Тема уроку: Повітря. Його склад та властивості
Мета: поглибити знання учнів по даній темі, сприяти розвитку спостережливості, умінню аналізувати та робити висновки; виховувати бережне ставлення до того, що нас оточує.
Обладнання: склянка з водою, крейда, повітряна кулька.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
- Сьогодні на уроці ми будемо працювати за такими правилами:
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Синоптичне бюро.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Про що ми будемо говорити на уроці ви дізнаєтесь, відгадавши загадку.
Куди вступиш, усюди маєш, хоч не бачиш, а вживаєш. Що це? (Повітря.)
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Практична лабораторія.
Для нашого організму повітря дуже важливе. Повітря навколо нас. Це те, що нас оточує, що повітря
Як же дізнатись, що повітря існує? Проведемо такі досліди.
Дослід 1. Візьміть в руки зошити і помахайте ним перед обличчям. Що ви відчули?
Висновок. Отже, між обличчям і зошитом існує якесь тіло. Це і є повітря.
Дослід 2. У склянку з водою учні кидають шматочки крейди. Що ви помічаєте? (Зі шматочків крейди вгору піднімаються бульбашки).
Дослід 3. Надуємо повітряні кульки. Покладемо їх у воду.
Що ви бачите? (Вони плавають).
Висновок. Речі, наповнені повітрям не тонуть.
Повітря оточує нашу Землю товстим шаром. Цей товстий шар, що оточує Землю, називається атмосферою. В атмосфері живуть люди. тварини, бактерії. До складу повітря також входять вуглекислий газ, азот, водяна пара. Погляньте на таблицю. Якого газу міститься найбільше?
Цю властивість повітря використовують у будівництві. ( Цегла з отворами. Повітря заповнює отвори і погано проводить тепло.)
Завдяки цій властивості тварини, рослини переживають зиму.
Отже, ми можемо зробити такі висновки:
Повітря має такі властивості:
Безбарвне, прозоре, невидиме. Заповнює весь простір. Пружне. При нагріванні стає легшим і піднімається вгору, при охолодженні стає важчим і опускається вниз.
Довідкове бюро.
Властивість повітря при нагріванні розширюватися використовують при польотах на повітряних кулях, які заповнюють гарячим повітрям. Щоб:
Це цікаво:
Повітря має масу. Відомий вчений Галілео Галілей більше 300 років тому назад зважив повітря. Він взяв мідний шар з отвором і поставив на ваги. Після цього відкачав із шару повітря, заткнув отвір і знову поклав на ваги. Шар став легше! Так вчений зробив висновок, що повітря має вагу.
V. Фізкультхвилинка.
Працювати перестали
І тепер всі дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо, вправу починати!
Руки вгору, руки вниз
І легесенько пригнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз — присіли, другий — встали.
Всі за парти посідали.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
VІІ. Підсумок уроку.
Про дізнались на уроці? Що найбільше сподобалось?
VІІ. Домашнє завдання.
Прочитати статтю на с. 29-31. Дати відповіді на питання.