ЧИМ СХОЖІ ВСІ РІЧКИ?
Мета: уточнити та розширити знання учнів про річки, їх будову; розвивати пізнавальний інтерес, мовлення учнів; виховувати бережливе ставлення до багатств рідного краю.
Хід уроку
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Американський винахідник Генрі Форд сказав:
Зібратися разом - це початок,
Триматися разом - це прогрес,
Працювати разом - це успіх!
Ми зібралися,тримаємося разом і починаємо працювати. Бажаю успіху!
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Відповіді на запитання рубрики «Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу» (с. 135)
а) Що таке водойма?
в)Що належить до водойми?
г) Які бувають водойми?прісним, солоними, штучними , природними
д) Що таке озеро?
ж)Які озера в Україні?
2. Гра «Відповідності»
Озеро частина океану, яка заглибилась у суходіл.
Море великі простори води, що вкривають земну поверхню.
Океан водойма, яка виникла у природних западинах на поверхні землі.
3. Фронтальна робота
— Продовжіть речення.
Озерами називають водойми, які...
— Чим озеро відрізняється від ставка?
— Вода у морях гірко-солона, в озерах вода також буває гірко-солоною. Чим же озера відрізняються від морів?
— Для людини річка мала і має велике значення.
Чому ще в далеку давнину люди намагалися поселитися поблизу річки? (Річка постачала питну воду, рибу, люди підстерігали дичину біля водопою.)
— Пізніше річки слугували транспортними й торговельними шляхами. У наш час ріки дають людям електроенергію.
Про кожну річку можна розповісти багато цікавого, дивовижного. Разом із тим, усі річки мають багато спільного.
Спробуємо виділити те спільне, що можна виявити в
кожної річки. (Усі ріки течуть; усі ріки кудись впадають.)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся... (Учні читають рубрику «Ти дізнаєшся».)
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя
Малюнок-схема річки — на дошці.
— Кожна річка має витік. Витік — це місце, де починається річка. Витоком може бути джерело, озеро, болото, льодовик у горах. Ріка тече по поглибленню, яке називається руслом. Біля річки є два береги — правий і лівий.
Якщо стати по напряму течії, то праворуч буде правий берег, а ліворуч — лівий. Більшість річок мають притоки. Притоки — це річки, які впадають у головну річку. Чим більшою є річка, тим більше у неї притоків. Кожна річка впадає в море, іншу річку або озеро. Це місце називається гирлом.
2. Робота за підручником (с. 136-137)
Вправа «Мікрофон»
Учні відповідають на запитання рубрики «Пригадай».
— Прочитайте розповідь козака Подорожника.
— Яку відповідь ви дасте на його запитання?
— Чому річки називають водними «артеріями» Землі?
— Що називається річкою?
— Яку будову вона має?
— Що таке витік?
— Що таке гирло?
— Що називають річковою долиною?
— Що таке річище?
— Яка частина річкової долини має назву заплава?
— Що називається річковою системою?
— Що називається басейном річки?
Робота в парах
— Учитель пропонує учням розглянути схему будови річки нас. 137 та розповісти, чим схожі всі річки.
— Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці «Сторінками Книги корисних знань про природу України».
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота в парах
— Виконайте схематичний малюнок річки. Підпишіть назви її частин.
2. Гра «Закінчи речення»
• Річки несуть свої води у...
• Місце, де починається річка, називається...
• Місце, де річка впадає у море, озеро або іншу річку,
називається...
• Гирло це—...
• Кожна річка має...
• Річки впадають...
• Менші річки, що впадають у велику річку, називаються...
Гра «Знайди "зайве"»
Світязь, Дністер, Ялпуг.
Річка, притока, озеро, гирло.
Річка, ставок, болото, море, озеро.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Чого навчив вас сьогоднішній урок?
— Назвіть річки України.
— Яка річка найбільша?
— Де бере початок Дніпро?
— Назвіть притоки Дніпра. (Прип’ять, Псел, Ворскла, Десна)
— Де бере початок Дністер?
— Де протікає Сіверський Донець?
— Куди впадає Південний Буг?
— Де протікає Дунай на території України?
— Розкажіть про будову річки.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 136-137.
Знайти прислів’я і приказки про річки, дібрати пісні, у назвах яких згадуються річки, скласти вірші про річку.