Урок "Присвійні займенники, їх відмінювання" передбачає: ознайомити учнів з особливостями присвійних займенників та їх відмінюванням; формувати вміння знаходити та вирізняти присвійні займенники в тексті з-поміж інших розрядів, характеризувати їх ,правильно вживати у мовленні; виховувати в учнів пошану до України, її символіки, національних особливостей.
Тема: Присвійні займенники, їх відмінювання, 6 клас
Мета: ознайомити учнів з особливостями присвійних займенників та їх відмінюванням; формувати вміння знаходити та вирізняти присвійні займенники в тексті з-поміж інших розрядів, характеризувати їх ,правильно вживати у мовленні; виховувати в учнів пошану до України, її символіки, національних особливостей.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Виконання пісні К. Бужинської «Україна - це ми».
ІІ. Актуалізація опорних знань ,перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.
Впізнай займенник,склади словосполучення.
Наша Україна Мій герб Твій прапор
Запитання: Як ви думаєте, до якого розряду належать подані займенники?(до присвійних); що ви знаєте про державні символи?
Доповіді юних дослідників.
1. Держа́вний Герб Украї́ни — герб держави Україна, один із чотирьох її офіційних символів поряд з прапором, гі́мном і Конституцією.
19 лютого 1992 року Верховна Рада України затвердила своєю постановою Державний герб незалежної України. Ним став золотий Тризуб на синьому щиті — національний символ українців часів визвольних змагань 20 століття.
2. Держа́вний пра́пор Украї́ни — стяг із двох рівновеликих горизонтальних смуг синього і жовтого кольорів.
Жовтий (золотий) і синій кольори використовувалися на гербі Руського королівства 14 століття. Вони також вживалися на гербах руських земель, князів, шляхти , міст середньовіччя і раннього нового часу. У 18 столітті козацькі прапори Війська Запорозького часто вироблялися з синього полотнища із лицарем у золотих чи червлених шатах, із золотим орнаментом та арматурою. 1848 року українці Галичини використовували синьо-жовтий стяг як національний прапор. 18 вересня 1991 року Президія Верховної Ради України юридично закріпила за синьо-жовтим біколором статус офіційного прапора країни. 23 серпня в Україні щорічно відзначають День державного прапора.
3.Держа́вний гі́мн Украї́ни — один із головних державних символів України поряд із прапором і гербом. Державним гі́мном є пісня «Ще не вмерла України і Слава, і Воля»: слова Павла Чубинського, музика Михайла Вербицького. Офіційна музична редакція ухвалена Верховною радою 15 січня 1992 року, текст гімну затверджено «Законом про Гімн України» 6 березня 2003 року.
Запитання: Чи знаєте ви ще якісь символи України?
ІV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.
Пояснення вчителя
Присвійні займенники вказують на приналежність предмета першій (мій, наш), другій (твій, ваш), третій (його, її, їхній ) чи будь-якій (свій) особі.
Присвійні займенники (крім його, її) змінюються за родами, числами і відмінками, як прикметники. Займенники його, її - незмінні.
V. Виконання вправ.
Робота біля дошки
Впр. Вкажіть присвійні займенники, визначте особи.
І особа: наша, наше, моє, моя,наші;ІІ особа:твоє, твого, твоїй; будь-якій особі: своя, своїй.
Мовне спостереження:відмінювання присвійних займенників.
Робота в парах
Вибіркова вправа. Прочитайте вірш, випишіть присвійні займенники, визначте граматичні категорії ( рід, число, відмінок).
І ряд
КРАЇНА МОЯ — УКРАЇНА
Мої нескінченнід ороги
Сплелися, мов доля моя,
Я знову вернув до порога,
Де батьківська рідна земля.
Країно моя — Україно,
Ще пращурів пам'ять жива,
Знайома тут кожна стежина,
І сонце мене зігріва.
Хай пісня твоя, Україно,
Злітає, як птах у блакить,
А мова твоя солов'їна
У рідній оселі звучить.
Піду у садочок вишневий,
Послухаю співс олов'я,
Там ранок зустріну рожевий,
Тобі я вклонюся, земля.
Ф. Пантов
( Мої – мн., Н.в.; моя –жін.рід, одн, Н.в.;
Твоя – жін.рід, одн., Н.в )
ІІ ряд
ГЕРБ
Наш герб — тризуб,
Це воля, слава й сила;
Наш герб — тризуб.
Недоля нас косила,
Та ми зросли, ми є,
Ми завжди будем,
Добро і пісню несемо
Ми людям.
Н. Поклад
(Наш –чол., одн.,Н.в)
ІІІ ряд
ПРАПОР
Синій, як море, як день, золотий —
З неба і сонця мій прапор ясний.
Рідний наш прапор високо несім!
Хай він, уславлений, квітне усім!
Гляньте, на ньому волошки цвітуть,
Гляньте, жита в ньому золото ллють.
З жита й волошок наш прапор ясний.
З неба і сонця, як день весняний.
О. Олесь
(Мій–чол.рід,одн.,Н.в.)
Робота в групах
Відмінювання. Об’єднавшись у 3 групи, за допомогою поданих займенників , провідміняйте словосполучення: наша Україна, мій герб, твій прапор.(завдання виконується на роздатковому матеріалі).
Н.в. наша Україна
Р.в. нашої України
Д.в. нашій Україні
З.в. нашу Україну
О.в. нашою Україною
М.в. (на) нашій Україні
Н.в. мій герб
Р.в. мого герба
Д.в. моєму гербу
З.в. мій герб
О.в. моїм гербом
М.в. (на) моєму гербі
Н.в. твій прапор
Р.в. твого прапора
Д.в твоєму прапору
З.в. твій прапор
О.в. твоїм прапором
М.в. (на)твоєму прапорі
Вправа « Ключ» . Розподіліть займенники у 2 колонки: 1 – різні розряди; 2 – присвійні,підкресліть 1 або 2 літеру з кінця , прочитайте словосполучення .
Вони, сам, наш, інша, вона, хто – небудь,її, скільки, їхня,ваш, котрі.
Ключ: наша Україна.
Відновлення. Користуючись довідкою, відновіть вислови.
Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що…
Забудеш рідний край — …коріння всохне.
Дзвін… шабель, пісні, походи, воля соколина, тихі зорі, ясні води — моя Україна.
Тобі, Україно…, і перший …,подих, і подих останній тобі.
Мій, рідний краю, до твого… порогу припадаю!
… серце в Україні і душа…
Довідка: наша,твоє, наших, моя. мій, твого,наше,моя.
Зіставлення. Прочитайте прислів’я, добираючи продовження з другого стовпчика. Запишіть їх у такій послідовності: а) з присвійними займенниками; б) із вказівними займенниками; в) з означальними займенниками.
На все… |
а дурень сам за всіх |
Розумний порадиться,… |
вирішить. |
Чоловік свою долю… |
і своя доля. |
Учись,… |
хто нічого не робить. |
Скільки голів,… |
усього досягнеш. |
У всякого свій розум… |
свій лад. |
Надією й терпінням… |
на інших дивлячись. |
Тільки той не помиляється,… |
працею кує. |
Хто рано підводиться,… |
стільки й умів. |
Скільки не купуй,… |
всього не матимеш. |
|
за тим і діло водиться. |
VІ.Підсумок уроку.
Незакінчене речення
Я зрозумів…
Я запам’ятав…
Мені сподобалося…
Мене вразило…
Відео про Україну.