16 червня о 18:00Вебінар: Збереження здоров’я дітей з особливими освітніми потребами

Урок природознавства "Південний берег Криму. Рослини і тварини Південного берегу Криму"

Про матеріал
Формувати поняття про природу України,про розмаїття рослинного та тваринного світу Південного берегу Криму. Ознайомити з охороною рослин і тварин у заповідниках Криму. Виховувати любов і дбайливе ставлення до природи, екологічну культуру та естетичні почуття.
Перегляд файлу

Урок природознавства в 4 клас

ТЕМА: Південний берег Криму. Рослини і тварини Південного берегу Криму.

МЕТА: Продовжувати формувати поняття про природу України, навички  роботи з географічними картами, підручником, зошитом; сформувати поняття Південний берег Криму; ;  формувати уявлення про розмаїття рослинного та тваринного світу Південного берегу Криму; ознайомити з охороною рослин і тварин у заповідниках Криму; розвивати спостережливість, пізнавальний інтерес, уміння розкривати взаємозв’язки між компонентами неживої і живої природи та діяльністю людини, моделювати ці взаємозв’язки; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи, екологічну культуру та естетичні почуття.

ОБЛАДНАННЯ: Фізична карта України, карта природних зон України, картини природи південного берегу Криму, гербарії рослин, зображення рослин і тварин Криму, зошит.

ТИП УРОКУ: Комбінований.

                                                            ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок.

Він зимовий і цікавий,

Тож гостей зібрав чимало.

Повернімося обличчям до гостей

І лагідно промовимо:»Добрий день!»

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. Фронтальне опитування.
  • Яку тему вивчали на минулому уроці?
  • Доповніть речення.
  1. Рослинність степів – добрий корм для…(свійських тварин). Тому тут будують…(тваринницькі ферми)
  2. Степовий край багатий на корисні копалини. У Донбасі видобувають…(кам’яне вугілля), у Криворіжжі - …(залізну руду).
  3. Тут степ ніколи не розорювався. Це заповідник …(«Асканія-Нова»).
  4. У зоні степів багато тварин. Це …(бабаки, ховрахи, миші, тхори, борсуки, гадюки, черепахи та ін)
  1. Дидактична гра «Упізнай природну зону»

На дошці ілюстрації із зображенням  представників рослинного і тваринного світу природних зон України. Учитель описує характерні ознаки природної зони, а діти за описом відгадують природну зону і, виходячи до дошки, вказують на ілюстрації представників даної природної зони, розповідають коротко про зону.

1) Ця зона славиться красою річок, озер, луків. Клімат мякий без різких перепадів температури. Літо тривале, тепле, зима сніжна з невеликими морозами та значними опадами. Рослинність різноманітна. Велика кількість рослинності та іншого корму впливає на різноманітність тваринного світу.     (Мішані ліси)

2)  Ця зона розташована на рівнині з горбами. Літо тут тепле, зима – прохолодна. Найбільше багатство зони – її родючі грунти. Особливістю зони є чергування широких степових територій з ділянками широколистих лісів. Ліси займають невелику частину території. У цій зоні краще за все розвинуте сільське господарство. А навколо великих міст створюються потужні приміські агропромислові комплекси. (Лісостеп).

3) Погодні умови зони – це нетривала зима зі слабкими морозами й незначною кількістю опадів, сонячне жарке літо із сильними вітрами – суховіями. Природна рослинність цієї зони майже не збереглася. У зоні діє один із найвідоміших у Європі

заповідників, у якому зростають більш як 150 видів рослин.  (Степ).

                                                    

                                                              - 1 -

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Сьогодні ми ознайомимось ще з однією природною зоною України – це Південний берег Криму. Наше завдання - дізнатися про розташування, кліматичні особливості, про рослинний і тваринний світ, про заходи збереження природи  в даній зоні.

ІV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

  1. Практична робота з фізичною картою України та картою природних зон.
  • Знайдіть на карті природних зон Кримські гори. Яким кольором вони позначені? Чи видно вузьку смужку Південного берега Криму?
  • Розгляньте тепер фізичну карту України. Чи видно на ній Південний берег Криму? Яким кольором він позначений? Чому?
  1. Розповідь учителя з демонстрацією ілюстрацій рослин і тварин, гербарних зразків, фотокарток.
  • На півдні України розташувався півострів Крим. 1/5 півострова займають Кримські гори. Вони складені із мяких порід (вапняків), тому швидко руйнуються і невисокі. Горний Крим складається із трьох гряд. Найвища – головна гряда. На ній розташована найвища гора Криму – Роман-Кош. ЇЇ висота-1545 метрів. Вершини Кримських гір плоскі. Вони називаються яйлами. Яйли – гірські пасовища. На яйлі беруть початок усі річки Криму. Найбільша річка – Селигир. Влітку річки міліють і пересихають.

Особливістю Кримських гір є те, що вони південними схилами звернені до теплого Чорного моря, а північними затримують холодне повітря з півночі. Тому зима тут мяка і тепла, а літо сухе і жарке. На клімат дуже впливає море. Улітку море прохолодніше, ніж суша. Його прохолода зменшує літню спеку. Вода має властивість повільно нагріватися і так само повільно охолоджуватися, тому взимку узбережжя має додаткове тепло з моря.

 Південний берег Криму – найтепліша територія України, тому тут дуже багато санаторіїв, профілакторіїв та інших оздоровчих закладів. Неподалік від міста Ялта розташований Міжнародний дитячий центр «Артек».

     3. Робота з підручником.

     - Прочитайте статтю «Що розповідає карта про Південний берег Криму» (с. 127-128)

    4. Розповідь про рослинний світ Криму.

      - В Криму своєрідна рослинність. Вона пристосувалась до життя  в умовах малого   

  зволоження. У підніжжя гір ростуть вічнозелені рослини: плющ, чист кримський,  

  даржи-дерево, ялівець, кедр, магнолія, мамонтове дерево, пальма, кипарис. Верхній

  пояс вкритий сосновими і дубовими лісами. 

- А зараз послухаємо наших дослідників, які підготували розповіді про деякі рослини Підвенного берега Криму.

1 учень. Тис ягідний зберігся у важкодоступних місцях. Це хвойна рослина. Дерево живе 1500 років. Його висота 30 метрів. У народі його зазивають червоним деревом за кольором деревини. Деревина дуже цінна для меблевої промисловості. Тис ягідний занесено до Червоної книги України. Дерево одержало таку назву за шишечки червоного кольору, схожі на ягоди.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

2 учень. В Криму росте кедр – теж хвойне дерево, схоже на сосну. Але голочки його тонші та довші, ніж у сосни звичайної. Насіння кедрових шишок їстівне, смачне і корисне. Хвоя багата на вітамін С. Це дерево теж занесено до Червоної книги.

3 учень. На яйлах розташовані гірські луки. Вони вкриті трав’янистою рослинністю. З ранньої весни тут цвітуть проліски, шафран, півонії, волошки, трапляється едельвейс кримський.

 Едельвейс – одна з найкрасивіших квіток. Росте у малодоступних місцях. Про неї складають багато легенд, пісень. В народі її вважають лікарською рослиною. Ця квітка

є емблемою туризму й альпінізму, вона занесена до Червоної книги України.

                                                        - 2 -

Учитель: Дуже багато рослин Криму занесено до Червоної книги України. Для

збереження і поповнення таких рослин на території Криму був створений Нікітський ботанічний сад. Він всесвітньо відомий своєю науковою діяльністю і колекцією рослин. В саду зібрано понад 1700 видів рослин. У водоймах розквітають рожеві лотоси. Вздовж доріжок парку висаджені кримські троянди, височать пальмові алеї, зарості бамбуку, кипарису, магнолій.

5. Робота з підручником

- Прочитайте самостійно статтю «Рослини Південного берега Криму» на с. 128-129.

      6.Робота з кросвордом.

  • Зараз ми перевіримо хто з вас був уважним, той дасть правильні відповіді на мої запитання.

1).Вічнозелене дерево, схоже на піраміду. (кипарис)

2) Шишки якого дерева корисні та поживні? (кедр)

3) Шишечки якого дерева червоного кольору і схожі на ягоди? (тис)

4) Дерево, вкрите великими білими духмяними квітами. (магнолія)

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. Розповідь учителя про тваринний світ Криму.

  • В Криму не менш цікавий і тваринний світ. Найбільш поширені серед тварин – олень, козуля, муфлон, борсук, білка, орлан-білохвіст, чорний гриф, білоголовий сип. У Криму живуть до 10 пар сипів, а орланів залишилося тільки кілька пар. Тому багато тварин занесено до Червоної книги. У річках є струмкові і райдужна форель.

Науковцями проводиться велика робота зі збереження та збільшення видів рослин і тварин. На території Криму діють заповідники: Ялтинський, мис Мартян, Кримський і Карадагський.

  1. Робота з підручником.

- Прочитаємо статтю «Тварини Південного берега Криму» на с. 129-130.

  1. Практична робота з фізичною картою.
  • Розгляньте на карті місця, де розташовані перелічені заповідники.

V. Закріплення вивченого.

     1. Бесіда.

  • Де в Україні розташований Південний берег Криму?
  • Які особливості пір року на узбережжі?
  • Що і як впливає на погоду Південного берега Криму?
  • Чим зумовлена різноманітність рослинного і тваринного світу?
  • Який міжнародний дитячий центр є в Криму?
  • Як охороняють природу Криму?

2.Проблемна ситуація.

  • Хоча Крим і мальовничий куточок України, він дуже потерпає від нестачі питної води. Тому тут був побудований Північно-Кримський канал, який приніс Дніпрову воду у міста і селища Криму. Це такий самий скарб, як рослинність і тваринний світ. Головне завдання людей – збереження цих скарбів.
  • Давайте подумаємо, що станеться, якщо в Криму вирубають ліси?

Моделювання: зникають птахи, збільшується кількість зсувів, руйнується грунт, гинуть рослини і тварини.

  • Тож бережімо, знаймо нашу природу!

VІ. Підсумок уроку.

                                                     - 3 -

  • Яку природну зону ми розглянули на уроці?

Бліц-турнір «Так-ні»

  1. На півночі Кримського півострова розташовані Кримські гори. (Ні).
  2. Невеличкі гірські річки влітку пересихають. (Так).
  3. Ліси у Криму зустрічаються рідко. (Ні).
  4. У важкодоступних місцях Кримських гір ростуть: тис, едельвейс, суничне дерево. (Так).

VІІ. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати статті в підручнику на с. 127-130
  2. Виконати завдання в зошитах на с.
  3. Творче завдання: підготувати фактичний та ілюстративний матеріал про Карпатські гори.

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                      

 

 

                                                                                    Підготувала:

                                                                           вчитель початкових класів

                                                                           Камянського НВК

                                                                           ПЕРЕПЕЛИЦЯ ІРИНА ІВАНІВНА

 

                                                                                            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                  - 4 -

doc
Додано
11 лютого
Переглядів
1113
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку