Тема: Проблема насильства в сім`ї та жорстоке поводження з неповнолітніми
Мета: допомагати учням засвоїти критичне ставлення до поведінки людей, сформувати уявлення про проблему насилля й жорстокості, їх наслідків для дитини чи інших членів родини; вивчити права дітей, ознайомити учнів з основними правовими документами, що захищають дітей від насильства, обговорити питання, як захиститися від будь-якого насильства; формувати уміння розпізнавати різні види насильства; запобігати виникненню насильства у сім’ї, школі, серед однолітків; виховувати вміння попереджувати жорстоке поводження з людьми.
Очікувані результати: • З’ясувати зміст поняття «насилля» та його види; • Окреслити види сімейного насильства; • Визначити причини виникнення сімейної та учнівської жорстокості, її реалії та наслідки; • Виокреслити механізм захисту прав дітей.
Обладнання: Конституція України, Кримінальний кодекс України, Конвенція ООН про права дитини, плакати «Правила групи», «Наші очікування», аркуші паперу, фломастери, маркери, роздатковий матеріал, стікери.
Тип заняття: виховний захід
Форма проведення: круглий стіл
Сім’я, дитинство, материнство і батьківство охороняються державою.
Конституція України, стаття 51
Хід заходу
І в жилі, як на полі мінному, Я просила у цьому сторіччі Хоч би той магазинний мінімум: «Люди, будьте взаємно ввічливі». І якби на те моя воля, Написала б я скрізь курсивами: — Так багато на світі горя, Люди! Будьте взаємно красивими. (Ліна Костенко)
«Згасло сонце, згасло світло, забракло повітря, і тільки кров облила його обличчя, і зупинилося маленьке серденько, яке зігрівало тіло і душу дитини та приносило радість батькам та близьким людям, котрі його так любили» — читав священик. Його слова тонули в риданнях людей. Деякі з них тільки на похороні дізналися про причину смерті дитини. Для тихого села Скородинці Чортківського району Тернопільської області смерть 14-річного Андрійка стала сенсацією. Бабусі Раїси, яка задушила рідного онука, що асоціювався у її уяві з ненависним зятем, біля труни не було. Коли слідчий запитав, чи відпускати її із камери на похорон, рідні відповіли: «Ні в якому разі, її люди каменями заб’ють». Цей реальний факт із життя не вимагає коментарів. А ось іще низка таких фактів: —Школярка із сльозами розповідає іншим дітям: «Мама мене просто уб’є, якщо дізнається, що я загубила шарф, який вона подарувала». —Дівчинка цілий день переживає, що у неї відірвався ґудзик, тому що вдома її покарають — вона боїться матері. —Мати била дитину спицями (залишились сліди на ногах). —Дівчинка (їй ще немає і п’яти років) чимось образила батька. На знак покарання він не розмовляв з нею місяць. Дівчинка була цим вражена. Батько вважає, що це нормальна міра виховання. —Хлопчик закриває руками голову, а інших дітей обов’язково б’є по голові — хоче, щоб їм було так же погано, як йому, коли його б’ють батьки. —Батько б’є сина за оцінки: хлопчик в школі поводить себе нахабно і в той же час він стає блідим від будь-якого зауваження. — Дівчинку батько бив по голові і не раз; однокласники вважають її за дурненьку, несповна розуму, якій ввижаються всілякі НЛО! В тих видіннях, які бачить ця дівчинка та інші діти, що зазнали насильства — їх вимріяний світ без образ і насильства, їх НЛО -— це той самий корабель з червоними вітрилами, про який мріяла Ассоль… Нормальні «не п’яні, не обкурені люди, які не б’ються», для таких дітей можуть бути тільки десь в іншому світі, інопланетному. Ці люди красиві, світлі, добрі… Давайте з’ясуємо зміст поняття «насилля». Учень 1. Насилля – це застосування особою чи групою осіб засобів примусу щодо іншої особи чи групи осіб. Учень 2. Насилля – це дії, що принижують людську гідність, завдають шкоди здоров’ю, а іноді й життю. Проблема сімейного насильства на сьогоднішній день є дуже гострою. То що ж усе-таки слід розуміти під поняттям «насильство батьків»? Ось яке визначення дає Міжнародне товариство із запобігання насильству над дітьми: «Дії дорослого вважаються насильством над дитиною, якщо:
Жорстоке ставлення до дитини проявляється в таких формах:
Учитель. Кожна людина, незалежно від віку, має особисті права. Дехто не розуміє, цього і тому порушує їх.
Коли це трапляється, ми не завжди можемо звернутися по допомогу й розраховуємо в таких випадках тільки на свої особисті можливості. Але не завжди нам вистачає знань і вмінь, як поводитися в ситуаціях, коли відбувається нехтування нашими правами, тобто в ситуаціях насильства. Тому ми сьогодні й будемо говорити саме про це.
Відеоролик «Проти насильства в сім’ї»
Учитель. Насильство в жестах чи словах, приховане чи явне, насильство в школі чи в сім’ї, воно існує в суспільстві, яке байдуже до людей.
Насильство фізичне чи психологічне, пережите чи уявне, приховане в нас самих, в наших думках і вчинках, воно живе в нас та посеред нас. Насильство — це не те, що трапляється тільки з іншими, це те, що стосується кожного з нас. Що з ним робити? Як розпізнати? Як визначити межу між позитивною енергією та руйнівною силою? Як уберегти себе та інших від цієї сили?
Презентація «Насильство»
1-й учень. Жорстоке ставлення до дитини проявляється в таких формах:
2-й учень. Погрози:
3-й учень. Емоційне насильство:
4-й учень. Економічне насильство:
5-й учень. Фізичне насильство, емоційне насильство, ізоляція, економічне насильство — це соціальні біди, які крадуть дитинство, роблять дітей передчасно дорослими, перекреслюють людське в людині.
Відеоролик «Допоможіть зупинити насильство над дітьми»
Ось яке визначення дає Міжнародне товариство із запобігання насильству над дітьми:
«Дії дорослого вважаються насильством над дитиною, якщо...
1-й учень. Дорослий б’є або лає дитину, бо в нього (дорослого, а не дитини) виникли проблеми;
2-й учень. Дорослий не вислухав дитину;
3-й учень. Ддитина вчинила щось не так, виявила зайву самовпевненість або сказала щось недоречне, а дорослий її принизив, образив;
4-й учень. Дитині не забезпечено реалізації фізичних потреб (у їжі, одязі, гігієні, медичному обслуговуванні);
5-й учень. З дитини знущаються, ображають чи принижують її;
6-й учень. Дитиною маніпулюють для вирішення власних проблем, отримання вигоди;
7-й учень. Дитині прищеплюють шкідливі звички, знайомлять із негативними сторонами життя: алкоголь, тютюнопаління, наркотики, порнографія.
Основним правовим документом, що захищає дитину від жорстокої поведінки, є Конвенція ООН «Про права дитини», яка передбачає в своїх статтях:
Мозковий штурм «Хто може здійснювати насилля» (записати на плакаті (батько, мати, учень один щодо іншого, вчителі і т.д.) Учитель. Бувають ситуації, які можуть спровокувати насилля. Часто людина сама своїми діями створює умови для виникнення таких ситуацій - Які ситуації? Назвіть їх. (провокації, обзивання один на одного, насмішка, плітки, обмови і т.д.) Учитель. Поведінку, яку може спровокувати насилля, називають «віктимною» (латинське жертва), тобто людина поводиться як потенційна жертва, створюючи передумови до насилля. Поведінка може бути провокативною та необережною. Провокативною вважається поведінка, коли потенційна жертва спілкується з незнайомими людьми, відвідує їхні квартири, залишається наодинці з цими людьми. Необережна поведінка не є провокативно, але створює умови для зґвалтування чи іншого насильства. Це – необачні вчинки. Наприклад, поява у темному чи безлюдному місці. Якщо дитина знає про це – її шанси стати жертвою значно меншають. Учень. А зараз послухайте притчу «Про жорстокість». В одному з монастирів Шаолінню майстер навчав учня. І якось учень запитав майстра: -Учителю, а як довідатися, наскільки я жорстокий? І майстер відповів йому: - Щоразу, коли ти будеш завдавати удару своєму ворогові, уяви себе на його місці і відчуй його біль. І якщо ти одного разу не відчуєш болю, знай, жорстокість поглинула тебе. Бесіда: 1. Що ж таке сімейна жорстокість? 2. Які є види насилля в сім'ї ? Учень. Насильство в сім'ї - це будь-які навмисні дії фізичного, сексуального, психологічного чи економічного спрямування одного члена сім'ї стосовно іншого, якщо вони порушують конституційні права й свободи члена сім'ї як людини та громадянина й завдають йому моральних страждань, шкоди фізичному чи психічному здоров'ю. Жертва насилля в сім'ї – член сім'ї, який постраждав від фізичного, сексуального, психологічного чи економічного насильства з боку іншого члена сім'ї. Учитель. Сімейна жорстокість – це застосування щодо дітей різних видів сімейного насильства. (заповнення таблиці «Види сімейного насильства») • Занедбання дітей • Сексуальне насильство • Недоїдання • Психічний тиск і погрози • Приниження • Економічні утиски • Побиття та інші види фізичного насильства
Розгляд ситуативних завдань:
Який вид сімейного насильства наявний у даних ситуаціях?
Учитель. 1. Школярка із сльозами на очах розповідає іншим дітям: «Мама мене уб'є, якщо дізнається, що я розірвала нову куртку» (психологічне і фізичне). 2. Восьмикласник Ваня боявся п'яного батька, бо той, повертаючись додому вночі, піднімав із ліжка сина й починав його «виховувати» паском (фізичне) 3. Дівчинка (їй ще немає 6-ти років) чимось образила батька. На знак покарання він не розмовляє із нею місяць. Дівчинка була вражена. Батько вважає, що це нормальна міра виховання (психологічне). 4. Більшість хлопців із 11 класу мали кишенькові гроші, якими вільно розпоряджалися, але батько Влада сказав: «Матимеш гроші тоді, коли в семестрі буде лише 10-11 балів»(економічне). Перегляд відеозапису про насилля в сім'ї (відео з новин ТСН)
Анкетування: 1. Скільки вам років? 2. Ваша стать: дівчина, хлопець. 3. Як ви ставитеся до різних проявів насильства? 4. Чи допускав хто-небудь по відношенню до вас насилля? • Так • Ні 5. Які прояви насилля ви зазнали по відношенню до себе? • Фізичне • Емоційне • Сексуальне • Жодного 6. Допускав хто-небудь насилля в сім'ї щодо вас? • Так • Ні 7. Чи відчували ви жорстоке поводження з боку друзів, однолітків, дорослих? • Так • Ні 8. Чи намагалися ви себе захистити? • Так • Ні 9. Чи спостерігали ви насилля в сім'ї щодо інших членів родини? • Так • Ні 10. По відношенню до кого було направлене жорстоке поводження в сім'ї? • До мами; • До батька; • До дідуся ; • До бабусі; • До брата; • До сестри; • До тварин 11. Які вас огортають почуття, коли вам доводиться бачити жорстоке насилля? • Страху; • Ненависті; • Злості; • Незахищеності; • Жахливості; • Провини; • Сорому; • Співчуття; • Байдужості; • Жалості
Практикум «Аналіз ситуацій». Мета: формувати вміння розрізняти види насильства, агресора і жертву ситуації насильства. Кожній групі вручається пакет із завданнями. Завдання: визначити вид насильства, вказати агресора і жертву ситуації. Ситуація 1. Петрик, зайшовши у їдальню, і, як завжди, сів не на своє місце. До нього підійшла Оленка і попросила звільнити її стілець. Він відштовхнув дівчинку з такою силою, що вона впала на підлогу. Ситуація 2. Під час перерви Юрко бігав по класу і штовхнув Іринку. Дівчинка, падаючи, ненароком розбила вазу на столі вчителя. В клас зайшла вчителька і побачила розбиту вазу. Іринка намагалась пояснити, що трапилось на перерві, але вчителька не вислухала оправдань і нагримала на неї. Ситуація 3. Десятирічні Оля і Леся відпочивали на березі моря. До них підійшли незнайомі чоловіки і запропонували навчити їх плавати. Коли вони опинились у воді, незнайомці дозволили собі брутальну поведінку. Ситуація 4. Після закінчення школи-інтернату Іван повернувся до рідного села. З’ясувалось, що у його будинку проживає співмешканка померлого батька. Вона прогнала його з рідної хати. Ситуація 5. Дмитрик взяв без дозволу ручку Олега. Коли Олег це побачив, вдарив Дмитрика. Ситуація 6. 7- класниця Юля гуляла в парку із своєю собакою. Поруч на лавці незнайомі хлопці вживали алкоголь. Вони вперто пропонували Юлі до них приєднатися. Ведучий. У конфліктній ситуації агресор завдає шкоду не тільки жертві, а й собі. Він не хоче відповідати за свої вчинки, спеціально заподіює шкоду іншим, тим самим він руйнує своє здоров’я. Адже лють, жорстокість і злість руйнують його нервову систему - і хвороби неминучі. «Мозковий штурм» (практична робота в групах) Мета: зорієнтувати учасників на пошуки значущих для них способів просвітницької діяльності, формування в них приймати нестандартні рішення, знаходити шляхи вирішення. Ведучий обєднує учасників у чотири команди ( можна шляхом жеребкування; різнокольорові кульки; пори року та інше) пропонуючи дати відповідь на запитання:
- Які дії дорослого вважаються насильницькими по відношенню до дитини? ( перша група);
- Який документ захищає права дитини і що це за статті? ( друга група);
- Що потрібно враховувати соціальним педагогам, психологам при роботі з дітьми – жертвами домашнього насильства? ( третя група);
- В яких формах проявляється жорстоке ставлення до дитини? ( 4 група)
- Що ви дізнались під час виконання вправи?
- Що ви можете зробити для захисту своїх прав?
При винекненні труднощів у учасників, можна навести приклад: створення Центру прав дитини. Створення шкільної ради делегатів дитячих вправ тощо.
Тест «Насильство»
Ведучий. Дайте відповіді на запитання («так» або «ні»), наведені нижче.
1. Чи карають фізично твоїх друзів їхні батьки?
2. Тебе ображають твої брат чи сестра?
3. Чи було так, що батьки ставилися до тебе байдуже?
4. Чи було так, що близькі родичі ставилися до тебе байдуже?
5. Твої батьки лають тебе?
6. Чи можеш ти сказати про свою родину, що вона неприязно ставиться до тебе?
7. Чи траплялося так, що вдома з тебе насміхалися?
8. Чи є в тебе знайомі, чиї батьки знущаються, постійно ображають їх?
9. Чи були ви вдома свідками насильства (фізичних ушкоджень)?
Міні-лекція «Що таке насильство?» Можна виділити чотири типи жорстокого поводження з дітьми. 1. Фізичне насильство — невипадкове завдання тілесних ушкоджень. 2. Сексуальне насильство — використання людини для отримання сексуального задоволення. 3. Занедбаність — нездатність батька або особи, яка доглядає за дитиною, забезпечити основні потреби дитини в їжі, одязі, житлі. 4. Психологічне насильство — відсутність у родині доброзичливої, здорової атмосфери. Може виявлятися у: • зневазі — послідовній нездатності батьків чи особи, яка здійснює догляд, забезпечити дитині необхідну підтримку, увагу, турботу; • жорстокому поводженні — хронічних приниженнях, образах і висміюванні дитини, знущанні з неї.
Притча «Все залишає свій слід». Жив-був один дуже запальний і нестриманий молодий чоловік. І ось одного разу його батько дав йому мішечок з цвяхами і сказав, щоб кожен раз, коли він не стримає свого гніву, вбити один цвях в стовп огорожі. У перший день в стовпі було декілька десятків цвяхів. Другого дня ще більше.. Наступного тижня він навчився стримувати свій гнів, і з кожним днем число забитих в стовп цвяхів стало зменшуватися. Хлопець зрозумів, що легше контролювати свій гнів, ніж забивати цвяхи. Нарешті прийшов день, коли він жодного разу не втратив контроль над своїми емоціями. Він розповів про це своєму батьку і той сказав, що цього разу кожен день, коли синові вдасться стриматися, він може витягнути зі стовпа по одному цвяху. Йшов час, і прийшов день, коли він міг повідомити батька про те, що в стовпі не залишилося жодного цвяха. Тоді батько взяв сина за руку, підвів до огорожі і сказав: «Ти непогано впорався, але ти бачиш, скільки в стовпі дірок? Він вже ніколи не буде таким як раніше. Коли говориш людині що-небудь зле, у нього залишається такий шрам, як і ці дірки. І неважливо, скільки разів після цього ти вибачишся - шрам залишиться». Коло ідей «Як зупинити насильство». Мета: як уникнути ситуації насильства. Завдання учасникам: обговорити це питання і запропонувати один варіант. • Уникай ситуацій, які можуть призвести до насильства. • Говори спокійно і впевнено. • Дай агресору можливість зупинитися. • Відійди в сторону. Це не ознака слабкості! • Не прагни помсти ворогам. Вмій просити пробачення. • Попроси допомоги. Це не ознака слабкості чи боягузтва!
Притча «Скільки важить сніжинка?» Одного разу маленька синичка, сидячи на засніженій гілці дерева, запитала в дикого голуба: — Скільки важить одна сніжинка? — Не більше, ніж нічого, — відповів він їй. — Тоді я хочу розповісти тобі дуже цікаву історію, — вела далі синичка. — Одного разу я сиділа на ялиновій гілці, й почався снігопад. Це ще не була віхола, й легкі сніжинки спокійно лягали на дерева. Я нарахувала 7435679 сніжинок, які опустилися на ялинову гілку. І коли остання сніжинка, що, як ти сказав, «важить не більше, ніж нічого», впала на неї — гілка зламалася. — Після цього синичка злетіла, залишивши голуба у глибокій задумі. Скільки важать наші слова? Часом ті слова, які «не важать» нічого, наші вчинки, які ми робимо, непомітні для нас самих, лягають великою образою й болем на інших. І під таким тягарем може зламатися кожна людина. Я точно знаю, що хоча б раз, але кожен із нас завдавав образи іншим, навіть не зауважуючи цього. Діти висловлюють свої відповіді на запитання: «Чи можна зважити наші слова?». Насправді слова, з якими ми звертаємося одне до одного, важать дуже багато: добрими, лагідними можна підняти людині настрій, зробити її щасливою, а злими і жорстокими — засмутити, образити, принизити і навіть убити. Про це потрібно пам’ятати під час спілкування і конфлікту, щоб не зіпсувати стосунків назавжди. Вправа «Образа» Пригадайте свою найбільшу образу від ровесників, таку, що «болить» і досі, і записати її на окремому аркуші. Прочитайте, переживіть її подумки знову з усіма емоціями того моменту. Далі від щирого серця пробачте кривдників (кривдника) і порвіть аркуш, викиньте його у кошик для сміття. Бажано при цьому вголос сказати: «Я щиро пробачаю тобі…». Але лише якщо справді пробачаєш. Якщо у класі виявиться дитина, яка скаже, що не може цього зробити, поговоріть про те, як важливо вміти пробачати, не тримаючи образ у собі, тому що інакше це шкодить здоров’ю. Дітям пропонують висловити свої почуття після того, як вони «викинули» образу у сміття. Переважна більшість відчуває полегшення. Учитель. Отже, я надіюсь, що у вашому житті ніколи не буде насилля. І що ви ніколи не будете його застосовувати по відношенню до інших людей. Бо це ганебно і жорстоко. Люби ближнього як самого себе і тоді все у твоєму житті буде добре. 1 - й учень. Навчімо діток Богові молитись, Навчимось Батька й Матір шанувати. Тоді ніяке зло не зможе в Україні Над нами і над нею панувати. Мій улюблений світ — без насильства, Без жорстокості, болю і зла, Де народом заспівана пісня Містить тільки хороші слова. 2 - й учень. Мій улюблений світ — без насильства, Де немає страждання й війни, Де розквітла калина барвиста, Й голосінь не почуєш сумних. 3 - й учень. Мій улюблений світ — це не казка, А реальне щасливе життя, Бо звільнивши наш світ від насильства, Можна сміло іти в майбуття. 4 - й учень. І коли на теренах країни Без страждань заживе кожне місто, Скажуть люди всієї країни: Україна — це світ без насильства.
"Пам'ятка дітям":
1. Пам'ятайте, що насильство над вами, здійснене вашими батьками, не є нормою життя. Насилля - неприпустима річ у стосунках людей.
2. У сім'ї ви маєте право на те, щоб до вас ставилися з повагою, не ображали.
3. Пам'ятайте необхідні правила безпеки, зокрема, не варто тут же кидатися по допомогу, коли тато б'є маму, особливо коли він - із небезпечними предметами в руках; ваше завдання - якомога швидше сховатися, залишити домівку взагалі - на допомогу покличте дорослих, які краще знають, як діяти за таких обставин.
4. Ви маєте право на захист, якщо навіть найрідніші люди принижують вашу гідність.
5. Поділіться своїми проблемами з учителем, класним керівником, соціальним педагогом, зверніться до міліції.
6. Не вірте у погрози з боку кривдників.
7. Ви маєте право висловлювати і відстоювати свою думку. Чітко і однозначно висловлюйте осуд щодо насильницької поведінки взагалі.
8. Знайте: коли вас постійно контролюють, принижують, примушують до чогось, використовують у спілкуванні з вами лайливі слова - це насильство.
9. Не вважайте, що ви заслужили на таке ставлення з боку дорослих. Ніхто, у тому числі ваші батьки, рідні, не мають права принижувати вас, жорстоке поводження стосовно дитини - карається законом. У Сімейному кодексі (ст.150, ч.7) написано: "Забороняються фізичні покарання дітей батьками та інші види покарань, які принижують людську гідність. Дитина може подати позов до суду, до громадських організацій, якщо виховання не належне".
10. Навчіться розрізняти поняття "добро" і "зло". Все, що принижує людську гідність, є зло; все, що звеличує гідність людини - добро.