Урок "ПРОБЛЕМА БАТЬКІВ І ДІТЕЙ У ПОВІСТІ «КАЙДАШЕВА СІМЯ» І.НЕЧУЯ – ЛЕВИЦЬКОГО. ХАРАКТЕРИСТИКА ПЕРСОНАЖІВ ТВОРУ"

Про матеріал

У назву твору І.С.Нечуй-Левицький недаремно виносить слово сім'я, пам'ятаючи народну мудрість: «Яке дерево,такі його квіти;які батьки,такі й діти». Кайдашева сім'я – Кайдашеве сім'я. Які ж сходи дасть родинне поле нескінченних баталій?

На це та інші питання питання учні повинні знайти відповідь на уроці

Перегляд файлу

1

 

Тема. ПРОБЛЕМА БАТЬКІВ І ДІТЕЙ У ПОВІСТІ «КАЙДАШЕВА СІМЯ» І.НЕЧУЯ – ЛЕВИЦЬКОГО. ХАРАКТЕРИСТИКА ПЕРСОНАЖІВ ТВОРУ

 

Мета: визначити складові проблеми батьків і дітей та систему образів у повісті;показати майстерність І.Нечуя-Левицького у творенні художніх образів; у ході аналізу характерів персонажів формувати життєві цінності,зовнішню та внутрішню культуру учнів;розвивати навички аналізу літературного твору,усне мовлення учнів,уміння давати чіткі,конкретні відповіді;розвивати творчу уяву та креативне мислення учнів;показати згубний вплив сімейних конфліктів на людину;виховувати повагу до старшого покоління.

 

Обладнання: мультимедійний проектор,тексти повісті, український жіночий стрій,фрагмент художнього фільму В.Голобородька «Кайдашева сімя», репродукція картини Рембрандта «Мойсей зі скрижалями», тестова оболонка Mytest.

 

 

ХІД УРОКУ

 

1. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Вступне слово вчителя. Ми продовжуємо роботу над реалі-стичною соціально-побутовою повістю-хронікою І.С. Нечуя-Леви-цького «Кайдашева сім’я».

 

Оголошення теми уроку, епіграфа.

 

Наше завдання сьогодні – з’ясувати складові, без пере-більшення, загальнолюдської проблеми батьків і дітей і дати вичерпну характеристику образам твору.

 

 

2. Актуалізація опорних  знань учнів.

Погодьтеся,у світовій літературі конфлікт поколінь – тема споконвічна. Пригадайте й назвіть письменників,котрі розглядали цю проблему у своїх творах.

Відповіді учнів.

 

 

3. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

Колосальне всеобіймаюче око Правобережної України, як назвав І.С.Нечуя-Левицького І.Франко, зобразив конфлікт батьків і дітей у площині національного обширу,прагнучи звернути увагу читача на сутність родинної проблеми. Пропоную уважно переглянути фрагмент однойменного художнього фільму В.Голобородька й назвати основні складові проблеми батьків і дітей,аргументуючи їх.

Перегляд фрагмента фільму, запис складових проблеми в зошит.

Індивідуальне завдання (після перегляду фрагмента фільму «Кайдашеве сім’я»): спрогнозуйте риси зовнішності, характеру, вдачі, таланти малих Кайдашенків.

 

Як і кожна сім’я, Кайдашева має спадкоємців – дітей – наймолодше покоління Кайдашів. Спрогнозуйте риси зовнішності, характеру, вдачі, таланти малих Кайдашенків.

Робота з класом.  Обговорення основних складових проблеми батьків і дітей. Аргументація відповіді.

 

Висновок. Зауважимо, що І.С.Нечуй-Левицький, зображуючи у своєму творі проблему батьків і дітей, виступає як філософ, прагнучи довести: у цьому досконало створеному Богом світі людина вільна вибирати між добром і злом – чи руйнувати,нищити,спотворювати все довкола й губити саму себе,чи жити в мирі із собою та світом,не порушуючи божественного ладу, вибір за людиною.

 

Перевірка індивідуальної роботи учнів «Кайдашеве сім’я». Захист творчих робіт. Оцінювання учнів.

 

Висновок. У назву твору І.С.Нечуй-Левицький недаремно виносить слово сім’я, пам’ятаючи народну мудрість: «Яке дерево,такі його квіти;які батьки,такі й діти». Кайдашева сім’я – Кайдашеве сім’я. Які ж сходи дасть родинне поле нескінченних баталій?

У змалюванні Кайдашевої сім’ї І.С.Нечуй-Левицький виступає вихователем, мудрим учителем, даючи зрозуміти вдумливому читачеві: якщо старші учасники великої родинно-побутової війни, що їй не видно кінця-краю, не припинять словесні й фізичні баталії, неминучим стане домінування егоїстичного в характері дітей, відсутність у них глибоких життєвих думок і почуттів,поглинання високих прагнень побутом, - словом, виникне загроза людській індивідуальності, станеться змізернення молодої особистості.

Виступаючи у своїй реалістичній соціально – побутовій повісті ще в одній іпостасі - як етнограф, «великий артист зору» використовує побут, мову, одяг персонажів як елемент характеротворення.

 

Перевірка випереджального завдання. Презентація костюмів «Мотря», «Мелашка».

 

Коротке обговорення презентації. Відповіді учнів на запитання.

  • Чи відповідають представлені костюми українському національному жіночому строю?
  • Чи вдалося учням відтворити одяг,зображений письменником у повісті?                                                Оцінювання учнів.

 

Виразне читання художнього тексту (лист до літературного героя – індивідуальне творче завдання випереджального характеру). Оцінювання учнів.

 

  • Про які риси характеру та вдачі членів родини із делікатності чи за браком часу (адже їй доводилося багато працювати) не згадала Мелашка у своєму листі до коханого чоловіка?

 

Робота з текстом повісті. Характеристика персонажів з посиланням на текст. Оцінювання учнів

 

 

4. Перевірка знань, здобутих на уроці. Тестування. Оцінювання учнів.

 

5. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

Походження І.С.Нечуя-Левицького зі священицької родини й духовна освіта – це не деталі біографії. Це глибоке моральне підґрунтя життя,це християнські закони,за якими живе письменник. Дійсно,митець дивився на світ і людей у ньому поглядом богослова. Пропоную пригадати й записати в зошиті десять Біблійних заповідей.

 

Самостійна робота. Бесіда з учнями

 

  • Скажіть,які Божі заповіді порушують Кайдаші? Аргументуйте відповідь.
  • Що мають змінити в собі й своєму житті члени цієї родини,щоб наблизитися в споконвічному прагненні людини до щастя?

Відповіді учнів.

 

Аналіз епіграфа уроку.

6. Підсумок уроку.

Висновок. Усі дії та вчинки персонажів виступають різким контрастом до Закону Божого. І першопричиною всіх конфліктів є брак любові між людьми. Не можна не погодитися з літературними критиками,які наголошують: це твір про падіння людської душі,у котрій немає любові. Уникаючи відвертих повчань, автор підводить читача до думки: щасливими можуть бути лише люди,здатні любити; тільки завдяки любові – милосердному всепрощаючому почуттю  людина здатна піднятися з моральної прірви.

Оцінювання учнів

 

7. Домашнє завдання: написати твір-дослідження «Вади й вартості українського національного характеру крізь призму персонажів повісті І.С.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я».

 

 

 

Додаток

 

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ

 

1. На чому І. Нечуй-Левицький зосереджує основну увагу у творі Кайдашева сім'я»?

а) на нещасливій долі українського народу

б) на коханні

в) на сім'ї як осередку суспільства

г) на показі важливих історичних подій

 

2. Хто з персонажів повісті «Кайдашева сім'я» займав головну по­зицію в родині?

а) Маруся Кайдашиха

б) Омелько Кайдаш

в) Карпо

       г) Лаврін

 

3. Хто в сім'ї Кайдашів заробляв основну частину грошей?

 

4. Яка риса Кайдашихи вимальовується у словах: «Той солодкий медок одразу не сподобався Мотрі»?

 

5. Ким за професією був Омелько Кайдаш?

а) бондар

б) гутник

в) гончар

г) стельмах

 

6. Кому з персонажів повісті належать слова: «Тату! одступіться, прошу вас, бо й я налигача візьму»?  

                                

7. Про кого з персонажів повісті слова: «У неї серце з перцем»?

 

8. Кому з персонажів належить така портретна характеристика?

«Веселі сині, як небо, очі світились привітно й ласкаво. Тонкі брови, русяві дрібні кучері на голові, тонкий ніс, рум'яні губи – усе подихало молодою … красою»?

 

9. Кому з персонажів твору належать слова: «Я на батька не кричала ніколи, а в вас мусиш кричать, коли робиш на всю сім'ю сама»?

 

10.Хто з героїв твору І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я» і про кого каже: «Ой, гарна ж дівчина, як рай, мов червона рожа, повита барвінком!»?

а) Лаврін про Мелашку

б) Омелько про Марусю

в) Мотря про Мелашку 

г) Карпо про Мотрю

 

11. Які художньо-виражальні засоби вжито в словах: «Лихо в хаті тільки затихло й притаїлось, неначе гадина зимою».

а) метафора

б) епітет

в) порівняння

г) метонімія

г) персоніфікація

д) алегорія

 

12. Який художньо-виражальний засіб ужитий у цих словах:

«Будь же, дочко, здорова, як риба; гожа, як рожа; весела, як весна,робоча, як бджола, а багата, як свята земля!»

 

 

docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
12 квітня 2018
Переглядів
7706
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку