Урок природознавства у 3 класі
Тема «Водойми»
Мета: дати знання про утворення річки, її частини, дати знання про озера і процес перетворення окремих з них у болота, ознайомити з назвами великих річок та глибоких озер правильно показувати їх на географічній карті повторити утворення джерела та кругообіг води в природі. Виховувати любов до природи, прагнення охороняти її і зберігати.
Обладнання: географічна карта України та Вінницької області, географічний атлас "Світ і людина" роздаткові картки про частини річок, опорні схеми "водойми" та "частини річок", глобус, малюнки та ілюстрації рослин та тварин світу водоймів.
І. Вступна бесіда.
Уявімо собі, що ми відправились у подорож по світу на ракеті. Якщо подивитись у ілюмінатор, то ми побачимо, що усі океани і моря з'єднані між собою і вони окутують сушу.
Вся ця неперерва водна оболонка називається СВІТОВИМ ОКЕАНОМ.
Світовий океан ділять на чотири океани. Відкрийте свої географічні атласи "Світ і людина" на с. 24-25, розгляньте карту півкуль і назвіть океани, які ви побачили. Діти називають:
Тихий океан; Атлантичний океан;
Індійський океан; Північний Льодовитий океан, в Світовому океані
виділяють моря і затоки.
Якщо розподілити сушу і воду на Землі, то із усієї поверхні Землі – 70,8% приходиться на Світовий океан, а 29,2 % – на сушу. Але як на суші прожити без води?
II. Повторення вивченого матеріалу. Перевірка домашнього
завдання.
Утворення джерела та кругообіг води в природі.
III. Пояснення нового матеріалу.
Отже, розгляньте карту півкуль. На суші є тоненькі блакитні ниточки – це річки, є також блакитні плями – це озера і моря.
– Як же вони утворюються?
Після дощу і танення снігу частина води стікає в річки, а решта просочується крізь ґрунт і пісок до шару глини, який не пропускає воду.
Утворюються підземні струмочки, У струмок течуть інші струмочки. Води стає більше і більше. Так поступово утворюється річка.
2) Частини річки
Діти відкривають географічний атлас на с.26-27, знайомляться з частинами річки. Кожна річка має витік (верхів 'я річки) - це місце, де вона починається.
Місце, де річка впадає в море, озеро, або в іншу річку називається гирлом.
Заглиблення, по якому тече річка, називається руслом.
Річка має лівий і правий берег. Якщо стати в напрямі течі, то праворуч - правий беріг, а ліворуч – лівий берег.
У річки впадають інші річки, це притоки.
На річках будують водосховища – це плотини, для того, щоб затримати воду.
Частини рік (опора)
Витік На магнітну дошку вивішуються
Гирло таблички з назвами частин рік і
Русло пояснюються.
Л.Б.. .рег Після пояснення учням роздаються
П.Бер.. .г картки з малюнком частин рік, учні
Притоки заповнюють назви частин.
Водосховище Самоперевірка з дошкою. Діти
оцінюють свої роботи.
Знайомство з самими великими річками. Діти відкривають географічний атлас, с. 24-25.
Амазонка (Північна Америка) довжина 5.500 км
Конго (Африка) довжина 4.320 км
Міссісіпі з Міссурі (Північна Америка) 7.330 км
Лєна (Євразія) довжина 4.270 км
Єнісей (Євразія) довжина 4.000 км
У нас у Вінницькій області протікає річка Південний Буг, тече повільно, протяжність – 320 км. Ви чули про нечисту силу. Кажуть, що вона поселилась над болотами. Бродить вона у вигляді маленьких вогників і зазиває у болото людей. Але це не зовсім так: з перегнивших рослин утворюються болотні гази, потім, вони піднімаються вгору, з'єднуються з киснем і над болотом виходять вогники, але це не нечиста сила.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
- Що відноситься до водоймів?
Діти називають, а учитель на магнітній дошці вивішує опору.
МОРЯ Програмове опитування:
РІЧКИ Водойми -1
ОЗЕРА не водойми -2
СТАВКИ
БОЛОТА
ДЖЕРЕЛА
2, 2, 1, 1, 2, 1, 1, 2, 1 |
ВОДОЙМИ
Учні перевіряють по таблиці.
V. Рослинний і тваринний світ на водоймах
Але на водоймах селяться також і птахи, комахи. Приймає понад 30 приток:
р. Рів (Барський район)
р. Соб
р. Вишня ....
Також через Вінницьку область протікає ріка Дністер, вона має притоки: Серебрію, Мурафу.
Ширина Південного Бугу по Вінницькій області 200 м., а от у м. Ладижин (Він. обл.) ширина 800 м., там побудовано велику плотину є Ладижинське водосховище, на якому стоїть Ладижинська ДРЕС.
ОЗЕРО - це природна западина заповнена водою. Озер дуже багато, вони бувають великі і малі, мілкі і глибокі, штучні і природні. Озера постійно поповнюються підземними водами, дощовою водою, талими снігом.
Природа може зробити 70 западин (льодові-льодовики, які зайшли на землю;
елові - від вітру;
метеорові, в карерах вулканів, від розлому земної кори, після землетрусів) і т.д.
Саме глибоке озеро Байкал, глибина його 1.471 м., в ньому може поміститися: 2 Азовських моря або 23 Аральських моря.
336 річок впадає в Байкал і лише 1 річка витікає із нього (Ангара).
Деякі озера заростають рослинами, які відмирають і подають на дно. Так озера мільчіють і перетворюються на болота.
Діти розповідають про бобрів, жаб, риб,
про рослинний світ (очерет, комиші (рогіз), кувшинки (жовті глечики), лілії (біле латаття).
VI. Підсумок уроку.
VII. Домашнє завдання.
Читати і переказувати текст "Річки. Озера. Болота"