Тема: Продукти харчування: хліб, м’ясо, овочі
Мета: збагатити та уточнити уявлення учнів про продукти харчування, їх різноманітність; вчити розрізняти і називати основні види харчових продуктів (хліб, м’ясо, риба, овочі, фрукти, молочні продукти); розвивати довільну увагу, память, мовлення; коригувати розумову діяльність (процес узагальнення та порівняння); виховувати інтерес до їжі, продуктів харчування.
Обладнання: картинки із зображенням основних видів продуктів, упаковки з-під різних харчових продуктів, мяч.
Поняття та терміни: харчування, харчовий продукт, поживні речовини.
Хід уроку:
І. Підготовча частина
1. Організаційний етап.
Девіз сьогоднішнього уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
2. Нервово-психологічна підготовка учнів.
Гра «Запитую-відповідай»
-Яка зараз пора року?
-Які основні ознаки цієї пори?
-Який зараз місяць?
-Який місяць був напередодні, який буде наступний?
-Який сьогодні день, який був учора, який буде завтра?
ІІ. Основна частина
3. Актуалізація опорних знань учнів.
-Діти чим вас сьогодні частували на сніданок?
-А на обід?
-Які ви побачили відмінності між цими прийомами їжі?
-Яка страва є для вас найулюбленішою?
Гра «Асоціативний кущ»
Їжа буває яка: смачна, жирна, шкідлива, солона, солодка, гірка, смажена.
4. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми та мети уроку
Ви вже мабуть здогадалися про що сьогодні ми будемо розмовляти на уроці?
Сьогодні я хочу вас познайомити зі с основними продуктами харчування.
5. Формування нових знань.
Все, крім кисню, людина отримує для своєї життєдіяльності із їжі.
Харчування — одна із основних життєво необхідних умов існування людини. Їжа є джерелом енергії. Харчування впливає на стан здоров'я, працездатність, настрій та тривалість життя людини. Для підтримання нормальної життєдіяльності нам необхідно вживати різні продукти кожного дня, враховуючи власний апетит. Чимало харчів перед споживанням потребують приготування. Приготування їжі називають кулінарією. Найчастіші гості на нашому столі-це хліб, м’ясо, овочі.
Хліб – один із найдавніших винаходів кулінарії. У традиційному рецепті тіста є борошно, вода, сіль і закваска (дріжджі). Також можна використовувати цільні зерна, жири, цукор, сироватка, молоко, яйця, прянощі – так виготовляється здобний хліб.
М'я́со — м'язові тканини різноманітних тварин, що вживаються у їжу. Важливий продукт харчування, головне джерело тваринного білка та одне з головних джерел білка взагалі. М'ясо наземних ссавців містить усі необхідні для людини речовини. За походженням розрізняють м'ясо великих ссавців та птицю. При приготуванні страв з м'яса можна застосовувати всі види термічної обробки:варіння, тушкування, смаження. М’ясо також складовою ковбас, сосисок.
Овочі - це досить ємне поняття. У світі величезна різноманітність овочів, різних за смаком. Їх прийнято поділяти на кілька груп:
- буряк, ріпа, морква, хрін і подібні - коренеплоди;
- батат , картопля та інші - бульбоплоди;
- всі сорти капусти - капустяні
- часник і різні луки - цибульні;
- баклажани, томати і перці - томатні;
- кабачки, гарбуз, огірки тощо - гарбузові;
- будь-які боби і горох - бобові.
Також на столі практично кожного українця можно зустріти рибу, молочні продукти, крупи , фрукти.
Риба — дуже поживна страва, за своїм хімічним складом майже не поступається м'ясу свійських тварин, а за вмістом мінеральних речовин, вітамінів і ступенем засвоюваності білків перевершує його.
Молоко і молочні продукти (масло, сир, кисломолочні продукти та молочні консерви) відзначаються високою засвоюваністю та калорійністю, є основним джерелом кальцію, який найкраще засвоюється саме з цих продуктів. Вони містять усі необхідні для життя людини, росту і розвитку її організму поживні речовини. Усі крупи джерело вуглеводів, вітамінів, мікроелементів, харчових волокон, які необхідні для нормальної роботи організму. Ці речовини цілюще впливають на травлення, нервову систему, роботу серця і судин, покращують стан шкіри. А також альтернатива овочам і солодощам, це фрукти та ягоди. Вони, як і овочі, містять і вітаміни з мінералами, і воду, і аскорбінову кислоту з антиоксидантами, і харчові волокна. Але фрукти-ягоди солодші.
6. Повторне звернення учнів до тільки що одержаних знань.
Гра «Їстівне-неїстівне»
Гравці стають у коло, рядок або сідають на лаву, тоді вчитель по порядку кожному кидає м'ячик: «їстівне» - потрібно зловити м'ячик, «неїстівне» - відкинути або взагалі не доторкнутися. Гравець, який помиляється, стає «ведучим.
Ще до початку гри можна заздалегідь домовитися які «їстівні» слова будуть вимовлятися. Це можуть бути окремо фрукти, овочі, ягоди, солодощі та інше. Тим самим, дітей в ігровій формі можна навчити розрізняти групи предметів з їхнього вигляду, смаку і до решти.
7. Руханка
«Місимо тісто»
Руками імітувати замішування тіста.
Тісто взяли у мами
(дуже енергійно стискаємо руки в кулачки та розтискуємо їх — одночасно і по черзі),
Його жужмили і м’яли,
Пирогів напечемо
(руками виконуємо рухи, наче ліпимо пироги)
І з сметаною з’їмо!
8. Закріплення матеріалу.
Гра «Купи в магазині такий же продукт»
Дітям роздають порожні упаковки з-під різних харчових продуктів. Діти повинні пройти до «магазину» (парта, на якій розставлені такі ж упаковки) і вибрати-«купити» точно такий же продукт.
9. Систематизація та узагальнення засвоєних знань.
Харчування сучасної людини визначає її стан здоров’я протягом
всього життя. Прагніть споживати щодня достатню кількість корисних харчових
продуктів: овочів, бобових, фруктів, цільних злаків,нежирного м’яса, риби та молочних і кисломолочних продуктів.
Гра «Склади свою тарілку»
Діти діляться на дві команди, яким пропонується скласти на їх погляд тарілку здорового харчування (дві тарілки, та картинки різноманітних продуктів харчування як корисних так і ні)
Коли гра закінчується дітям розповідається, що на наступних уроках вони ознайомляться з рекомендаціями МОЗ України та Центром громадського здоров’я МОЗ України, які включають в себе сім рекомендацій щодо здорового харчування дорослих і дітей старше 2 років, які допоможуть скласти власний збалансований раціон із корисних харчових продуктів і напоїв, .
ІІІ Заключна частина
10. Підсумок роботи учнів. Прибирання робочих місць.
Вправа «Мікрофон»
Дітей ознайомлюють с правилами гри, що кожна дитина по черзі бере мікрофон і говорити має право тільки той учень, у кого «символічний» мікрофон;відповіді не коментують і не оцінюють; коли хтось висловлюється, інші мають дотримуватися тиші. Учням пропонується закінчити речення «Сьогодні, працюючі на уроці, я зрозумів …»