Урок-проєкт «Первоцвіти»

Про матеріал
Поглиблення знань про Червону книгу і ознайомлення учнів із різномаїттям видів первоцвітів. Проводяться екскурсії з метою вивчення і охорони первоцвітів, які ростуть в даній місцевості. Перед екскурсіями проводяться бесіди про види первоцвітів і про їх охорону , про Червону книгу України. Усі зібрані матеріали: малюнки, роботи учнів, рукописні оповідання використовуються для створення рукописної книги для учнів молодших класів. Підсумком даної роботи є створення книги для учнів молодших класів «Первоцвіти».
Перегляд файлу

Урок-проєкт

 «Первоцвіти»

 

Задачі:

1. Навчальні:

  1.           Поглиблення знань про  Червону книгу і ознайомлення учнів із різномаїттям видів первоцвітів;
  2.           Зацікавити учнів у вирішенні проблеми первоцвітів.
  1. Развиваючі:
    1.           Развивати вміння порівнювати, робити висновки на основі

одержаної інформації;

  1.           Развивати вміння аналізувати і знаходити шляхи вирішення цієї проблеми.

 

  1. Виховні:
    1.           Виховувати гуманне ставлення до природи .
    2.           Екологічне і моральне виховання .
    3.           Виховувати вміння працювати в групі.                                    

Обладнання:

 Дитячі малюнки первоцвітів з оповіданнями  про о квіти, кольорові олівці, , папір для малювання.

 

Методи:

  1. Словесний (індивідуальні розповіді  учнів, розповідь вчителя, бесіда).
  2. Наочний (демонстрація малюнків).

 

Підготовча робота.

 На уроках образотворчого мистецтва учні малюють первоцвіти і самомостійно складають оповідання про квіти і використовують довідкову літературу.

На уроках дизайну і технології учні виконують аплікації на тему «Первоцвіти».

Проводяться екскурсії з метою вивчення і охорони первоцвітів, які ростуть в даній місцевості. Перед екскурсіями проводяться бесіди про види первоцвітів і про їх   охорону , про Червону книгу України.

Усі зібрані матеріали: малюнки, роботи учнів, рукописні оповідання використовуються для створення рукописної книги для учнів молодших класів.

Підсумком даної роботи є створення книги для учнів молодших класів «Первоцвіти».

 

 

Хід уроку.

1. Організаційний момент. Постановка теми уроку.

Учні сідають по групах.  В руках у них елементи мозаїки. Вони збирають мозаїку «Первоцвіти».

- У вас в руках елементи мозаїки. Знайдіть на частинах мозаїки одинакові цифри. Сядьте по группах. Складіть мозаїку.

- Назвіть, що ви зібрали?

Відповіді дітей. – Це квіти.  Кульбаба.  Анемона лютикова. Медунка. Чистяк.

- Як назвати ці квіти? (Первоцвіти)

Сьогодні на уроці ми будемо говорити про первоцвіти, і складати, про них книгу.

- Чому їх так називають?

 

2. Бесіда про первоцвіти із використанням презентації.

Учні розповідають про квіти. Учитель доповнює розповіді дітей.

 

- Назва цієї квітки є спорідненою слову «сніг» і в природі цю квітку з ним безпосередньо пов’язують. Що це за квітка?

Що таке підсніжники?

Підсніжниками принято називати  найрізноманітніші рослини, які зацвітають весною першими. Проте існують справжні підсніжники. Наукова їх назва - "галантус", що у перекладі з латинської означає «сніжнокапельник».

Існує легенда, що одного разу, коли богиня Флора раздавала всім квітам костюми для карнавалу, своєму улюбленцю - підсніжнику вона подарувала білу сукню. Сніг теж хотів прийняти участь у карнавалі, та тільки карнавального одягу йому не призначалося. Тоді він став просити квітів поділитися з ним костюмом. Проте ніхто так і не погодився, тому що всі дуже боялися холоду. І тоді підсніжник укрив сніг своїм хітоном (одяг без рукавів). Разом кружляли вони у хороводі квітів і прониклися одне до одного таким почуттями, що нерозлучні і по цей день.

Чому підсніжники нічого не бояться?

 - Діти, я знаю такий секрет. Ви, дуже  допитливі і я вам його відкрию. А можливо  вам відомо, коли рослина починає рости? (відповіді дітей). Правильно, коли починає рухатися сік. А у підсніжників сік незвичайний, він містить цукор! Так, саме, в його складі міститься багато цукру, а такі розчини, з великим вмістом цукру під час невеликих морозів не замерзають.
І справді, квітка у нього біла, как молоко. Це доволі рідкісні рослини, які занесені в Червону книгу України. А ми називаємо підсніжниками, або первоцвітами, інші квіти. Чому їх так називають?

– Перші квіти з’являються у листяних лісах. Їх називають ефемероїдами. Це багатолітні трав’янисті рослини, для яких характерна осінньо-зимово-весняна вегетація. Квітнуть вони рано весною, влітку наземні частини їх відмирають, залишаються лише підземні видозмінені стебла- цибулинки, бульбочки, кореневища. Підсніжники це: гусяча цибулька, медунка, хохлатка, анемона лісова та інші.

Проліска блакитна. Вона любить рости у дібровах. Ніби блакитні калюжі, а то і озерця разливаються. Їй не страшні весняні заморозки, тому що в її клітинках знаходиться підвищена концентрація цукру.

Медунка. Поряд з проліскою квітне не зовсім звична квітка, яка сама по собі – різнобарвний букетик. Це медунка. Спочатку, коли квіточки тільки з’являються, вони всі рожеві. Але пройде кілька днів, і на стеблинках окрім рожевих з’ являться і блакитні, і сині,  фіолетові.

 А знаєте, чому вона змінює своє вбрання? Вся справа у барвнику – антоціані. В молодих квіточках сік у клітинках пелюсток кислий, в такому средовищі антоціан фарбує пелюстки у яскраво-рожевий колір.  Через кілька днів сік у клітинах стає лужним, антоціан надає пелюсткам фіолетового, а пізніше синього забарвлення. Рослина прекрасний медонос, недарма її називають медункою, медуницею.

А зараз послухайте віршик і відгадайте, про яку із цих рослин я говорю?

 На пригірку, на лужку,

Босоніж по снігу

Перші квіточки -

Жовті оченята! (мати-й- мачуха)

- Чому ця  рослина має таку назву?

Мати-й-мачуха - Листя у неї великі, незвичайні: зверху вони зелені, гладенькі, жорсткі, а знизу білуваті, покриті м’якими волосками і ніби тепленькі. За цю особливість квітка отримала своє ім’я: ніжна сторона добра «мати», а верхня сторона листка не ласкава «мачуха». Латинська назва має означати «Відхаркувальний засіб».

Наступна рослина - Хохлатка.

Хохлатка - Квіти зібрані у яскраві китички. І у кожної квіточки - ніби невеличкий хохолок. Всього кілька днів милують око своєю красою . Уже в кінці весни її не побачите. Зникнуть не тільки квіти, але і стебла, і листя. Залишаються тільки бульбочки у землі. Від них на наступний рік і будуть рости рослини. І, звісно, від насіння, яке упало на землю. Але квітнути рослина починає на 4 -5 рік свого життя. У неї є бульбочка - видозмінений росток рослини з потовщеним стеблом і недорозвиненими листями. В бульбочці знаходиться запас поживних речовин. Саме за рахунок нього починають рано рости і квітнути рослини. Бульбочка їстівна і для людини, і для тварин.

 Анемона - Починає квітнути - і здається, що повернулася зима і прикрасила все великими сніжинками. Нахмуриться небо , збереться дощ - і білі квіти враз  закриються. Майже у всіх весняних рослин квіти на ніч і при настанні негоди і холодної погоди закриваються. Це сприяє  їх збереженню при несприятливій погоді і збереженню пилку.

Назва зразу вітер нагадує - вітрениця. Ранньої весни від весняного теплого вітру з’являється ця маленька, тонконога, жовтенька, ніжна квіточка. Але схожа квіточка на лютик, тому не просто вітрениця, а лютикова.

 Про яку квітку так говорять: «З молоком, а не корівка, літає, а не соловейко".

Загадки.

Очко золоте на сонце дивиться, як сонце сховається, очко прищуриться.

Біля річки на лужку золоті вогники горять, дощик заморосить, вогники згаснуть.

Кульбаба - назву "кульбаба" одержала із-за незвичайної легкості, від якої при найменьшому коливанні повітря дозрілі плоди-сім’янки на пухнастих парашутиках відриваються від квітколоже і розлітаються. Залишається голим квітколоже і стає схоже на облисілу голову. Тому в середні віки її називали "голова монаха", а ще  з цим пов’язані назви пустодуй, пушник, плешивець. Є ще одна група назв зумовлена молочним соком, який міститься в усіх органах рослини. Це про неї нам говорять: "З молоком, а не корівка, літає, а не соловейко".

- У кульбабки є дивовижна здібність передбачати негоду. В ясну погоду кошики  кульбаби відкриваються о 6 годині ранку і закрываються о 3 годині дня. Похмурого дня  вони взагалі не розскриваються.

Продвлжуємо парад первоцвітів.

Гусяча цибулька. Чистяк.

Ранньою весною з’являється одиночний довгий  вузький   прикореневий листок і стебло на верхівці якого зібрані квіти.В одному зонтикоподібному суцвітті зібрано 7 світло-жовтих квіток, без запаху, але з нектаром.

 

Відгадайте загадку.

Білі духм’яні, у лісі ростуть, навесні квітнуть?

Конвалії.

 

3. Фізхвилинка

 

- Давайте спробуємо уявити, що ваші долоньки – пелюстки кульбабки.

 

– Ранок?

 

Діти розкривають долоньки у вигляді квітки.

 

– Вечір?

 

Діти закривають долоньки як бутончик.

Дії повторюються кілька разів.

 

4. Складання сенкану.

Задаю питання, а учні відповідають

1.Первоцвіти- це ...  (підсніжник)

2.Які вони? (весняні, ранньоквітучі, яскраві,барвисті, сині, мужні, хоробрі і т. д.)

3.Що вони роблять? (ростуть, квітнуть, милують,зачаровують, годують комах)

4.Складіть речення із 4 слів про збереження первоцвітів.

(Я турбуюся — квітка зникає.

Мені подобається милуватися квітами.

Бережіть перші весняні квіти.

Підсніжники не можна рвати.)

5.Синонім слова ,.Первоцвіт”.(рання квітка, весняна квітка)

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Творча  робота.

 

Наш урок присвячений первоцвітам. Але чому, коли ми ходили на екскурсії ми бачили мало квітів?

- Чому первоквітів так мало?

Сьогодні на уроці ми будемо  малювати плакати на захист первоцвітів і створимо свою маленьку Червону книгу.Доповнимо її  загадками, оповіданнями.

6.Читання оповідання Євгена Шморгуна ,,Хто розцвів перший ?”

 

                               

 

                                    

                                   

                             

Самостійна робота дітей у групах.

 

 

Захист своїх робіт.

 

7. Підсумок  уроку.

Всі малюнки, загадки, оповідання  в кінці уроку  діти складають в папку з титульною  сторінкою «Первоцвіти». 

 

- Ось наша книга про первоцвіти готова. Всі сьогодні дуже добре попрацювали. А цю книгу ми подаруємо учням молодших класів, щоб вони доповнювали матеріал і оберігали природу.

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
8 січня 2023
Переглядів
564
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку