Урок природознавства в 4 класі
ТЕМА: Охорона природи на Землі.
МЕТА: Вчити оцінювати негативне й бездумне ставлення до природи. Узагальнити та розширити знання про використання людиною природних багатств Землі, причини забруднення природи, шляхи збереження природи на нашій планеті. Довести до розуміння учнів значення природоохоронної роботи на Землі; усвідомлення необхідності збереження і примноження природних багатств. Розвивати естетичне сприйняття навколишнього, мислення, спостережливість, вміння робити висновки, відстоювати свою думку. Виховувати в учнів дбайливе гуманне і духовне ставлення до природи, бажання охороняти і примножувати її багатство та красу.
ОБЛАДНАННЯ: Фізична карта України, карта півкуль, плакати «Рослини і тварини, занесені до Червоної книги», «Рослини, які потребують охорони», ілюстрації тварин, рослин, кольоровий папір.
ТИП УРОКУ: Комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
- Доброго дня вам, любі діти! Сьогодні у нас незвичайний урок, бо до нас завітали гості. Привітайтеся з ними.
Доброго ранку травам росистим!
Доброго ранку квітам барвистим!
Доброго ранку сонечку ясному!
Людям усім і усьому прекрасному!
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Слово вчителя.
- Найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя викликає в нас природа. Вона завжди чарувала і чарує, хвилювала і хвилює людину. Шепіт блакитної води, спів пташок, запах квітів, шелест зелених гаїв – усе це дороге серцю. І саме від нас, людей, залежить, чи почуємо ми все це через роки.
2. Створення проблемної ситуації.
Учитель демонструє ілюстрації, на яких зображено випадки забруднення води, пошкодження дерев, руйнування грунтів.
Проблемне запитання.
- 1 -
4.Читання вчителем вірша.
Отож все на землі треба берегти –
І птаха, й звіра, і оту рослину.
Не чванься тим, що цар природи ти,
Бо врешті ти її частина.
ІV. Повідомлення теми уроку.
V. Мозковий штурм.
- Що означає бережливо ставитися до природи? (Відповіді дітей)
VІ. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
- Починаючи з 1600 року, на нашій планеті вимерло близько 150 видів тварин, причому, більше половини з них – протягом останніх 50 років. За малим винятком, всі ці тварин вимерли з вини людини. Людина постійно наносить природі великі й малі рани.
- Подумаймо разом: чи буде гірше природі, якщо, збираючи горіхи, зламаємо кілька гілочок, просто так зірвемо 2-3 гарненькі квіточки, піймаємо одного-єдиного красивого метелика? (Відповіді дітей)
- Так, природі буде гірше! Кожна зламана гілочка, кожна зірвана квітка, кожен пійманий метелик, - це маленька рана, нанесена природі. І якщо одну рану нанесеш ти, другу – твій товариш, третю, четверту, п’яту – хтось іще, то що ж станеться з природою? Природі важко заліковувати навіть найменші рани. Що ж тоді можна сказати про великі рани, які наносяться природі. З давніх пір люди займалися господарством. Будували міста і села, шосейні дороги й залізниці, обробляли поля. Все це необхідне для життя людини. Але часто, щоб побудувати місто, прокласти дорогу чи зробити нове поле, люди знищують ліси. Багато дерев вирубують, щоб отримати деревину. З кожним роком на нашій планеті стає дедалі менше лісів. Зате все більше забруднюються повітря, грунт, водойми. А всі знають, що вода і повітря необхідні для життя рослин, тварин і людини.
- Багато рослин і тварин, які раніше зустрічалися часто, зараз стали рідкісними. Вони занесені до Червоної книги. Ця книга називається так тому, що червоний колір – сигнал небезпеки. Червону книгу створив Міжнародний союз охорони природи і природних ресурсів у 1966 році. Зберігається вона в швейцарському місті Морже. До неї заносять дані про всі рослини і тварин, які потребують турботи та захисту людини. До Міжнародної Червоної книги потрапив і ряд тварин та рослин, які живуть в Україні. (Демонстрація ілюстрацій)
- Але не можливо занести всі види рідкісних рослин і тварин, які потребують охорони, навіть до Міжнародної Червоної книги. Тому багато країн почали створювати власні Червоні книги. Так у 1980 році було видано Червону книгу України.
- Люди всього світу зрозуміли, що природа планети в небезпеці. У зв’язку з цим ведеться велика робота з її охорони: переобладнуються фабрики і заводи, щоб вони не забруднювали воду і повітря; на місці вирубаних лісів насаджуються нові; забороняється збирати рідкісні рослини, полювати на рідкісних тварин;
- 2 -
створюються заповідники, заказники та національні парки. До речі, в нашому районі також нещодавно було відкрито національний парк, який займає велику ділянку землі розташовану на правому березі річки Оскіл.
Заповідники – природні ділянки, де забороняється будь-яка господарська діяльність людини. Мета їх створення – охорона природи в її природному стані. Заповідники в Україні: Асканія Нова (Херсонська область), Нікітський Ботанічний сад (Крим), Софіївка (дендропарк в м.Умань). Перші заповідники в Росії – Астраханський та Ільменський – були створені на початку ХХ ст.. Заповідник Біловезька Пуща – в Білорусії.
- На нашій планеті так багато води, що коли на неї поглянути з космосу, то можливо, можна було б назвати не Землею, а Океаном. Запаси води становлять близько 1500 млрд.м куб. Більша частина – 97% - це солона вода морів і океанів, яку пити не можна; 2% прісної води перебуває в твердому стані (льодовики). І лише 1% усіх водних запасів – це прісна вода рік та озер. Про що свідчать ці цифри? (Відповіді дітей)
- Діти, хочу зачитати вам інформацію, а ви уважно послухайте і подумайте над нею.
Щоб розмокла, розчинилася, змішалася з землею кинута в лісі газета, потрібен рік. З порожньою консервною бляшанкою це відбувається протягом кількох років. Для поліетиленового пакета потрібні десятиріччя. А розбите скло псуватиме нашу прекрасну землю вічно!
VІІ.Фізкультхвилинка.
VІІІ. Закріплення знань.
1. Робота з зошитом (с. 41)
2. Тести.
1. Як люди завдають шкоди природі?
а) знищують рослини і тварин;
б) насаджують ліси;
в) забруднюють повітря і грунт;
г) запускають мальків риб у водойми;
д ) створюють своєю діяльністю екологічні катастрофи.
2. Як потрібно охороняти грунт?
а) насаджувати дерева і кущі;
б) вивозити сміття на поля;
в) боротися з ярами;
г) зрошувати поля.
3. Існує вислів, що вода дорожча за золото. Як це довести?
а) води в природі більше, ніж золота;
б) воду можна купити за золото;
в) без води людина проживе не більше, ніж 5 днів;
г) без води немає життя.
4. Під час екскурсії ти натрапив на замулене джерельце. Що ти зробиш?
а) нап’юся води і піду;
б) розчищу від мулу; - 3 -
в) обкладу камінням;
г) посаджу деревце.
5. На Землі багато води, але її треба економити. Чому?
а) у природі мало прісної води;
б) замулюються озера і болота;
в) вода замерзає;
г) вода випаровується.
6. Яких правил треба дотримуватися, щоб вода у водоймах була чистою?
а) не розчищати дрібні водойми;
б) не скидати сміття і відходи у водойми;
в) будувати очисні споруди;
г) висаджувати рослини на берегах водойм.
7. Ліс називають природним багатством. Чому?
а) ліс дає будівельний матеріал;
б) ліс стримує сильні вітри;
в) ліс очищає повітря;
г) у лісі живуть дикі звірі.
8. Яка природоохоронна робота ведеться у нашій державі?
а) створено Червону книгу України;
б) будуються повітроочисні споруди;
в) вирубуються ліси в Карпатах;
г) створюються заповідники, заказники та національні природні парки.
9. Яка природоохоронна робота ведеться у заповідниках?
а) заборонено полювати на звірів, птахів;
б) заборонено підгодовувати диких звірів;
в) не можна вирубувати дерева;
г) дозволено виловлювати метеликів;
д) заборонено зривати трав’янисті рослини.
10.У якому році було створено Міжнародний союз охорони природи?
а) 1918; б) 1966; в) 1948; г)1990.
11. У якому році була видана Міжнародна Червона книга?
а) 1962; б) 1964; в) 1966; г) 1968.
12. У якому році було видано Червону книгу України?
а) 1980; б) 1990; в) 1960; г) 1948.
ІХ. Узагальнення та систематизація знань.
Збережемо природу Землі разом
Міжнародні заходи Заходи в Україні
Створення Міжнародна Червона книга Заповідники,
МСОП Червона книга України заказники
Угода про Грінпіс Обмеження національні Переоб- Створення
зменшення торгівлі парки,пам’- ладнан- сміттєпере-
викидів рослинами ятки при- ня заво- робних під-
шкідливих рідкісних роди дів, фаб- приємств
речовин видів рик
- 4 –
- Зараз ми з вами виконаємо роль садівників і прикрасимо нашу Землю зеленими насадженнями.
(У кожного на парті папір зеленого та жовтого кольорів. Діти рваним способом виготовляють чоловічків і деревця)
- А тепер кожен від свого імені звернеться до природи і «посадить» своє деревце.
Х. Підсумок уроку.
Мені сподобалось, як ви сьогодні працювали. Молодці. Я думаю, що кожен задумається над тим, що отой незірваний пролісок, пташеня, повернуте до гніздечка, незламана гілочка – це і є збереження природи. Будемо її шанувати, оберігати, любити, примножувати.
Вмійте природу любити, вам у походи ходити.
І мандрувати, любити, кожній стеблинці радіти.
В полі, у лісі, над яром – квіти, дерева і трави.
Цвіту не вирви задаром, гілок не ламай для забави.
Оберігайте ж повсюди шлях і стежину в гаю.
Все те окрасою буде нашого рідного краю.
ХІ. Домашнє завдання.
1. Опрацювати статтю в підручнику с.!04-105.
2. Закінчити завдання в зошиті.
3. Підготувати малюнки і плакати під назвою «Планета Земля в небезпеці – захистимо її».
- Урок завершено. Дякую всім.
Підготувала:
вчитель початкових класів
Кам’янського НВК
Перепелиця Ірина Іванівна
- 5 -