Урок природознавства у 4 класі"Охорона природи на Землі"

Про матеріал
Метою даного уроку є навчати оцінювати негативне й бездумне ставлення до природи, причини забруднення природи, шляхи збереження природи на нашій планеті. Виховувати в учнів дбайливе гуманне і духовне ставлення до природи, бажання охороняти і примножувати її багатство та красу.
Перегляд файлу

                                    Урок природознавства в 4 класі

ТЕМА: Охорона природи на Землі.

МЕТА: Вчити оцінювати негативне й бездумне ставлення до природи. Узагальнити та розширити знання про використання людиною природних багатств Землі, причини забруднення природи, шляхи збереження природи на нашій планеті. Довести  до розуміння учнів значення природоохоронної роботи на Землі; усвідомлення необхідності збереження і примноження природних багатств. Розвивати естетичне сприйняття навколишнього, мислення, спостережливість, вміння робити висновки, відстоювати свою думку. Виховувати в учнів дбайливе гуманне і духовне ставлення до природи, бажання охороняти і примножувати її багатство та красу.

ОБЛАДНАННЯ: Фізична карта України, карта півкуль, плакати «Рослини і тварини, занесені до Червоної книги», «Рослини, які потребують охорони», ілюстрації тварин, рослин, кольоровий папір.

ТИП УРОКУ: Комбінований.

                                                         ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

- Доброго дня вам, любі діти! Сьогодні у нас незвичайний урок, бо до нас завітали гості. Привітайтеся з ними.

Доброго ранку травам росистим!

Доброго ранку квітам барвистим!

Доброго ранку сонечку ясному!

Людям усім і усьому прекрасному!

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. Фронтальне опитування.
  • Яку тему вивчали на минулому уроці?
  • Чому мандрівники, мореплавці, геологи користуються не глобусом, а картою?
  • Які види карт ви знаєте?
  • На якій карті добре видно, що наша планета – планета Океан? Чому?
  • Що таке Світовий океан? Із скількох океанів він складається?
  • Який океан найбільший? Найменший?
  • Чому різняться рослини і тварини різних океанів?
  1. Індивідуальне опитування.
  1. Покажи на карті півкуль всі океани. Які з них розташовані у східній півкулі, а які – у західній?
  2. Покажи на карті півкуль, які материки омиваються якими океанами.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1. Слово вчителя.

- Найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя викликає в нас природа. Вона завжди чарувала і чарує, хвилювала і хвилює людину. Шепіт блакитної води, спів пташок, запах квітів, шелест зелених гаїв – усе це дороге серцю. І саме від нас, людей, залежить, чи почуємо ми все це через роки.

2. Створення проблемної ситуації.

Учитель демонструє ілюстрації, на яких зображено випадки забруднення води, пошкодження дерев, руйнування грунтів.

  1. Бесіда.
  • Що зображено на цих ілюстраціях?
  • Хто найбільше шкодить природі?
  • А чи можуть люди жити у забрудненому довкіллі без тварин і рослин?

Проблемне запитання.

  • Що ж робити людям, щоб вижити у сучасному світі та зменшити негативний вплив власної діяльності на природу? (Відповіді учнів)

                                                      - 1 -

4.Читання вчителем вірша.

Отож все на землі треба берегти –

І птаха, й звіра, і оту рослину.

Не чванься тим, що цар природи ти,

Бо врешті ти її частина.

ІV. Повідомлення теми уроку.

  • Сьогодні на уроці ми поговоримо про те, що ж треба робити для того аби природа не потерпала від наших рук і щоб нашим нащадкам було де відпочити, помилуватися природою і, врешті-решт, було чим живитися.
  • А тема нашого уроку так і звучить «Охорона природи на Землі».

V. Мозковий штурм.

- Що означає бережливо ставитися до природи? (Відповіді дітей)

VІ. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

  1. Розповідь учителя.
  •  Охорона природи повинна займати важливе місце в житті кожної людини. Що ж таке охорона природи? (Запис на дошці) Охорона природи - раціональне використання природних ресурсів, бережливе ставлення до рослинного та тваринного світу, збереження рідкісних видів рослин і тварин.

- Починаючи з 1600 року, на нашій планеті вимерло близько 150 видів тварин, причому, більше половини з них – протягом останніх 50 років. За малим винятком, всі ці тварин  вимерли з вини людини. Людина постійно наносить природі великі й малі рани.

 - Подумаймо разом: чи буде гірше природі, якщо, збираючи горіхи, зламаємо кілька гілочок, просто так зірвемо 2-3 гарненькі квіточки, піймаємо одного-єдиного красивого метелика? (Відповіді дітей)

- Так, природі буде гірше! Кожна зламана гілочка, кожна зірвана квітка, кожен пійманий метелик, - це маленька рана, нанесена природі. І якщо одну рану нанесеш ти, другу – твій товариш, третю, четверту, п’яту – хтось іще, то що ж станеться з природою? Природі важко заліковувати навіть найменші рани. Що ж тоді можна сказати про великі рани, які наносяться природі. З давніх пір люди займалися господарством. Будували міста і села, шосейні дороги й залізниці, обробляли поля. Все це необхідне для життя людини. Але часто, щоб побудувати місто, прокласти дорогу чи зробити нове поле, люди знищують ліси. Багато дерев вирубують, щоб отримати деревину. З кожним роком на нашій планеті стає дедалі менше лісів. Зате все більше забруднюються повітря, грунт, водойми. А всі знають, що вода і повітря необхідні для життя рослин, тварин і людини.

- Багато рослин і тварин, які раніше зустрічалися часто, зараз стали рідкісними. Вони занесені до Червоної книги. Ця книга називається так тому, що червоний колір – сигнал небезпеки. Червону книгу створив Міжнародний союз охорони природи і природних ресурсів у 1966 році. Зберігається вона в швейцарському місті Морже. До неї заносять дані про всі рослини і тварин, які потребують турботи та захисту людини. До Міжнародної Червоної книги потрапив і ряд тварин та рослин, які живуть в Україні. (Демонстрація ілюстрацій)

- Але не можливо занести всі види рідкісних рослин і тварин, які потребують охорони, навіть до Міжнародної Червоної книги. Тому багато країн почали створювати власні Червоні книги. Так у 1980 році було видано Червону книгу України.

- Люди всього світу зрозуміли, що природа планети в небезпеці. У зв’язку з цим ведеться велика робота з її охорони: переобладнуються фабрики і заводи, щоб вони не забруднювали воду і повітря; на місці вирубаних лісів насаджуються нові; забороняється збирати рідкісні рослини, полювати на рідкісних тварин;

                                               - 2 -

створюються заповідники, заказники та національні парки. До речі, в нашому районі також нещодавно було відкрито національний парк, який займає велику ділянку землі розташовану  на правому березі річки Оскіл.

 Заповідники – природні ділянки, де забороняється будь-яка господарська діяльність людини. Мета їх створення – охорона природи в її природному стані. Заповідники в Україні: Асканія Нова (Херсонська область), Нікітський Ботанічний сад (Крим), Софіївка (дендропарк в м.Умань). Перші заповідники в Росії – Астраханський та Ільменський – були створені на початку ХХ ст.. Заповідник Біловезька Пуща – в Білорусії.

- На нашій планеті так багато води, що коли на неї поглянути з космосу, то можливо, можна було б назвати не Землею, а Океаном. Запаси води становлять близько 1500 млрд.м куб. Більша частина – 97% - це солона вода морів і океанів, яку пити не можна; 2% прісної води перебуває в твердому стані (льодовики). І лише 1% усіх водних запасів – це прісна вода рік та озер. Про що свідчать ці цифри? (Відповіді дітей)

- Діти, хочу зачитати вам інформацію, а ви уважно послухайте і подумайте над нею.

Щоб розмокла, розчинилася, змішалася з землею кинута в лісі газета, потрібен рік. З порожньою консервною бляшанкою це відбувається протягом кількох років. Для поліетиленового пакета потрібні десятиріччя. А розбите скло псуватиме нашу прекрасну землю вічно!

  • Який висновок можна зробити з прослуханого? (Відповіді учнів)
  1. Робота з підручником. (с.104-105)
  • Відкрийте підручники на сторінці 104 і прочитайте статтю «Збережемо природу Землі разом».
  • Чим люди завдають шкоди природі? (Вирубують ліси, забруднюють водойми, повітря, грунти, знищують рослини і тварин)
  • Чому люди всієї планети повинні обєднатися? (Щоб розв’язати складні проблеми охорони і збереження природи)

VІІ.Фізкультхвилинка.

VІІІ. Закріплення знань.

1. Робота з зошитом (с. 41)

2. Тести.

1. Як люди завдають шкоди природі?

а) знищують рослини і тварин;

б) насаджують ліси;

в) забруднюють повітря і грунт;

г) запускають мальків риб у водойми;

 д ) створюють своєю діяльністю екологічні катастрофи.

 2. Як потрібно охороняти грунт?

а) насаджувати дерева і кущі;

б) вивозити сміття на поля;

в) боротися з ярами;

г) зрошувати поля.

3. Існує вислів, що вода дорожча за золото. Як це довести?

а) води в природі більше, ніж золота;

б) воду можна купити за золото;

в) без води людина проживе не більше, ніж 5 днів;

г) без води немає життя.

4. Під час екскурсії ти натрапив на замулене джерельце. Що ти зробиш?

а) напюся води і піду;

б) розчищу від мулу;                       - 3 -

в) обкладу камінням;

г) посаджу деревце.

5. На Землі багато води, але її треба економити. Чому?

а) у природі мало прісної води;

б) замулюються озера і болота;

в) вода замерзає;

г) вода випаровується.

6. Яких правил треба дотримуватися, щоб вода у водоймах була чистою?

а) не розчищати дрібні водойми;

б) не скидати сміття і відходи у водойми;

в) будувати очисні споруди;

г) висаджувати рослини на берегах водойм.

7. Ліс називають природним багатством. Чому?

а) ліс дає будівельний матеріал;

б) ліс стримує сильні вітри;

в) ліс очищає повітря;

г) у лісі живуть дикі звірі.

8. Яка природоохоронна робота  ведеться у нашій державі?

а) створено Червону книгу України;

б) будуються повітроочисні споруди;

в) вирубуються ліси в Карпатах;

г) створюються заповідники, заказники та національні природні парки.

9. Яка природоохоронна робота ведеться у заповідниках?

а) заборонено полювати на звірів, птахів;

б) заборонено підгодовувати диких звірів;

в) не можна вирубувати дерева;

г) дозволено виловлювати метеликів;

д) заборонено зривати травянисті рослини.

10.У якому році було створено Міжнародний союз охорони природи?

а) 1918;       б) 1966;       в) 1948;               г)1990.

11. У якому році була видана Міжнародна Червона книга?

а) 1962;      б) 1964;        в) 1966;               г) 1968.

12. У якому році було видано Червону книгу України?

а) 1980;        б) 1990;        в) 1960;             г) 1948.

ІХ. Узагальнення та систематизація знань.

  1. Робота над схемою на дошці.

                    Збережемо природу Землі разом

 

       Міжнародні заходи                               Заходи в Україні

 

Створення       Міжнародна                Червона книга           Заповідники,

  МСОП          Червона книга                   України                  заказники

 

 

Угода про       Грінпіс    Обмеження       національні   Переоб-   Створення

зменшення                      торгівлі             парки,пам’-   ладнан-    сміттєпере-

викидів                            рослинами        ятки при-       ня заво-    робних під-

шкідливих                       рідкісних           роди              дів, фаб-   приємств

речовин                             видів                                         рик

 

  1. Гра «Посадимо деревце»

                                                      - 4 –

-  Зараз ми з вами виконаємо роль садівників і прикрасимо нашу Землю зеленими насадженнями.

(У кожного на парті папір зеленого та жовтого кольорів. Діти рваним способом виготовляють чоловічків і деревця)

- А тепер кожен від свого імені звернеться до природи і «посадить» своє деревце.

Х. Підсумок уроку.

Мені сподобалось, як ви сьогодні працювали. Молодці. Я думаю, що кожен задумається над тим, що отой незірваний пролісок, пташеня, повернуте до гніздечка, незламана гілочка – це і є збереження природи. Будемо її шанувати, оберігати, любити, примножувати.

Вмійте природу любити, вам у походи ходити.

І мандрувати, любити, кожній стеблинці радіти.

В полі, у лісі, над яром – квіти, дерева і трави.

Цвіту не вирви задаром, гілок не ламай для забави.

Оберігайте ж повсюди шлях і стежину в гаю.

Все те окрасою буде нашого рідного краю.

ХІ. Домашнє завдання.

1. Опрацювати статтю в підручнику с.!04-105.

2. Закінчити завдання в зошиті.

3. Підготувати малюнки і плакати під назвою «Планета Земля в небезпеці – захистимо її».

- Урок завершено. Дякую всім.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                             Підготувала:

                                                            вчитель початкових класів

                                                            Камянського НВК

                                                            Перепелиця Ірина Іванівна

 

                                                                  

 

 

 

                                                    - 5 -

doc
Додано
11 лютого 2020
Переглядів
2860
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку