Урок-проект "Стан навколишнього середовища та проблеми охорони довкілля"

Про матеріал
Проблема охорони довкілля сьогодні дуже актуальна. Мабуть, немає людини, яка б про неї не знала. Важливість цієї проблеми усвідомлює й учнівська молодь. Участь школярів у справі охорони довкілля може бути дуже вагомою, якщо вони не захочуть стояти осторонь великої всенародної справи. Проект показує, як активізувати дітей вирішувати дану проблему: побачити справжню красу природи та те, що робить з нею бездумна людина, як вплинути на тих, хто засмічує навколишнє середовище.
Перегляд файлу

                        Проект

 

 

 

 

Підготували члени екологічного клубу

«Еко-світ» Білківської ЗОШ І – ІІІ  ступенів

Вчитель: Мельник Людмила Степанівна

 

Урок-проект

Тема: «Стан навколишнього середовища та проблеми охорони довкілля»

 

Мета: розширити знання учнів про екологічне становище сучасної України, нашої місцевості; визначити проблеми охорони довкілля;  формувати навички екологічного самовиховання, вміння бути раціональними і дбайливими господарями зі сформованою екологічною культурою, здатними передбачити наслідки своєї діяльності у природі;  надати учням можливість проявити ініціативу і самостійність; стимулювати використання різноманітних методів дослідження теми; виховувати бережливе ставлення до природи рідного краю, почуття прекрасного у спілкуванні з нею; виховувати потребу в  необхідності дотримання правил санітарії та особисту відповідальність за стан навколишнього середовища.

Завдання:

  1. Пошук інформації у підручниках, додатковій літературі, мережі Інтернет, інтерв’ю;
  2. Інтерв’ю з представниками органів місцевого самоврядування (анкета-опитувальник) для з’ясування питання стану благоустрою села;
  3.  Фотографування природи нашої місцевості та стихійних сміттєзвалищ, виготовлення презентацій;
  4. Виготовлення виробів із відходів, виставка робіт.
  5. Засідання екологічного клубу старшокласників «Еко-світ» за «круглим столом», презентація проекту.

Перелік шкільних навчальних предметів, знання з яких використовувались при реалізації проекту: біологія, екологія, історія, трудове навчання, інформатика, література.

Учасники проекту: учні 9-11 класів, вчителі, працівники та депутати сільських рад.

 

Тип проекту:

За метою: навчально-дослідницький, практично-орієнтований.

За змістом: екологічний.

За складом: колективний.

За характером партнерських взаємодій між учасниками: кооперативний.

За тривалістю: довготривалий.

За рівнем реалізації між предметних зв’язків: між предметний.

 

Обладнання: комп’ютерна техніка, відео презентації, плакати, публікації, додаткова література.

Запрошені гості: вчителі, керівники органів місцевого самоврядування.

 

 

Наслідки сучасного впливу людини на навколишнє середовище сумні й тривожні: порушуються природні угруповання й ландшафти, забруднюється атмосфера, моря і прісні водойми, руйнується ґрунтовий покрив, зменшуються лісові ресурси, чисельність видів рослин і тварин. Хімічні сполуки, які циркулюють у біосфері, шкодять здоров’ю людини , як і всьому живому.

Вплив людини на природу значно перевищує здатність біосфери до саморегуляції і ставить під загрозу її існування як системи. Тож людина і суспільство повинні докорінно змінити своє ставлення до природи.

Проблема охорони довкілля сьогодні дуже актуальна. Мабуть, нема людини, яка б про неї не знала. Важливість цієї проблеми усвідомлює й учнівська молодь. Але часто школярі переконані, що не можуть зробити у справу охорони навколишнього середовища значного внеску, бо не мають на це коштів, залежать від дорослих. Участь школярів у справі охорони довкілля може бути дуже вагомою, якщо вони не захочуть стояти осторонь великої всенародної справи.

Тема роботи вибрана не випадково. 

Ідея створення проекту.

Природа нашого краю вражає своєю красою. Але, на жаль, ця краса споганюється стихійними сміттєзвалищами, які виникають у багатьох, навіть людних місцях. Від цього стає дуже неприємно та соромно за людське безкультур’я. Постійне прибирання території не дає позитивних результатів – смітники зявляються знову і знову. Учні школи зацікавились питанням, а чи роблять щось дорослі, щоб вирішити цю проблему,  і чи є взагалі шляхи для її вирішення.

Робота над проектом

Організація роботи. Робота групами. Групи формуються за бажанням учнів

Група І. Фотографи.

  1. Фотографують красу природи нашої місцевості;
  2. Фотографують стихійні смітники.

Результат роботи: Презентації «Краса природи нашого краю», «Скривджена земля»

 

Група ІІ. Літератори.

Пошук та вивчення поезій про красу природи.

Результат: читання творів.

 

Група ІІІ. Кореспонденти.

Вирішення питання благоустрою органами місцевого самоврядування.

Результат: Анкета-опитувальник.

 

Група ІУ. Науковці-дослідники.

  1. Вивчення питання про роль лісових насаджень у попередженні ерозії ґрунтів.

Результат: науково-дослідна робота.

  1. Вивчення питання про проблеми охорони довкілля в Україні.
  2. Вивчення питання про переробку вторинної сировини в європейських країнах.

 

Група У. Практики.

  1. Пропозиції дорослим щодо вирішення проблеми охорони довкілля. (Виготовлення плакатів та розміщення їх на дошках оголошень у селах, де живуть діти).
  2. Виготовлення виробів із відходів. (Виставка виробів).

 

 

Епіграф:

Людина мусить постійно спілкуватися з природою, інакше вона буде бідніти емоційно, слабнути інтелектуально, а зрештою – деградувати морально.

  Чарльз Дарвін

Гасло:

Україна – наш дім.

Хай чисто буде в нім.

 

 

                                                         Хід уроку.

І Організаційний момент.

Вступне слово вчителя. Представлення гостей.

Сьогодні ми проведемо засідання клубу старшокласників «Еко-світ» та презентуємо проект «Стан навколишнього  становища та проблеми охорони довкілля».

Чому ми обрали саме таку тему? Тому що вона є дуже актуальною і непокоїть усіх небайдужих, в тому числі молодь, сьогоднішніх учнів, а завтра – самостійних громадян держави, господарів свого власного життя та творців майбутнього нашої держави. Тож уже зараз учні переймаються проблемами дорослих, нашими спільними проблемами. Зокрема, ми звернемо увагу на те, що непокоїть нас саме в нашій місцевості: це засміченість території відходами.

 

 

Учениця. Ми це зробили не для того, щоб когось звинувачувати чи критикувати, це потрібно для того, щоб вирішувати проблеми, тому вносимо власні пропозиції, бо прагнемо займати активну громадянську позицію. Ми стоїмо на порозі самостійного життя, мріємо здобути професію, займатись улюбленою справою, створити сім’ю, виховувати дітей, жити у вільній демократичній державі. Що необхідно, щоб наші мрії здійснилися? Як зробити так, щоб життя кожного у нашій країні стало кращим, а держава багатою і процвітаючою? Насамперед потрібно зрозуміти, що наші бажання здійсняться тоді, коли ми всі – громадяни України докладемо до цього свої зусилля. Потрібно дбати про свою країну, бути активним і свідомим громадянином.

Гасло:

Україна – наш дім.

Хай чисто буде в нім.

 

Учитель. Почнемо з того, що сама людина – частинка природи, невіддільна, створена нею. Щодень ми  дихаємо повітрям, п’ємо воду, насолоджуємось тією красою, яку дарує нам природа. Надаємо слово учню.

(Презентація фотоматеріалів – «Природа рідного краю»).

Учень. Ми живемо у місцевості, яка вражає красою своєї природи. Часто приїжджі говорять про те, що повітря у нас чистіше, можна дихати на повні груди,  і вода смачніша. Учні нашої школи також захоплюються навколишніми краєвидами і вирішили сфотографувати цю красу. Тепер ми можемо переконати усіх в тому, що в нашому житті є багато такого, що викликає приємні враження та насолоду.

Учитель.

Не тільки юних фотографів зворушила краса рідної природи, вона надихала багатьох митців на чудові поетичні рядки. Група літераторів відшукала та прочитають нам деякі із багато численних поезій про красу природи.

(Учні читають вірші про красу природи на тлі перегляду презентації.)

Учитель.

Краса природи є у всьому:
В листочку, в квіточці живій,
В хмаринці, в небі голубому.
Лиш придивитися умій!

Вона в сосні, берізці й клені,
В метеликові, просто скрізь.
В джерельці і в траві зеленій
Лише прислухайсь, придивись!

 

Але ми дослідили й інший «бік медалі», коли до цієї краси долучилась рука бездумної людини. Тому наступний сюжет «Скривджена земля».

Учень. 

Природа нашого краю вражає своєю красою. Але, на жаль, ця краса споганюється стихійними сміттєзвалищами, які виникають у багатьох, навіть людних місцях. На жаль, сміття було сфотографоване навіть біля нашої школи. Від цього стає дуже неприємно та соромно за людське безкультур’я. Постійне прибирання території не дає позитивних результатів – смітники з’являються знову і знову. Учні нашої школи зацікавились питанням, а чи роблять щось дорослі, щоб вирішити цю банальну проблему,  і чи є взагалі шляхи для її вирішення. (Перегляд презентації)

Гасло:

        Чисте майбутнє

в чистому теперішньому!

Учитель.

Питання благоустрою завжди стоїть на порядку денному як держави в цілому, так і органів місцевої влади. Щороку, коли закінчується зима, сходить сніг і зразу стає видно наслідки людського недбальства, безгосподарності, безкультурності. Настає час благоустрою. Але чисто не там, де метуть, а там, де не смітять. Та все таки відходи – невід’ємна  умова життєдіяльності людини. Справа в тому, що сміття стало глобальною проблемою сьогодення з двох основних причин. По-перше, більшість сміття складають матеріали, які не розкладаються швидко або не розкладаються зовсім. По-друге, об'єми сміття постійно зростають. Всі відходи, крім того, що забруднюють землю, є потенційно небезпечними. Неправильне поводження з ними впливає на навколишнє середовище. Тому постає питання: куди подіти сміття? З питанням про вирішення даної  проблеми учні зверталися до представників місцевої влади тих сіл, в яких вони проживають. Ось що вони дізналися при допомозі анкети-опитувальника.

(Виступи учнів).

Учитель. Сьогодні ми запросили керівників органів місцевого самоврядування , тож надаємо їм слово.

(Виступи представників місцевої влади).

Гасло:

Сміття з вулиць прибирай, 
І  на Землі настане рай!

Учитель.

Зрозуміло, що самі жителі сіл мають впорядковувати територію, де живуть, навчаються, відпочивають, займаються господарством. Всією громадою потрібно ліквідовувати стихійні сміттєзвалища, що утворились за зиму, адже гуртом легше й батька бити. Та це проблему не вирішить. Варто проїхати околицями сіл – у ярах та пролісках можна побачити цілі сміттєві полігони. Хтось їде на машині, відчинить вікно і кидає черговий мішок або пакет, і так щодня. З кожним поривом вітру целофанові пакети та інше сміття розноситься по полях та садибах. Тобто якщо прибрати смітник, несвідомі люди продовжують смітити, таким чином виникають нові гори сміття.

Учні  виробили пропозиції, які б допомогли нам усім вирішувати дану проблему. (Демонстрація плаката).

 

Учениця. Потрібно виховувати високу санітарну культуру населення, починаючи з дитсадка та школи, це стане головною запорукою чистоти довкілля, а отже і міцного здоров’я та красивішого життя.

Але людина повинна знати, куди викидати сміття. Про урни та сміттєві баки на своїх територіях мають подбати підприємства й установи, а організовані впорядковані звалища повинні облаштуватися органами місцевого самоврядування. До такого місця мають бути під’їзні шляхи, щоб в розпал прибирань – навесні та восени туди можна було доїхати.

Не у кожного є можливість вивезти сміття у визначене місце, тому влада має організувати вивіз за певну плату, яку кожен мешканець села має вносити за такі послуги щомісячно чи раз в рік (за потребою).

Якщо такі заходи будуть вжиті, тоді можна буде притягнути винних до відповідальності. Статтею 152 Адміністративного кодексу України передбачено накладання штрафів у разі порушення правил благоустрою населених пунктів на громадян (340 – 1360 гривень) і на посадових осіб, громадян – суб’єктів підприємницької діяльності (850 – 1700 гривень).

 

Учитель. Нарікати лише на владу звичайно не можна, кожен із нас має думати про те, щоб прибрати насмічене, посадити дерево чи декілька кущів, посіяти квіти. Цим ми не тільки покращимо стан навколишнього середовища, але й піднімемо собі настій, милуючись красою, яку дарує нам природа. Але навіть коли всі ці умови будуть виконуватися, існує ще одна проблема – накопичення сміття.

Це питання досліджував учень.

Із питанням переробки відходів та як це вирішується в інших країнах виступить учениця.

Учитель.

А ще непотрібні відходи можуть перетворитись на приємні сувеніри та інші приємні дрібнички, можуть отримати друге життя при допомозі умілих рук.  Учні нашої школи зробили ці вироби своїми руками. Багато із цих речей ще можуть довго служити нам.

(Виставка виробів із відходів.)

Сьогодні ми надамо можливість виступити із питанням про ерозію ґрунтів учениці, яка зі своєю науково-дослідницькою роботою брала участь в обласному етапі ІХ Всеукраїнського зльоту юних лісівників. Адже проблема ерозії ґрунтів також заслуговує на увагу і має як природний так і людський фактор, адже недбала господарська діяльність людини прискорює ерозію ґрунту.

 (Виступи учнів).

Гасло:

В природі ми лиш часточки малі.
Земля не нам належить — ми  Землі!

Висновок.

Думаю, що наша робота над проектом дала нам змогу по-іншому подивитися на екологічні проблеми нашого села, України та планети Земля вцілому і шляхи їх вирішення.

Мені здається, що сьогодні кожен із нас усвідомив, що й одна людина може щось зробити для оздоровлення рідного села. І якщо ми самі навчимось не смітити і навчимо цьому наших рідних, знайомих,  то ми дійсно зробимо конкретний внесок у проблему довкілля.

Про Землю треба піклуватися щодня. Як це робив Маленький принц з відомої однойменної казки французького письменника Антуана де Сент-Екзюпері, першим правилом якого було – встав раненько і приведи в порядок свою планету.

Наша маленька планета – це Україна. І хочеться вірити, що, дякуючи таким громадянам, як ви, наша країна завжди буде чистою!

 

Підсумок заняття. Кожен учень висловлює свої враження.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пропозиції щодо покращення

стану довкілля

  1.                  Ліквідувати несанкціоновані сміттєзвалища, організувавши прибирання території усією громадою.
  2.                  Облаштувати впорядковане сміттєзвалище, прийняти відповідне рішення органами місцевого самоврядування, повідомити про це жителів села.
  3.                  Встановити урни та сміттєві баки на територіях підприємств й установ (керівники), в громадських місцях, на кожній вулиці (сільська рада).

4. Організувати вивіз сміття у встановлений термін, за що жителі села мають вносити певну плату.

5. Виховувати високу санітарну культуру населення, починаючи з батьківського виховання, дитсадка та школи.

6. Застосовувати штрафні санкції у разі порушення правил благоустрою.

 

        Учні  Білківської ЗОШ І – ІІІ ступенів

АНКЕТА

для з’ясування питання стану благоустрою

села ___________________________________ Іллінецького району

 

  1.                         Прізвище, ім’я, по батькові опитаного_______________________________________________________
  2.          Посада, яку займає_______________________________________________
  3.          Чи вирішувались питання благоустрою села на сесіях сільської ради ______.
  4.          Які рішення прийнято? (протокол № ___ від ______________ 20__ р. ) __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
  5.      Чи є в селі впорядковане сміттєзвалище? Місце його знаходження? ______________________________________________________________________________________________________________________________________
  6.                         Чи організовано вивіз сміття до сміттєзвалища? ___________________________________________________________________
  7.                         Чи були випадки несення адміністративної відповідальності жителями територіальної громади за забруднення довкілля? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________
  8.                         Чи відбуваються в селі заходи по впорядкуванню довкілля? Які? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Опитування проведено __________________________________

Завантаження...
docx
До підручника
Історія України (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Струкевич О.К., Романюк І.М., Дровозюк С.І.)
Додано
30 квітня 2020
Переглядів
1766
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку