Конспект уроку про кімнатні рослини складений з використанням стратегій критичного мислення. На уроці з природознавства використані різні форми роботи: в парах, в групах. Цікавими для учнів 1 класів є завдання в ігровій формі.
Урок з предмету «Природознавство»
1 клас
вчитель початкових класів
КЗ «НВО І- ІІІ ст. «Мрія»»
Кіровоградської міської ради
Кіровоградської області
Лішенко Т.В.
Тема: Догляд за кімнатними рослинами.
Мета: формувати компетентності: ключові: вміння вчитися – пригадувати необхідні знання; соціальна – співпрацювати з усіма членами групи; загальнокультурна – ефективно застосовувати навички мовлення та норми мовної культури; здоров’язбережувальна (життєві навички, що сприяють здоров’ю) – адекватно оцінювати свої здібності та предметні: ознайомити учнів із різноманітністю кімнатних рослин, спостерігати за будовою квітів, умовами життя, визначати яку користь кімнатні рослини приносять людям, вчити доглядати за квітами; розвивати спостережливість; виховувати бажання доглядати за рослинами, оберігати їх.
Обладнання: сигнальні картки, завдання для роботи в парах, групах, індивідуальні картки для тестування, демонстраційні таблиці, ілюстрації з зображенням кімнатних квітів, куб для проведення стратегії «Кубування», пазли із зображенням кімнатних квітів.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Фенологічні спостереження
Гра «Мікрофон»
- Яка зараз пора року?
- Який місяць?
- Яке число?
- Тепло чи холодно надворі?
- Який стан неба?
- Яка температура повітря?
- Чи були сьогодні опади?
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Гра «Де чий дім» (робота з сигнальними картками)
Вчитель називає назви рослин, а учні показують відповідну сигнальну картку.
Зелена – рослини, що ростуть в лісі; червона – на луках; жовта - на підвіконні.
- Де ростуть чи можуть рости ці рослини? (в горщиках, в квартирі)
- Як ми можемо їх назвати? (кімнатними рослинами)
- Рослини, які постійно ростуть в кімнатних умовах, називають кімнатними.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні ми познайомимось з кімнатними рослинами, розглянемо їх зовнішній вигляд, дізнаємось про їх користь, навчимось доглядати за ними.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Повідомлення вчителя
Квіти прикрашають наше життя. І люди похилого віку, і діти — всі відчувають на собі їх велику естетичну силу. Квіти створюють святковий настрій, заспокоюють нервову систему, відволікають від важких думок, наповнюють приємними пахощами повітря. А догляд за ними — це відпочинок, який відновлює сили. І хоч якими б привабливими та яскравими не були штучні квіти, вони ніколи не заміняють ніжних зелених друзів.
Для того щоб правильно доглядати за кімнатними рослинами, необхідно знати їхню «історію»
Здавна вчені, торговці та дослідники, опиняючись у невідомих країнах, зустрічали там невідомі рослини. Деякі були дуже гарні, мали велике листя, яскраві квіти. Їх привозили з подорожей додому, дарували їхнє насіння друзям.
Походження кімнатних рослин різноманітне. Батьківщина одних — вологі тропічні ліси, інших — спекотні безводні пустелі, треті народились у субтропіках. Щоб ці зелені мандрівники добре почувалися у нас, необхідно створити їм такі ж умови освітлення, забезпечення водою, складу грунту, в яких жили їх предки.
2. Бесіда про кімнатні рослини
Назвіть відомі вам кімнатні рослини.
алое фіалка
герань бегонія
кактус плющ
- Які рослини є у нашій класній кімнаті? (відповіді учнів)
- Які рослини ростуть у вас вдома? (відповіді учнів)
- Які умови потрібні для життя рослин? (Тепло, світло вода, земля.)
- Для чого це необхідно кімнатним рослинам? (Вони дихають, живляться, ростуть, бо вони належать до живої природи.)
3. Ознайомлення з кімнатними рослинами.
Спостереження за рослинами, що є в класній кімнаті.
- Давайте детальніше розглянемо кімнатні рослини.
