Урок. " Прислівник як частина мови"

Про матеріал
На соїх уроках розвиваю творчі здібності учнів; диференціюю та ідеалізую процес навчання; стимулюю роботу учнів з дидактичним матеріалом; розвиваю вміння робити узагальнення з вивченого та формую навички самооцінки.
Перегляд файлу

Тема. Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Мета: надати поняття про прислівник як частину мови; формувати вміння вирізняти прислівники серед інших частин мови, визначати їхнє загальне значення, граматичні ознаки, синтаксичну роль його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; розвивати творчі здібності учнів, усне зв'язне мов­лення учнів, увагу, уяву; виховувати любов до рідної мови, бережливе ставлення до навколишнього світу.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, мультимедійний проектор.

Перебіг  уроку:

 

І.  Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

  1. Вправа « Хвилинка настрою».

Кожен учень оцінює своє самопочуття (настрій, фізичний стан тощо) за допомогою «кольоротесту». Для цього слід взяти у себе на парті картку певного кольору, який відображає стан учня на початку уроку.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  1. Слово вчителя.

Кожна частина мови має свої,  властиві лише їй, характеристики. Не становить винятку і прислівник. Коли ви вивчите притаманні йому властивості – лексичні, граматичні, синтаксичні, то зможете вирізняти цю групу слів з-поміж інших.  Будете правильно використовувати їх у повсякденному житті. Перед вами на партах лежить символічний голуб – птах миру, любові та злагоди. Напишіть на стрілочках побажання( очікування) щодо уроку.

 

  1. «Мікрофон».

Я хочу…(здобути нові знання з теми; збагатити свій словниковий запас; правильно вживати у мовленні прислівники; знаходити їх у текстах та визначати роль у реченні; отримати гарну оцінку).

 

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

  1. Слово вчителя.

Отже  тема нашого уроку – прислівник.

Ми знов у  творчій лабораторії, і сьогодні відчуємо себе справжніми дослідниками. Ви, як юні науковці, спробуєте здійснити лексичне, морфологічне, синтаксичне, міфологічне, історичне, лінгвістичне та стилістичне дослідження.

Отож, не гаймо часу, вперед до нових відкриттів!

Перед вами, спроектована на екрані таблиця.

 

 

  1. Робота з текстом.

На дошку спроектований текст, спираючись на знання, які ви щойно отримали, виписати з тексту прислівники зі словами, від яких вони залежать.

Широко відомими у народній фітотерапії були лісові ягоди: чорниця, брусниця, малина, суниці. Повсюдно в Україні збирали плоди, листя, кору, цвіт усіляких кущів та дерев: липи, калини, шипшини, глоду, сосни, вільхи, дуба, берези. Ягоди калини віддавна вважались перевіреним засобом від застуди, різкої зміни артеріального тиску. Надзвичайно різноманітним було застосування сосни, смереки, зокрема бруньок хвої та живиці.

 

  1. Творче конструювання, Диференційоване завдання для трьох варіантів.

І варіант

Утворити від поданих слів прислівники. Два з них( на вибір) увести в речення.


Бадьорить – бадьоро.

Простувати – навпростець.

Мимо ходити – мимохідь

Мимо хотіння – мимохіть.


ІІ варіант

Утворити від поданих слів прислівники. Два з них( на вибір) увести в речення.


Четверо – учетверо.

Інший – по-іншому.

У різні боки – урізнобіч.

Обома руками – обіруч.


ІІІ варіант

Утворити від поданих слів прислівники. Два з них( на вибір) увести в речення.


Сон – спросоння.

Смак – смачно.

Юнак – по-юнацьки.

Мало – замало.


                  Юнак – по – юнацьки.                                                   Шанобливий – шанобливо.

  1. Лінгвістична гра «Приховане слово»

До кожного з поданих слів дібрати синонім. Якою частиною мови є слова – синоніми?


З давніх давен - ….(споконвіку).

З правого боку - …(праворуч).

Ненароком - …  ( мимоволі).

Босо - ….. ( босоніж).

Обома руками - …( обіруч).

Ручним способом - …( вручну).

Завжди - … ( повсякчас).


  1. Лінгвістична гра «Утвори прислівник».

Із кожної групи запропонованих слів утворити й записати прислівники, з трьома (на вибір) скласти речення.


  1. Ку, взліт.
  2. Ку, взим.
  3. Рі,го,у.
  4. Руч, во, лі.
  5. Ве, не, ло, се.
  6. Но, не, руш, по.
  7. Да, ко, не, ле.

             Довідка.  Ліворуч, взимку, невесело, недалеко, влітку, непорушно, угорі.

     V. Закріплення вивченого.

          Подумати і дати відповіді на запитання:

         1.Яка частина мови називається прислівником?

         2.З якими частинами мови можуть пов`язуватися прислівники? Наведіть приклади.

         3.Яка морфологічна ознака прислівника є основною?

        4.Яку синтаксичну роль можуть виконувати прислівники в реченні?

     VІ. Рефлексія уроку.

Вправа «Мікрофон»

  • Чи справилися ваші очікування?
  • Що на уроці було найважчим? А найлегшим?
  • Яким чином, здобуті сьогодні  на уроці знання,   зможете використати практично?

     VІІ.  Домашнє завдання

Запишіть висловлювання про мову, знайдіть прислівники, вкажіть розряд.

doc
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
4 грудня 2020
Переглядів
3871
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку