Значення води у природі. Використання води людиною. Фонетика і графіка. Орфоепія й орфографія. Бінарний урок з природознавства та української мови. Урок для учнів 5 класу з використанням сучасних та традиційних методик.
Значення води у природі. Використання води людиною.
Фонетика і графіка. Орфоепія й орфографія.
бінарний урок з природознавства та української мови
підготували та провели : Гореленко І.Л., Мороз Г.Л.
Мета:*ознайомити учнів з властивостями води; схарактеризувати та визначити, яким є значення води у природі; сформувати значення води у житті людини; навчитися визначати стани води за допомогою малюнків, на яких зображені різні стани води; розвивати мислення, увагу та спостережливість; виховувати самостійність, дисциплінованість, любов до природи, бережливе ставлення до природи.
*навчальна: повторити, поглибитизасвоєні в 5 класізнання учнів із розділу «Фонетика і графіка. Орфоепія й орфографія», удосконалювати орфоепічні та орфографічні уміння й навички п'ятикласників, уміння розрізняти звуки, передавати слова звукописом; використовувати здобуті знання на практиці;
розвивальна: розвивати усне і писемне мовлення, фонематичний слух, увагу, слухову та зоровупам'ять, логічнемислення, творчіздібності; збагачуватисловниковий запас;
виховна: за допомогоюмовленнєво комунікативного дидактичного матеріалу сприяти формуванню самостійності, витримки, позитивних рис характеру.
Внутрішньопредметнізв’язки:
Текст (риторичний аспект):удосконалення вмінь висловлювати власні думки й почуття, виражати особисту позицію щодо світу.
Лексикологія і фразеологія:засвоєння нових слів (у тому числі й власне українських), прислів’їв, крилатих висловів.
ВИД УРОКУ: бінарний урок ( природознавство – українська мова ).
Тип уроку: урок повторення з елементами узагальнення і систематизації.
Обладнання: картки, ребуси, відеофільм " Вода - джерело життя",презентація, ноутбук, SMART-дошка.
Використання технологій : гра «Пароль»,прийоми” Віршовані рядки “ і «Картинна галерея», «Проблемне питання», гра «Закінчи правило», встанови відповідності, виправ помилки,робота за варіантами, загадки проводу
Хід уроку
І. Організаційний момент
Налаштовуємось на урок!
Гра " Пароль" - учні називають терміни, які вивчали на попередніх уроках з української мови та природознавства, тільки після цього сідають на місця.
ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.
На блозі вчителя учні розгадують кросворд і самі визначають тему уроку.
Учні читають тему уроку та висловлюють свої очікування від нього.
Епіграф до уроку : Воду ми починаємо цінувати не раніше,
ніж висохне колодязь.( Т. Фуллер )
Вчитель 1. Отже, ми будемо говорити разом з вами про значення води у природі та для людини.
Вчитель 2. Як ви зрозуміли, урок сьогодні незвичайний, а тому я пропоную вам поглянувши на слайд прокоментувати наступні слова:
- чому ви радієте?
- що у вас викликає хвилювання?
- на що сьогодні сподіваєтесь?
- і чого сьогодні очікуєте?
( відповіді учнів)
Вчитель 1. А за кожен вид своєї роботи ви будете отримувати бали - краплинки.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Прийом " Віршовані рядки" - відгадати загадки та виправити помилки у словах (вода,вода,роса, дощ,річка)
2. Прийом " Картинна галерея" - учні повинні дати назви "картинам", які розміщені на дошці та прокоментувати їх.
1 - властивості води : прозора, безбарвна, без запаху, без смаку.
2 -вода-розчинник
3-розчинні речовини
4- нерозчинні речовини
5-кругообіг води
6- стани води
? Таким чином, що ми знаємо про воду? ( відповіді учнів)
ІV. Вивчення нового матеріалу
Перегляд відеоролика " Вода - джерело життя"
Проблемне питання - скільки відсотків води придатно для вживання ( 1%)
Де знаходяться найбільші запаси води? (полярні льоди)
Чому воду називають джерелом життя?
Учні висловлюють свої думки, але при цьому слідкують за правильністю побудови речень.
Гра " Кошик запитань" (продовжи правило, смужки з правилами) ...
1.Орфографія - це розділ мовознавства, що вивчає правила написання слова.
2.Фонетика - це розділ мовознавства, щовивча єзвуковий склад мови.
3.Звук - це найменша одиниця мови та мовлення.
4.Склад - це частина слова, яку вимовляють одним поштовхом повітря.
5.Види складів:закриті й відкриті.
6.У слові стільки складів,скільки в ньому голосних.
7.Спрощення - це випадання одного із звуків в групі приголосних.
Робота з підручником ( ст. 152). Кожен ряд ( команда) читає свій абзац, звертає увагу на ключові слова (іменники).
Вправа " Іменник" - один учень біля дошки пише іменники, які зустрічались у їхній частині тексту. Спочатку звертається увага на правопис слів, повторюють правила.
І - Всесвіт - речовини - вода - рослини - грунт - стебло - листок - плоди;
ІІ - людина-вода-пиття-склад-кров-вода-організм-шкіра-тіло-тварини-риби-середовище-життя;
ІІІ - вода-гідроелектростанція-електроенергія-тепло-труби-будинки-шляхи-човни-промисловість-фарба-папір-хліб-поле.
Друга частина завдання - за ключовими словами пояснити значення води.
Фізкультхвилинка " Австралійський дощ"
Виконання інтерактивних вправ (LearningApps)
1. Вправа на встановлення відповідності
2." Позитивне значення та негативне значення води "
Самостійна робота учнів з картками (кожному учню картка з окремим завданням)
??? Чи вся вода придатна для використання людиною?
На дошці фото із зображенням морської та брудної води ( учні висловлюють свої думки).
Отже чистої води на Землі дуже мало, а тому нам потрібно її берегти та раціонально використовувати.
Домашнє завдання:
Написати листа до жителів нашої планети з проблеми збереження води.
Підсумок. Подивіться на слайд та скажіть, чи виправдались ваші сподівання від уроку? Що ви взяли для себе від сьогоднішнього уроку?
Використання методів і прийомів на уроці:
* використання ІКТ на уроках (відеоролик, вправи learningApps,Prezi) – процес засвоєння та запам’ятовування матеріалу,допомагає підвищити якість знань .
* Ребуси, загадки- закріпити знання з вивчених предметів; розвивати в дітей мовлення, пам’ять, кмітливість і старанність;
**Прийоми "Віршовані рядки", "Картинна галерея", "Проблемне запитання", "Кошик запитань" - (проблемно - діяльнісний підхід до навчання).
Основною метою проблемного навчання є забезпечення активного ставлення учнів до оволодівання знаннями, уміннями і навичками, інтенсивного розвитку їхньої самостійної пізнавальної діяльності та індивідуальних творчих здібностей навчальних завдань.