Учитель називає рослину, пропонує розглянути її зовнішній вигляд – будову стебла, форму й забарвлення листя, квітів.
(Після цього пошукова група дітей знайомлять клас з рослинами.)
Цікавинки про кімнатні квіти(підготувала пошукова група дітей)
Столітник — Алое деревовидне. Батьківщина — пустеля у Південній Африці. Алое має вигляд дерев висотою понад 10 м із вигнутими великими товстими листочками. У пустелі дощів не буває протягом кількох місяців, тому Алое запасає воду у своєму листі. Для цвітіння в кімнатах столітнику не вистачає світла, а на батьківщині — утворює довге суцвіття з рожевих квіток.
Із соку алое виготовляють різні ліки для лікування легень, кишечника, очних захворювань. Соком закапуємо ніс при нежиті, прикладаємо його до обпеченого місця, хворого зуба, споліскуємо рота.
В Єгипті й сьогодні вішають алое над дверима, щоб не пустити збудників захворювань до житла.
Пеларгонія. Герань (калачик) завжди треба ставити на південному вікні. Люди вважали пеларгонію кімнатним оберегом від хвороб, різних негараздів, впливу недобрих людей.
Кактуси поглинають радіаційне випромінювання від телевізора. Вони виживають серед безводних пустель і кам'яних гір, тому у більшості кактусів немає листя — вони перетворилися на колючки, а стебла покриті товстою шкірою. Волоски захищають рослини від переохолодження, а гострі колючки — від тварин.
Всі кактуси, здатні у своїх тканинах зберігати вологу на деякий час.
Сенполія (фіалка) Ці рослини полюбляють мелодійну музику, особливо басові ноти — тоді вони краще ростуть, дають гарні квіти та плоди. Потребують помірного поливання.
4. Робота з підручником (робота в парах)
Гра «Упізнай рослини»
Учням необхідно впізнати рослини за їх листочками.
(Кактус, фіалка, алое, бегонія.)
5. Догляд за кімнатними рослинами
- Як потрібно доглядати за кімнатними рослинами?
(Поливати їх, розпушувати грунт, видаляти пил з листочків.)
Робота з підручником.
(відповіді учнів)
5. Тестування (завдання на картках)
- Яку користь приносять кімнатні рослини? Обведіть правильну відповідь.
а) очищають повітря;
б) заповнюють порожні місця на підвіконні;
в) знищують шкідливих комах;
г) зволожують повітря;
д) збагачують повітря киснем;
е) прикрашають кімнату;
ж) лікують.
(Перевірка за ключем на дошці.)
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
З’єднайте загадку з відгадкою
Виріс він під сонцем пекучим
Товстим, соковитим і колючим. Плющ
Все обвила ця рослина
Як зелена павутина.
Краще очі ти розплющ –
Це звичайний в’ється _ _ _ _. Кактус
(Перевірка роботи в парах)
Кожна група отримує конверт із розрізаним зображенням квітки.
Учні складають пазли.
Для опису квітки вчитель використовує стратегію «Кубування».
На кожній грані куба написані завдання для опису.
Вчитель вивішує на дошці зображення складеної з пазлів квітки. Учні презентують результат роботи своєї групи.
Кактус і Алое
Жив на світі добрий чарівник. Одного разу він потрапив у будинок. Там нікого не було. Але прислухався і почув, що хтось розмовляє. Підійшов ближче, глянув, аж то шепотіли між собою кімнатні квіти.
Кактус говорить:
- Я мрію повернутись у свій рідний край, там завжди жарко і добре. Хочу жити на волі, на свіжому повітрі під ласкавим сонцем.
- А мені в Настусі на підвіконні добре, – посміхнувся Плющ, – Хоч вона маленька, але так гарно за мною доглядає. Я тільки мрію, щоб завжди так було і вона про нас ніколи не забувала. Мабуть, таки читає Настуся екологічний журнал.
Добрий чарівник все це вислухав, посміхнувся і подумав: «Бач як, навіть у кімнатних квітів є своя мрія».
VІІ. Підсумок уроку