Урок-проєкт " Виготовлення гольниці"

Про матеріал
Урок допомагає розвивати творчу уяву,логічне й образне мислення,художні та естетичні здібності,виховувати у дітей наполегливість,уважність,акуратність та любов до праці.
Перегляд файлу

Назва проекту: «Виготовлення  гольнички».

Класифікація:

  • За характером домінантної діяльності: пошуково-дослідницький.
  • За предметно-змістовою галуззю: моно проект.
  • За характером контактів: серед учнів класу.
  • За кількістю учасників:  груповий
  • За тривалістю: короткий.

Актуальність: розвивати творчу уяву,логічне й образне мислення,художні та естетичні здібності,виховувати у дітей наполегливість,уважність,акуратність та любов до праці.

Цілі проекту:

1.Надавати учням можливість розвивати ініціативу і самостійність.

2.Стимулювати використання різних методів: пошук інформації в Інтернеті.

3.Закріплення навичок оформлення результатів своєї роботи та складання повідомлень за її результатом.

Учасники проекту: учні 1(5)-Б та 1(5)-В класу.

Метод роботи: робота з додатковою літературою, пошук інформації в мережі Інтернет.

Механізм реалізації проекту:

І.Організаційний момент.

2.Розробка теми, мети й завдань проекту вчителем трудового навчання.

Завдання для учнів.

1) визначення джерел інформації,способу її обробки та аналізу;

2) виготовлення гольничок та організація виставки.

 Повідомлення  учнів про мету та завдання проекту . Рекомендації  щодо виготовлення виробів та робочої документації

ІІ Підготовчий етап.

Позаурочна робота з учнями: консультація,рекомендації та допомога учням у створенні презентації,повідомлень,робочої документації.

 

ІІІ Етап реалізації проекту.

Учнівські слайди та повідомлення щодо даної теми,аналіз результатів виконаної роботи,формування висновків.

ІV Обговорення проекту.

Очікувані результати:

готові вироби;

оформлення та надання звітів.

Тема уроку. Виготовлення гольнички

Мета:  навчити учнів виготовляти гольницю із застосуванням різних конструкційних матеріалів, надавати виробу певної форми,розширювати  знання учнів про види конструкційних матеріалів, лицьовий і виворітний боки тканини, про добір матеріалів, інструментів, дотримання правил безпечної праці, розвивати логічне  мислення, уважність, уяву, естетичні смаки, виховувати допитливість, наполегливість, працелюбність.

                                                                                                                                 Обладнання: презентації,  роздатковий  матеріал,  мультимедійний комплекс.

Тип уроку: комбінований урок

Форма: урок-проект.

   Хід  уроку

І. Організаційний момент.

Вступне слово вчителя:

 «Місто закоханих в працю»

Є місто в гімназії-не схоже на клас,

Де виробів різних незмінний багаж

Там мрія живе про улюблене діло,

Це МІСТО ЗАКОХАНИХ В ПРАЦЮ й умілих.

Постійно вирують там творчі ідеї,
А витворам рук тих позаздрять в музеях.

Це місто стежину в життя прокладає,

Навчає усіх,хто бажанням палає.

Ну що ж,якщо досі ти в чомусь не певний…

Тут класно! Заходь до шкільної майстерні!

- Сьогодні в нашому «Місті закоханих в працю» вас зустрічають усміхнені смайлики.  Та я хочу дізнатися,чи в усіх учнів зараз такий самий гарний настрій?

Будь ласка,намалюйте у своєму зошиті на полях  смайлик, що відповідає вашому настрою.

В сучасному житті  важливе місце займають вироби, які призначенні для комфортної праці людини. Щоб вони були неповторними та оригінальними найкраще їх виготовляти самостійно.

 Я намагатимуся провести наш урок так,щоб усі залучилися до творчої праці й досягли успіху. Але треба пам’ятати,що успіху можна досягти лише завдяки наполегливій праці.

Сподіваюся,що готуючись до уроку,усі ви були наполегливими та старанними .

ІІ. Перевірка раніше засвоєних знань.

  • Що означає термін «проект»?(Кинутий вперед задум,ціль,яку планується досягнути.)
  • З яких етапів складається проектна діяльність?(Проектно-технологічна діяльність складається з чотирьох етапів: організаційно-підготовчий,конструкторський,технологічний,заключний.)
  • Що таке конструкційні матеріали ?(Це матеріали з яких виготовляють виріб.)
  • Які основні вимоги ставляться до проектованого виробу?(Виріб повинен бути зручним у користуванні,естетично оздоблений,відповідати розмірам,бути чистим,якісним,охайним.)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності,оголошення теми,завдань уроку.

Діти, а чи знаєте ви скільки років має звичайна голка? Де вона народилася? Якою була ? Як вона потрапила до нас?  Де її потрібно зберігати?

           Коротка історична довідка про виникнення голки. 

Людина винайшла голку задовго до відкриття металу. Спершу її виготовляли з риб'ячих кісток, проколюючи дірку у тупому кінці кістки. Знайдені давні голки були зроблені з кісток птахів, колючок дерев та кущів. Такими голками первісна людина шила собі одяг зі шкіри тварин. Отож історія появи голки починається ще в первісні часи. Правда замість голки тоді використовували пристрій,  що більше нагадував шило, ніж голку. Первісні люди вигострювали камінь або шип, і з їхньою допомогою робили діри. Далі, через отримані отвори протягували сухожилля тварин, і в такий спосіб зшивали куски шкури тварин між собою.

Перші голки з вушками. Перші голки, що нагадують ті, котрими користуємося ми, були знайдені на розкопках Західної Європи. Робилися такі голки приблизно 17 тисяч років тому. В Африці приблизно в той же час, замість голок використовували жилки пальмових листів, до яких прив'язували нитки й шили. Історія  виникнення сталевої голки пов'язана з Китаєм. Там, в III столітті до нашої ери був винайдений наперсток і сталева голка.

    Пізніше, племена, що населяли Мавританію, принесли ці голки й в Європу.

        Однак, незважаючи на те, що історія голки нараховує стільки тисячоріч, масове виробництво голок почалося тільки в XIV столітті. Відбулося це в Нюрнбергзі. Перша в світі голка, що була зроблена за допомогою механізованого виробництва ,була зроблена в 1785 році.  Цей простий предмет стійко увійшов у наш побут, став справжнім символом працьовитості. «Голкою та бороною село стоїть», — казали в давнину. Зараз їх виготовляють зі спеціальної сталі; випускається понад 25 видів голок для шиття. Назви їхні говорять самі за себе: швейні, вишивальні,  мішкові, парусні, хірургічні тощо.

Так, дійсно, звичайна сталева голка лежить у коробочці, але як тільки до неї торкаються вмілі  руки, вона починає робити дива. Голка може пошити сукню, зашити дірку, може «написати» картину, але тільки якщо вона попаде в умілі руки. Завдяки умінню шити, можна обновити одяг, зробити його красивішим, прикрасити свій дім, заробити гроші, а ще - подарувати близьким  подарунок, виконаний власноруч.

А  зараз ми розгадаємо з вами кросворд.

                                          «Кросворд»

1. Водить дружбу з олівцями, зошитами, папірцями.

На малюнку щось не те? Вмить вона його зітре! (Гумка)

2. Тонка, довга, одновуха, усіх людей одягає, сама одягу немає.  (Голка)

3. Порахує сантиметри, а як треба – міліметри!

Рівно лінії проводить, з олівцем за ручку ходить. (Лінійка)

4.Чорний Іван, дерев’яний жупан:

Де носом проведе, там помітку покладе. (Олівець)

5. Маленький хлопчик, зліз на стовпчик, одягу не носить, їсти не просить.

Личко рябе. Що воно таке? (Наперсток)

6. Що воно за штучка:

Два леза і дві ручки?   (Ножиці)

7. Гострий ніс і вперта вдача,

З олівцем він дружить на додачу.

Та кутів не любить малювати,

Все б йому кружляти і кружляти.   (Циркуль)

8. Землю сонце прикрашає, а людину – ……… (Праця)

Вчитель

Як ви вже здогадались, сьогодні на уроці кожен з вас виготовить будиночок для своїх голок - гольницю.

Тому тема нашого сьогоднішнього уроку: Виготовлення гольнички»

 Так, гольничка не тільки корисна і красива річ, але й необхідне пристосування для зберігання голочок. З голками потрібно поводитися обережно й відповідально. Адже вони приносять не тільки задоволення від роботи ними, але й можуть бути небезпечними для здоров’я та життя людини. Тому потрібно завжди пам’ятати: скільки голок у вас було у гольничці і чи всі вони після роботи є у своєму будиночку, тобто гольничці.

ІV.Сприйняття нового навчального матеріалу.

- Для чого  вам потрібна гольничка, яку функцію вона виконує? (щоб не загубити голку або булавку на уроці, дуже зручно користуватися гольничкою.

Гольничка – це футляр чи подушечка для голок та шпильок, що використовуються у швейних справах, які виключають можливість втрати їх під час роботи. . Гольничка може кріпитися до швейної машини, висіти на стіні або лежати на столі.

                          Історія виникнення гольнички.

У стародавні часи, коли тканина тільки стала поширюватися, гольнички виготовлялися за допомогою будь-якої тканини і паперу, які перекладалися між собою. Але їх могли собі дозволити тільки багаті люди. Пізніше, гольнички виготовлялися з дерева або слонової кістки, і між ними розташовувалася оксамитова матерія, де і зберігалися шпильки, голки.

    У XVIII столітті  гольниці-подушечки стали популярними серед швачок. Гольниці-подушечки часто створюються рукодільницями в декоративних цілях. Вони можуть бути простої форми — квадрат, коло, сердечко — або складної: у вигляді сумочки, фігурки тварини, квітки. Просту саморобну гольничку можна виготовити з картону, набивного матеріалу, наприклад, вати або поролону, і тканини. Гольничку можна виготовити і в техніці в’язання спицями чи гачком.

Гольниці прикрашають вишивкою, аплікацією, стрічками, і т.д. Зараз у продажі є готові гольниці. Гольниці-футляри можуть бути різної форми, але з них не завжди зручно діставати потрібну голку. Також є магнітні гольниці, які можуть бути в формі підставки, або у вигляді коробочки з магнітом всередині.

V. Осмислення знань,узагальнення та систематизація їх.

Сьогодні ми з вами станемо не надовго майстрами декоративно-ужиткового мистецтва і виготовимо гольничку у вигляді жіночого капелюшка та додамо в неї власну родзинку. Використовуючи свою фантазію та розмаїття матеріалів, у вас є можливість прикрасити гольничку за власним бажанням.

            Практична робота «Виготовлення гольнички»

Перш ніж приступити до виконання практичної роботи давайте пограємо у гру «Закінчи речення» і пригадаємо правила техніки безпеки

 

                                Гра «Закінчи речення»

1. Забороняється підносити голку та ножиці близько до …

2. Голки і шпильки зберігати у …

3. Забороняється залишати голку без …

4. Забороняється вколювати голку в …

5. Шити потрібно …

6. Передавати ножиці…

7. Через  …. потрібно робити перерву, щоб не втомлювалися очі.

8.Перед виконанням ручних швейних робіт…

9.На робочому місці слід…

                 

 Приступаємо до практичної роботи.

Робота учнів проходить згідно з інструкційною картою «Технологія виготовлення гольниці у вигляді жіночого капелюха»

 V.  Підсумок уроку.

Що ви сьогодні виготовляли на уроці?

Чого дізналися , навчилися нового?

Що вдалося , а що-ні? Як ви думаєте чому?

Оцінювання виробів за такими критеріями:

- простота у виготовлені;

- зручність у використані;

- відповідність матеріалу;

- практичність;

- функціональність;

- естетичний та оригінальний вигляд.

VІ.  Домашнє завдання.

Пригадаємо казку про Попелюшку.

Пам’ятаєте, як Попелюшка вперше потрапила до палацу і зустрілась з королем, в якого був частково відірваний  комірець. У ту ж мить у неї знайшлась нитка з голкою і вона швидко зашила комірець, але де ж вона зберігала нитку з голкою? Голку зберігала в одязі. Хіба це відповідає правилам безпеки? Чи можливо придумати засіб зберігання такого небезпечного, але важливого інструменту? Для цього необхідно виготовити дорожню гольничку. Використовуючи засоби масової інформації, вам потрібно знайти моделі – аналоги  дорожніх гольниць.                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Правила безпечної праці та санітарно-гігієнічні вимоги   під час виконання ручних швейних робіт

1. Вишивати й шити треба сидячи на стільці зі спинкою. Сидіти потрібно прямо, не сутулячись.

2. Освітлення має бути хорошим, бажано природним. Під час вишивання правою рукою світло повинно падати зліва на робоче місце, лівою рукою — справа. Через кожну годину вишивання чи шиття необхідно робити відпочинок для очей на 5-10 хв. Під час відпочинку очі перевести на спокійне забарвлення. Корисно також використати цей час на виконання гімнастики для м'язів очей.

3. Перед виконанням ручних швейних робіт треба ретельно вимити руки, щоб не забруднити тканину.

4. Інструменти і пристосування зберігати у спеціальній шкатулці чи ящичку. Під час виконання ручних робіт шкатулку з інструментами та пристосуваннями класти на стіл праворуч від тканини.

5. Голкою працювати обережно. Не підносити голку близько до обличчя.

6. Після роботи голку й шпильки зберігати тільки в гольнику або покласти у спеціальну коробку. Не залишати голку без нитки. Забороняється зберігати голку, вколовши її в одяг.

7. Ножиці на робочий стіл класти із зімкненими лезами, направленими від себе.

8.Передавати ножиці кільцями вперед.

9. На робочому місці слід дотримуватися чистоти й порядку.

 

 

 

  Інструкційна карта «Виготовлення гольнички».

Результат пошуку зображень за запитом "Виготовлення гольнички з фетру у вигляді капелюшка" Вирізаємо два кола d=10см та d=14см

Результат пошуку зображень за запитом "Виготовлення гольнички з фетру у вигляді капелюшка" В середину більшого кола поміщаємо диск і прошиваємо край тканини швом «голка вперед»

Результат пошуку зображень за запитом "Виготовлення гольнички з фетру у вигляді капелюшка" Краї стягуємо.

Результат пошуку зображень за запитом "Виготовлення гольнички з фетру у вигляді капелюшка" Всередину меншого кола кладемо синтепон і аналогічно прошиваємо.

Результат пошуку зображень за запитом "Виготовлення гольнички з фетру у вигляді капелюшка"  Вийшло дві деталі майбутнього капелюшка.Вони з’єднуються між собою потайним швом.

Результат пошуку зображень за запитом "Виготовлення гольнички з фетру у вигляді капелюшка"                         

                           Використовуючи свою фантазію та  розмаїття матеріалів прикрашаємо гольницю

Миколаївська гімназія

 

 

 

 

                                     Урок-проєкт

«Виготовлення гольники»

1(5) клас

 

 

 

                                                      

                                                        Підготувала і провела                Учитель трудового навчання

(обслуговуючої праці)

Косів Оксана Олегівна

2019


 

1.Г

у

м

к

а

 

 

2.г

О

л

к

а

 

 

3. Л

і

н

і

й

к

а

 

4.о

л

і

в

е

ц

Ь

 

5.Н

а

п

е

р

с

т

о

к

 

 

6.н

о

ж

И

ц

і

 

 

7.Ц

и

р

к

у

л

ь

 

8.п

р

а

ц

Я


 


 


 

docx
Додано
10 січня 2023
Переглядів
2323
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку