До розіграшу
залишилось:
14 днів
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Урок природознавства в 1 класі на тему «Птахи»

Про матеріал

Мета:

формувати уявлення учнів про птахів як частину живої природи, частину тварин. Їх будову та значення для природи і життя людей;

ознайомити з різноманітністю птахів у природі;

встановити, які пристосування допомагають їм підкорити різні природні середовища;
Перегляд файлу

Диканська  гімназія  ім. М.В. Гоголя

 

 

 

 

 

Урок  природознавства  в  1-Б  класі

на  тему  «Птахи»

 

 

 

 

Учитель  початкових  класів

 

Пугач  Т. Г.

 

 

 

2013

 

Мета:

  • формувати  уявлення  учнів  про  птахів  як  частину  живої  природи, частину  тварин. Їх  будову  та  значення  для  природи  і  життя  людей;
  • ознайомити  з  різноманітністю  птахів  у  природі;
  • встановити, які  пристосування  допомагають  їм  підкорити  різні  природні  середовища;
  • розвивати  увагу  та  спостережливість  учнів  у  процесі  вивчення  будови  та  життя  птахів;
  • виховувати  бережливе  ставлення  до  птахів  у  природі.

 

Тип  уроку:

  • вивчення  нового  матеріалу

 

Методи  і  засоби  роботи:

  • евристична  бесіда, проблемна  ситуація, гра «Мікрофон»

Оснащення:

1)  візуальний  ряд:   предметні  малюнки  птахів , виставка  книг  про  птахів ; іграшки-птахи ,чучело  ворони , яйце, вишитий  птахами  рушник , таріль  з  малюнком  пташки , їжа  птахів

2)  музичний  ряд:  аудіо запис «Птахи  в  лісі»

 

 

 

Хід  уроку

 

І. Організаційний  момент

В цьому класі друзі всі

Я, і ти , і ми, і ви

Добрий день!

Добрий день тому, хто зліва,

Добрий день тому, хто справа.

Ми – одна сімя.

Руку дай тому, хто зліва,

Руку дай тому, хто справа.

Посміхнись тому, хто зліва,

Посміхнись тому, хто справа.

Ми – одна сімя.

 

ІІ. Активізація розумової діяльності учнів

  1. Звучить музика (Птахи в лісі)
  • Це голоси кого?
  • Де можна почути? В яку пору року?

 

  1. Загадка

Прилетіли гості,

Сіли на помості.

Без сокири, без лопати

Поробили собі хати. (Птахи)

Вчитель: «Які слова допомогли відгадати?»

 

ІІІ. Тема, очікувані результати.

Відкривається дошка

Вчитель: «Ви здогадалися, що тема сьогоднішнього уроку – «Птахи».

Очікувані результати – (на дошці план уроку):

  • «Цінують птахів за …
  • Птахи – частина природи
  • Будова тіла птахів
  • Групи птахів
  • Люби і бережи»

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель: «Ще немовляті кілька тижнів, а мама разом з колисанкою розповідає казку про курочку Рябу. В 2-3 місяці забавлянка «Сорока-ворона». В дитсадочку вивчають «А я у гай ходила», казку «Лисичка і Журавель» слухають, смачно виїдаючи з тарілки, на дні якої красива пташка. Радує око домашній оберіг – рушник, на якому заливаються співом птахи. Школа, книги… (Діти розповідають скоромовку «Хитру сороку…»

Книга – джерело знань (демонструю малюнки лелек з книги про птахів). Яке ж то українське село без лелек та лелечих гнізд? Саме ошатний вигляд птахів слугує окрасою селу так само, як і обсипаний цвітом вишневий садок чи веселі соняхи на межі. Український народ наділив лелеку рисами справді священного птаха. Для лелек господар підіймав велике колесо на дах хати чи дерево – хай мостять гнізда лелеки! Бо в народі є прикмета: де лелека моститься, там щастя не переводиться. А ще – лелеки дітей в дім приносять. Діти – це найбільше щастя для батьків.

Одна легенда розповідає, що загорілась хата на даху якої було лелече гніздо. Птахи стали рятувати дітей з пожежі. Тому від вогню дзьоб і ноги лелеки стали червоними, а крила від сажі стали чорними.

Багато цікавого дізнаєтесь про птахів, коли станете спостерігати за ними. Їх у світі більше восьми тисяч видів. В Україні більше трьохсот видів птахів.

Отже, за що люди цінують птахів? (Відповіді дітей)

 

 

  1. Вивчення нового матеріалу, спільне відкриття знань.
  1. Птахи – частина живої природи.

(Демонструю яйце, іграшкове пташеня, опудало ворони)

  1. Птахи – частина тварин.

(Разом з дітьми визначаємо, що тіло обтічне, вкрите пір’ям, мають крила, трубчасті легкі кістки)

Вчитель: «Чому літають птахи?»

Не літають страуси і пінгвіни, бо мають малі крила та велику масу.

 

ФІЗХВИЛИНКА

Разом з нами й пташенята

Вишикувались на зарядку.

Похитали головою

Раз – притупнули ногою

Два – притупнули другою

Руки вгору підняли,

Нахилились вліво – вправо.

Та цього іще замало.

Крила вгору, крила вниз.

Раз присіли, піднялись.

Головою похитали

Й працювати знову стали.

 

  1. Групи птахів.

Вчитель: «Назвемо птахів на першій дошці. Де живуть, харчуються?» (Це свійські птахи)

На другій дошці – малюнки диких птахів.

Вчитель: «Порівняємо будову харчування і пристосування двох свійських птахів – курки і качки.»

Висновок: качка – водоплавний птах, бо змащує своє пір’я жиром з куприкової залози, і пір’я не намокає у воді; тіло вкрите густим пухом, тому птах не мерзне у воді; має між пальцями на лапках перетинки, які допомагають плавати; довга шия і широкий дзьоб дістають їжу з водойми – ряску, ракоподібних, рибок.

Вчитель: «Назвіть водоплавних птахів. Обведіть їх у зошиті (стор.27)».

Вчитель: «Чим живляться птахи? (Розкладаю «їжу» - іграшкових комах, рибок, жаб та зерно під двома групами птахів: перелітними  - комахи, яблуко, гусінь, рибу, жабу, метелики, під осілими – зерно, крихти хліба, бур’ян, калину, шишки)

Вчитель: Повіяло прохолодою – наступає рання осінь, зникають гусениці, комахи – відлітають солов’ї, зозулі. Поля, садки віддають урожай – зграями відлітають ластівки. Пізньої осені крига сковує водойми – табунами потягнулись у теплі краї дикі гуси, качки, лебеді.

З височини чується журливе і сумне «Кру!». Ключами відлітають у вирій сірі журавлі, сумно прощаються до весни з рідним краєм. Саме журавель у нашого народу є символом печалі, журби. В народних піснях засмучену матір, що проводжає у далеку дорогу своє дитя, називають журавкою. Навесні ж цих птахів, які з далекої Японії повертаються до рідних гнізд називають веселиками.

Вчитель: «Назвіть перелітних птахів».

Так довго проводжали у небі пташок, що аж очі заболіли.

ФІЗХВИЛИНКА

Потягнулись пташенята,

Поморгали оченята,

Вправо, вліво подивились,

Вгору, вниз і зупинились.

Заплющили оченята

І потерли міцно лапки.

Ось вони гарячі стали,

До очей ми їх приклали,

Пошукали в небі сонце.

Помахали крильцями,

Похилились вправо, вліво,

Глибоко вдихнули –

І за парти тихо сіли

 

Вчитель: «Остання група птахів – осілі або зимуючі»

Два учні декламують вірш Лесі Українки «Мамо, іде вже зима».

Вчитель: «Яких птахів ви бачите щодня біля наших годівничок?»

Зафарбуємо кружечки коричневим кольором біля малюнків осілих птахів, біля перелітних – зеленим (стор.27 зошита).

 

  1. Люби  і  бережи

Вчитель: «Птахів слід…» (Два учні декламують вірш Д.Павличка «Тріпоче серце спійманої птиці»)

 

  1. Підсумок. Рефлексія

Гра «Мікрофон» (на парті іграшкові пташенята. Учні розповідають:

  • Я вивчив …
  • Я зробив висновок (вірш «Крихта хліба»)
  • Я закликаю

 

Вчитель: «Кому було легко зрозуміло і цікаво на уроці – підніміть жовту зірочку, кому ні – синю»

Творче завдання: разом з батьками придумайте історію оцієї красивої гусені і пташки.

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
doc
Додано
11 січня
Переглядів
702
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку