Метою даного уроку є дати загальне уявлення про населення України, його національний склад; про територіально-адміністративний поділ держави; розвивати уяву дітей про навколишній світ, розвивати пам'ять, мовлення, мислення; виховувати почуття патріотизму.
1
10.02.14 Я і Україна. Природознавство 4 клас
Тема. Населення України
Мета. Дати загальне уявлення про населення України, його національний склад; про територіально-адміністративний поділ держави; розвивати уяву дітей про навколишній світ, розвивати пам’ять, мовлення, мислення; виховувати почуття патріотизму.
Обладнання. Презентація «Населення України», записи пісень про Україну, роздатковий матеріал - пазли для роботи в групах, картки до гри «Пригадай і зафарбуй» для роботи в парах, підручник, робочий зошит, мікрофон.
Тип уроку. Комбінований.
Хід уроку
І.Організація учнів до уроку.
Слайд 1. Урок природознавства.
Ось дзвінок нам дав сигнал.
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Урок природознавства починаймо.
ІІ. Підсумок фенологічних спостережень.
Слайд 2. Календар природи.
І, як завжди, кожен урок природознавства починається заповненням календарика природи.
Слід відзначити , що сьогодні один з останніх зимових місяців. Сонечко посміхається все яскравіше, вітерець повіває все тепліше. І справжня весна вже от-от завітає до нашої Батьківщини - України.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
1. Фронтальне опитування.
- А розділ, над яким ми зараз працюємо, так і називається…(Наша Батьківщина – Україна).
- Яку тему закінчили вивчати на попередньому уроці? (Природні зони України).
- На протязі вивчення теми ви створили виставку енциклопедій про тварин та рослин різних природних зон, презентували проекти. Давайте пригадаємо і покажемо на карті природні зони України. (Учні по черзі називають і показують на карті природні зони, називаючи, де вони розміщені).
2. Розгадування кросворда.
Слайд 3. Кросворд.
(Після правильно названої відповіді з′являється слово у кросворді).
3. Актуалізація опорних знань дітей та їхнього життєвого досвіду.
Коло Києва чи Львова –
Де приїду – вдома всюди.
Де ступлю лиш – рідна мова,
Де погляну – рідні люди.
Роботящі підгірянці,
Як вогонь, палкі гуцули
І сміливії кубанці,
Що ще Січі не забули.
І розважні подоляни,
І полтавці солов′їні,
Бойки, лемки, волиняни –
Всі вони брати єдині…
(Роман Купчинський)
ІV. Повідомлення теми та мети уроку.
Слайд 4. Тема уроку.
V. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.
1. Розповідь учителя з елементами бесіди.
- Ми живемо у самостійній незалежній державі - Україні.
Слайд 5. Чисельність населення України.
Слайд 6. Національний склад населення.
«Довідкове бюро»
( Володимир Васильєв)
Українці є дуже давнім народом. Знахідки вчених свідчать, що окремі території України були вже заселені більш як 600 тис. років тому. Тут була створена держава українців - Київська Русь, а тепер – Україна.
Тут розвинулась наша мова – українська, культура, звичаї, традиції.
Україна – їхня Батьківщина, бо більшість з них тут народилися. Усі народи в Україні мають рівні права і можливості розвивати свою культуру і освіту рідною мовою.
«Довідкове бюро»
(Діана Іскра)
Більшість мешканців нашої Тернопільської області – українці. Люди інших національностей становлять тільки 0, 5 % населення. Серед них найбільше росіян, поляків, білорусів, євреїв і молдаван. Найсторкатіший склад населення у місті Тернопіль – тут проживають представники 52 національностей. Люди різних національностей мають однакові права і спільно розбудовують нашу незалежну Україну.
(Віталік Нестерук)
Зараз на території Тернопільської області проживає понад 1,1 млн жителів. Кількість населення нажаль зменшується, тому що людей більше помирає, ніж народжується. Окрім цього, люди працездатного віку залишають свої домівки і вирушають на заробітки за кордон. В області переважає сільське населення. В різних частинах нашого краю села відрізняються людністю, забудовою, зовнішнім виглядом. Але майже в кожному селі є церква, школа, клуб і бібліотека.
(Наташа Хитренко)
2. Фізкультхвилинка.
- Під одну з таких чудових пісень про Україну ми проведемо фізкультхвилинку. (На фоні пісні «Україно» у виконанні І. Федишин).
Слайд 7
3. Продовження розповіді вчителя.
- Відпочили, час продовжувати.
Слайд 8. Області України.
Уся територія України поділена на 24 області та включає в себе Республіку Крим. В Україні нараховується 451 місто. Найбільші міста –це міста-мільйонери, які нараховують більше 1млн. осіб (Київ, Харків, Донецьк, Дніпропетровськ, Одеса). (На слайді з′являються назви міст).
Слайд 9. Карта з обласними центрами України.
Перед вами карта областей України. Назва кожної області походить від назви обласного центру. Обласний центр Київської області – Київ, Одеської області – Одеса, Тернопільської області - Тернопіль. Лише 2 області є винятком: обласний центр Волинської області – Луцьк, а Закарпатської області – Ужгород.
VІ. Осмислення учнями знань.
1. Робота з підручником.
Читання статті «Населення України» учнями за абзацами (с. 138-140).
2. Робота в зошиті з друкованою основою .
- А які ви були уважні під час читання підручника, ми перевіримо, відповідаючи на питання у зошиті. (с.45, завд. 1, 2. Діти зачитують питання, дають відповідь та записують у зошит).
3. Робота в парах. Гра «Пригадай і зафарбуй»
1) Яка чисельність населення України?
2) Скільки областей в Україні?
3) Скільки міст нараховується в Україні?
4) В Україні проживають понад … інших народів.
5) За кількістю населення Україна посідає … місце в Європі
4. Фізпауза для очей.
Слайд 10. Фізична карта України.
- А зараз ми трохи відпочинемо і помандруємо очима картою України.
Згадаймо карту
Нашої країни.
Покажемо очима,
Де на карті північ.
Наше Полісся –
Зона північна.
На карті угорі
Шукаймо її звично.
Тече Дніпро-Славута
Із півночі на південь.
Покажемо очима,
Як води його плинуть.
На півдні він впадає
У тепле Чорне море.
Тут Кримський є півострів,
На ньому – Кримські гори.
Дивимось на захід.
Знаходиться він зліва.
Зелені там Карпати,
І річки бурхливі.
На сході – праворуч – очі
Донбас відшукають.
Там кам′яне вугілля
У шахтах добувають.
А тепер очима
За стрілкою годинною
Обведіть старанно
Карту України.
5. Розширення кругозору учнів.
Слайд 11.
6. Розповідь учителя про поділ України на частини.
Щойно ми пригадали північ, південь, захід та схід на карті України. До Північної України відносяться Житомирська, Київська, Чернігівська та Сумська області. Центральна Україна – це Вінницька, Дніпропетровська, Кіровоградська, Полтавська та Черкаська області. Східна Україна включає Харківську, Донецьку та Луганську області. Південна – Запорізьку, Херсонську, Миколаївську, Одеську та Республіку Крим. Західна Україна – це Львівська, Івано-Франківська, Тернопільська, Волинська, Рівненська, Чернівецька та Закарпатська області.
VІІ. Узагальнення та систематизація знань учнів.
1. Робота в групах.
- В конверті у кожної групи є 5 пазлів – частин карти. Завдання: скласти з них карту України і дати відповіді на запитання. (Діти працюють в групах на фоні пісні «Україна» у виконанні К. Бужинської).
- Ось щойно ви з′єднали частини карти України. Подивіться, яка гарна наша Батьківщина. Наша Вітчизна – це єдине ціле. Народ України прагне єдності, миру, процвітання, добробуту. Хоче бачити свою Батьківщину могутньою, заможною, прекрасною.
2. Творча робота.
- Саме про це ви написали у своїх творчих роботах на уроці української мови на тему «Мрії мого народу» в рамках проекту «Україно! Ти для мене диво!». Зараз до вашої уваги проби пера у виконанні авторів. (Декілька учнів читають свої твори про Україну).
VІІІ. Підсумок уроку.
1. Гра «Мікрофон». Закінчи речення.
1. Чисельність населення України… (47 млн. осіб).
2. Більшість народу України – це … (українці).
3. Крім українців в нашій державі проживають ще… (100 інших народів).
4. Це… (росіяни, білоруси, поляки і т. ін.).
5. Областей в Україні…(24).
6. До складу нашої Вітчизни входить Республіка…(Крим).
7. Найбільші міста України…(Київ, Одеса, Донецьк та ін.).
- Над якою темою сьогодні працювали?
- Що нового дізналися на уроці?
ІХ. Домашнє завдання.
Слайд 12. Домашнє завдання.
Слайд 13. Україна.
З любов′ю і журбою наодинці,
І невмирущим словом Кобзаря
Ми – українці, всюди українці,
Допоки світить нам одна зоря!
Слайд 14. Цікаво знати.
Слайд 15. Бажаю довголіття.
Бажаю усім довголіття у нашій прекрасній Україні!
«Довідкове бюро» 1
Українці є дуже давнім народом. Знахідки вчених свідчать, що окремі території України були вже заселені більш як 600 тис. років тому. Тут була створена держава українців - Київська Русь, а тепер – Україна.
Тут розвинулась наша мова – українська, культура, звичаї, традиції.
Україна – їхня Батьківщина, бо більшість з них тут народилися. Усі народи в Україні мають рівні права і можливості розвивати свою культуру і освіту рідною мовою.
«Довідкове бюро» 2
Більшість мешканців нашої Тернопільської області – українці. Люди інших національностей становлять тільки 0,5 % населення. Серед них найбільше росіян, поляків, білорусів, євреїв і молдаван. Найсторкатіший склад населення у місті Тернопіль – тут проживають представники 52 національностей. Люди різних національностей мають однакові права і спільно розбудовують нашу незалежну Україну.
«Довідкове бюро» 3
Зараз на території Тернопільської області проживає понад 1,1 млн жителів. Кількість населення нажаль зменшується, тому що людей більше помирає, ніж народжується. Окрім цього, люди працездатного віку залишають свої домівки і вирушають на заробітки за кордон. В області переважає сільське населення. В різних частинах нашого краю села відрізняються людністю, забудовою, зовнішнім виглядом. Але майже в кожному селі є церква, школа, клуб і бібліотека.
«Довідкове бюро» 4
Всього у світі українців понад 50 млн. осіб. Ті з них, які проживають за межами України, утворюють українську діаспору. (Діаспора - від грецького слова - розсіяння, розсіяння народу по різних країнах). Вона найчисельніша у Росії, Канаді, Казахстані. Багато українців з діаспори зберегли свою мову, культуру, дуже люблять українську пісню.
Назвіть обласні центри Північної України.
Назвіть обласні центри Східної України.
Назвіть обласні центри Південної України.
Назвіть обласні центри Західної України.
Назвіть обласні центри Центральної України.
На скільки частин поділено Україну. Назвіть їх.
Коло Києва чи Львова –
Де приїду – вдома всюди.
Де ступлю лиш – рідна мова,
Де погляну – рідні люди.
Роботящі підгірянці,
Як вогонь, палкі гуцули
І сміливії кубанці,
Що ще Січі не забули.
І розважні подоляни,
І полтавці солов′їні,
Бойки, лемки, волиняни –
Всі вони брати єдині…