1 липня о 18:00Вебінар: Шкільна дошка – ігрове поле вчителя

Урок природознавства "Підсумок за темою: «Рослини і середовище їх існування»"

Про матеріал
Пропонується урок природознавства з використанням методики критичного мислення.
Перегляд файлу

1

 

 

Ляшук Тетяна Василівна,

вчитель вищої категорії, вчитель – методист

 

 

Пропонується  урок природознавства з використанням методики критичного мислення.

 

 Розробка уроку природознавства з елементами критичного мислення в 3 класі

 

Тема. Що я знаю про рослини? Підсумковий урок за темою «Рослини і середовище їх існування».

Мета. Узагальнити та розширити знання дітей про дерева, кущі, трави, ознайомити з поділом рослин на групи; розвивати  спостережливість, пам’ять, логічну думку; виховувати любов до рослин, до природи рідного краю, бажання охороняти і примножувати її.

Обладнання: Ірина Грущинська підручник «Природознавство» для 3-го класу, загадки на картках, кросворд «Рослини», головоломка, таблиця «Правила роботи в групах», перфокарти, роздатковий матеріал для складання віночка, таблиця запитань до гри «Уяви себе», іграшка «Йо-йо».

 

                                                Хід уроку:

І. Розминка.

     Привітання до довкілля

                                 Любий грудень, любий день,

                                 Зичим радості й пісень.

                                 Вам же, гості, ми бажаєм

                                 Бадьорості на весь день.

ІІ. Прогноз синоптика.

 - Ви прослухали прогноз синоптика. Запишіть дані у зошит.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання за перфокартами.

Діти слухають запитання вчителя і в перфокарті проставляють його номер і відповідь «так» чи «ні».

(Одна дитина працює біля дошки з аналогічним завданням)

 

 

 

Перфокарта

Прізвище учня__________  

 

 

№ п/п

Так (+)

Ні (-)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запитання:

  1. Рослини виділяють у повітря кисень.
  2. Стебло – важливий орган рослини, тому, що на ньому ростуть листки, квіти і плоди.
  3. У  листках зелених рослин утворюється крохмаль і сіль.
  4. Над поверхнею грунту знаходяться такі органи рослин: стебло, листки, квітки і плоди.
  5. Для розмноження рослин потрібні квітки.
  6. Листки і квітки повертаються за сонцем.

ІV. Актуалізація опорних знань.

  • Діти, подивіться у віконечко. Що ви там бачите?
  • Як сказати одним словом? (Природу)
  • Які об`єкти  неживої природи ви назвали?
  • А які об`єкти  живої природи?

     1.   Робота над головоломкою.

 Вчитель. Ми знаємо, що жива природа відрізняється від неживої. А для того, щоб пригадати чим саме, розгадайте головоломку. Перші частини слів написані з великої букви. Ви відшукайте другу половину слова і обидві частини з’єднайте, отримаєте відповідь, яка нам потрібна.

Ди     ве   рає   Рос   жується    хає

       те   Розмно   Поми   Жи   

Дихає, росте, розмножується, живиться, помирає.

  1.  Робота в парах.

     Вчитель. У кожної пари на столі лежить голубий прямокутник. Переверніть його. На ньому – загадка під певним номером, який співпадає з номером на кросворді, де ви можете підрахувати кількість букв у вашій відгадці

(Діти відгадують загадки, а вчитель записує у кросворд відгадки).

Загадки

1. Стоїть Оленка:                                               1. Маю плаття зелененьке,

    Хустинка зелененька,                                        Гнучкі, ніжні віти,

    Талія тоненька,                                                   Білу кору, стан тоненький…

    Сарафан біленький.                                            Як я звуся, діти?

2. Виросли на лузі                                              3. Я кругленька, червоненька,

    Сестрички маленькі.                                          З хвостиком тоненьким.

    Очки – золоті,                                                     На городі мене рвуть

    А вії біленькі.                                                      І до столу подають.

4. Сонечко в траві зійшло,                                 5. Весною – травою шовковою,

    Усміхнулось, розцвіло,                                      Літом – нивою золотою,

    Потім стало біле-біле                                         До столу – булкою запашною.

     І за вітром полетіло.

6. На гілках своїх гострі колючки має,              7. Її усякий обминає,

    Ними людей вона дуже лякає.                            Не дерево, а листя має.

    Та ми не колючки з неї зірвемо,                         Лиш доторкнеться до долонь –

     Корисних плодів для аптеки нарвемо.              То припече, немов вогонь.

7. Яку траву навіть сліпий впізнає?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Скажіть, будь ласка, у якому царстві  ми гостюємо? (Рослини) 

 

  3. Ґронування.

- А які асоціації у вас виникли при вимовлянні слова «рослини»? Побудуймо «асоціативний кущ».

                                                              Поле                                                                  

                        

                                    Море                                         Ліс

 

 

                             Одяг                                                            Кущ        

 

 

                               Їжа                                                            Ліки                                                             

 

                                           Краса                          Кисень

                                                           Дерево

-  Ось скільки багато ви знаєте про рослини. Але ваші знання потрібно систематизувати. І цим ми займемося на нашому уроці.

V. Усвідомлення змісту.

     Вчитель.  Отже, тема уроку:  «Що я знаю про рослини?». У царстві рослин живуть дерева, кущі і трав’янисті рослини. Всі вони друзі і живеться їм разом весело, незважаючи на те, що люди поділили їх на окремі володіння. Проте, рослини не захотіли жити окремо одне від одного і оселилися там, де бажали. 

  1. Гра «Павутинка».

Ви зараз   об`єднаєтесь по рядах  і сплетете кожен свою павутинку, уявно розподіляючи рослини по їх володіннях (кожна дитина встає з місця і, називаючи потрібне слово, бере іншу дитину за руку, утворюючи павутинку).

1-ший ряд «Трав’янисті рослини»;

2-гий –  «Дерева»;

3-тій –  «Кущі».

      Вчитель. Молодці! Ви добре розрізняєте дерева, кущі і трави. А які істотні ознаки цих рослин? Подивіться на малюнки і зверніть увагу на стебло кожної з них

(діти висловлюють свої припущення).  

 

 

D:\Мои док_На_D\ирина николаевна\материалы для оформления слайдов\клипарты\Деревья\Безымянный.bmp 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель підсумовує, або виправляє сказане учнями:

Рослина, яка має одне міцне дерев’янисте товсте стебло (стовбур), – дерево.

Рослина, яка має кілька міцних дерев’янистих, але значно тонших, ніж у дерева, стебел, –  кущ.

Рослина, яка має м’яке соковите стебло, –  трав’яниста рослина.

  1. Робота в групах.

       Вчитель. Діти, ви назвали таку квіточку «медунка». Її ще називають «світлофор». Своїми квітами вона подає сигнал бджолам. Адже, на одному стеблі у «медунки» розміщені рожеві квіти, малиново-фіолетові та сині. Перші – сигналізують про те, що солодкого соку ще немає, малиново-фіолетові вказують на те, що нектару багато, а сині – соку вже нема.

       Люди з давніх-давен помітили у багатьох рослин незвичайні властивості. Такі рослини шанують і вважають своїми оберегами.

       Готуючись до нашого уроку, ви отримали завдання: якнайбільше дізнатися про дерева та кущі, які є оберегами. Подивіться  на малюнки і виберіть рослину, на яку б ви хотіли бути схожими (діти підходять до обраних малюнків і, тим самим, діляться на групи).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Ось ви і поділилися на групи. Пригадайте правила роботи в групі за поданою таблицею. Завдання для груп:

- обґрунтувати, чому вибрали те, чи інше дерево або кущ. Для роботи дається 2хв.

 Групи презентують свої роботи.

3. Фізкультхвилинка.

Трава низенька-низенька.

Дерева високі-високі.

Вітер дерева колише, гойдає,

То направо, то наліво,

То вперед, то назад нагинає.

А вони ростуть, міцніють,

Вгору тягнуться, радіють.

       4. Бесіда «Охорона рослин».

       Вчитель. У мене в руці ваша улюблена іграшка «Йо-йо». Давайте назвемо добре слово, наприклад, «любов». Я кидаю іграшку, промовляючи слово «любов», і вона повертається до мене у руку. Це значить, що коли ми робимо комусь щось добре, добро обов’язково повернеться до нас.

       Давайте пригадаємо, а що доброго роблять для нас рослини? (Лікують, годують, дивують, дають чисте повітря, дарують красу…) Ось, як багато всього доброго від них отримуємо. А чого вони чекають від нас?

 

        5. Робота в парах.   

               Вчитель. У вас на партах лежать квіти і листочки, а також набір букв. З букв ви повинні викласти слово-відповідь на запитання: «Що чекають від нас рослини?» і наклеїти на листочки та квіточки, з яких потім викласти на дошці віночок. 

Рослини чекають: Дбайливості, Розуміння, Любові, Турботи, Поваги, Шани, Бережливості, Вихованості, Допомоги, Мудрості.        

 

    Молодці! Всі ви справилися із завданням.

Встань, послухай, озирнись,

                                          І мову рідної природи

Серцем розуміть учись.

Пам’ятай!

                                         Чудова природа, тварина, рослина

                                     І їй лиш добро хай приносить людина!

      І обов’язково запам’ятайте слова, записані на віночку. А щоб краще зрозуміти їх, вам потрібно уявити себе рослиною і дати відповідь ось на ці запитання.   

  • Що бачиш навкруги? Що чуєш?
  • З ким дружбу ведеш? Кого боїшся?
  • Про що ти мрієш? Що любиш?

 

   6. Гра «Уяви себе…»

  -  У вас на партах зелені прямокутники. На них записані назви рослин, у які ви можете перевтілитись.

  1.  Я – …(рослинка)
  2. Бачу навкруги…Чую…
  3. Дружу з …Боюся…
  4. Мрію …Люблю…

Приклади рослин, у які перевтілюються діти

              1. Кущик                                                            

                     2. Дерево взимку

                     3. Ромашка

                     4. Калина

                     5. Жолудь

                     6. Волошка

                     7. Весняна брунька

                     8. Берізка

                     9. Грибочки

                     10. Ягідка

                     11. Колосок

                     12. Суничка

                     13. Ялинка

                     14. Очерет

                     15. Липка

                     16. Ряска

                     17. Горобина

                     18. Квіточка яблуні

                     19. Верба

 VI. Рефлексія.

       Вчитель. На сьогоднішньому уроці ми говорили про рослин, про їх групи. І як підсумок уроку ми складемо сенкан.

 

                                                         Сенкан

  1. Рослини.
  2. Лікарські, польові.
  3. Годують, лікують, одягають.
  4. Рослини дуже потрібні людям.
  5. Життя.

       Вчитель.  Я думаю, що сьогоднішній урок буде вам стимулом для самостійного пошуку нової цікавої інформації про рослини і вірю, що на нашому уроці ви збагатили  не лише свої знання, а й отримали частинку добра і тепла.

     А щоб ще більше зацікавити вас, я принесла вам книги, у яких можна знайти дуже багато цікавого про світ рослин – це «Енциклопедії».

    VІІ.  Домашнє завдання.

  -   Вдома ви опрацюєте статтю «Дерева, кущі, трав’янисті рослини». Складете усну розповідь про рослину, яка вам найбільше подобається.

  -   А на закінчення уроку хочу сказати:

Вмійте природу любити.

Вам у походи ходити

І мандрувать, любі діти.

Вмійте природу любити,

Кожній стеблині радіти.

В полі, у лісі, над яром –

Квіти, дерева і трави…

Цвіту не вирви задарма,

Гілки не втни для забави.

Оберігайте ж повсюди

Шлях і стежину у гаї.

Все ж те окрасою буде

Нашого рідного краю.

 

 

Література:

 1. Нестандартні уроки. Досяк І.М.  – Харків: ТОВ «Видавнича група «Основа»», 2007 ;

       2. Інноваційні методи роботи в початковій школі. Шейко Г.К. – Харків.: Ранок. 2008 ;           3. Сучасний урок в початковій школі. Ярош  Г.О,Седова Н.М. – Харків : ТОВ «Видавнича група «Основа»», 2007.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
30 січня
Переглядів
435
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку