Урок "Проблема духовного випробування людини та її моральної стійкості у вірші Р. Кіплінга "Якщо...""

Про матеріал
Урок розрахований для учителів зарубіжної літератури, які працюють у 7 класі.
Перегляд файлу

Не прогинатися  під обставинами.

Тема: Проблема духовного випробування людини та її моральної стійкості  у вірші Р.Кіплінга «Якщо…»

Урок-діалог  за віршем Р.Кіплінга «Якщо…»

Мета (формувати компетентності):

предметні :розкрити філософський зміст вірша,поглиблювати навички аналізу  тексту, вчити учнів бачити та відчувати красу поетичної мови;

комунікативні:розвивати культуру зв’язного мовлення; вміння висловлювати свої судження, обґрунтовано доводити свою точку  зору;

ініціативність і практичність : удосконалювати вміння працювати в групах,робити дослідження і висновки ;

соціальні та громадянські:виховувати загальнолюдські цінності:благородство,чесність, стійкість, гідність, відповідальність, совість, життєвий оптимізм,вчити робити власний вибір у житті і бути відповідальним за нього;

інформаційно- цифрові :удосконалювати вміння знаходити інформацію про літературний твір в мережі Інтернет;

математичні : розвивати логічне мислення;

загальнокультурні :виховувати інтерес до різних видів мистецтва .

Методи та прийоми : «Асоціативний кущ»,робота в групах з картками, розгадування кросворда,дослідницька робота  в групах ,відповідь на проблемне запитання,словникова робота, «Мікрофон», творча робота  в групах «Вслід за автором»,формулювання висновку.

Очікувані результати :

Учень.

  •                  набуває навичок  ухвалювати життєво важливі рішення (НЛ-2);
  •                  навчається долати труднощі(НЛ-4);
  •                  виразно читає художні тексти;
  •                  знаходить антитези і символи у віршах;
  •                  порівнює оригінал і переклад;
  •                  - висловлює власне  ставлення до порушених у вірші проблем.

Випереджувальне завдання:окремим учням підготувати  виразне читання вірша Кіплінга на англійській мові,вірша Б. Олійника «Вибір», занйти в мережі Інтернет і підготувати повідомлення «Висловлювання Матері Терези», «Звернення М.Амосова до молоді», знайти інформацію про  переклади вірша Кіплінга різними поетами.

Тип уроку :урок узагальнення і систематизації знань

Обладнання : мультимедійна презентація, кросворд, картки для роботи   в групах, запис «Живі голоси. В.Стус «Синові».

 Епіграфи :                               

       Лиш той життя достойний і свободи,

Хто кожен день іде за них на бій.

Й.В.Гете

Людина живе на землі не тільки заради свого власного щастя. Вона повинна зрозуміти великий закон людяності.

В.Гладстон

Хід уроку

І Організація класу

ІІ  Оголошення теми, мети,завдань уроку

1 Учитель. Життя – найбільша загальнолюдська цінність. А як прожити це життя, чим дорожити, чому приділяти найбільше уваги, щоб його не змарнувати?

2 Робота з епіграфами.

  •                  Уважно прочитайте епіграфи до уроку. Виділіть ключові слова у цих висловлюваннях.
  •                  Що об’єднує епіграфи?
  •                  Що, по-вашому, означає «великий закон людяності»

3.Робота  в групах.

Працюючи в групах, учні дають відповідь на запитання : « Що означає бути справжньою людиною?» (Кожна група отримала картку з висловлюваннями видатних митців минулого. На картках є запитання, на які треба відповісти.)

 

Група 1

    Людина повинна бути розумною, простою, справедливою, сміливою і доброю. Тільки тоді вона має право носити це високе звання – Людина»

                                                                        (Костянтин Паустовський)

Запитання.

  • Чи погоджуєтесь ви з цим висловлюванням?
  • Які  5 найважливіших рис характеру  запропонували б ви?
  •  

Група 2

Життя -  це нескінченне удосконалення. Вважати себе досконалим – означає вбити себе.

(К.Ф.Геббель , німецький письменник) 

Запитання.

- Що означає слово «удосконалення»?

- Для чого працювати над собою?

- Що небхідно удосконалювати щодня?

 

Група3.

Бути людиною – означає  відчувати свою відповідальність перед злиднями, які ніби і не залежать від тебе. Пишатися кожною перемогою, здобутою товаришами. Усвідомлювати, що кожна покладена тобою цеглинка допомагає будувати світ.(А . де Сент-Екзюпері)

 

Запитання.

1.Чи означає це, що кожен із нас мусить щодня думати про інших і весь світ ?

2.Чи згодні ви, що від кожного нашого вчинку змінюється щось в інших, в суспільстві, історії?

 

 

4 . Складання асоціативного куща до слова    ЛЮДИНА

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Розгадування кросворда

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По горизонталі:

4. Розвинене почуття обов’язку. 5. Сукупність високих моральних якостей,а також повага  до них. 7. Добра, незаплямована репутація, добре ім’я . 8. Те що відповідає дійсності, близьке до істини.

 

По вертикалі:1. Чуйність, гуманність..2. Однаковий початок  фрвз (або віршованих рядків),які йдуть одна за одною. 3. Протиставлення, протилежність.6.Почуття моральної відповідальності перед оточенням, суспільством.

Відповіді. По горизонталі.4 Bідповідальність..5 Гідність. 7. Честь.

8. Правда. По вертикалі.1.Людяність.2 Анафора.3. Антитеза.

6. Совість.

6 Читання вірша  Р.Кіплінга  на  англійській мові

 

http://wishenko.org/uroku-taras-buleba-zahar-berkut/37188_html_63be048c.png

 

Бесіда.   - Що ви зрозуміли із вірша-оригіналу?

7.Читання вірша « Якщо…»  напам’ять: конкурс читців-декламаторів.

8. Робота з текстом

- Яка тема вірша Кіплінга « Якщо…» ?

 - Що прагнув донести до читачів автор?

(Тема твору – роздуми про сенс людського життя.

 Ідея – тільки тій Людині  належить Земля, яка знає, для чого вона живе.)

9.Робота в групах .

Група 1 . Шляхом аналізу «вслід за автором» скласти

«Програму дій для кожного»

* Бути в житті борцем.

* Допомагати іншим, стати кращим.

* Долати зло – означає творити добро.

*Сприймати життя в  усіх його барвах (темних і яскравих).

* Долати труднощі та знаходити сили піднятися, почати спочатку.

* Пам’ятати про інших, про справедливість.

* Усе робити на повну силу, по совісті, з радістю до життя.

Група 2 . Шляхом аналізу «вслід за автором» виписати

якості справжньої Людини

Пов’язане зображенняБути собою; доброта розважливість; стійкість ; воля;чесність; наполегливість; цілеспрямованість; працьовитість;рішучість;оптимізм; мужність;  людяність;простота;честь і совість;активність;розуміння свого призначення.

 10. Дослідницька робота  в групах. Порівняти переклади вірша Р.Кіплінга,зроблені В.Стусом,Б.Олійником,І.Шараповою,В.Корніловим, Н.Грибановим .

- Чи можна вважати , що перед нами не переспіви, а переклади вірша Кіплінга «Якщо…»? Аргументуйте  свою відповідь.

 - Чи використовують перекладачі анафору та антитезу?

 - Чий переклад вам більше сподобався? Аргументуйте свій вибір.

11 Словникова робота.

Анафора-стилістична фігура, єдино початок; вживаний  на початку  віршованих рядків  повтор звуків, млів, рядків, строф,фраз.

Антитеза – стилістична фігура, яка полягає у зіставленні  або запереченні контрастних понять, явищ, образів.

12.Проблемне запитання: - Чому  слово «Людина» наприкінці поезії написано з великої літери?

Учитель. В оригіналі цей вірш має назву«If»(«Якщо…») однак у деяких перекладах назва не зберігається. Відомий український поет Василь Стус дав свєму своєму перекладу  назву «Синові».

Прослухайте цей вірш .Скажіть, чим він відрізняється від попередніх?

Прослуховування запису. Живі голоси. В.Стус. «Синові».

13. Творча робота  в групах.

Скласти морально-етичну  «Пам’ятку Людини» за віршем Р.Кіплінга

Результат пошуку зображень за запитом "ілюстрації до теми моральна стійкість людини"

Знайти сенс буття

Залишатися собою

Допомагати людям

   Не втрачати віри у житті

                                                        Викорінювати ненависть

                                                                    Не втрачати    совісті

                                                                    Не відступати від правди

 Завдання. Порівняти її із загальнолюдськими моральними чеснотами.

Проблемне запитання .

  •                  Як ви думаєте, чи легко жити за максимальними моральними нормами? (Відповіді учнів)

http://www.sos-gazeta.com.ua/wp-content/uploads/2016/08/alla_kan_beskriva_den_perfekta_chef_moder_theresa.jpgУчитель. Жити за такими нормами дуже важко. Але головне – прагнути цього. Чи можете ви назвати людей, життя яких бібуло підпорядковане цим нормам?Якщо ви не знаєте таких людей, то послухайте розповіді про них.

14. Учень читає

 «Заповіт       Матері Терези»

Життя – це шанс. Скористайся ним.

        Життя – це краса. Милуйся нею.

Життя – це мрія. Здійсни її.

Життя – це виклик . Прийми його.

Життя – це обов’язок. Виконай його.

Життя – це гра. Стань гравцем.

Життя – це цінність. Цінуй його!

Життя – це скарб. Бережи його.

Життя – це любов. Насолоджуйся нею.

Життя – це таїна. Пізнай її.

Життя – це юдоль бід. Перебори усе.

Життя – це пісня . Доспівай її.

Життя – це боротьба. Почни її.

Життя – це безодня невідомого - не бійся, вступи в неї.

Життя – це удача. Шукай цю мить!

Життя таке чудове – не загуби його.

Це твоє життя. Борони його.

Учитель. Чи є щось спільне між віршем Р.Кіплінга і совами матері Терези?

http://zdorovoe-pitanie.ru-best.com/sites/default/files/zdorovoe-pitanie/2-4/3871ffb6830e.jpg

15 . Учень. Читає звернення відомого хірурга Миколи Амосова до молоді з побажаннями.

Що хочеться побажати вам у першу чергу?Звичайно, щастя.

Суспільство не забезпечить людину щастям,якщо вона  слабка і не здатна на зусилля. Пам’ятайте : задоволення від відпочинку і розваг шкідливе, до нього звикаєш -  і з’являється нудьга.

Не уникайте напруженої праці: вона підвищує тренованість, а це збільшує можливість досягти успіху.

Не бійтесь попрацювати на інших, на суспільство, а не тільки на себе. Людина щаслива ставленням до неї оточуючих людей. Хочеш отримати симпатію і повагу – потрібно для цього працювати. Боріться проти власного егоїстичного почуття,прагніть до спілкування, майте цікавих друзів і не бійтесь давати їм якомога більше  душевного тепла ,не вимагаючи нічого в обмін.

Прагніть до різноманітної діяльності – до оволодіння новими професіями, улюбленими заняттями. Це робить життя цікавішим.

Учитель. Що об’єднує звернення до молоді М.Амосова  та вірш Р.Кіплінга?

16.«Мікрофон». Закінчіть фразу: « Ти людина, якщо…»

Учитель . «Вибір»…Таке знайоме і таке відповідальне слово, іноді дуже важке,немов сама доля…Кожна людина постає перед проблемою вибору. Це завжди складно. Тим складнішим буває вибір, коли людина має вирішити – бути їй Людиною чи пішаком на шаховій дошці життя. І саме про цей вибір йдеться в поезії Б. Олійника.

17.Підготовлений учень  виразно читає  поезію Б.Олійника «Вибір»

Над штормом, над шабельним зблиском,

Над леготом теплим в житах

Результат пошуку зображень за запитом "фото Б.Олійника"Гойдається вічна колиска

Маятником Життя.

Життю ні кінця  ні начала.

І вічно по колу землі:

Комусь – лебеді від’ячали,

Комусь – ще сурмлять

журавлі.

Один передбачливо очі

Прикрив ще за крок до межі,

Ввійшовши клітиною ночі

Тихенько: чи жив чи  й не жив?

А інший – на кроки не міряв:

Летів, і гримів, і згорів,

І люди відкрили  в сузір’ях

Зіницю нової зорі.

Коли б загадали : - Хочеш,

Одне лише слово твоє -

 І вища – лаврова! – почесть

Чоло твоє обів’є.

Я вибрав найвищу почесть:

У чистім і чеснім бою

На чорному мармурі ночі

Зорю записати свою!

Учитель. - Які проблеми порушує автор?

  •                  Яка з цих проблем хвилює особисто вас? Чому?
  •                  Чому, на вашу думку, Б.Олійник дав віршеві назву «Вибір»?

18. Мікрофон . Продовж речення: « У своєму житті я хотів би зробити такий вибір…»

ІІІ. Підсумки уроку

- Прочитайте ще раз епіграфи до уроку. Чи  змінилося ваше ставлення до  життя , до людей після аналізу вірша Р.Кіплінга?

- У чому, на вашу думку, полягає «великий закон людяності»?

- Чи завжди люди поводяться гідно?

- Що означає жити гідно?

- На думку автора , «мудрості немає без доброти». А яка ваша думка?

 - Які ж цінності можна віднести до найвищих?

Учитель. Досвід і розум лише тоді приносять користь, коли спрямовані на добрі справи . Добро роблять щиро, тому воно не потребує показовості,(адже добра людина не чекає на подяку ,на те, щоб її допомогу помітили, не нагадує про себе). Робити добро іншим – це не лише обов’язок кожного, але й надзвичайне задоволення. Не вірите – спробуйте!Кіплінг лишив нам прекрасний вірш,у якому звучить віра в силу і мужність людини, в якому яскраво відображено її здатність переборювати труднощі на шляху до високої мети. Моральні якості, які уславлює Р.Кіплінг у вірші, надзвичайно важливо  цінувати і виховувати в собі. Адже залишитися сильною особистістю за будь-яких умов – найважливіше завдання кожного. Тож пам’ятайте народну мудрість: «Гляди, не забудь – Людиною будь!»

 

I V Домашнє завдання

І група. Написати невеликий твір « Як можна припинити війни у світі?»

2 група. Скласти коротке повідомлення – висновок    « Які моральні цінності , визначені Р.Кіплінгом, залишаться назавжди у людському житті?»

3 група. Написати невеликий твір « … Коли триматися немає сили і тільки воля владно каже:стій!»(Р . Кіплінг)

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Менжерес Олена Георгіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бабенко Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
29 вересня 2021
Переглядів
2836
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку