Конспект уроку "Групи слів за походженням: власне українські і запозичені (іншомовного походження) слова. Тлумачний словник. Словник іншомовних слів",(6 клас)
Урок № 11 Клас: 6-А
Тема: Групи слів за походженням: власне українські і запозичені (іншомовного походження) слова. Тлумачний словник. Словник іншомовних слів
Мета: поглибити знання учнів з розділу "Лексикологія", дати відомості про лексику української мови з точки зору її походження; удосконалити вміння шестикласників визначати групи слів за значенням, правильно вживати їх у мові, формувати вміння працювати з тлумачним словником та словником іншомовних слів; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати культуру усного і писемного мовлення; виховувати любов та повагу до рідної мови та мов інших народів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, тлумачний словник, словник іншомовних слів, мультимедійні засоби навчання та їх програмне забезпечення(власна розробка); матеріал для самостійної роботи, дидактичний матеріал .
Формування компетентностей: продуктивної творчої праці, самоосвіти, саморозвитку,пізнавальної та інформаційної компетентності.
Методи прийоми: метод спостереження над мовним матеріалом, "Робота в парах","Незакінчене речення", бесіда , інсценізація, робота з підручником, із словником, проблемно-пошукові, використання мультимедійної презентації, , гра «Хто швидше», самостійна робота. .
Міжпредметні зв’язки: українська література, внутрішньо-предметні, математика, образотворче мистецтво.
Технологія: інтерактивне навчання, випереджаюче навчання.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ.Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Слайд № 1
Виступ творчої групи "Лінгвісти" про тлумачний словник та словникову статтю. З'ясувати лексичне значення слова "кухоль".
Слайд № 2
І V. Мотивація навчальної діяльності.
Прослухати гумореску Павла Глазового "Кухоль", звернути увагу про який предмет йде мова.
Бесіда:
- Як ви думаєте, яке походження слова"кухоль"?
- А чи вживаємо ми слово "кружка"?
Проблемне питання:
- Чи правильним є вживання даного слова?
Тож що ми повинні сьогодні розглянути на уроці і що маємо вивчити?
V. Повідомлення теми, мети уроку.
VІ. Сприйняття й засвоєння нового навчального матеріалу.
1.Опрацювати за підручником С.47-51:
"Робота в парах"
І- Скласти запитання і дати відповідь про групи слів української мови.
ІІ - Скласти запитання і дати відповідь про незапозичені слова.
ІІІ - Скласти запитання і дати відповідь про запозичені слова.
ІV – Назвати ознаки старослов'янізмів.
V - Скласти запитання і дати відповідь про чужомовні слова.
VІ - Скласти запитання і дати відповідь про інтернаціоналізми.
VІІ – Розповісти про словник іншомовних слів. Пояснити лексичне значення слова "толерантність".
Слайд №3
VІІ. Закріплення вивченого.
1.Слуховий диктант ( вправа 69, інсценізація діалогу )
Виписати запозичені слова та власне українські.
Слайд №4
2. Гра " Хто швидше" ( вправа 63 або 70)
3. Індивідуальне завдання
*Знайти значення слів долілиць і горілиць
*Скласти словниковий диктант , використовуючи слова із правил
4.Вправа 65(І))
5."Аукціон слів" (зорово-розподільний диктант)
Слайди № 5- 15
Взаємоперевірка кожна правильна відповідь по 0,5 б.
Слайд № 16
VІІІ. Підбиття підсумків уроку та виставлення балів .
Що ми візьмемо із собою у скриньку "Знань", а що покладемо до мішечка "Непотрібних речей"?
Слайд № 17-18
ІХ. Домашнє завдання.
Слайд № 19