Літературно -музична композиція спрямована на те, щоб поглиблювати знання учнів про життя і творчість Лесі Українки, визначити місце її в розвитку української літератури, розвивати в учнів критичне мислення.Прививати інтерес до надбань української літератури.
Літературно-музична композиція
«Сторінками життя Лесі Українки»…
Мета: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Лесі Українки; дати чітке визначення її місця в розвитку української літератури; розвивати критичне мислення учнів і виховувати інтерес до кращих надбань української літератури.
Наочність та матеріали: портрет Л. Українки, виставка її творів, ілюстрації до творів, малюнки учнів до творів письменниці, записи на дошці.
Хід заняття
Сьогодні ми зібрались ,щоб теплим і щирим словом згадати видатну поетесу –Лесю Українку. Леся Українка…Це імя , вякому злились мільйони українок і українців, мільйони чесних борців за свободу.
Ти себе Українкою звала,
І чи краще знайти ім’я
Тій, що радістю в муках сіяла,
Як Вітчизна велика твоя!
У ч е н и ц я.
Тобі сьогодні мед, вино і колос
Вільна Україна принесла,
Ти все життя з недугою боролась,
А творчістю ти смерть перемогла!
Затемнення. Коли ввімкнеться світло, - на сцені ведучий і Леся.
В е д у ч и й. Ти, дівчино, в які світи мандруєш? …
Л е с я. Я до людей…
В е д у ч и й. А де зросла ти, дівчино вродлива?
Л е с я.
Мене весна при лузі породила,
Заквітчана у проліски… Водила
Вона мене за руку на лани,
на луки дальні, до верби старої,
розщепленої громом весняним,
водицею з криниці степової
щоранку напувала…
… Була я вільна і щаслива.
Та якось вдень, коли скінчилася злива,
Я на отаві дудочку знайшла,
обвітрену, стару, робітникову.
Заграла я й почула дивну мову –
То мова муки людської була…
Так вперше я відчула муку пісні,
яка співцеві сну не принесе,
яка його будитиме й вестиме,
і сіятиме слово молоде,
аж поки сам він хащами густими,
пробуджених від сну не поведе…
І я тепер на шлях ступати мушу.
Я поспішаю.
Я до них іду.
В е д у ч и й. Маленька Леся була така ж, як і ви. Любила бігати по лісах і луках, плела віночки, співала пісні своїм чарівним, тоненьким голосочком, заслуховувалася народними казками та переказами, гарно вишивала, у 4 роки навчилася читати. «Зовсім малою, либонь 5-літньою дитиною запам’ятала Леся деякі волинські танкові пісні, то був несвідомий початок її творчості», - згадувала Лесина сестра Ольга. Залюбки танцювала «Козачка» з братиком Михайликом, з яким була нерозлучна, і за цю нерозлучність їх жартома прозивали Мишолосіє.
Л е с я.
… в дитячий любий вік,
в далекім ріднім краю
я чула казку. Чула раз,
а й досі пам’ятаю.
Кохана сторона моя!
Далекий рідний край!
Що раз згадаю я тебе,
То й казку сю згадаю.
В е д у ч и й. Вже дорослою Леся видала в 1902 році у Києві книжечку під назвою «Дитячі ігри, пісні й казки», в які умістила казки, танці та пісеньки, що їх вона пам’ятала з дитинства. Послухайте пісеньку «Козуня-любуня».
Козуню-любуню,
пристань до мене,
нічого не будеш
робити у мене:
у мене водиця
віконцем тече,
у мене горобчик
хліба напече,
у мене лисиці
спечуть паляниці,
у мене ведмідь
і зварить обід
В е д у ч и й. А тепер учні виконають записаний Лесею Українкою народний танець «Козачок».
В е д у ч и й. Свій перший вірш «Надія» Леся Українка написала, коли їй було 9 років. У ньому йдеться про лиху долю людську, про несправедливість. Цей вірш ніби є заспівом до майбутньої літературної діяльності поетеси.
Звучить вірш «Надія» під музичний супровід. (Учні дивляться презентацію на мультимедійній дошці)
Ні долі, ні волі у мене нема,
Зосталася тільки надія одна:
Надія вернутися ще раз на Вкраїну,
Поглянуть іще раз на рідну країну,
Поглянуть іще раз на синій Дніпро,-
Там жити чи вмерти, мені все їдно…
Ні долі, ні волі у мене нема,
Зосталася тільки надія одна.
Л е с я.
… Мені сім літ минало,
а їй, либонь, минуло двадцять літ.
Сиділи ми в садку, там саме зацвітало,
і сипався з каштанів білий цвіт.
Вона не бавила мене і не учила,
Я кидала і забавки, й книжки,
Щоб тільки з нею буть, вона уміла
єдину забавку – плести вінки.
В її речах слова котились, наче хвилі,
мов сльози по її замучених братах –
в вінку, здавалось, блідли квіти білі,
і в’янули слова журливі на устах.
То знов зривалися слова палкі, ворожі,
мов грізні вироки всім тим, що кров лили,
в вінку палали кров’ю дикі рожі,
слова, мов квіти ярії, цвіли
В е д у ч и й. Леся Українка була дуже обдарована: писала вірші, добре грала на фортепіано, знала багато іноземних мов, хороше малювала. Але ще з юнацьких років вона відчула, що поезія – її наймогутніша зброя, яка допоможе знедоленим у їхній боротьбі проти експлуататорів. Леся Українка залишила нам чимало томів своїх творів, писала вона також і для дітей.
У ч е н ь.
Літо краснеє минуло,
Сніг лежить на полі;
Діти з хати виглядають
В вікна… шкода волі!
Діти нудяться в хатині,
Нудять, нарікають:
«І нащо зима та люта? –
Все вони питають. –
Он все поле сніг завіяв,
Хоч не йди із хати!...»
Ждіте, ждіте, любі діти!
Літо знов прилине,
Прийде мила годинонька,
Як зима та згине;
І заквітне наше поле,
І зазеленіє…
У ч е н ь.
В час гарячий полудневий
Виглядаю у віконце:
Ясне небо, ясне море,
Ясні хмарки, ясне сонце.
Певно, се країна світла
Та злотистої блакиті,
Певно, тут не чули зроду,
Що бува негода в світі!
Тиша в морі… ледве-ледве
Колихає море хвилі;
Не колишуться од вітру
На човнах вітрила білі.
Править хтось малим човенцем,
Стиха весла підіймає,
І здається, що весельця
Щире золото спадає.
В е д у ч и й. А ось іще один вірш поетеси, який називається «На зеленому горбочку».
На зеленому горбочку,
У вишневому садочку,
Притулилася хатинка,
Мов маленькая дитинка
Стиха вийшла виглядати,
Чи не вийде її мати.
І до білої хатинки,
Немов мати до дитинки,
Вийшло сонце засвітило
І хатинку звеселило.
В е д у ч и й. Казки, перекази, повір’я навівали поетесі легенди про Велета, Ізольду Білоруку, Мавку в зорянім вінку і про Лелію. «Лелія» - так називається казка.
ЛЕЛІЯ
Казка на 5 дій
Д і й о в і о с о б и :
Лелія-цариця
Павлусь
Мама Павлуся
10-12 дітей-лелії, маки. Чорнобривці
ДІЯ 1
Мама і Павлусь. ( Павлусь сидить на канапі, біля нього мама).
М а м а. Спи, Павлусю, пізно вже!
П а в л у с ь. Мамо, мамочко, я не хочу спати. Розкажи мені казочку про маленьких ельфів, що живуть у квітках, і про їхню царицю Лелію.
М а м а. Ні, Павлусю, пізно вже. Нехай завтра.
(Мама виходить Павлусь засинає)
ДІЯ 2
Павлусь і Лелія-цариця.(Павлусь відкриває очі, перед ним красуня-дівчинка в білому платтячку, на голівці маленька золота коронка, крильця прозорі і барвисті, як у метелика. Дівчинка тримає у руці лілею).
П а в л у с ь. Ти Лелія-цариця?
Л е л і я. Так! Ти радий?
П а в л у с ь. Радий, дуже радий (встає з канапи).
Л е л і я. Зараз ти станеш рожевим маком, і ми полетимо до моїх сестричок.
ДІЯ 3
Павлусь, Лелія, маленькі лелії. (Лелії стоять похилившись; деякі на коліна опустилися, сумно кивають голівками. Вбігають Лелія та Павлусь).
Л е л і я. Ото сплять! Вставайте! (Торкнула кожну блискучою паличкою)
Л е л і я 1-ша. Вибачай, царице-сестрице. Якби ти знала, як ми стомилися. Ох, бідні ми квіти.
Л е л і я. Що ж вам таке?
Л е л і я 2-г а. Вдень нас руками займають, листя обривають, а часом і віку збавляють, гострим ножем стинають, несуть нас у панську палату, ставлять у воду, гублять нашу вроду.
Л е л і я. Бідні, бідні мої сестрички! (Журливо мовила і оглянулась). А де ж моя сестричка наймолодша?
Л е л і я 3-т я. Немає сестриці, немає,- в іншому садочку процвітає. Віддала сестрицю наша панна: випросила дівчина Мар’яна, за щиру свою роботу влітку випросила щонайменшу квітку.
П а в л у с ь. (до Лелії). Засмутили мене твої сестрички, полетимо до Мар’яни. (Вибігають)
ДІЯ 4
Лелія, Павлусь, Лелія-наймолодша, інші квіти (Лелія наймолодша стоїть у центрі, її оточують чорнобривці, маки, всі весело танцюють).
Л е л і я. Здорова, люба сестричко!
Л е л і я н а й м о л о д ш а. Здорова, люба сестрице, Леліє-царице! Де ти літала, де ти була? Чи моїх сестричок не видала?
Л е л і я. Видала, видала і про тебе розпитала.
Л е л і я н а й м о л о д ш а. Як же вони маються, мої сестриці, мої любі жалібниці? Чи згадують про сестру молоденьку, про Лелію біленьку?
Л е л і я. Згадують, згадують, щодня плачуть по тобі.
Л е л і я н а й м о л о д ш а. Нехай не плачуть, нехай не ридають. Мені в цій квітниці краще, ніж цариці, красуюсь, пишаюсь, з лишеньком не знаюсь. Ще сонце не сходить, а моя Мар’яночка з хатини виходить, мене поливає та доглядає.
Л е л і я. Рости ж, Леліє, розкішна, красна, щоби була доля щасна!
Всі весело танцюють.
ДІЯ 5
Павлусь, мама Павлуся. (Павлусь лежить на канапі. Прокинувся, простяг руки).
П а в л у с ь. Леліє! Я ще не хочу додому, полетимо у садок до Мар’яни.
М а м а. А, ти вже прокинувся, моя люба дитино!
П а в л у с ь. А знаєш, мамочко, який мені гарний сон приснився? Мені снилася Лелія!
В е д у ч и й. Легенду чарівну про Мавку лісову ти залишила нам, як серця щедрий дар.
Дівчинка, яка грає Мавку, одягнена в зелене платтячко, на голівці віночок з пролісків.
М а в к а.
Спить озеро, спить ліс і очерет.
Верба рипіла все: «Засни, засни…»
І снилися мені все білі сни:
на сріблі сяли ясні самоцвіти,
стелилися незнані трави, квіти
блискучі, білі… Тихі, ніжні зорі
спадали з неба – білі, непрозорі –
і клалися в намети… Біло, чисто
попід наметами. Ясне намисто
з кришталю грає і ряхтить усюди…
1-ш а д і в ч и н к а.
Там, де казкова Дзвінка синіє,
Степ, ніби вилитий з міді, німіє,
Тиха діброва ніжно шепоче
В сині весняні зоряні ночі, -
2-г а д і в ч и н к а.
Місячним сяйвом покликана з хати,
В ліс ти виходила мавку шукати.
І нені старої легенди співучі
Йшли із тобою на Дзвінки, на кручі.
1-й х л о п ч и к.
З хащі виходив володар діброви,
Вів із дівчатком казкові розмови.
Він шепотів тобі:
Дівчинко люба,
Ніжноузорі схиляючи віти,
Буду для тебе я радо шуміти.
3-т я д і в ч т н к а.
Хочу я, дубе, бути міцною,
Мріє, лишайся навіки зі мною.
Дай мені крила свої соколині,
Я Прометеєва донька віднині!
Дай його силу і сяйво мені, -
Буду світить я досвітні вогні.
2-й х л о п ч и к.
І задзвеніло в темряві ночі
Лесине слова дзвінке, пророче.
Г о л о с.
Вставай, хто живий, в кого думка повстала!
Година для праці настала!
Не бійся досвітньої мли, -
Досвітній огонь запали,
Коли ще зоря не заграла.
3-й х л о п ч и к.
То не еолова арфа бриніла, -
Донька Вкраїни, мужня і сміла,
Слово своє дарувала вікам,
Людям на щастя, на смерть ворогам.
Г о л о с.
Слово, моя ти єдиная зброє,
Ми не повинні загинуть обоє!
Може, в руках невідомих братів
Станеш ти кращим мечем на катів…
Месники дужі приймуть мою зброю,
Кинуться з нею одважно до бою…
4-й х л о п ч и к.
Як же ти нам помагала в бою
Піснею-зброєю, Лесю, тією!
Здійснивши мрію завітну твою,
Славить Вкраїна дочку Прометея.
Г о л о с.
Як я умру, на світі запалає
Покинутий вогонь моїх пісень
І стримуваний пломінь засіяє,
Вночі запалений, горітиме удень.