Урок. "Прислівник. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль"

Про матеріал
Учні поглиблюють знання про прислівник як самостійну незмінну частину мови, його значення, синтаксичну роль у реченні; формується культурологічна компетентність та комунікативні здібності семикласників; виховується любов до рідної мови, пошану до культурних надбань людства.
Перегляд файлу

Відкритий урок у 7 класі

ТЕМА.  Прислівник. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

  Мета:  поглибити знання школярів про прислівник як самостійну  незмінну  частину мови, його значення, синтаксичну роль у реченні; сприяти виробленню в учнів уміння знаходити в реченні прислівники,їх характеризувати ( визначати  значення, синтаксичну функцію); формувати культурологічну компетентність та комунікативні здібності   семикласників; розвивати національну свідомість, позитивне мислення, гармонійний світогляд, почуття прекрасного,  спираючись на загальнолюдські цінності; виховувати в учнів любов до рідної мови, пошану до культурних надбань людства.

Обладнання: підручник , таблиця, мікрофон, картки,

Тип уроку: вивчення нового матеріалу. 

                                                                              Епіграф до уроку:             

                                                                      Україно! Ти для мене диво!

                                                                      І нехай пливе за роком рік,

                                                                      Буду, мамо, горда і вродлива,

                                                                      З тебе дивуватися повік…

                                                                                         Василь Симоненко

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Емоційне налаштування учнів до уроку

 Вчитель. Один арабський письменник та філософ говорив: «Учень, який вчиться без бажання – це птах без крил». Я бажаю вам, щоб на сьогоднішньому уроці кожен з вас був орлом, птахом з найбільшими крилами.

Девіз нашого уроку  такий:

  1. Бути толерантними.
  2. Не перебивати один одного.
  3. Не викрикувати.
  4. Допомагати товаришеві.
  5. Отримати гарну оцінку.

ІІ.   Оголошення, представлення теми та очікуваних результатів.

 Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель:

  • Дорогі діти, сьогодні у нас цікавий і змістовний урок, на якому ми будемо вивчати тему «Прислівник. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль», розвивати творчі здібності, вчитись логічно мислити, застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці, а також виховуватимемо в собі прекрасні моральні якості: вміння любити Батьківщину та рідну мову. Епіграфом сьогоднішнього уроку є  слова Василя Симоненка.

   В цих словах невичерпна любов до рідної Батьківщини, почуття гордості за рідну землю, розум і руки народу, який творить її виразне і практичне обличчя.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Наш урок  ми продовжимо із орфографічної хвилинки.

  Величезний, левада, очерет, предобрий, приораний, спекти, зшити, розкрити, цвях, Лук’ян, навчання, оббити, сивочолий, українсько-російський, виїзний, форпостний, легко, газета «Вперед».

  1. Бесіда:

-З чого складається наше мовлення?

- З чого складаються речення?

- Скільки є частин мови?                                                                                                    - Які частини мови вже вивчили? ( у шостому класі ми вивчили :іменник, прикметник, числівник, займенник, а  у сьомому класі – ДІЄСЛОВО і його форми  : Дієприслівник і Дієприкметник                                                                    -Що називається дієприкметником?

-Що називається дієприслівником?

-Що вам відомо про прислівник?

IV Сприйняття та засвоєння учнями теоретичного матеріалу

  1. Пошуково-вибіркова робота
  • Серед спільнокореневих слів виписати такі, що відповідають на запитання як? коли? якою мірою? Назвати, до яких частин мови належить решта слів.

Близький, зблизька, приблизити, близько; літній, улітку, літо; зеленіти, зелень, зелено, зелений; учорашній, учора; три, утричі, потроїти, трійка; щасливий, щастя, щасливо.

-  Дослідити, чи змінюються виписані слова за числами й відмінками. Свої міркування зіставити з теоретичним матеріалом підручника.

  1.  Робота з підручником
  • Опрацювання правил на с.188.
  1. Робота біля дошки
  • Впр.342. (визначення синтаксичної ролі прислівників).
  1. Складання піраміди «Прислівник»

 

Прислівник

 

Незмінна частина мови

                                      

Виражає

 

                             Ознаку дії   Ознаку ознаки   Ознаку предмета

 

Питання

Як? Якою мірою? Коли? Де? Куди? Звідки? З якої причини? З якою метою?

 

Синтаксична роль

Обставина. Означення. Присудок

 

  1. Фізкультхвилинка

      Ми попрацювали і повинні трішки відпочити.  Давайте потягнемося вгору, нахилили голівки вправо – вліво, вправо – вліво. А тепер зіжмемо наші кулачки швидко-швидко. І нахилилися вниз.  

      А хто помітив щось цікаве у нашій розминці? Так, ми знову користувалися прислівниками.

  1. Робота в групах

1 група - утворити і записати від поданих слів прислівники. Сласти  2 речення.

           Осінь- восени, зима- зимно,коло- навколо, слизький-слизько,

          сонячний- сонячно, ліва рука-ліворуч.

2 група – дібрати синоніми до прислівників, скласти два речення.

Близько – недалеко (поруч), відважно – хоробро (мужньо, сміливо), тепло – гаряче (пекуче), неодмінно – обов’язково

3 група – розкрити значення фразеологізмів, скласти і записати речення з двома фразеологізмами.

Задирати хвіст угору. Ходити довкола. Як удруге на світ народитися. Трохи на голові не ходити. Догори сподом.

 

  1. Лінгвістичне дослідження

      Завдання: виписати із вправи у зошити прислівники, якщо ви правильно виконаєте вправу, то склавши другі букви отримаєте ім’я та прізвище письменниці, вірш якої згодом прослухаєте.

1.     Пообіч до самого неба підіймались важкі скелі.

2.     Скрізь можна було побачити радісних хлопчаків, які каталися на санчатах.

3.     Усюди можна було почути привітання з нагоди професійного свята.

4.     Лікар почав оглядати його занепокоєно.

5.     Прилітає зозуленька над ними кувати, прилітає соловейко вночі щебетати.

6.     Тільки зелена низька озимина навкруги току нагадувала про осінь.

7.     Голос її дзвінко лунав, переливався, линув.

8.     Надворі стояло сухе, жарке літо.

9.     Збоку стояла  дівчина, яка намагалась розгледіти те, що діялось

10.           Було їх дуже багато.

11.           Якось лелеки довго кружляли в небі.

Відповідь. (Оксана Забужко «Мова»)

  1. Інтелектуальна хвилинка

Відгадати загадки та назвати прислівники.

Влітку сірий, взимку білий. Хоч не шию я ніколи, а голок у мене доволі. І вдень, і вночі у кожусі на печі.

У. Підсумок уроку

1. Гра «Візьми інтерв’ю у друга»  Робота в парах.

 Подумати і дати відповідь на запитання:

  1. Що нового дізналися на уроці
  2. Яку частину мови називають прислівником?
  3.  Яка морфологічна ознака прислівника є основною?

                  4.Яку синтаксичну роль можуть виконувати прислівники в реченні?

5Які завдання були найцікавішими?

6.Про що б хотіли дізнатися більше?

7.Чи були впевненими у своїх силах?

 

 

 

2.Усна вікторина

Запитання - відповідь

  1. З давніх - давен – споконвіку
  2. Антонім до слова ліворуч – праворуч
  3. Ненароком – мимохіть
  4. Босо – босоніж
  5. З лівого боку – ліворуч
  6. Діючи в боротьбі із супротивником прикладом, холодною зброєю – врукопаш
  7. Ненароком – мимоволі
  8. Завжди, постійно – повсякчас

      УІ Домашнє завдання.

  1. Вивчити П.30, впр. 343
  2. Виписати 6 прислівїв з прислівниками.
  3. Написати твір-мініатюру «Україна – моя рідна країна», використовуючи прислівники.

 

doc
Додано
19 липня 2021
Переглядів
908
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку