Перша допомога при кровотечах. Серцево-судинні хвороби та профілактика їх.

Про матеріал
Навчальна: актуалізувати знання про будову та функції серця; сформувати в учнів поняття про причини та види порушень , які виникають у серцево-судинній системі, види кровотеч та першої допомоги; ознайомитися зі способами профілактики захворювань кровоносної системи ; Розвиваюча: розвивати вміння учнів робити самостійні висновки з відомих фактів , підводити підсумки ; узагальнити і систематизувати набуті знання ; Виховна: виховувати турботливе ставлення до свого здоров’я. Тип уроку: комбінований.
Перегляд файлу

Тема: Перша допомога при кровотечах. Серцево-судинні хвороби та  профілактика їх.

Мета:

Навчальна: актуалізувати знання про будову та функції серця; сформувати в учнів поняття про причини та види порушень , які виникають у серцево-судинній системі, види кровотеч та першої допомоги; ознайомитися зі способами профілактики захворювань кровоносної системи ;

Розвиваюча: розвивати вміння учнів робити самостійні висновки з відомих фактів , підводити підсумки ; узагальнити і систематизувати набуті знання ;

Виховна: виховувати турботливе ставлення до свого здоров’я.

Тип уроку: комбінований.

Форма проведення: дистанційна.

Обладнання: презентація, підручник, сервіс Wordwall.

Основні поняття і терміни: варикозне розширення вен, тромбофлебіт, кровотечі, зовнішня кровотеча, внутрішня кровотеча, інсульт, інфаркт міокарда, аритмія, гіпертонічна хвороба.

Методи:

  1.               Репродуктивний.
  2.               Пояснювально-ілюстративний
  3.               Словесний (бесіда, розповідь)

План уроку

І. Організація початку уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1.               Вікторина «Будова і функції серця»

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1.              Вправа «Ребус»

ІV. Повідомлення теми, мети, плану уроку

  1. Бесіда з елементами розповіді
  2. Перегляд відео «Хвороби серцево-

судинної системи та їхня профілактика». Обговорення

V. Узагальнення та систематизація знань.

1. Інтерактивна вправа «Відповідник»

2. Гра «Лікарі-діагностики»

3. «Ситуативні завдання»

VІ. Підсумок уроку

  1.              Рефлексія

VІІ. Домашнє завдання

ХІД УРОКУ

І. Організація початку уроку.

Епіграф

Прислухайся – у грудях серце стука,

Вистукує один і той же ритм,

Але ж воно тканинне і не вічне,

Тож люди серце ваше бережіть.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Вправа «Мікрофон»

Які бувають кровоносні судини? (артерії, вени, капіляри)

Що таке артерії? (судини, якими кров від серця прямує до різних органів і тканин)

Що таке вени? (судини, які несуть кров від органів і тканин до серця)

Що таке капіляри? (мікроскопічні судини, що сполучають артерії і вени)

Які ви знаєте кола кровообігу? (велике та мале (легеневе) кола кровообігу)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Вправа «Ребус»

ІV. Повідомлення теми, мети, плану уроку

План

  1.               Види кровотеч. Перша допомога при кровотечах
  2.               Хвороби серцево-судинної системи
  3.               Профілактика серцево-судинних захворювань

1. Бесіда з елементами розповіді

Як ви вважаєте що таке кровотеча?

Кровотеча – це порушення цілісності кровоносних судин. Її поділяють на зовнішню та внутрішню.

Які бувають види кровотеч?

Капілярна, артеріальна, венозна та внутрішня.

Які на вашу думку види кровотеч відносять до зовнішніх а які до внутрішніх?

Капілярні кровотечі виникають навіть при незначному пораненні.

Ознаками кровотечі з капілярів є: темно-червоний колір крові, витікання крові невеликий цівкою (при поверхневих порізах) або рівномірне виділення крові по всій поверхні рани (при саднах). Кров рухається по капілярах повільно, тому таку кровотечу легко зупинити.

При наданні допомоги потрібно промити рану пероксидом водню, обробити настойкою йоду або розчином діамантового зеленого («зеленкою») і накласти чисту марлеву пов'язку.

Сильніші кровотечі виникають при пошкодженні вен – венозні кровотечі. Струмінь крові (темно-червоного кольору з синюватим відтінком), що витікає з великої вени з досить великою швидкістю, не дає утворитися тромбу, який може припинити кровотечу.

За короткий час людина може втратити багато крові. Для зупинки невеликої венозної кровотечі досить накласти на рану пов'язку, що стискує (туго забинтувати). Пов'язка, стискаючи стінки пораненої судини, не дасть крові витікати з неї. Потім потерпілого необхідно відправити до медичного закладу.

При пошкодженні великих вен, стискуюча пов'язка може не зупинити кровотечі. Тому у таких випадках поступають так само, як і при артеріальних кровотечах – накладають джгут (нижче місця поранення).

Як ви вважаєте яка кровотеча буде більш небезпечною для життя венозна чи артеріальна?

Найнебезпечнішими для життя людини є кровотечі, що виникають при пошкодженні артерій. Тиск в артеріях є високим, і при артеріальних кровотечах яскрава червона кров пульсує і б'є фонтаном з рани.

Перша допомога: перетиснути ушкоджену артерію вище місця кровотечі, накласти джгут і відзначити час його накладення (написати записку і покласти її під джгут).

джгут.jpg

Внутрішні кровотечі – кровотечі в черевну порожнину, порожнину грудей, черепа – надзвичайно небезпечні. Встановити наявність внутрішньої кровотечі можна тільки за зовнішнім виглядом людини. Вона стає блідою, виступає холодний піт, пульс частішає і слабне. У такому разі треба негайно викликати «швидку медичну допомогу». До її прибуття потерпілого кладуть або напівсадять і не рухають з місця. До ймовірного місця кровотечі (живота, грудей, голови) прикладають холодний компрес (мішечок з льодом чи снігом, грілку або пляшку з холодною водою).

Що ви знаєте про хвороби серцево-судинної системи?

Усі захворювання серцево-судинної системи можна поділити на хвороби серця (інфаркт міокарда, аритмії, вади серця, ішемічна хвороба серця, тощо) і хвороби судин – хвороби артерій (дистонія, атеросклероз, інсульт, гіпертонічна хвороба, тощо) і хвороба вен (варикозне розширення вен, тромбофлебіт, тощо)

До факторів ризику відносять:

       Нездорове харчування.

       Низька фізична активність.

       Надмірна маса тіла.

       Підвищений артеріальний тиск.

       Вживання алкоголю і тютюну.

       Стрес.

       Забруднене повітря.

  1. Перегляд відео «Хвороби серцево-

судинної системи та їхня профілактика». Обговорення.

Переглянемо відео, в якому буде іти мова про хвороби серцево-судинної системи та їхньої профілактики. Уважно слухайте та скажіть «Які профілактичні заходи потрібно використовувати для запобігання утворенню захворювань серцево-судинної системи?»

8 клас. Біологія. Хвороби серцево-судинної системи та їхня профілактика URL:  https://www.youtube.com/watch?v=yGC0CcrJwdg (дата звернення 11.02.2024)

Які профілактичні заходи потрібно використовувати для запобігання утворенню захворювань серцево-судинної системи?

Профілактика серцево-судинних захворювань

  1. Правильне харчування. Бажано

віддавати перевагу овочам,  фруктам, злакам, бобовим, горіхам, кисломолочним продуктам, нежирним сортам м’яса та риби. При цьому споживання жирів, масла, солодощів, алкоголю слід максимально скоротити.

  1. Фізична активність. Бажано більше

рухатися, гуляти на свіжому повітрі, займатися спортом. У середньому  людина повинна щодня ходити пішки на відстань не менше 3 км (або не менше 30 хв).

  1. Стресостійкість. Бажано уникати

стресів та вчитися справлятися з ними.

  1. Здоровий спосіб життя. Відмова від

куріння та алкоголю.

  1. Контроль тиску та рівня глюкози у

крові. 

  1. Регулярний медогляд. 

Які бувають захворювання серця?

Захворювання серця

Інфаркт міокарда – порушення кровопостачання  ділянки серцевого  м'яза, яке веде до його відмирання (некрозу).

Вада серця (ішемічна хвороба серця) – порушення руху крові в коронарних артеріях.

Аритмія – порушення ритмічності скорочення серцевого м'яза.

Які бувають захворювання артерій?

Захворювання артерій

Інсульт – порушення кровообігу в головному мозку.

Атеросклероз  – ущільнення артеріальних стінок за рахунок  відкладання жирової речовини та солей Кальцію на  поверхні стінки артерій.

Гіпертонічна хвороба – підвищений артеріальний тиск.

Дистонія – це зміна тонусу артерій, у результаті чого порушуються кровообіг і кровопостачання органів. Ознаками є головний біль, стомлюваність. Найчастіше причиною дистонії є невідповідна нервова регуляція судин, неврози, низька фізична активність.

Які бувають захворювання вен?

Захворювання вен

Варикозне розширення вен – нерівномірне розширення вен, внаслідок  слабкості стінок вен і м'язів кінцівок, які  їх оточують.

Тромбофлебіт  – утворення  згустка крові на внутрішній стінці вени, що викликає запалення. Ускладнення варикозного розширення вен.

V. Узагальнення та систематизація знань.

1. Інтерактивна вправа «Відповідник»

https://wordwall.net/uk/resource/68106782/інтерактивна-вправа-відповідник

https://wordwall.net/resourceajax/qr?shareLocation=1&activityId=68106782

  1.  Гра «Лікарі-діагностики»

Вчитель зачитує ознаки захворювання, а учні («лікарі-діагностики») встановлюють діагноз.

А). У хворого ущільнені стінки артерій, звузився їхній просвіт, часто утворюються тромби. У хворого гіпертонічна хвороба, страждає .від ожиріння. (Атеросклероз.)

Б). У хворого спостерігається гостре порушення мозкового кровообігу, розлади його функції. Одним із наслідків цієї хвороби є розрив кровоносних судин, що супроводжується крововиливами в мозок. (Інсульт.)

3. «Ситуаційні завдання»

Як надати першу допомогу потерпілому, якщо  у нього…

1: … із рани виділяється темна, густа кров без різко виражених пульсових поштовхів;

2: …із рани пульсуючим струменем виділяється яскраво – червона кров;

3:… із рани  кров витікає повільно;

4:… зблідло обличчя, на чолі виступив холодний піт, почав скаржитись на біль у животі.

VІ. Підсумок уроку

  1. Рефлексія

На уроці:

Я дізнався(лася)…

Я зрозумів(ла)…

Я навчився(лася)…

Мене зацікавило…

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника . Скласти таблицю «Серцево-судинні захворювання»

Хвороби серцево-судинної системи

Характеристика

Інфаркт міокарда

 

Вада серця

 

Аритмія

 

Дистонія

 

Атеросклероз

 

Інсульт

 

Гіпертонічна хвороба

 

Варикозне розширення вен

 

Тромбофлебіт

 

 

 

docx
Додано
29 березня
Переглядів
31
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку