Методична розробка є самостійним, змістовним і комплексним результатом педагогічної діяльності учителя, присвячена ґрунтовному і різнобічному вивченню творчого доробку І. Франка, зокрема його поеми «Мойсей». Дана програма призначена для підготовки учнів 10 – 11 класів до ЗНО з української мови та літератури. Посібник укладено відповідно до чинної навчальної програми з української літератури для середньої загальноосвіт-ньої школи .
Зміст, структура і формат завдань аналогічні тим, що пропонуються для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання з української мови та літератури.
. У роботі запропоновано учням значну кількість різнопланових завдань, зокрема спрямованих на розвиток критичного, образного, асоціативного мислення, навичок компаративного аналізу, а також уміння писати твір.
Робота має практичну значущість, зокрема використання під час навчального процесу в закладах освіти, а також самостійної підготовки учнів.
Програма самореалізації особистості «Готуємось до ЗНО»
(комплексна система завдань за поемою Івана Франка «Мойсей»)
Варіант №1
Юний друже!
З любов'ю і шаною вимовляє все прогресивне людство ім'я Івана Франка, відзначаючи його 160 - річний ювілей. Його називають Каменярем, бо він «молотом лупав» скелю соціальної несправедливості, гукаючи тисячам: "Лупайте сю скалу! Нехай ні жар, ні холод не спинить вас!". Він завжди був у передніх рядах тих, хто ламав скелю старого світу в ім'я нового; скелю неправди і визиску в ім'я правди, добра і краси. Іван Франко внесений до списків найбільших письменників світу, і його ім'я висічене на гранітних скрижалях історії поруч з іменами найславетніших синів людства.
Він є нашим сучасником, соратником і прибічником у нашому щоденному житті, в праці, котру він так натхненно оспівував. Його слово збуджує думку, запалює серця до нових і нових звершень в ім'я процвітання рідної Вітчизни. Його твори кличуть на звитяжну працю для блага людей...
Уважно прочитай поему І.Франка «Мойсей», і ти тоді зможеш відповісти на питання, які хвилюють українців і сьогодні.
Бажаю тобі успіху!
Пропоную тобі виконати різні види завдань і висловити своє ставлення до кожного з них.
№ п.п. |
Вид завдань |
Моє ставлення |
1. |
Виконуємо біографічне дослідження |
|
2. |
Вчимося аргументувати |
|
3. |
Вчимося працювати з текстом твору |
|
4. |
Вчимося знаходити зв’язки між видами мистецтва |
|
5. |
Розвиваємо образне мислення, уміння узагальнювати |
|
6. |
Працюємо з літературознавчими поняттями |
|
7. |
Учимося компаративістиці |
|
8. |
Розвиваємо асоціативне мислення |
|
9. |
Учимося філософському осмисленню явищ |
|
10. |
Розвиваємо уміння писати твір |
|
Умовні позначки: ! – цікаве, ? – важке, ~ – не цікаве |
Завдання 1. Виконуємо біографічне дослідження
Поясни висловлювання О. Білецького: «Мойсей» І.Франка — це заповіт українському народові».
Завдання 2. Вчимося аргументувати
Образ біблійного пророка Мойсея з’явився у творчості І. Франка не випадково. А творчий задум зародився під час перебування поета 1904 року у Римі. Його глибоко вразила скульптура Мойсея, створена на початку ХVI ст. італійським скульптором Мікеланджело Буонарроті.
А ось що писав сам І. Франко у передмові до одного з видань свого твору: «Основною темою поеми я зробив смерть Мойсея як пророка, не признаного своїм народом. Ся поема в такій формі не біблійна, а моя власна, хоч і основана на біблійнім оповіданні».
Працюючи за «Дискутивною сіткою», запиши аргументи, що схвально або заперечно відповідають на питання
Так |
Чи можна визначити темою однойменної поеми смерть Мойсея як пророка, не визнаного своїм народом?
|
Ні |
|
|
Завдання 3. Вчимося працювати з текстом твору
Наведи аргументи до тверджень, використовуючи цитатний матеріал поеми. Запиши.
Мойсей – людина Мойсей – пророк, проводир нації
Завдання 4. Вчимося знаходити зв’язки між видами мистецтва
Яка обкладинка книги І.Франка «Мойсей» найбільш влучно ілюструє зміст та авторський задум? Аргументуйте свій вибір і думку.
Створи власний макет сучасної обкладинки. Які матеріали ти використаєш і чому? Роботу виконай на аркуші А – 4. Запиши основні тези своєї роботи.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 5. Розвиваємо образне мислення, уміння узагальнювати
Склади сенкан(або даймонд) до образу Мойсея.
Алгоритм складання
1-й рядок – ім’я героя.
2-й рядок – визначальні слова, що характеризують героя.
3-й рядок – стан героя, його дії.
4-й рядок фраза(слово), що свідчать про авторське ставлення до героя.
5-й рядок оціночний контекстуальний синонім до першого рядка.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 6. Працюємо з літературознавчими поняттями
За словником літературознавчих термінів з’ясуй зміст понять. Запиши, запам’ятай.
Поема-це _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Терцина-це
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 7. Учимося компаративістиці
Виконай компаративний аналіз поеми І.Франка «Мойсей» та поеми О.Олеся «По дорозі в казку».
|
«По дорозі в Казку» |
«Мойсей» |
Тема |
|
|
Ідея |
|
|
Якій ідеї підпорядковані дії головного героя? |
|
|
Ставлення юрби до свого проводиря |
|
|
Чи досягає герой мети? |
|
|
Чи побачили герої омріяну країну? |
|
|
Який фінал творів? |
|
|
Завдання 8. Розвиваємо асоціативне мислення
Склади асоціаціативні грона до понять лідер та юрба.
Духовна сила Маса
?
?
? ?
Завдання 9. Учимося філософському осмисленню явищ
Як допомагає біблійна притча про терен зрозуміти ідейний замисел поеми? Чи не про власне самозречення заради народу говорив поет? Аргументуйте думку.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 10. Розвиваємо уміння писати твір
Висловіть власні міркування про майбутнє українського народу, скориставшись словами П.Тичини «Воздвигне Вкраїна і свойого Мойсея!».
Любий друже!
Ти успішно закінчив виконання всіх завдань. Вітаю!
Сподіваюсь, що тобі було цікаво. Чекаю на твої враження.
Програма самореалізації особистості «Готуємось до ЗНО»
(комплексна система завдань за поемою Івана Франка «Мойсей»)
Варіант №2
Юний друже!
З любов'ю і шаною вимовляє все прогресивне людство ім'я Івана Франка, відзначаючи його 160 - річний ювілей. Його називають Каменярем, бо він «молотом лупав» скелю соціальної несправедливості, гукаючи тисячам: "Лупайте сю скалу! Нехай ні жар, ні холод не спинить вас!". Він завжди був у передніх рядах тих, хто ламав скелю старого світу в ім'я нового; скелю неправди і визиску в ім'я правди, добра і краси. Іван Франко "внесений до списків найбільших письменників світу, і його ім'я висічене на гранітних скрижалях історії поруч з іменами найславетніших синів людства.
Він є нашим сучасником, соратником і прибічником у нашому щоденному житті, в праці, котру він так натхненно оспівував. Його слово збуджує думку, запалює серця до нових і нових звершень в ім'я процвітання рідної Вітчизни. Його твори кличуть на звитяжну працю для блага людей...
Уважно прочитай поему І.Франка «Мойсей», і ти тоді зможеш відповісти на питання, які хвилюють українців і сьогодні.
Бажаю тобі успіху!
Пропоную тобі виконати різні види завдань і висловити своє ставлення до кожного з них.
№ п.п. |
Вид завдань |
Моє ставлення |
1. |
Розглядаємо композиційні особливості поеми |
|
2. |
Учимося визначати віршовий розмір |
|
3. |
Працюємо з художнім твором |
|
4. |
Розвиваємо творчі здібності |
|
5. |
Учимося компаративістиці |
|
6. |
Визначаємо сюжетні особливості |
|
7. |
Учимося пояснювати задум автора |
|
8. |
Подорож у часі |
|
9. |
Учимося використовувати комп’ютерні технології |
|
10. |
Розвиваємо уміння писати твір |
|
Умовні позначки: ! – цікаве, ? – важке, ~ – не цікаве |
Завдання 1. Розглядаємо композиційні особливості поеми
Визначити значення прологу та поза сюжетного елемента твору(притчі про терен)
Пролог ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Притча про терен ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 2. Учимося визначати віршовий розмір
Визначити віршовий розмір рядків з «Прологу» до поеми І.Франка «Мойсей»
О ні! Не самі сльози і зітхання _________________________
Тобі судились! Вірю в силу духа _________________________
І в день воскресний твойого повстання. _________________________
Завдання 3. Працюємо з художнім твором
Наведіть приклади риторичних запитань з тексту твору. Над чим вони змушують замислитись читача? Обґрунтуйте.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 4. Розвиваємо творчі здібності
Уяви себе організатором конференції за поемою І.Франка «Мойсей». Які б картини ти підібрав для візуального доповнення? Чи використовував би музичний супровід? Зазнач назви та авторів обраних творів. Склади план проведення конференції.
Завдання 5. Учимося компаративістиці
Заповни таблицю
Автор та його твір |
Жанр |
Місце дії |
Головний герой |
Розв’язка |
І.Франко «Мойсей» |
|
|
|
|
О.Олесь «По дорозі в казку» |
|
|
|
|
Завдання 6. Визначаємо сюжетні особливості
Склади сюжетний ланцюжок поеми «Мойсей», заповнюючи схему
Завдання 7. Учимося пояснювати задум автора
Поясніть ідейне значення рядків «…та прийде час - і ти огнистим видом засяєш у народів вільних колі, труснеш Кавказ, впережешся Бескидом, покотиш Чорним морем гомін волі і глянеш, як хазяїн домовитий, по своїй хаті і по своїм полі»
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 8. Подорож у часі
Ти опинився серед багатостраждального єврейського народу,
що вже понад 40 років, прямує до «Землі Обітованої» .
Опиши психологічний стан людей, їх думки, переживання…
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 9. Учимося використовувати комп’ютерні технології
Створи слайдів супровід (презентацію) до вивчення поеми І.Франка «Мойсей».
Запиши основні положення, які будуть подані в слайдах.
скульптура
«Мойсей»
Автор М.Буонарроті
Завдання 10. Розвиваємо уміння писати твір
Напишіть коротке висловлювання на тему: «Поема І.Франка «Мойсей» - це твір вищого ґатунку, це наше джерело правди, духовності, взірець стійкості духу людського, це наша гордість.»
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Любий друже!
Ти успішно закінчив виконання всіх завдань. Вітаю!
Сподіваюсь, що тобі було цікаво. Чекаю на твої враження.
ПЕРЕІР СЕБЕ
Тести за поемою І.Франка «Мойсей»
І. Закритого типу (8 х 0,5 = 4 б.) Обери правильну відповідь
1.Другим «Заповітом» вважається твір І.Франка
а) «Каменярі» в) «Мойсей»
б) «Гімн» г) «Перехресні стежки»
2. «Мойсей» І.Франка належить до жанру…
а) психологічної драми в) соціального памфлету
б) психологічної трагедії г) філософської поеми
3. У передмові до поеми «Мойсей» І.Франко зазначав: «Основною темою мого твору я зробив…»
а) Біблійну історію про Мойсея
б) власну скульптуру Мойсея
в) смерть Мойсея як пророка
г) оповідь про розгубленість народу у важкі часи випробувань
4.Для реалізації гостро актуальної проблеми І. Франко у творі «Мойсей» обрав
а) твір Вишенського «Послання до єпископів…»
б) «Житіє святих» Д. Туптала
в) Біблійну історію
г) поему Т.Шевченка
5. У пролозі до поеми «Мойсей» І. Франко звертається…
а) до трагічного образу Мойсея
б) до народу із закликом берегти традиції
в) до іудейського народу
г) до українського народу
6. У чому полягає трагедія Мойсея (І. Франко «Мойсей»)
а) у непорозумінні Мойсея з народом
б) зрадництві найближчих людей
в) тривалій хворобі
г) невмінні відстоювати свою позицію
ІІ. Відкритого типу (6 х 0,5=3 б.) Допиши правильну відповідь
1. «Пролог» до поеми І.Франка «Мойсей» був написаний__________________________
2. Єврейський народ блукав пустелею__________ років.
3. Строфічний лад поеми І.Франка «Мойсей»: пісні складаються з ___________, а пролог – з __________.
4.Азазель звинувачує Мойсея у __________________________________________________
5. На зборах ізраїльтян Датан виніс ухвалу ________________________________________
6. Продовжувачем справи старого пророка Мойсея став_____________________________
ІІІ. На відповідність(5 х 1 =5 б.)
Установи відповідність, позначивши правильну відповідь Х у табличці
1 |
експозиція |
А |
розмова Мойсея з Єговою сумніви Мойсея стосовно правильності, доцільності своїх дій, покарання Мойсея смертю. |
2 |
зав’язка |
Б |
народ, підбурюваний Датаном і Авіроном, не розуміє Мойсея і не хоче йти з ним до омріяної мети – Землі Обітованої |
3 |
розвиток дії |
В |
після смерті Мойсея народ карає псевдовождів Датана і Авірона, висуває зі свого середовища нового поводиря Єгошуа, який закликає свій народ до походу за нове життя . Стверджуються ідеали, за які боровся і загинув Мойсей. |
4 |
кульмінація |
Г |
усамітнені роздуми Мойсея над драматичною долею свого народу і 40річним шляхом до омріяної землі |
5 |
розв’язка |
Д |
виникнення і наростання конфлікту між пророком і народом |
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
Занеси відповіді до таблички та надай для перевірки вчителеві!
І-й рівень Закритого типу |
|
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
5 |
|
6 |
|
ІІ-й рівень Відкритого типу
|
|
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
5 |
|
6 |
|
ІІІ На відповідність |
|||||
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
Оцінка _________ балів
Відповіді
І-й рівень
Закритого типу
1 – в 2 - г 3 – в 4 – в 5 – г 6 – а
ІІ-й рівень Відкритого типу
1. «Пролог» до поеми І.Франка «Мойсей» був написаний (Після написання самої поеми)
2 . Єврейський народ блукав пустелею (40 років)
3. Строфічний лад поеми І.Франка «Мойсей»: пісні складаються з (катренів), а пролог – з (терцин).
4. Азазель звинувачує Мойсея у тому, (що діями пророка керують людські пристрасті, зокрема жадання влади, гординя).
5. На зборах ізраїльтян Датан виніс ухвалу (прогнати Мойсея, не слухати більше його пророцтв про Божий гнів чи ласку, а зайнятись облаштуванням щоденного життя).
6. Продовжувачем справи старого пророка Мойсея став (Єгошуа –"князь конюхів" виявляючи високі прагнення і здібність повести народ до берегів Йордану, у майбутню Вітчизну).
ІІІ На відповідність
ІІІ На відповідність |
|||||
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
Х |
2 |
|
Х |
|
|
|
3 |
|
|
|
Х |
|
4 |
Х |
|
|
|
|
5 |
|
|
Х |
|
|
Література
1.Мережа Інтернет
2.Колесник П. Іван Франко: Літературний портрет. - К., 1964.
3.Коцюбинський М. Іван Франко. - К., 1975.
4.Молочко С.Р., Васильєва О.М. Українська література Готуємося до зовнішнього незалежного оцінювання. – Х: 2009.
5.Петлюра С. Іван Франко - поет національної честі. - К., 1993.
6.Франко І.Я. Твори в двох томах. Т. 1-К., 1993