Урок – проєкт з природознавства
у 4 класі на тему
«Корисні копалини рідного краю»
учительки початкових класів
Кулик Надії Миколаївни
Мета: ознайомити учнів з корисними копалинами своєї місцевості, з їх використанням; розвивати пізнавальний інтерес учнів, спостережливість, вміння слухати, розповідати,порівнювати; формувати вміння працювати колективно, узгоджено в групах; стимулювати інтерес до дослідницької роботи; виховувати почуття гордості за багатство рідного краю, бажання економно використовувати корисні копалини.
Обладнання: колекція корисних копалин,мультимедійна презентація, вироби із опішнянської глини.
Тип проекту:
І. Організаційний момент
Дзвоник вже сигнал нам дав
Працювати час настав.
То ж і ми часу не гаймо
Урок з природознавства починаймо.
Учитель. Складемо девіз уроку: знати, того, хто, навчати, добре, все, хоче (Добре того навчати, хто хоче все знати).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Я рада, що знайшла серед вас багато однодумців. А багато знати, та й ще на уроці природознавства, означає бути ерудованим. Покажіть свою ерудицію під час брейн – рингу «Най – най».
1. Найбільший океан планети?
2. Найвища гора в Україні? (Говерла) Її висота? (2 км 62 м ).
3. Найвища гора світу? (Еверест)
4. Найглибше озеро України? (Світязь).
5. Найглибше озеро на планеті? (Байкал) Його глибина? (1 км 620 м)
6. Найдовша і найповноводніша річка світу? (Амазонка)
7. Найбільша пташка на планеті? (Африканський страус) А в Україні?
(дрофа)
8. А найменшою пташкою в світі є … (колібрі)
9. Найродючіший грунт? (чорнозем)
10. Найкорисніші гірські породи? (корисні копалини).
11. Найрідніше село для кожного з вас? (Піски)
III. Повідомлення теми та мети уроку
Учитель. Корисні копалини і Піски – два ключові слова нашого уроку, бо сьогодні на уроці ми закріпимо знання про корисні копалини взагалі, дізнаємося багато цікавого про корисні копалини Лохвицького краю і нашого села зокрема.
IV. Актуалізація опорних знань учнів
Метод «Мікрофон»
Учитель. До нас завітала кореспондентка районної газети «Зоря». У неї до вас є декілька запитань.
Кореспондент. Доброго ранку.
Учитель. Отже, корисні копалини бувають рудні, нерудні, горючі. Запрошую вас до «Кола дружньої праці». Спробуємо визначити до якого виду належить дана корисна копалина (слайд 3).
V. Сприймання і усвідомлення навчального матеріалу
Учитель. В Україні є понад 80 різних корисних копалин. Багата на них і Лохвиччина. На її території знаходяться поклади природного газу, нафти, глини, торфу і піску. Готуючись до уроку, ви проводили пошукову роботу, працювали в групах, досліджували пісок, глину і природний газ.
Яка група вивчала особливості піску? (Учні даної групи піднімають руки вгору, утворюючи ланцюжок) Поділіться результатами свого пошуку.
Презентація роботи групи, що досліджувала пісок.
1 учень. В 11 столітті на піщаному ґрунті виникло село Пісочінь, яке з 1600 року і до тепер має назву Піски. Можливо тому, що тут є поклади піску. Ми ходили класом на екскурсію до піщаного кар’єру(слайд 4), а наша група досліджувала пісок як корисну копалину. Ось що ми про неї дізналися.(слайд5)
2 учень. Пісок – це осадова гірська порода, яка виникла в результаті подрібнення твердих частинок порід. Це сипучий матеріал, що складається з безлічі дрібних частинок. Найчастіше пісок утворюється з кварцу.
3 учень. За умовами утворення піски поділяють на річкові, морські, кар’єрні. Хочете дізнатися, який пісок найкращий? Це той , який витягують із дна річок. Він використовується в якісному будівництві для оздоблення робіт всередині, бо не має ніяких домішків, на відміну від кар’єрного, який має домішки глини, пилу, кварцу та інші.
4 учень. Чи знаєте ви, що пісок буває не лише жовтим? Він може бути червонуватим, білим, зеленуватим, сірим і навіть чорним. Це залежить від того, з якої породи він утворився.
5 учень. Де використовується пісок?(слайд 6) Даючи відповідь на це запитання, ми дослідили, що найбільше його використовують у будівництві, як основу для автомобільних доріг і залізниць, для виготовлення бетону, цементу, плитки, а також скла. Цікаво й те, що контактні лінзи для зору роблять саме з піску.
1 учень. В результаті дослідів, які проводила наша група,ми зробили такі висновки, що пісок слугує гарним природнім фільтром для води і не розчиняється у ній.
Інтерактивна вправа «Запитання – відповідь»
Учитель.
Презентація роботи групи,що досліджувала глину.
Учитель. З давніх - давен людство використовує глину як природний матеріал. Спочатку для будівництва житла, землянок, мазанок, які робили із соломи та глини. Нею ж білили хати. Особливої популярності чепурні білі глиняні хати набули в Україні, навіть стали її символом.
Хата моя, біла хата,
Рідна моя сторона.
Пахне любисток і м’ята,
Мальви цвітуть край вікна. (Слайд7)
-Яка група вивчала особливості глини? Поділіться результатами свого пошуку.
1 учень. Глина – це дуже поширена гірська порода, яка складається з «глинистих мінералів», до складу яких входять алюміній, кремній і вода(слайд8). Глину розрізняють за в’язкістю, еластичністю, вогнетривкістю, а також за кольором (вона може бути як і пісок білого, червоного, зеленого, жовтого, сірого і навіть чорного кольору). Цікаво те, що досвідчені гончарі розрізняють глину ще й за запахом.
2 учень. У басейні річки Сули залягають поклади різних відтінків гончарної глини. Лохвицька глина посідає третє місце в області за своєю якістю. У районі її найбільше в Сенчі та прилеглих до неї селах. Глиняні кар’єри є і в Пісках.
3 учень. Цікаво, що перші гончарні цехи були засновані у Лохвиці ще в 1634 році. Взагалі, в Лохвицькому районі працювало 10 цегляних заводів: два з яких були в самій Лохвиці, а 1910 року два цегляних заводи були і в Пісках. На згадку про них залишилась назва ставка «Кирпичний». У наш час на території лохвицького краю працює лише Сенчанський цегельний завод.
4 учень. Ми дізнавалися, де використовується глина.(Слайд9) Її широко застосовують у різних галузях. З неї виготовляють посуд, прикраси, іграшки. У будівництві використовують для виготовлення цегли, цементу, плитки.
Мінеральну глину використовують в медицині та косметології.
Учитель. Незамінна глина і в мистецтві. Пластична і кольорова глина є відмінним матеріалом для створення скульптур. Діти, ми повинні гордитися,, що в усій Україні і за її межами широко відомі вироби з опішнянської глини (що на Полтавщині). Перед вами маленька частинка цього дива (Демонстрація підготовленими учнями виробів із опішнянської глини).
Учитель. Діти, ми повинні гордитися тим, що Україна посідає 1 місце у світі за покладами високоякісної глини.
Запитання на сприймання інформації
Руханка (За вибором учителя)
Презентація роботи групи, що досліджувала газ.
Учитель. Під землею вогонь горить, а на плиті обід кипить? Про яку корисну копалину ця загадка?
Яка група вивчала особливості природного газу? Поділіться результатом своєї роботи.
1 учень. Природний газ – це суміш газів, що утворилися в надрах землі. Він знаходиться на глибині від 1 до декількох кілометрів.(Слайд10)
Природний газ безбарвний, легший за повітря. Горить без диму, синюватим полум’ям, виділяючи тепло. Він дуже отруйний і вибухонебезпечний. Будьте дуже обережні при поводженні з ним!
2 учень. Від родовищ газу на багато кілометрів тягнуться газопроводи, по яких він надходить у міста та села. Значні поклади природного газу є і у Лохвицькому районі. Поблизу с. Сенча працює потужний газопереробний Яблунівський завод.(Слайд11) Взагалі, на території нашого району працює понад 350 свердловин.
3 учень. Ми також дізнавалися для чого використовують природний газ.(Слайд12) Перш за все, для отримання тепла, а також приготування їжі. Він є сировиною для виготовлення фарби, гуми, пластику. А ще на газу їздять автомобілі і працюють електростанції.
Запитання на сприймання.
VI. Дослідницький практикум
Учитель. Запрошую вас до дослідницької лабораторії. У вас на партах знаходяться колекції корисних копалин. Розгляньте уважно запропоновані зразки. Спробуйте визначити, як називається корисна копалина під №…, доведіть, чому ви так вирішили?
(Робота з колекцією корисних копалин: №1-граніт, №2-антрацит, №3-нафта, №4-вапняки, №5-кам’яне вугілля, №6-кам’яна сіль, №7-торф, №8-пісок, №9-глина, №10-крейда, №11-мідний колчедан, №12-залізна руда
Кількість зразків для визначення і обговорення, вчитель вибирає довільно. Можна задати завдання навпаки. Учитель описує корисну копалину, а учні знаходять її серед колекції).
Дидактична вправа «Запитання від геолога»
(Учні дають відповіді на запитання, які дістають із сумки геолога.)
Дидактична вправа «Продовж речення»
Учитель.
_____________.
_____________.
_____________ _____________.
_____________.
_____________.
VІ. Підсумок уроку
Рефлексія
Учитель. Давайте утворимо «шквал корисних копалин!» Назвіть всі корисні копалини, які ви знаєте.
Інтерактивна вправа «Займи свою позицію»
Учитель. Щоб наш край був зеленим і багатим, ми повинні берегти, що дала нам матінка – природа. Корисні копалини потрібно оберігати,, використовуючи їх розумно, економно, щоб вистачило і наступним поколінням.
1