Урок "Проблема волі та можливостей її здобуття в повісті Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною». Кохання Соломії та Остапа як центральний мотив у творі."

Про матеріал
Розгорнутий урок у 8 класі з української літератури на тему "Проблема волі та можливостей її здобуття в повісті Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною». Кохання Соломії та Остапа як центральний мотив у творі."
Перегляд файлу

Урок української літератури у 8 класі

Маньківського НВК «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – гімназія»

                               Учитель Шепеляк Яніна Василівна

Тема уроку: Проблема волі та можливостей її здобуття в повісті Михайла Коцюбинського «Дорогою  ціною». Кохання Соломії та Остапа як центральний мотив у творі.

Мета уроку: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст повісті; зрозуміти красу справжніх, щирих почуттів Остапа та Соломії; удосконалити навички виразного читання, спостереження над текстом, висловлення своїх міркувань з приводу прочитаного; вчити аналізу та цілісного сприйняття літературного твору, його героїв; вміння формулювати власні твердження та обґрунтовувати їх; виховувати почуття людської гідності, прагнення до стійкості та мужності в подоланні життєвих труднощів.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручники, текст твору «Дорогою ціною» М.Коцюбинського, учнівські презентації.

Хід уроку

I. Організаційний момент .Добрий день, сідайте, будь ласка, розгортайте зошити з української літератури, записуємо дату 18 березня, класна робота

II. Оголошення теми, мети уроку (слайд)

Тема уроку Проблема волі та можливостей її здобуття в повісті Михайла Коцюбинського «Дорогою  ціною». Кохання Соломії та Остапа як центральний мотив у творі.

Мотивація навчальної діяльності учнів.

Учитель. - Знання із теми потрібні нам для того, щоб з’ясувати велику силу любові між Остапом і Соломією, яка є всеперемагаючою, всевладною над усіма життєвими перешкодами тих, хто вміє кохати, вміє покривати усе чистотою стосунків своїх.

3. Сьогодні ми маємо розв’язати такі завдання (слайд)

Ромо,  прошу прочитай перше завдання.

  • З’ясувати проблему волі людини та можливостей її здобуття.

Костянтине, зачитай наступне завдання

  • Дослідити, як випробування гартують характер людини, заставляють бути міцнішими не тільки у прагненні волі, але в таїні кохання.

Так , це основні завдання, але крім них ми повинні

  • Навчитися осмислювати вчинки персонажів оповідання, визначати типові та індивідуальні риси.
  • Розвивати уміння робити власні висновки.

4.Слово вчителя

На попередньому уроці літератури ми говорили про те, що однією з форм протесту проти кріпаччини була втеча від свого пана. На початку 19 століття це явище набуло масового характеру. (слайд) Так, тільки в Київській губернії на березень 1816 року налічувалось 25 тисяч селян-утікачів, які ховалися на території Донського та Чорноморського війська. У результаті таких утеч у деяких селах кількість кріпаків зменшилась удвічі, а то й більше. Царський уряд вживав усіх заходів для розшуку втікачів і жорстоко карав їх. Упійманим бунтівникам призначали від тисячі до тисячі двісті ударів шпіцрутенами. Більшість не витримувала і гинула. А того хто вижив, міг чекати ще й Сибір. Тільки в 1822-1833 р.р. за втечу було заарештовано і вислано 12428 чоловік. Саме про такі події і розповідає Михайло Коцюбинський у повісті «Дорогою ціною», отже, вони мають історичне  підгрунтя.

 

(Повідомлення учня)

Учитель . -Отже, нами з’ясувано проблему волі людини та можливості її здобуття, причини втечі кріпаків від свого пана.(повторний слайд)

 Учитель. - запрошую клас до вирішення проблемного питання: «Випробування гартують характер людини чи ні?»(Слайд)

Запитання до учнів

1. Які випробування вам приходилося пережити в житті?

*Не послухав  батьків – втратив довіру

*Недотримав слова-зрадив товариша

*Не вивчив матеріал з предмета, віддав перевагу своїм забаганкам-отримав незадовільну оцінку

Учитель.-А які випробування випали на долю Остапа і Соломії? (втеча від пана, поранення Остапа, перехід плавнів, поневіряння на чужині, тяжкі заробітки Соломії, воля яка стала маревом) (слайд)

Слово вчителя.  Так, такі  випробування,   не кожен зможе витримати. Але вони не вплинули на кохання наших героїв, навпаки, загартували, зміцнили їх.

Коли я була восьмикласницею, двадцятилітні здавалися мені цілком дорослими людьми. Можливо, почуття героїв  М.Коцюбинського вам не до кінця зрозумілі, але ми намагатимемося з’ясувати, що таке справжнє кохання.

У Книзі  Книг  - Біблії читаємо (слайд) 

Любов довготерпелива, любов лагідна, любов не заздрить, любов не чваниться, не горда, не поводиться нечемно, не шукає свого, не роздратовується, не гнівлива, не радіє з несправедливості, а тішиться правдою, усе покриває, всьому вірить, завжди надіється, все терпить.

Учитель.-З’ясуємо, чи мають таку любов наші герої – Остап і Соломія. Як в умовах складних  випробуваннь не згасло, не спопеліло кохання двох сердець? Наскільки воно стало міцнішим, твердим як кремінь Згадаємо, якими рисами характеру наділений Остап Мандрика. (Діти називають основні риси характеру Остапа)

Асоціативний кущ (слайд)

Остап

/ мужній;

/ненавидить  панів;

/щирий і добрий;

/здатний до ризику;

/волелюбний;ст..38

/вірний у коханні;ст..

/оптимістичний  і життєлюбний.

Учитель. - Яка головна риса домінує в характері Остапа. (підр.ст.38)

Робота з підручником.

(Воля, воля і воля! Се чарівне слово, споетизоване столітнім дідом, розпалювало  кров у хлопця, а дедалі, з літами, під впливом витворених панщиною умов, прибирало більш конкретну форму, глибше значення. Народ стогнав у неволі, але стогнав потай, не протестуючи, і коли Остап, вихований дідом у давніх традиціях, здіймав річ про те, що пора вже висунути шию з панського ярма.)

Учитель. - Яка головна риса домінує в характері Остапа по відношенню до Соломії ? (повторний слайд з Біблії)

Любов довготерпелива, любов лагідна, любов не заздрить, любов не чваниться, не горда, не поводиться нечемно, не шукає свого, не роздратовується, не гнівлива, не радіє з несправедливості, а тішиться правдою, усе покриває, всьому вірить, завжди надіється, все терпить.

Учитель. – Як про це говорить автор  у творі?(Робота з підручником) ,С.63.

(І Остапові стало жалко Соломії, страх як жалко. Вона така добра, так кохала його, вона пішла за ним у далеку дорогу, не пожалкувала кіс своїх заради нього; вона доглядала його, як рідна мати, була вірна, як товариш. Соломіє!... …)

Учитель. А як би ви розповіли про нашого героя від свого імені? (Приблизна відповідь учня)Дякую за розповідь.

У світовій літературі є приклад ,де  головний герой бореться за своє життя із природою й звірами. І зрештою перемагає.  Це оповідання «Любов до життя» Джека Лондона. Я думаю, що вижити людині допомогли  мужність, завзятість, величезна сила волі і любов до життя.  Розповіді Джека Лондона , Михайла Коцюбинського  допомагають зрозуміти, що навіть у найнебезпечнішій   ситуації не потрібно впадати у відчай,  навіть водою можна відігнати від себе вовка, зібратися із силами і боротися за життя.

 

Учитель пропонує учням прочитати.

- Любов довготерпелива, любов лагідна, любов не заздрить, любов не чваниться, не горда.

-У тлумачному  словнику читаємо:  (слайд =картинка) Миронюк(ЧВАНСТВО-бундючність, пиха, зарозумілість, величання, хвастовитість.)

Учитель. – Головна героїня повісті - Соломія не чваниться, добровільно дає відрізати косу, адже коса для української жінки її честь, окраса.  Ангеліна підготувала нам повідомлення

Повідомлення учениці .Довге густе волосся завжди було ознакою дівочої вроди, а охайно заплетена коса –  символом цнотливості, незайманості, непорочності,дівування. Українські дівчата ходили з непокритою головою і носили довгі коси. Обстригання волосся вважалося страшним приниженням для жінки. Заплітання коси також було складним ритуалом. Перше заплітання відбувалося, коли дівчинці виповнювалося шість років. Для цього запрошували "сахнівну" — одружену жінку з кола близьких родичів. Вона брала жмут волосся спереду, з потилиці, від правого вуха й від лівого, заплітала навхрест і промовляла: "Як зв'язую все волосся на тобі, аби ся тримало з усіх штирьох боків, так аби ся в'язали до тебе з усіх боків парубки, удівці, дідицькі сини та й котрі найстарші парубки у краї; котрий тебе узрить, то так аби ся за тобою умлівав, як риба за водою".)

Учитель . - Заради кого Соломія відрізає косу? (Заради Остапа, вона знає кого пан буде шукати, заради волі, вона чинить як мудра жінка.)

Слово вчителя.

Любов  не поводиться нечемно, не шукає свого, не роздратовується, не гнівлива.

-Виділіть ключове слово, яке стосується Соломії.

-Чому не гнівається на свого коханого-одрізана коса, одрізана її молодість, окраса жінки? (Кохання до Остапа)

Слово вчителя

Не радіє з несправедливості, а тішиться правдою

-Коли Соломія тішиться правдою, вірою?

Читаємо про це у повісті

Робота з підручником. с.41 (Вірою у правду. Вони оселяться в слободі, вона хазяйнуватиме, а він із Січі наїздитиме додому, а то й зовсім облишиться на господарстві…А тим  часом у дорозі вона хустя випере йому, догляне, голову змиє…)

Отже, створюємо асоціативний кущ до образу Соломії

Соломія:

/мужність і відвага;

/вірність і самовідданість;

/волелюбність;

/здатність до самопожертви;Відео(плавні)

/щирість і душевність

/оптимістичність.

Учитель . -Соню, а  як би ти розповіла про героїню від свого імені?  Дякую, Соню

Слово вчителя.

Любов усе покриває, всьому вірить, завжди надіється, все терпить. Таким чином , Остап і Соломія перемогли,хоч і  не здобули волю, але їхні почуття перемогли і час, і простір. Свідченням цього є  слова Остапа одинокого і старого.

Робота з підручником (С.82. Дорого заплатив я за волю, гірку ціну дав…. Половина мене лежить на дні Дунаю, а друга чекає й не дочекається, коли злучиться з нею) 

Учень.   Отже, ми можемо зробити висновок, що кохання непереможне, воно виявляється сильнішим за смерть.

Отже,   ми дослідили друге завдання.

Слово вчителя. - -Остап і Соломія – це окремі особистості чи типові образи?

 Учень. - (Типовий образ - у художньому творі поєднується загальне (спільне) й індивідуальне (окреме). Ця єдність індивідуального і загального в мистецтві називається типовістю, а художні образи, подані у такій єдності, типовими). Характерні типові риси для  обох героїв -  волелюбність, життєлюбність, вміння кохати, вірність.

Узагальнення вивченого на уроці (приблизні відповіді учнів)

Учитель. -  ( проблемне питання) . Повернемося до проблемного завдання уроку і узагальнемо вивчене. Запрошую до розмови вас. (Приблизні відповіді учнів)

1.Які б випробування не пришлося пережити в житті, людина не повинна втратити основних людських чеснот.

2.Випробування гартують характер людини, роблять її стійкішою, мужньою.

3.Олесь Гончар свого часу  сказав: «І найвища краса – це краса вірності» .На мою думку, це одна  з найкращих якостей людини.

4. Остап залишився вірним Соломії до кінця життя, за волю і за кохання він заплатив надзвичайно дорогою ціною.

Учитель.А завершити  наш урок мені хочеться  ще одним  досить цікавим образом в повісті «Дорогою ціною»,  на який мало хто звертає увагу , але  він доповнює, увиразнює головних героїв Остапа та Соломію – це образ вітру. ( музика)

Робота з підручником, (зачитайте, будь ласка, де говориться про цей образ?)

(с.81. Що не кажіть, а він живий, той вітер. Він летить іздалеку, понад тихими селами, і забирає по дорозі, всичує в себе і тишу села, і клекіт міста, шемрання темного лісу, дзюрчання вод і дзвін стиглого колоса. Він несе в собі весь гомін землі, від тихого бриніння мушки до гуркоту грому, від скритого зітхання серця до крику смертельної розпуки. Треба тільки уміти слухати.)

Учитель: вітер – це символічний образ, що уособлює волю, час і вічність кохання, такі прості і звичайні слова. Але якою силою і актуальністю вони наділені сьогодні.

Підбиття підсумків уроку. Вправа «Мікрофон»

Учитель. – Тож -«Кохання для мене – це…»

-«Кохання Остапа і Соломії, яке воно...?

-«Воля – для мене…»

-«Воля для Остапа і Соломії - ...»

Учитель. – Дякую,  усім за старанність на уроці, наполегливість, кмітливість, за те, що ми разом училися щирості почуттів Остапа та Соломії

Домашнє завдання:

Поміркуйте  над питанням «Орлині крила маєм за плечима, самі ж прикуті до землі» Леся Українка

Скласти усний твір-роздум «Чи не надто дорога ціна волі героїв повісті М.Коцюбинського?»

Написати асоціативний етюд «Якби  Соломія не загинула...»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 лютого
Переглядів
520
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку