Тема: Як дикі тварини стали свійськими?
Мета: ознайомити учнів з історією одомашнення тварин; розвивати знання учнів про свійських тварин та їх значення для людини; розвивати спостережливість, логічне мислення, зв ′язне мовлення; виховувати дбайливе ставлення до тварин і до довкілля.
Обладнання: презентація, карта подорожі мікрофон, картки для асоціативного куща, тестові завдання,розрізані картинки,картки для гри «Професії».
Тип уроку : комбінований урок
Форма проведення уроку: урок-подорож
Хід уроку
І. Організаційний момент
1)- Діти, у нас сьогодні на уроці присутні гості . Привітайтеся , будь – ласка, з ними.
- Працювати на уроці будемо за таким девізом. Прочитаймо його хором.
( слайд 2)
Девіз нашого уроку:
Діяти – активно!
Думати – оперативно!
Сперечатись – доказово!
Творчо мислити – обов’язково!
2) – Урок наш буде не простий , а урок – мандрівка.( слайд 3)
Будемо у світ тваринний мандрувати,
Будемо довкілля їх вивчати.
Тож уважним , друже, будь.
Сміливо вирушай у путь!
ІІ. Хвилинка спостережень
– Рухатися будемо по зупинках. Отже, перша зупинка – Зупинка « Синоптична».( слайд 4)
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
( слайд 5)
« Тварини».
Завдання диференційоване.( Учні виконують завдання і за допомогою самоперевірки звіряють з мультимедійною дошкою) ( слайд 6)
1.До якої групи належать тварини , у яких є 6 ніг?
а)Ракоподібні;
б) павукоподібні;
в) комахи.
2. Як називаються тварини , тіло яких покрите лускою?
а) Риби;
б) земноводні;
в) плазуни.
3.Яка група тварин вигодовує своїх дитинчат молоком?
а) Птахи;
б)звірі;
в) земноводні.
4.До якої групи тварин належать жаби?
а)Риби;
б) земноводні;
в)плазуни.
5. Яка група тварин – найчисельніша?
а)Комахи;
б) птахи;
в) звірі.
- А зараз звірте чи правильно виконав завдання ваш сусід по парті.( слайд 7)
- Третє завдання , яке виконаємо у парку « Тваринному» - гра « Яка тварина зайва ?»
( слайд 8)
І√. Повідомлення теми і мети уроку( слайд 9)
√.Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь з використанням демонстраційного матеріалу
-Ще з давних часів , коли не було сіл , міст, машин і книг люди групами мешкали в печерах. В пошуках їжі вони йшли на полювання. Звірі також шукали їжу і підходили близько до людських жител, де можна було знайти залишки їжі, яку викидали люди. Спочатку люди боялися диких звірів,але згодом людина почала виловлювати в природі диких тварин і приручати їх. Одного разу одна розумна людина почала підгодовувати вовків, які ходили біля її житла. Поступово вовки стали добрішими, а їх дитинчата звикли до людини, почали жити поряд із нею. Вони стали вже не дикими, а свійськими. Так з’явилися собаки. Вони навчились охороняти людину від ворогів, допомагали їй шукати і добувати собі їжу. Минав час. Кількість друзів людини поміж тварин зростала. Тепер людина вже не могла жити без своїх свійських друзів і помічників.
- Зараз ми трішки зазирнемо до цікавої історії і побачимо предків деяких основних свійських тварин.
- І ось ми з вами на площі « Історичній».( слайд 10- 16)
Фізхвилинка для очей( слайд 17-22)
2. Робота з підручником та зошитом.( слайд 23)
- Прочитайте тлумачення слів приручення, одомашнення.( ст. 119)
- Роздивіться фотографії на ст.120 і розкажіть , як і де допомагають людям свійські тварини, зображені на фотографіях?
3. Робота у зошитах з друкованою основою
4. Підведення висновків
-Висновки(слайд24)
• Свійські тварини походять від диких, яких приручила людина.
• Свійською твариною вважають ту, яка не може прожити без догляду людини.
• Свійських тварин людина розводить заради продуктів споживання, як тяглову силу, для власного задоволення.
5. Довідкове бюро(слайд 25)
- Зараз ми послухаємо цікаву інформацію про найближчих друзів людини – собаку і кота.
Фізкультхвилинка
Пташка високо літає,
Зайчик весело стрибає,
Тихо лис десь пробіжить,
Їжачок в траві сидить,
Десь в барлозі спить ведмідь.
Всіх звіряток цих любіть.
√. Узагальнення і систематизація знань
1. Провулок «Творчий»
- Складання розрізаних картинок із зображенням тварин і складання до них сенкану. (слайд 26)
- Відгадування загадок(слайд 27 - 31)
1.Величезний на зріст,
Пишним віялом хвіст.
До колін борода.
Що за горда хода!
По усьому двору
Розгання дітвору.
Порозгонив і зник.
Був це, діти …( індик)
2.Стоїть в стайні,
Вівса просить
І на собі
Хлопців носить. (Кінь)
3.Ходить-бродить по двору
І лякає дітвору.
Заґелґоче, зашумить,
Наче зараз полетить.
Розбігайтеся, малята,
Бо почне він вас щипати! (Гусак)
4.Як і зайчик, має вушка,
Весь пухнастий,як подушка,
Любить моркву, капустину,
Лагідний, немов дитина.
Білий, ніби заметіль,
В клітці спить маленький…( кролик)
-Аналіз прислів′їв у підручнику ( ст..119)
2. Майданчик « Ігровий»( слайд 32)
- Гра « Пастухи і мисливці» ( слайд 33)
Учні 1-го ряду - «пастухи»,2-го ряду - «мисливці». Називаю тварин. Якщо свійська тварина, то в долоні плещуть « пастухи», а дика – « мисливці».
Слова для довідки: Вовк, кінь, сова, заєць, вівця, корова, лисиця, тигр, коза, качка, їжак.,порося, лось, кішка, собака.
- Гра «Професії» ( слайд 34)
— Свійських тварин розводять не лише вдома. Є господарства, де їх утримують у значній кількості. Назвіть професії людей, які працюють зі свійськими тваринами.
пташник люди, які доглядають за бджолами.
доярка люди, які вирощують дитинчат корів.
телятник люди, які вирощують птахів на птахофабриках.
бджоляр люди, які пасуть худобу на пасовищах.
пастух люди, які збирають молоко.
- Гра» Продовж речення»
• Тварини бувають…
• Свійські тварини відрізняються від диких тим, що…
• Усі свійські тварини пішли від…
• Людина приручила тварин для того , щоб мати…
√І. Підбиття підсумків.( слайд 35)
- Ось і урок наш підійшов до завершення і ми з вами на зупинці «Кінцевій» ,де підведемо підсумок нашого уроку:
-Пригадайте , яка мета уроку.
-Ми досягли чого хотіли?
-Яке завдання вам сподобалося найбільше?
-При якому виникли труднощі?
√ІІ. Домашнє завдання
-Ст.119-121
- Поспостерігати за улюбленою свійською твариною і написати коротку розповідь про неї.