На уроці формуватиметься поняття „гірська порода”, „корисні копалини”; діти будуть знайомитися з найвідомішими гірськими породами, із їх різноманітністю у природі; спостерігатимуть; виховуватиметься почуття гордості за багатство рідного краю, бажання економно використовувати корисні копалини.
Тема. Гірські породи. КОРИСНІ КОПАЛИНИ. НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЕКТ «КОРИСНІ КОПАЛИНИ РІДНОГО КРАЮ»
Мета: формувати поняття „гірська порода”, „корисні копалини”; ознайомити з найвідомішими гірськими породами, із їх різноманітністю у природі; розвивати спостережливість; виховувати почуття гордості за багатство рідного краю, бажання економно використовувати корисні копалини.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент (слайд 1)
Ах, посмішка — не так уже й багато…
Подумаєш, всміхнувся, та й усе.
А в когось на душі від цього свято,
Когось вона до сонечка несе.
То ж не скупіться, усміхніться щиро.
Нехай вона, як маківка цвіте.
І буде більше радості і миру —
Усім проблемам рішення просте.
– Перевірте, будь ласка, чи все готове до уроку: підручник, щоденник, ручка, зошит, лінійка, простий олівець.
ІІ. Фенологічні спостереження (слайд 2)
1. - Почнемо наш урок природознавства із хвилинки спостережень.
- Який зараз місяць?
- Чому він так називається?
- Які зміни відбулися в живій і неживій природі?
2. - Надаю слово нашому синоптику.
- Вітаю всіх кого цікавить, якою буде погода сьогодні, 18 листопада.
( Учні записують спостереження за погодою у зошит.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
- З чого будують будинки? (Будують з цегли, піску, глини).
- Де беруть камінь, пісок, глину? (Видобувають із-під землі).
- Без чого не поїде жодна машина ? (Машини не поїдуть без бензину).
- Без чого не буде у наших будинках тепла? (Тепла не буде без вугілля).
ІV. Оголошення теми і мети уроку (слайд 3)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
г і р с ь к і п о р о д и
— А тепер переверніть аркуші іншим боком, прочитайте, що там написано. Отже, яка тема нашого уроку? (Слайд 4,5)
- Сьогодні ми дізнаємося, як називаються одним словом камінь, пісок, глина, де і як вони утворюються. Ці знання вам необхідні, тому що ви майбутнє нашої країни. Згодом вам потрібно буде займатися будівництвом житла, господарських споруд.
V. Вивчення нового матеріалу
Розгляд ілюстрації на слайді 6.
— До якої природи (живої чи неживої) їх віднесемо?
— Як ви думаєте, з чого складаються гори?
Каміння – це гірська порода. Що ще відноситься до гірських порід, дізнаємося із відеоролика.
а) Читання розповіді пана Крота, визначення (слайд 7,8).
б)Робота в парах. Кожен учень розповідає правило сусідові по парті.
в)Розповідь учителя, розгляд бурової установки.
Завдання 1 виконати фронтально, завдання 2 – робота в групах.
Пісня «Черепаха Аха».
Довідка. (Слайд 10)
Спосіб створення кладки однаковий серед всіх видів морських черепах: самка шукає відповідне місце на пляжі і починає розгрібати пісок задніми лапами, поки не утворюється кругла виїмка 40—50 сантиметрів в глибину. У цю ямку самка і відкладає яйця, після чого засипає піском і акуратно утрамбовує, роблячи кладку якомога більш непомітною. Весь процес займає близько години, після чого самка повертається в океан і більше не піклується про своє потомство.
І група «Краєзнавці». (Слайд 11)
Завдання: на території села відшукати і з’ясувати причини відкриття глинищ та місць, де знаходиться пісок.
Форма звітності: буклет, створений учнями за допомогою вчителя.
ІІ група «Будівельники». (Слайд 12)
Завдання: з’ясувати, як використовують жителі села гірські породи рідного краю в будівництві.
Форма звітності: презентація, створена учнями за допомогою вчителя.
ІІІ група «Народознавці». (Слайд 13)
Завдання: дослідити, який посуд та іграшки із гірських порід зберігся у жителів села і є предметами повсякденного вжитку.
Форма звітності: виставка.
Висновок. Усі гірські породи, що використовують люди, називаються корисними копалинами. (Слайд 14)
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Г А
МГ
Пі м к
4. Екологічна казка
Біля одного великого міста, в лісі, жив чоловік. Були у нього шматочок поля, діляночка лісу і велике болото. Занедужав чоловік, відчув, що не проживе довго.
Покликав він тоді синів і розділив своє багатство. Старшому віддав поле, середньому – ліс, а найменшому дісталось велике болото, що межувало з полем і лісом братів. Побачив батько, що найменший син зажурився, одержавши такий спадок, і сказав тоді: «Коли будеш мати мудру голову і працьовиті руки, то й болото зробить тебе багатим».
- Як би ви порадили найменшому синові розпорядитись спадком? (Видобувати торф і продавати, розчистити болото, зробити став: розводити рибу, продати болото, осушити болото, вирощувати культурні рослини).
VІІ. Рефлексія(слайд 22)
VІІІ. Домашнє завдання(слайд 23)
ІХ. Підсумок уроку
Література
Джерела
1.www.yrok.net.ua/load/0-0-0-1130-20
2. www.youtube.com/watch?v=aUA53z6q0e0
3. www.greenpack.in.ua/.../21ce0c14401e302ba6...