УРОК БІОЛОГІЇ У 8 КЛАСІ
Тема. Процес травлення у ротовій порожнині.
Дослідницький практикум №2. Дія ферментів слини на крохмаль
Мета: ознайомити учнів з особливостями процесу травлення та обробки їжі в ротовій порожнині; пояснити значення ферментів у процесі травлення; сформувати вміння проводити дослідження, аналізувати та робити висновки на основі спостережень; розвивати вміння працювати в групі; закріпити знання про будову та функції ротової порожнини, показати важливість початкового етапу травлення; виховувати культуру споживання їжі та дотримання гігієнічних норм під час харчування та догляду за ротовою порожниною.
Обладнання: таблиці «Будова ротової порожнини», «Будова зубів» ,матеріал для досліду, інструктивна карта, відеоролик, підручник.
Тип уроку: урок засвоєння навичок і вмінь
Структура уроку
І. Організація початку уроку. Налаштування учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань та їх корекція
Вправа «Чи вірите ви, що…»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Прийом «Важлива інформація»
Наше здоров’я та й імунітет залежать від роботи шлунково-кишкового тракту. Якщо у нас запор чи діарея, болить шлунок, переслідують печія чи відчуття важкості, наше самопочуття різко погіршується, настрій падає, продуктивність праці теж. При правильному травленні і хорошому обміні речовин до нашого організму потрапляє достатньо вітамінів та мікроелементів, а отже зміцнюється імунна система. У зворотному випадку ми стаємо сприятливі до різних запальних чи вірусних захворювань.
Гарно пережувати їжу і подрібнити її на шматочки вам допоможуть зуби. Якщо вони здорові та міцні, ви з легкістю вкусите шматок соковитого яблука, але якщо стан ваших зубів незадовільний, навіть зі шматком хліба іноді важко впоратись (особливо, якщо шкірочка більш тверда).
Пережовування – це невід’ємний процес у травленні, саме тут у роті тверді шматки різної їжі подрібнюються, потім розріджуються, змішуючись із слиною, і направляються до шлунка, щоб потрапити під дію шлункового соку, віддати все корисне, а шкідливе відсортувати. Варто запам’ятати, що саме ретельне пережовування є чудовою профілактикою захворювань шлунково-кишкового тракту. Вживаючи додатково пробіотики або ензими, ви все одно не заміните ролі ретельного пережовування.
IV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Завдання уроку:
V. Вивчення нового матеріалу. Обговорення нових знань
1. Будова ротової порожнини та травлення в ній
Пошукова робота. Робота з підручником
Створення опорної схеми до тексту параграфа
2. Будова зубів, їхні функції
Перегляд відеоролика «Будова зубів»
Робота з малюнком «Будова зуба» (позначення частин зуба)
Робота в парах з карткою «Зубна формула»
Підписати назви постійних зубів людини
3.Утворення, склад та роль слини в травленні
Дослідницький практикум «Дія ферментів слини на крохмаль»
Робота в групах
VI. Закріплення вивченого матеріалу
Вправа «Лови помилку»
У ротовій порожнині розщеплюються білки (полісахариди). Їжа тут зазнає повної (часткової) механічної та хімічної обробки. Слина допомагає формувати харчову грудку, що полегшує її проходження по стравоходу. У слині міститься фермент ліпаза (амілаза). Язичок (надгортанник) перешкоджає потраплянню їжі у гортань.
Робота із схемою
Напишіть по одному реченню до кожного поняття про його важливість у ротовій порожнині.
VII. Підсумок уроку. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 9. Скласти два «Сенкани» до теми
Інструктивна карта
ДОСЛІДНИЦЬКИЙ ПРАКТИКУМ
Тема. Дія ферментів слини на крохмаль
Мета: визначити роль ферментів слини у процесах травлення
Обладнання: продукти харчування, розчин йоду, ватні палички, накрохмалена тканина
Дотримуйтеся правил техніки безпеки
Хід дослідження