Прийоми та способи
з'єднання деталей
із тонколистового металу
6 клас
Мета:
навчальна: формувати в учнів знання, навички й уміння прийомів та способів з'єднання деталей під час вивчення теми; удосконалювати методи контролю якості виробів; здійснювати контроль виготовлення виробів у процесі праці за технологічною картою;
розвивальна: аналізувати навчальний матеріал; порівнювати виготовлені вироби, доводити свою думку та діяти за аналогією;
виховна: формувати позитивне ставлення до трудової діяльності, відчуття колективної відповідальності, бережливе ставлення до обладнання, інструменту, до природи.
Наочність: папки з технічною документацією; заготовки учнів; картки, плакат: «З'єднання деталей заклепками», підручник.
Хід заняття І, Організаційний момент
Перевірка присутніх на уроці учнів, наявності спецодягу; призначення чергових.
II. Актуалізація знань та мотивація навчальних досягнень
Вступне слово вчителя, перевірка знань учнів, набутих на попередніх уроках за допомогою карток-тестів.
Діти проводять взаємоконтроль під час перевірки карток-тестів та здійснюють оцінювання (див. додаток).
III. Мотивація теми та завдань уроку
Ви вже знаєте:
1. Основні види з'єднання деталей з тонколистового металу.
2. Розмічальний та робочий інструмент для з'єднання деталей з тонколистового металу.
3. Послідовність виготовлення виробів.
4. Призначення й загальну будову ручного інструменту для обробки та виготовлення виробів з тонколистового металу, деревини, фанери.
5. Види оздоблення виробів з тонколистового металу, деревини, фанери.
6. Методи контролю якості виробу.
Сьогодні ви продовжите виконувати свої творчі проекти за темою «Техніка і технологічні процеси виготовлення виробів із конструкційних матеріалів».
Учні записують дату і тему уроку з дошки.
Методичні рекомендації. Виклад матеріалу можна почати з бесіди про те, які є способи з'єднання деталей машин. Повторюючи раніше вивчений матеріал з машинознавства, що має безпосереднє відношення до даного заняття, учні згадують, що в техніці розрізняють роз'ємні й нероз'ємні з'єднання частин машин і механізмів; що з'єднання можуть бути рухомими й нерухомими, що до нерухомих нероз'ємних з'єднань відносять заклепкові і зварні; що нероз'ємні з'єднання не можна розібрати, не зруйнувавши їх, а роз'ємні розбираються. Учитель демонструє зображення різних видів з'єднань. Після вступної бесіди пояснює необхідність, особливості та прийоми з'єднання деталей заклепками.
Учні зачитують у підручнику визначення, що називають заклепкою.
Учитель показує учням заклепки, розповідає про їх види, про матеріали, з яких їх виготовляють, про способи клепання, про поділ заклепувальних швів на однорядні й багаторядні, напускові й стикові, з однією і двома накладками.
Щоб учні краще засвоювали матеріал, учитель використовує плакати й щит-вітрину з відповідними зразками.
Далі вчитель аналізує будову й призначення таких інструментів і пристосувань, необхідних для виконання клепання: пробійник (бородок), молоток, натяжка, підтримка й обтискач. Показує учням пристосування (мал. 1 нас.36) для виготовлення заклепок в умовах школи і пояснює, як ним користуватися:
1) затиснути пристосування в лещатах з відрізком дроту;
2) завдавати удару молотком по частині дроту, що виступає, до утворення заклепки.
Після цього вчитель називає послідовність з'єднання деталей заклепками, використовуючи малюнки навчального підручника і плакат:
1) розмітити місця для отворів;
2) пробити або просвердлити отвори за розміткою;
3) з'єднати листи так, щоб отвори збігалися (мал. 2);
4) виготовити за допомогою пристосування або дібрати заклепку такої довжини, щоб вона виступала над поверхнею з'єднання на висоту, що дорівнює її товщині;
5) вставити заклепку в підготовлений отвір листів, що з'єднуються;
6) затиснути в лещатах металеву підтримку з поглибленням, формою і розміром, що відповідає формі й розміру заклепки (мал. З, о); вставити в поглиблення головку заклепки разом з листами металу, які з'єднуються, на стержень заклепки, що виступає;
7) встановити натяжку й ударами молотка по ній виконати обтиск листів, що склепуються (мал. З, б);
8) розклепати замикаючу головку легкими ударами молотка в послідовності, зображеній на (мал. З, в);
9) установити обтискач на головку заклепки, що утворилася, притиснути (мал. З, г) і ударами молотка надати їй остаточної форми.
При формуванні потайних головок заклепок отвір необхідно обов'язково роззенкувати і склепувати заготовки на рівній, без поглиблень, металевій плиті, не застосовуючи обтискання. Діаметр отворів у деталях, що з'єднуються, повинен бути більшим, ніж діаметр стержня заклепки приблизно на 0,1—0,2 мм.
Треба розповісти учням і про те, як можна розібрати заклепковий шов, якщо з яких-небудь причин цей шов необхідно прибрати:
1) головку заклепки слід або зрубати зубилом, або висвердлити свердлом, або спиляти напилком (якщо вона невеликого розміру);
2) шматочки заклепки, що залишилися, вибити пробійником (бородком);
3) розібрати з'єднані деталі.
Учитель розповідає про професії чеканника і штампувальника. Пояснює учням правила безпечної роботи під час склепування.
Перш ніж учні приступлять до практичних вправ, можна дати завдання вправному учневі продемонструвати прийоми виконання клепання. Проаналізувавши його дії і нагадавши правила безпечної роботи, вчитель роздає учням індивідуальні завдання, спостерігає за правильністю і послідовністю виконання операцій; у разі потреби інструктує окремих учнів, допомагає їм.
Практична робота Виготовлення свічника із застосуванням клепання
Обладнання та інструменти: слюсарний верстак, лещата, молоток, обтискач, натяжка, підтримка, підготовлені для склепування заготовки, заклепки різних розмірів.
Завдання виконується за технологічною картою.
У класі учні поділяються на бригади. Але оскільки кількість годин за новими програмами скорочено, то учні в бригаді поділяються на групи, між якими проводиться змагання на визначення кращого виробу. Під час захисту проектів краща група нагороджується, а також для заохочення підвищується оцінка на один бал.
Послідовність виконання роботи:
1. Дібрати відповідну заклепку.
2. Вставити заклепку в підготовлений отвір заготовок, що з'єднуються.
3. Виконати заклепувальне з'єднання.
IV. Підсумки уроку
Оцінюються: картка-оцінювання, технічна документація, відповіді та вироби учнів.
V. Домашнє завдання