленні та будувати  структурно-логічну схему та конспект у вигляді таблиці   про фізичні явища природи

- розвивальна: розвивати уявлення про значення механічних, теплових, електричних, магнітних, хімічних, звукових, світлових явищ для життя на Землі; розвивати аналітичні здібності, вміння використовувати наукові та народні знання, прикмети про фізичні явища природи в повсякденному житті; розвивати творчі здібності учнів, вміння висловлювати свої думки, аргументувати свою точку зору.

- виховна: прививати любов до праці, самостійності, почуття відповідальності за колективну справу.

Базові поняття та терміни: явища природи: фізичні (механічні, теплові, електричні, магнітні, звукові, світлові), хімічні явища, біологічні явища.

Тип уроку: формування нових знань

Форми і методи: групова, індивідуальна, фронтальна, міні-проекти.

Обладнання: малюнки явищ, зошити, підручники, теллурій.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ (1хв)

Вправа «Посмішка»

Діти! Поверніться, будь ласка, один до одного і щиро посміхнутися. Впевнена, тепер у вас все буде добре! Урок пройде з користю для вас

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (1хв)

Перш ніж ми перейдемо до вивчення нової теми, давайте пригадаємо попередні знання, що допоможуть нам у вивченні нового матеріалу.

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (4 хв)

* Прийом «Інтелектуальна розминка»

1. Все навколо нас? … (Природа)

2. Природа складається з … (Тіл природи)

3. Тіла складаються з … (Речовин)

4. Речовини  з …. (Молекул)

5. Молекули з … (Атомів)

6. Речовини поділяються на …(Прості та складні)

7. Речовини бувають у трьох агрегатних станах … (Твердий, рідкий, газоподібний).

(Схема, розміщена на дошці, поступово відкривається, з відповіддю учнів)

Природа

 

Тіла природи

    

Речовини

 Прості та складні

Молекули В трьох агрегатних станах

 

Атоми

 

Які зміни в природі ви спостерігаєте протягом року?

  • Діти, погляньте на дошку і знайдіть поміж всіх літер ключове слово

                                                   (Явища).

 Що ми називаємо явищами природи?

 На які види поділяються явища природи?

 Що таке фізичні явища?

Фізичні явища -  явища, під час яких нові речовини не утворюються, але змінюються  розміри, форма, розміщення, агрегатний стан тіл і речовин.

  • Навіщо їх знати, вміти розрізняти?
  • Що буде метою нашої спільної діяльності?
  • Що ми повинні охарактеризувати, щоб отримати повну уяву про фізичні явища? Які дії слід зробити та в якому порядку, щоб досягти поставленої мети?

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Ще в глибоку давнину люди почали збирати інформацію про оточуючій світ. Окрім звичайної цікавості, це була практична потреба.

 

    Побудова структурно-логічної схеми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Всім учням в зошитах вклеєна пуста табличка для заповнення

 

Фізичні явища

Характерні прояви

Приклади/Значення

Механічні

Переміщення тіла.

Швидкість, шлях, час.

Швидкість = шлях/час, або V=S\t,

Падіння тіл на Землю (притягання тіл до землі). Рух літака, машин, людей, Землі навколо Сонця.

Теплові

Зміна температури чи
агрегатного стану
речовини.

t кипіння води +100*С

t замерзання 0*С

Нагрівання, охолодження. Кипіння рідини. Випаровування води. Замерзання води, танє сніг.

Світлові

Поширення світла.

Прямолінійне.

 

Світить Сонце, зорі, ел. лампи, свічка, маяк веселка, медузи, риби, жуки. Відбивання проміння.

Звукові

Звук поширюється коливальною хвилею
 

Дзвін. Гуркіт двигуна, грому, пташиний спів. Попередження про небезпеку.

Магнітні

Супроводжуються
поворотом магнітної
стрілки компаса.

Притягування до магнітів залізних предметів. Обертання магнітної стрілки. Притягування до Землі всіх тіл, що знаходяться на ній.

Електричні

Явища, пов'язані з електризацією тіл.

Вмикаючи електроприлади. Гроза.

Оптичні

 

Гра світла

Міраж, веселка, сяйво, заиемнення. Вивчення та лікування хвороби, застосовуючи мікроскоп.

Механічні явища

«Що спільного між польотом ракети, падінням краплі і рухом планет?» Всі приклади описуються одним і тим же законом.

Механічний рух – це зміна положення тіла щодо інших тіл із плином часу.
Траєкторія руху тіла – лінія, по якій рухається тіло, пересуваючись з одного місця в інше.

Довжина траєкторії, по якій тіло рухається протягом визначеного проміжку часу, називається шляхом, пройденим за цей проміжок часу.

 Шлях – фізична величина. Його можна виміряти в одиницях довжини.
Рівномірним називається рух, у процесі котрого тіло за будь-які рівні проміжки часу приходить одинаків шлях. Рівномірний рух у природі зустрічається дуже рідко (обертання Землі навколо Сонця й навколо своєї осі).

Швидкість = шлях/час, або V=S\t, V – швидкість, S – шлях, t – час.
 Рух тіла вивчає розділ фізики – механіка. Давньогрецький учений Аристотель стверджував, що тіла рухаються тільки тоді, коли на них діє яка-небудь сила.
Італійський учений Галілео Галілей відкрив закон інерції/
Механіка почала розвиватися як наука завдяки англійському вченому Ісааку Ньютону.

Демонстрація прикладу (2-ва папери А-4, цілий та зіжмаканий кидаються одночасно, який і чому впаде першим? Та підручник і листок окремо і підручник з листком на ньому.)

- Відкрийте підручники на сторінці 56 і погляньте на приклади механічних рухів в природі, навіщо нам потрібні знання про ці явища?

Нагадати.  Проблемне питання для 1 команди

Теплові явища

Поняття «тепло і світло» або «тепло і холодно» ми неодмінно пов'язуємо із Сонцем. Сонце найбільше джерело тепла і світла для всього живого на Землі.

Наше тіло — живий прилад, який реагує і дає нам змогу спостерігати теплові явища, робити з цих спостережень певні висновки. (Зануривши руки у воду, температура якої нище температури нашого тіла, ми це відчуваємо)

 

                                                  Джерело тепла

                 Природне тепло

Штучне тепло

Сонячне тепло, термальні води, теплі течії, енергія Землі

Спалювання дров, вугілля, торфу, нафти, газу

Явища пов'язані з нагріванням і охолодженням тіл, називають тепловими явищами. Дощ, сніг, іній, роса, туман, град — перехід речовини води з одного агрегатного стану в інший — це приклад теплових природних явищ.

Різні джерела тепла здатні по-різному нагрівати тіла. Міру нагрітості тіл учені назвали температурою.

Теплові явища пов'язані зі зміною швидкості руху найдрібніших частинок речовини — молекул та атомів. Чим швидше вони рухаються, тим вища температура тіла і навпаки. Плавлення речовин, їхнє розширення при нагріванні та звуження при охолодженні, кипіння, охолодження при випаровуванні — це приклади теплових явищ.

Прийом «Проблемне питання»

- Що відбувається з рухом молекул двох тіл, якщо вони стикаються одне з одним? При цьому одне тіло гаряче, інше — холодне.

- Як використовуємо це у побуті?

- Чи правильно казати, що одяг нас зігріває в холоди? Адже його температура у шафі нижча за температуру нашого тіла.

Питання.

-А чи можете ви пояснити чому йде дощ, чому влітку утворюється роса, взимку іній і що між ними спільного?

-Що за хмари утворюються біля поверхні Землі? Як зветься туман в небі?

 Електричні явища

Щодня ми користуємося найрізноманітнішими електричними приладами і так звикли до їхніх послуг, що вкрай рідко цікавимося: а як же працюють ці розумні прилади? Ми навіть не замислюємося над тим, яких дивовижних явищ природи воно стосується.

У 1897 році відомий англійський фізик Джозеф Джон Том-сон установив наявність в атомах крихітних частинок, які згодом отримали назву — електронів. Рух електронів у провіднику в одному напрямку називають електричним струмом.

- Явища, пов'язані з електризацією тіл, мають назву електричних явищ.

Пригадайте, коли ви розчісуєтеся пластмасовим гребінцем. Ваше волосся наелектризувалося.

Ще один приклад електричного явища — блискавка. Хмари і земля мають різий заряд і ніж ними проходить електричний струм.

Питання.

-Як саме люди використовують електричні явища?

Звукові явища

Звуки – це коливання частинок у повітрі, рідинах, твердих тілах. Коливання розносяться у вигляді хвиль.

Швидкість поширення звуку:

у повітрі – найшвидше

у воді – повільніше

у сталі –найдовше

 Явище розповсюдження коливань у повітрі, воді, металах, які сприймає наше вухо називають звуковими явищами.

 Тіло, що своїм коливанням створює звук, є джерелом звуку.

 Поширення звукових коливань називається звуковою хвилею.

Від джерела звуку вона рівномірно поширюється в усі боки, як від камінця, кинутого у воду, йде хвиля на водній поверхні. Звукова хвиля може огинати невеликі перешкоди. У рідко посадженому лісі звук поширюється добре, проте гірше, ніж на відкритій місцевості. Якщо перешкоди значні — стіни, скелі, паркан, звукова хвиля відбивається від них — так виникає луна. Ми сприймаємо звукові хвилі за допомогою вух — своєрідних хвилевловлювальних апаратів. Слух людини — не найкращий серед представників живої природи.

Демонстрація прикладу (Саморобний телефон)

 

 

 

Звукова хвиля – коливання звуку

 

 

 

 

 

 

 

Звукова хвиля, що зустрічає перепону на своему шляху, відбивається від стіни і створює луну (ехо)!

Навіщо нам потрібні знання про звукові явища?

  Світлові явища

День і ніч, світло і темрява — звичайні для нас явища. У природі існують тіла, що водночас з теплом випромінюють і світло. А якщо спитати — що таке світло? Світло — це один із видів випромінювання.

- Звідки береться світло?

Джерела світла — це сильно нагріті тіла: Сонце, свічка, зорі, багаття, електрична лампочка. їх називають гарячими джерелами світла. Є також холодні джерела світла, наприклад, деякі медузи, риби, бактерії, полярне сяйво.

Світло — це також хвиля, яка поширюється тільки у прозорих середовищах, прямолінійно                         створює тінь!

 

  Світло поширюється від джерела прямолінійно у всі боки.

 Воно не може проникати через непрозорі предмети, доказом цього є утворення тіні.

Демонстрація прикладу(ліхтарик і тінь на стіні є підтвердженням прямолінійного руху світлових променів).

-Як ми можемо використати ці знання в житті?

 Магнітні явища

Нещодавно ми розділяли суміш ошурок за допомогою магніту (демонструють).

Магніти притягуються різнойменними полюсами і відштовхуються однойменними (демонструють).  Притягання тіл до магніту дістало назву магнітних явищ.

V. ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ.

Фронтальне опитування.

Додаток №1.

 Прийом «третій зайвий», поясніть свій вибір

Завдання. Оберіть зайве явище, 

- Вітер — їде автомобіль — іржавіє цвях, 

- Гріється чайник — мерехтить лампочка — світиться медуза.

Вправа «Вірю-не вірю»

Пташиний спів, шум автомобіля, шелест листя – це звуки +

Для поширення звуків потрібне середовище +

Тіло, що перебуває в стані спокою – джерело звуку – ні!

Тіло, що поширює звук, називається джерелом звуку +

Звук поширюється тільки в повітрі – ні!

Звук поширюється тільки в певному напрямку –ні!

Луна (ехо)  – це відбита від перешкоди звукова хвиля +

Звук у воді поширюється швидше ніж у металах +

Звук – це механічне явище – ні!

Прийом «Знайди родича». Завдання: які з наведених нижче явищ є:

механічними

тепловими,

звуковими

електричними

магнітними

світловими

кулька падає, летить горобець,

рухаються хмарки, пливе деревина

тане сніг

йде дощ

співає птах шарудить листя

працює пилосос, блискавка, працює комп’ютер

працює компас

мерехтять зірки настає світанок

 

Вправа «Вибирай або надай правильну відповідь»

-Найгірше проводять тепло: рідини, метали, гази

- Що тепліше три сорочки чи одна сорочка трійної товщини?

-Чим повільніше рухаються частинки речовини, тим їх температура.. (нижче)

- При підвищенні температури складові частини речовини рухаються… (швидше)

-Навіщо у вікнах будинків вставляють подвійні рами?

-Як пристосуватися до збереження постійної температури тіла7 (Одягатися за принципом «капустини», утепляти оселю, їсти більш калорійну їжу; тварини – впадають в сплячку, запасають жири, збільшують підшерсток).

-Поширення звукових коливань називається звуковою  …. (хвилею)

-Тіло, що своїм коливанням створює звуки називають ….(джерелом звуку)

-Орган, який сприймає звукові коливання … (орган слуху – вухо)

-Чим відрізняється звукова хвиля від світлової?  (звукова рухається коливальною хвилею, а світлова – прямолінійно)

Вправа 4.

Вкажіть швидкість поширення звуку у різних середовищах

Вода                         2

Повітря                 1 місце

Метал                     3

-Чому на Місяці звук не поширюється?  (немає повітря)

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Оцінювання учнів

Що ви навчились діяти, що стали робити краще, ніж раніш?

Чи досягли своєї мети, яку ставили на початку уроку?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

- Читати та переказувати п. 14

  Опрацювати ст.62 (1-5 питання)- усно

 

 

 

 

ДОДАТОК

 

механічними

тепловими,

звуковими

електричними

магнітними

світловими

 

 

 

працює пилосос, блискавка, працює комп’ютер

працює компас

мерехтять зірки настає світанок

кулька падає, летить горобець,

рухаються хмарки, пливе деревина

тане сніг

йде дощ

 

співає птах шарудить листя

 

 

 

 

механічними

тепловими,

звуковими

електричними

магнітними

світловими

 

 

 

працює пилосос, блискавка, працює комп’ютер

працює компас

мерехтять зірки настає світанок

кулька падає, летить горобець,

рухаються хмарки, пливе деревина

тане сніг

йде дощ

 

співає птах шарудить листя

 

 

 

механічними

тепловими,

звуковими

електричними

магнітними

світловими

 

 

 

працює пилосос, блискавка, працює комп’ютер

працює компас

мерехтять зірки настає світанок

кулька падає, летить горобець,

рухаються хмарки, пливе деревина

тане сніг

йде дощ

 

співає птах шарудить листя

 

 

 

механічними

тепловими,

звуковими

електричними

магнітними

світловими

 

 

 

працює пилосос, блискавка, працює комп’ютер

працює компас

мерехтять зірки настає світанок

кулька падає, летить горобець,

рухаються хмарки, пливе деревина

тане сніг

йде дощ

 

співає птах шарудить листя

 

 

 

 

 

 

Тема. Явища природи

 Мета: формувати в учнів знання про явища природи (біологічні, хімічні, фізичні: механічні, теплові, електричні, магнітні, теплові, світлові); розвивати аналітичні здібності, виховувати повагу до природознавчих народних знань та народної творчості.

Обладнання: полосовий магніт, магнітна стрічка,  лінза.

Тип уроку: формування нових знань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИЗ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Бесіда

♦ Що вивчає природознавство?

♦ Наведіть приклади різних тіл.

♦ Наведіть приклади різних речовин.

 III. МОТИВАЦІЯ  ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ  УЧНІВ

Тане сніжок, зеленіє лужок,

День прибуває — коли це буває? (Навесні)

Сонечко пече, липа цвіте,

Жито доспіває — коли це буває? (Влітку)

Голі поля, мокне земля,

Дощ поливає — коли це буває? (Восени)

Лід на річках, сніг на полях,

Віхола гуляє — коли це буває? (Взимку)

Світ, у якому живе людина, цікавий і водночас таємничий. Навколо нас відбувається багато дивовижного.

Демонстрація цікавих дослідів (наприклад, голка, яка не тоне у воді, та ін.)

— Щоб усвідомлювати, чому саме так відбувається в природі, а не інакше, необхідні певні знання. Ці знання не лише задовольняють цікавість людини, але й сприяють розвитку людства в цілому.

Отже, починаємо подорож до дивовижного світу явищ.

 IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Зміни, що відбуваються у неживій та живій природі, називаються явищами.

Які зміни в природі ви спостерігаєте протягом року?

2. Наведіть приклади явищ у живій природі.

Явища, які відбуваються у живій природі, називаються біологічними.

Демонстрація досліду. Під час змішування двох речовин змінюється колір. Що відбулося з речовинами?

Явища, під час яких відбувається перетворення речовин, називаються хімічними.

Демонстрація явищ: рух візка, електрична іскра (взаємодія магніту з магнітною стрілкою, отримання зображення за допомогою лінзи).

— Що спільного у цих прикладах? (Відбуваються зміни з тілами)

Зміни, що відбуваються з тілами, називаються фізичними явищами. Розрізняють механічні, теплові, світлові, звукові, електричні, магнітні явища. До яких явищ можна віднести наведені приклади?

 V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

1. Які з наведених нижче слів означають тіло, а які — явище: алюміній, світанок, грім, літак, нафта, місяць, мідь, стілець, срібло, хуртовина, залізо, райдуга, ножиці?

2. Які з наведених нижче явищ є механічними, тепловими, звуковими, електричними, магнітними, світловими: йде дощ, працює пилосос, кулька падає, мерехтять зірки, співає птах, працює компас, настає світанок, летить горобець, тане сніг, пливе деревина, блискавка, рухаються хмарки, працює комп’ютер, шарудить листя, магніт притягує скріпку, електромагніт притягує вантаж? Відповідь запишіть у вигляді таблиці.

3. Відгадайте загадки та скажіть, про які явища природи йдеться.

♦ По морю йде, а до берега дійде — одразу пропаде. (Хвиля)

♦ Зимою спить, а літом шумить. (Річка)

♦ Сам із неї народжується, і сам її народжує. (Вода і лід)

♦ Не скляний він, не з металу,

А прислухайся — дзвенить,

Риє землю він розталу,

Ніг не має, а біжить. (Струмок)

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Бесіда

1. Що називається явищами природи?

2. Наведіть приклади явищ.

3. Чим фізичні явища відрізняються від хімічних і біологічних?

4. Наведіть приклади хімічних і біологічних явищ.

5. Наведіть приклади механічних, теплових, електричних, звукових, світлових, магнітних явищ.

6. Які явища супроводжують постріл гармати?

7. Які явища ви спостерігаєте, коли нагрівається вода у чайнику?

 

VII. Домашнє завдання

Опрацювати текст підручника.

Додаткове завдання: навести власні приклади різних видів явищ.

 

docx
Додано
21 листопада 2018
Переглядів
5929
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку